Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.07.2024, 16:32
33SD:n Avatar
33SD 33SD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.04
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 1.531
Perusasetus

Tankki kävi irti, tyhjensin puhdistin, hiekkaa, monennäköistä töhnää ja jotain hienoa mustaa sakkaa joka värjäsi viimeiset litrat mustaksi. Tankki lattialla mittasin paineen säätimen jälkeen, 3,2-3,3 bar. Lisäsin lähtevään linjaan ylimääräisen suodattimen. Miten tarkka tämä 5.9 V8 on oktaanista? Käyntihäiriön metsästyshän tässä on menossa. Sammuilee joskus ajosta kun päästä tyhjäkäynnille.

__________________
Marko

Nyt tavoittaa myös whatsappilla.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.07.2024, 16:36
33SD:n Avatar
33SD 33SD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.04
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 1.531
Perusasetus

Ja miten herkät suuttimet näissä on jos tuommoista hienoa sakkaa on päässyt sinne saakka?

Monenlaisia osiahan tähän vaihdettu varmaan pari repullista. Se kampiakselin anturi taitaa olla vielä vaihtamatta.

Jamant tietää auton ja omistajan, meikäläisen appiukko,asuu Joutsenossa.
__________________
Marko

Nyt tavoittaa myös whatsappilla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.07.2024, 18:00
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 33SD Näytä viesti
Käyntihäiriön metsästyshän tässä on menossa. Sammuilee joskus ajosta kun päästä tyhjäkäynnille.
IAC eli tyhjäkäyntiventtiili, manuaalit sanoo että älä koske mutta kyllä tuota on pitänyt ruuvata.. löytyy tästä ja avaa/sulkee läppiä:


Kaasuläpän tyhjäkäyntiasetuksen säätö:
1. aja kone lämpimäksi
2. virta pois
(tässä välissä vois olla hyvä katsoa, että IAC on nyt täysin kiinni, jos ei ole, uutta tilalle!)
3. irroita IAC johto
4. kone käyntiin
5. säädä ruuvista kierrokset 850 rpm - hyvin pieni säätö ts <1/8..1/4 kierrosta riittää.
6. kone kiinni ja IAC piuha takaisin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Screenshot 2024-07-07 at 18.57.43.png‎
Views:	821
Size:	254,4 Kt
ID:	107303  
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.07.2024, 22:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 33SD Näytä viesti
Tankki kävi irti, tyhjensin puhdistin, hiekkaa, monennäköistä töhnää ja jotain hienoa mustaa sakkaa joka värjäsi viimeiset litrat mustaksi. Tankki lattialla mittasin paineen säätimen jälkeen, 3,2-3,3 bar. Lisäsin lähtevään linjaan ylimääräisen suodattimen. Miten tarkka tämä 5.9 V8 on oktaanista? Käyntihäiriön metsästyshän tässä on menossa. Sammuilee joskus ajosta kun päästä tyhjäkäynnille.
Ei se sammuminen oktaaniluvusta johdu, kuten tuossa jo yllä todettiin niin kandee IAC tsekata ja tyhjäkäynnin säätö (mihin juu ei pitäisi koskea, mutta joskus kuitenkin pitää). Kun kone on käyntilämpöinen ja ilmastointi päällä vaihde P- tai N- asennossa, 5.2/ 5.9 pitää käydä tyhjäkäyntiä IAC:in johto irrotettuna ~800-850rpm. Jos ei käy niin on joko jotain vikaa tai sitten läppärungosta on kaasuläpän perussäätö karannut syystä tai toisesta pieleen.

Se mikä tuosta oktaaniluvusta kannattaa muistaa 5.9- koneissa: 95E10 toimii oikein hyvin kun kone on kunnossa ja palotilat puhtaat. Jos nakuttaa kuormittaessa 95:llä tai 98:lla (esim. reippaampi kiihdytys hitaasta nopeudesta motarille, mäessä kärry perässä tjsp.), niin todennäköisin syyllinen on plenumin tiivisteen vuoto. Imee silloin öljyä koneeseen ja nakuttaa silloin 100% varmuudella. 5.9:n sytkäennakko on softassa aika kipurajoille säädetty, joten on paljon herkempi nakutukselle kuin 5.2

Suuttimissa on sihti, se on vaihdettavissa jos löydät varaosat. Samalla toki O- renkaat uusiksi. Se että tankissa on ollut hiekkaa ja jotain muuta mämmiä, niin onhan se mahdollista että suuttimet olisi menneet osittain tukkoon.

Silloin kun plenum vuotaa jo vähän reilummin tai jos autolla on ajettu jatkuvasti totaalisen pappatyylillä, niin männät näyttää tältä (viereiset putsattu):

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.07.2024, 11:45
33SD:n Avatar
33SD 33SD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.04
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 1.531
Perusasetus

Kiitos neuvoista. Ei olla vielä keretty tutkimaan. Jarrujen laitto ja sit koeajolle.
__________________
Marko

Nyt tavoittaa myös whatsappilla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.07.2024, 16:57
33SD:n Avatar
33SD 33SD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.04
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 1.531
Perusasetus

Tehtiin tuo säätö, auttoi vähän mutta kierroksien vaeltaminen jäi. 800-1000 välillä soutaa. Onko se sit uutta IAC venttiiliä vai mitä vailla? Miten sen venttiilin toiminta testataan?
__________________
Marko

Nyt tavoittaa myös whatsappilla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.07.2024, 00:01
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 33SD Näytä viesti
Miten sen venttiilin toiminta testataan?
Virta pois sen pitäisi olla kokonaan kiinni ja esim mt2500 scannerilla voi ajaa askelmoottoria edes-takaisin. PCM kalibroi sen ajossa eli vähän hankala testata/selvittää jos askeltaa epämääräisesti Uus mopari maksaa melkein 150e mutta niitä saa vielä
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.07.2024, 00:11
33SD:n Avatar
33SD 33SD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.04
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 1.531
Perusasetus

Pikkasen hanklaksihan se mennee kotikonstein. No katsellaan miten käyttäytyy säädön jälkeen pitkässä juoksussa.
__________________
Marko

Nyt tavoittaa myös whatsappilla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.07.2024, 09:01
siffo siffo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.03.09
Sijainti: Sipoo
Viestit: 62
Perusasetus

Voihan sitä ainakin niin testata että ottaa siitä johdon irti ja katsoo vaeltaako vielä. Silloinhan sen pitäisi pysyä siinä asennossa mihin se jäi eikä vaikuttaa mihinkään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 03:01 (GMT +2).