![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#801
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#802
|
||||
|
||||
![]()
Käytiin ajelee askolassa, kauniissa pakkaskelissä.
Tiesin että siellä on upotuspaikkoja, mutta ne oli tarkoitus kiertää..! Onneks kaverilla hyvä vinssi, sai vedettyä ylös. Pieniä jääpaloja tuli mukana. Ei kyllä hajottanut mitään. Sai ajella maastopaineilla tallille asti, ei tarvinnu edes yrittää kaivaa venttiilejä esiin. yli 20 pakkasta niin jäätyy äkkiä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#803
|
|||
|
|||
![]()
Askola on kirjaimellisesti ihan naapurissa, olis kiva joskus lähteä kokeilemaan tota mettässä rytyyttämistä silleen semi-oikeesti. Noh, ei kyllä ole oikeita laitteita siihen hommaan ja sekin mikä on on rytyssä tällä hetkellä ni jatketaan haaveilua...
|
#804
|
||||
|
||||
![]()
Kävi tuo parkki/päiväajovalo kiukuttelemaan kuskinpuolella. Palaa ihan himmeästi ja välillä ei ollenkaan.
No huono johtoliitoshan se vaan oli. Eli nyt palaa taas kunnolla. Sitten kaupan pihassa huomasin että valot ihan ummessa, 20km ajon jälkeen näyttää tolta. Jos enempi tulee ajoa lumikeleillä, taidan vaihdella halogeenit takas. Äkkiähän nuo putsaa, mutta aika tiuhaan sais pysähdellä. Sit vielä hurrja offparkki, naapurit varmaan ihmeissään mutta ruudussahan tuo oli ja paremmat paikat säästyi normiautoille.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#805
|
||||
|
||||
![]()
Mikäs kiinnike se tämä nyt on?
No sehän tuli kiinni jakikseen. Ja liittyy vahvasti käsijarruun. Vähän monimutkaisempi toteutus kuin oli vanhalla NP203 jakiksella, mutta loppujen lopuks tuli jämäkkä ja toimiva kässäri. Nyt on täyspitkällä vaijerinkuorella, niin ei tullut sitä turhaa joustoa mitä vanhassa oli. Sit arvuuteltiin laitetaanko hakkapeliitat eteen vai taakse. Eteenhän ne sitten tuli jos talvi olis yllättänyt niin ois kääntyilly paremmin. Samalla vähän latailtiin optimaa, ihan varmuuden vuoksi. No ei tullut lunta tupaan niin sitten laitetiinkin katupallot alle ja valmistaudutaan kruisailusesonkiin. Kait se pitäis jaksaa ottaa katto veke ja asentaa kesäovet.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#806
|
||||
|
||||
![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#807
|
||||
|
||||
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#808
|
||||
|
||||
![]()
Tosta ilmanputsarihässäkästä tulee ajoittain kyselyä, niin tässä on vielä linkki aiheeseen ja itellekkin talteen varaosanumero:
https://parts.agcocorp.com/ie/en/p/a...ent/3595486m92 AGCO Part Number: 3595486M92 On ollut kyllä hyvä patentti, konepellin päältä kun on nuo imukärsät niin imuilman lämpö pysyy kurissa ja lisäksi suodatin on ollut tosi puhdas kun tarkastin. Ilmeisesti katupöly ei noin korkealla juurikaan leijaile. Metsässäkin on käyty, hauskaa oli. Creepyt rupee olee aika sliksinä, mutta melko hyvät samanlaiset käytetyt olis katteltuna tilalle kunhan ehditään tekemään kauppaa. Mud trepadoreja oon siis säästellyt tositoimiin ja perushommat ja katuajo creepyillä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#809
|
||||
|
||||
![]()
Syksyn saapuessa asennetaan katto ja ovet.
Sitten hankittiin vähän tuoremmpaa creepyä alle kun vanhat rupes olee jo melko kuluneet. Vanhoille pesu ja myyntiin. Hieman on naarmua ja pinta vähissä mutta yllättävän hyvin toimi kulmakorven maastoissa edelleen. Uudemmat oli jo ostettu niin tuli vähän pelleiltyä kun jäi takamurikasta kiinni johonkin kiveen. Erikoistyökalulla rengasta pois vanteelta. Vanteitakin piti vähän korjausmaalailla, mutta ei meinannut kuivua millään viileissä tallioloissa. No kuumailmapuhaltimella lämpöä niin alkoi kuivua. Ja vararengaskin sai vähän tymäkämpää kulutuspintaa. Creepyjä ei enää saanut uutena niin otin sitten mud trepan. Hyvin palvellut varapyörä, en koskaan käyttänyt mutta oli mukana tukena ja turvana. Myydään seuraavalle.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#810
|
||||
|
||||
![]()
Joopa joo, alkoi jakolaatikko ääntämään hitaalla puolella joten ei auttanut kuin irrottaa.
