Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.06.2024, 19:03
Reiscar Reiscar ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.05.24
Sijainti: Salo
Viestit: 8
Perusasetus

Katsastusinssi nauraa!


Mutta ei nauranut tänä aamuna.
Leima paperiin paukahti.

Olin niin iloinen, että tilasin uudet 15" peltivanteet.
Tarkoituksena sovittaa maltilliset 31" Hankookit alle.
Renkaat löytyi Vantaalta. Ovat wanhat varmaankin faaraoiden ajoilta peräisin.. Ja kovat!

Ne laitetaan kun varaa ei nyt muuhun ole.
Haaveissa olisi myös hieman korottaa jeeppiä, TUV todistusta ei ymmärtääkseni tällaisessa -93 vuosimallissa tarvita.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.06.2024, 12:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Ei minkäänlaista tuv- todistusta vaadita minkään ikäisen auton alustan korotus- tai madallusosista. Riittävä selvitys osien sopivuudesta automalliin riittää.

Palkkihelmojen osalta periaatteessa voi tulla ongelma tuosta muodonmuutoksen maksimisuuruudesta, mutta toisaalta korirakenteista mainitaan että esim. kotelot pitää olla vahvuudeltaan vähintään alkuperäista vastaavat. Niissä pitäisi olla myös alkuperäinen muoto, mutta käytännössä palkkihelma on vahvuudeltaan selvästi alkuperäistä vahvempi.

Tämän ikäisessä autossahan ne palkkihelmat voi olla tehty jo pitkän aikaa sitten eikä ole otteesss, olet vaan juuri hionut ja maalannut ne
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.06.2024, 21:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reiscar Näytä viesti
Haaveissa olisi myös hieman korottaa jeeppiä, TUV todistusta ei ymmärtääkseni tällaisessa -93 vuosimallissa tarvita.
Ei tarvii edes muutoskatsastaa jousia ollenkaan noin vanhassa (vanhempi kuin -98).
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.06.2024, 22:55
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.394
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei tarvii edes muutoskatsastaa jousia ollenkaan noin vanhassa (vanhempi kuin -98).
Mites on korotuspalojen kanssa, jousen ja akselin väliin?
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.06.2024, 11:03
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mites on korotuspalojen kanssa, jousen ja akselin väliin?
Väliin vaan.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.07.2024, 19:43
Reiscar Reiscar ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.05.24
Sijainti: Salo
Viestit: 8
Perusasetus

Hyvähän siitä tuli!!


Budjetilla mennään.

Nyt on edessä 55mm korotusta ja takana 75mm
Laitoin ihan perus korotuspalat jousen väliin. (Sellaiset kumiset/muoviset)

31" renkaat ei tietenkään mahtunut mielestäni tarpeeksi vapaasti pyörimään, niin rälläkällä sitten vain kaarista ~ 50mm poijes

Nyt on sopivasti tilaa kaaren ja renkaan välissä, auton ilme muuttui todella paljon paremmaksi.

Lasien tummennus ja pakoputken muutos ---> kyljestä ulos.

Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee.

Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.07.2024, 09:33
gessusankari:n Avatar
gessusankari gessusankari ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.23
Sijainti: varsinais-suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reiscar Näytä viesti
Budjetilla mennään.

Nyt on edessä 55mm korotusta ja takana 75mm
Laitoin ihan perus korotuspalat jousen väliin. (Sellaiset kumiset/muoviset)

31" renkaat ei tietenkään mahtunut mielestäni tarpeeksi vapaasti pyörimään, niin rälläkällä sitten vain kaarista ~ 50mm poijes

Nyt on sopivasti tilaa kaaren ja renkaan välissä, auton ilme muuttui todella paljon paremmaksi.

Lasien tummennus ja pakoputken muutos ---> kyljestä ulos.

Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee.

Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain.

mulla kans kevyttä korotusta edessä tai olla jotain n40mm (onnistuu tuollaisten palikoiden teko tarvittaessa) ja takapää on vielä vaiheessa (vanerista tehty malli vielä paikallaan) korotus suunnilleen sama, pitää vielä mittailla lisääkö korotusta taakse vai meniskö tolla..

mullon muistaakseni 275/75r16 renkaat, elkuperäisillä aluilla 30mm spaiserit joutui laittamaan ja vakaajan tangon irroittamaan, että mahtuu vielä kääntymään sais varmaan olla pienemmätkin kun ahneuksissaan tuli noi ostettua

ensitöinä kun tuon ostin niin leikkelin vanhat paperihelmat pois ja palkkia tilalle, saatoin mm: TimoL:n topiikista ja muilta katsoa ohjeita ja tipsejä ennenkuin omaani uskalsin alkaa tuunaamaan. nyt on kestävät helmat ja katu uskottavuuskin parani (vaikkei olekaan ollut kaduilla muutamaan vuoteen)

täytyy seurailla tätä topikkia ja inspiroituakin ehkä lisää

Ps, hei melkein naapuri voitais jossai kohtaa tavata ja tutkia/keskustella noista ajokeista enemmän
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.07.2024, 10:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reiscar Näytä viesti
Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee.

Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain.
Jos akselit on alkuperäiset eikä ole sisuskaluja vaihdettu, niin '93-'95 ZJ:ssä 249 jakiksella (kuten kaikki V8- mallit alunperin) on lukot vain ovissa
Etuperä on avoin ja takana saattaa olla kitka, tosin kyseessä Spicerin trashlok niin on todennäköisesti jo melkolailla loppu ja kitkapakkojen levyistä osa halki. '93-'95 249 on viskolla sekä isolla puolella että pikkupuolella, ei siis ole tönkkö 50/50 neliveto edes 4lo asennossa vaan aina viskon läpi.

Se miksi murtaa tiukoissa käännöksissä asvaltilla johtuu vanhasta viskosta, vanhetessaan ne menee näissä aika rajusti juntturaan ja tuntuu enemmän kiinteältä nelivedolta kuin jatkuvalta nelivedolta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
mätä helmat palkkihemmaks ?? vanha-aatami Tekniikka & Jutustelu 8 17.06.2007 14:18
Uudet helmat Pajeroon. luppakorva Tekniikka & Jutustelu 0 04.10.2006 14:11
HJ helmat oskari4x4 Tekniikka & Jutustelu 1 01.02.2006 18:33
Jeepin helmat Intiaani_Chief Tekniikka & Jutustelu 11 19.04.2004 16:38
helmat Vuosimallit 1984-1996 1 12.03.2003 16:17


Sivu luotu: 23:09 (GMT +2).