Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.08.2024, 14:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Keulimiseen ja perän niiaamiseen vaikuttaa tukivarsien geometria, nelilinkeillä oikein suunniteltuna noista pääsee aika hyvin eroon..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.08.2024, 15:04
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Keulimiseen ja perän niiaamiseen vaikuttaa tukivarsien geometria, nelilinkeillä oikein suunniteltuna noista pääsee aika hyvin eroon..
Sehän se. Täytyisi pistää laskuriin tuo takapään nelilinkki. Sieltä voisi olla helpoin korjata. Eteen voi olla nelilinkin sovittaminen vaikeaa ja tuolla jakarikeulallahan pitäisi vedon olla niin että vetää korin kiinnitystä alaspäin vedolla eli keulaa kasaan.

Ei varmaan auta takapään toimintaa nuo lyhyet varretkaan. Kolmio nelilinkki eteen ja taa olisi paras, mutta keulassa voi olla sille ahdasta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.08.2024, 09:06
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Sehän se. Täytyisi pistää laskuriin tuo takapään nelilinkki. Sieltä voisi olla helpoin korjata. Eteen voi olla nelilinkin sovittaminen vaikeaa ja tuolla jakarikeulallahan pitäisi vedon olla niin että vetää korin kiinnitystä alaspäin vedolla eli keulaa kasaan.
Minulla XJ:ssä aikanaan keula oli jakareilla, ja kevensi nousuissa todella herkästi keulaa. Ei sattuisi olemaan kuvaa miten etupää on tuossa nyt toteutettuna, kai sinne jotenkin saisi vaikka yhden ylätukivarren ja kaksi alas + panhardi? Katukilvissähän tämä ei ole, niin se ei tuota ongelmaa. Kolmiomalliin voi olla ZJ:ssä melko ahdasta tehdä eteen, kun tulisi niin jumalattoman korkea.

Lainaus:
Ei varmaan auta takapään toimintaa nuo lyhyet varretkaan. Kolmio nelilinkki eteen ja taa olisi paras, mutta keulassa voi olla sille ahdasta.
Juu eihän nuo lyhyet varret optimaaliset ole, ja varsinkin portaaliakseleilla ongelmaa varmasti tulee. Laskurillahan nuo olisi kohtalaisen helppo ihmetellä, ja ylävarsille vaikka kolme eri korkeuspaikkaa niin saa hienosäädettyä jos tarpeen.

Muutin ja muutoskatsastin omassa ZJ:ssä alkuperäisen nelilinkki + panhard- systeemin nelilinkiksi niin että ylävarret on kolmiona. Laskurilla parhaani mukaan mallinsin ja sitten toteus, ja takapää toimii huomattavasti paremmin kuin alunperin. Minulla toki aika miedot muutokset, ~3" korotusta ja 33" alla (tehty kuitenkin 35" renkaat mielessä).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.01.2025, 20:39
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

Tuli pidettyä viime ajoreissun jälkeen hieman suvantoa ja nyt onkin kevättä kohti kaiveltu taas intoa.

Viime kerralla takaa kuulu ajoittain kolina ja sen syykin löytyi äkkiä. Oikealta takaa molempien tukivarsien pultti oli löysällä ja kairannut jo reikiään hieman ovaaliksi. Tämä oli helpolla korjattu ja nyt on varret uudelleen kiinni.

Suurin työ tuli tehtyä nyt keppien osalta. Takakepitkin tuli otettua irti ja huollettua ja nyt keppien painetta katsottiin vähän ajatuksella.

Taakaa tuli laskettua typpikepin yläkiinnitystä lähes 20cm ja samalla laskettua paineet 24bar-->12bar ja öljyä laitettua 690cc. Nyt paino päällä iskarin vartta näkyy noin 12cm ja alkujousto on pehmeän oloinen. Ulosjoustoa tuli tietenkin sama 20cm lisää ja tässä kohtaa takana olevat lyhyet tukivarret tulevat pahasti vastaan. Täytyy tuohon asiaan paneutua seuraavaksi.

Etupäässä keppien kiinnitystä ei tarvinnut muuttaa mutta paine on nyt 16bar ja öljyä sama 690cc ja toiminta saman oloista kuin takana. Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä maastoon testaamaan, mutta ainakin pihassa pyöritellessä auton kallistelu oli huomattavasti vähäisempää nyt ja koeajon jälkeen katsotaan tarvitaanko taakse vielä vakaaja.

Akku pitää vielä hankkia kun oli päävirta unohtunut päälle seisonnan ajaksi ja akku kyykkäsi sekä uusia yksi ohjauksen nivel vielä ennen koeajoa.

Ehkä tämä vielä jokupäivä on vimosen päälle

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.01.2025, 20:05
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

Nyt on koeajo saatu tehtyä ja kylläpä muuttui auto. Alusta toimii hienosti.
Auto ei enää korotu itsestään, ei keuli eikä kallistele. Näkyvyys eteen pysyy hyvänä ja alusta elää montut kovassakin vauhdissa ja pyörä pysyy maassa. Oli nyt ekaa kertaa oikein ilo ajella. Tukivarret nyt näyttävät olevan rajaava tekijä ja niihin täytyy alkaa paneutua. Eikä reissusta selvitty ilman vahinkoja. Panhardi meni poikki ja metsästä piti tulla pienen liina ja vinssi viritelmän avulla. Ehti vain hiukan nostaa sykettä kun ensimmäinen oire oli voimakas naputus koneen alaosasta, että nytkö meni kone. No katkennut panhardi oli painanut öljypohjaa lommolle ja ääni lakkasi kun katkenneen varren sai pois joten siitä selvisi säikähdyksellä. Pitää nyt vain katsoa varsi sillain että uutta katkeamista ei tule.





Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.07.2025, 20:01
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

Panhardi tuli korjattu nopeasti ja halvalla jämä osista. Työmaan romulavalla oli sopiva bmw:n vetari mistä sai kivasti pätkän paksua putkea paikkaamaan katkennut osa panhardista



Samalla tuli vähän tehtyä erilaista muotoa tuohon panhardiin ettei se ota enää kiinni etumurikkaan pohjaan joustossa ja hajoa taas uudelleen. Tilaa ei tullut paljoa, mutta riittävästi




Sitten tulikin käytyä toukokuun alussa Padasjoella ajamassa hieman kisaa. Auto toimi täysin murheetta koko kisan ja kivaa oli. Sen verta syviä ojiakin löytyi että ajovalo jouduttiin uhraamaan Pientä teknistä murhetta aiheutti jarruletkun katkaissut risu, mutta siitä selvittiin putken taittamisella ja kasaan hakkaamisella. Kisasta selvittyä onkin auto tullut vain pestyä ja pidettyä kesätaukoa. Nyt täytyisi innostua tuo letku korjaamaan ja koittaa heinäkuussa taas ajelemaan. Talven aikana jos sitten saisi vähän etupään ja takapään tuentaa parannettu.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jimny lj:n akseleilla Teme Maasturiprojektit 32 03.11.2015 16:48
Myyty Toyota hdj porttaali akseleilla simppa O/M/V Ajoneuvot 6 06.04.2014 16:46
Ostetaan Maastorenkaat BJ:hin HJ:n akseleilla Morjenz O/M/V Renkaat ja vanteet 9 04.10.2010 18:21
Myyty RangeRover Jeepin akseleilla pjtk O/M/V Ajoneuvot 6 28.11.2009 22:39
Ostettu Volvo porttaali akseleilla tapsa4x4 O/M/V Ajoneuvot 8 30.06.2009 21:38


Sivu luotu: 00:49 (GMT +2).