Korkeussäädettävä työpöytä. Öljyt oli komean metalliset ja magneetissa näkyykin hieman silppua. Planeettarattaan päittäislaakeri kadonnut kokonaan. Tai löytyihän sen osia hampaiden välistä ja loput magneetista. Eli nyt tarvis löytää ainakin ehjä planeettapyörästö tai kokonainen 27spline (eli th 350 / TH700 perään sopiva) NP208C laatikko. Saa tarjota. Myös hieman tuoreempi NP241 kävisi. Mutta lootan pitää olla siis "oikeakätinen" eli etukardaani apparin puolella.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#811
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#812
|
||||
|
||||
![]()
No päivitetääs tätäkin välillä. Jakolaatikko tuli hommattua kipolta ja ehjähän se on näiltä osin. Avasin kuitenkin sen akselin vaihtoa ja tarkastusta varten ja huomasin että tossa vanhassa laatikossa oli nelivedon ketju selvästi parempi, joten vaihdoin sen paikalleen. Samoin "öljypumpun" ratas oli jostain syystä halki, joten se vaihtui myös. Ja lopuksi kiinteää yokea varten muokattu ulostuloakseli omasta laatikosta paikallee ja pääs kasaamaan laatikon.
Jäi kuitenkin askarruttamaan tuo vanhan laatikon lyhyt ikä, oliko siellä vaan joku piilevä vika jo asennuksesta asti vai olisiko asennuksessakin voinut käydä jotain... Ja yhtäkkiä tuli mieleen tarkastaa itte tehdyn adapterin pultit. Nehän tulee laatikon kuoren läpi planeetan taakse, voisko ne olla liian pitkät ja osua planeettaan. Eli nuo ulommat pultit, kuvassa jo lyhennettynä. Ja tällästä jälkeä oli enempi tai vähempi kaikkien pulttien päissä. Ovat ottaneet planeettaan kiinni kun laitetaan hidas puoli päälle. Ja planeetan pinnassakin oli jotain jälkeä vastaavissa kohdissa. Eli pulteista pois 4-5mm että jäävät tuohon kuoren tasalle. Enää ei ota kiinni. En tiedä onko tuo nyt aiheuttanut jotain vakavampaa tai ei, mutta parempi näin. Alkuunhan tää jakis halus hypätä vapaalle kun hitaalla puolella ajeli ja pakilla antoi vääntöjä. Silloin varmisteltiin vaihekepin asentoja ettei siellä tapahdu mitään. vivuston muokkaus tuntui auttavan. Mutta ehkä hidas puoli ei ihan mennyt pohjaan asti kun planeetan runko vastasi pultteihin.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#813
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä että on kasassa, ja hyvä että löytyi potentiaalinen ongelma noiden pulttien pituuden kanssa. Toivotaan että tämä kestää pidempään.
|
#814
|
|||
|
|||
![]()
Eli nyt tarvis löytää ainakin ehjä planeettapyörästö tai kokonainen 27spline (eli th 350 / TH700 perään sopiva) NP208C laatikko. Saa tarjota. Myös hieman tuoreempi NP241 kävisi. Mutta lootan pitää olla siis "oikeakätinen" eli etukardaani apparin puolella.[/QUOTE]
Kysyppä Piepula Paulilta että onko se miun jakis viel tallilla ja oisko se mitä toivot.. |
#815
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Uus loota jo paikallaa, takakardaanin lähtöä vielä parannellaan kun edellinen asennus oli vähän kelatiemäinen viritys minun toimesta.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#816
|
||||
|
||||
![]()
Ei oo oikein tämä rojekti edennyt, tekosyy sille on näissä videoissa. Eli offiblazerin kanssa aika mennyt kuitenkin, mut vähän pienemmän.
https://youtu.be/zH24h2wUEH0?si=JwYKvAy94gca8OnJ https://youtu.be/jVjfX0rG02A?si=RRp84V3ZpEKNwLtI Nyt mä taas kuvittelen että jaksan nakertaa isosta pikkujutut kasaan ja vähän offaillakkin sillä. Saapa nähä!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#817
|
||||
|
||||
![]()
No niin nyt on auto taas ajossa. Takakardaanikin on nyt värinätön kun sain laatikon ulostuloakselin laakeroiniin kuntoon. Tässä lootassahan on normaalisti liuku-yoke, mutta olin muuttanut sen laippaliitoksella olevaks. En ajatellut asiaa sen enempiä, mutta se akselilla oleva kuulalaakeri jää aika kauas lootan sisälle ja laippa, käsijarrulevy ja tuplaristikkohässäkkä painaa aika tavalla. Liuku-yokea vartenhan siinä on liukulaakeri ihan stefan sisäpuolella joka oli siis mulla tyhjänpanttina. Ja jostain tuntui tulevan sellanen aaltoileva tärinä / resonanssi jota ei oikein osannu paikallistaa, mutta tota mä rupesin epäilee.
Hommasin siis sopivan liuku-yoken josta leikkasin irti sen haarukan, eli hyödynsin vaan sen putken. Sopivan mittaiseksi katkaistuna se toimi sekä tukilaakerina että stopparina kun laipan kiristää paikalleen. Tästä ei tullu kuvia otettua mutta tollanen se osa oli. Ja koska aiemmin jakis vuoti öljyä niin aina stressasin että paljonkohan sitä öljyä on lootassa sisällä. Toki yritin tehdä siitä tiiviin, mutta samalla nikkaroin tälläsen öljypinnanvakoiluletkun täyttö ja tyhjennysproppujen väliin. Sit käytiin kulmakorvessa testailemassa että tuleeko uutta puuhailtavaa. Ahdastahan siellä välillä on. Ja kuraista. Mutta kaikki tuntui pelaavan, joten ajellaan nyt hetki ja naatiskellaan. Ehkä seuraavaks iskareiden alakorvakkeiden muutos järkevämmäksi.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso Viimeksi muokannut veijon-esso : 17.07.2025 10:47 Perustelu: Lisäsin kuvan |
#818
|
||||
|
||||
![]()
No joo, päivitetääs tätäkin välillä. Joskus pettää tekniikka heikkouttaan, joskus asennus / suunnitteluvirheen takia. Tuo edellisessä viestissä näkynyt öljyn mittaletku päätti irrota matkalla forssan picknickiin. No onneksi sen huomas heti kuuman atf öljyn tuoksusta ja pienen kenttäremontin jälkeen matka jatkui. Mutta ainekset tietty oli jakisvaurioon tai jopa tulipaloon kun atf:ää lens pakoputkile yms.
Olin jättänyt letkun ilman klemmareita, kylmänä letku tarttuu noihin karoihin ihan sikana, ei meinaa lähteä millään ehjänä irti mutta kuumana tilanne oli toinen. No nyt on klemmarit niin luulis pysyvän. Oli kyllä vähän hankala saada klemmari tonne panssarin taakse kenttäoloissa. Sit öljyä jakikseen ja pääsin perille vorssaan. Olipahan paljon kalustoa paikalla ja blazeriakin kävi moni ihmettelemässä. Matkalla vähän mietin kun lattia lämpenee ja varsinkin apparin puoleinen putki menee myös läheltä jakista ja mitä lie jarru ja bensalinjojakin on siinä kohtuu lähellä, niin vaikka ne on ehjänä pysynytkin, niin päätin vähän lämpöeristää putkia. Biltsun eristenauha tuntui budjettiin sopivimmalta ja sitä siis molempiin putkiin kollektorilta äänenvaimentimelle asti, tossa kuva siitä "hankalamman" muotoisesta, toinen on täysin suora! Hyvin tuntuu eristävän, kädellä pystyi koskemaan putkeen ajon jälkeen. Ilman eristettä kärähtäis kyllä. Samalla reititin ehkä järkevämmin tuon öljyn mittaletkun. Jätin sen vieläkin ylipitkäksi jotta voisin sen kautta paremmin laskea öljyt siististi johonkin astiaan kun tulee öljynvaihdon aika. Ja surautin vähän panssarin kulmaa pois, oli nippa kolistellut välillä tuohon kanttiin. Sit käytiin ajamassa kulmakorvessa pitkässä ajopäivässä, pe iltana mentiin ja ajettiin puolille öin, sitte lauantaina uudestaan ja ehkä yhdeltä pois metästä. Hauskaa oli ajella, varsinkin pimeässä. Keskusteltiin just kulmassa venttiilihatuista, totesin että ei niitä mihinkään tarvii mutta ehkä tämän reissun jälkeen taas niitäkin vois harkita.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (1 jäsentä and 3 vierasta) | |
Vuoriz |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
blazer 6.2d | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.08.2007 20:24 | |
M/V: Blazer k5 | K5 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 16.06.2007 20:32 |
O: BLAZER | O/M/V Muut | 3 | 23.01.2005 14:19 | |
M:Blazer 6,2D | ari | O/M/V Muut | 0 | 16.02.2004 19:26 |
m blazer k5 | O/M/V Muut | 0 | 11.02.2003 16:37 |