Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.02.2024, 20:03
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.768
Perusasetus

Millaista tarkoitat yleisreikäsähalla?

__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.02.2024, 09:41
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco Näytä viesti
Millaista tarkoitat yleisreikäsähalla?
Joo sori, siis semmoista kuppi mallista missä hammastus lähinnä rautasahaa vastaava. Sen kaltaista kokeilinkin, todeten että sopii lähinnä lämmon (lämpeni niin työkalu, työstettävä materiaali kuin työstäjäkin) tuottamiseen, ja lopputulos ei tyydyttänyt vispaamisesta johtuen. Joutui syömään laiskuutensa ja lähtemään sinne mistä löytyi kunnon kovametalli reikäsahat.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.02.2024, 16:26
Kaato:n Avatar
Kaato Kaato ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.17
Sijainti: Finland
Viestit: 147
Perusasetus

Toyotan jarrujen arvoitus.

Kyseessä siis -91 4Runner, takana perinteistäkin perinteisemmät rumpujarrut.

Oireet seuraavanlaiset;

Jarrukenkien automaattisäätö säätää kengät kiinni rumpuihin, jonka jälkeen jarrut laahaa ja rummut kuumenee.

Kun jarrut kasaa, ja sen jälkeen kiskoo käsijarrua, kuulee ihan selvästi kuinka automaattisäädön mekanismit naksuu molemmin puolin eli järjestelmä sinällään toimii. Mutta sitten kun kiesillä lähtee ajamaan ja muutaman kerran käyttää käsijarrua niin kohta jarrut alkaa laahata.

Jarruissa on uutta jarrukilvet, työsylinterit, kengät, rummut ja kaikki jouset ym hilppeet jotka tulee rummun sisälle, myös käsijarruvaijerit on uudet.
Mikään paikka ei siis ole ruosteessa/jumissa. Myöskään käsijarruvaijeri ei ole liian tiukalla, mikä voisi aiheuttaa sen ettei kengät palauta.

Jarrurummut mittasin koska epäilin niiden olevan soikeat, heittoa oli toisessa 0,20 ja toisessa 0,25. Tuon ei pitäisi mielestäni vaikuttaa.

Ameriikan foorumeilta löytyy yksi vastaava tapaus, jossa ongelma ratkesi vaihtamalla tarvikejarrukengät Toyotan alkuperäisiin.

Jarrukengät on kyllä tarvikeosat, mutta ainakin ne asettuu rumpua vasten ihan nätisti.

Olen tässä harkinnut että tilaanko ne Yotan alkuperäiset kengät, vai jätänkö sen automaattisäädön vivun sieltä kokonaan pois, jolloin jarrut säädetään manuaalisesti hollille. Toki niitä joutuu sitten myöhemminkin aina vähän säätelemään kun kengät kuluu.

Vai olisko kenelläkään tarjota tähän joku vaihtoehtoinen ratkaisu mistä tuo ongelma voisi johtua.
__________________
SISU SA-150 4X4
TOYOTA 4RUNNER LN130 x2
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.02.2024, 19:51
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Tähän tapukseen suorilta vastaamati, niin pariinkin otteeseen itse tarvike kenkien kanssa ongelmiin törmänyt. Bertoissa tuntui aina olevan tarvikkeiden kanssa taistelua. Viimeksi SJ-413 kanssa. Näennäisesti (ja silmämääräisesti) soppaiset tarvike kengät vittuili oikein urakalla.

Jos jaksat avata, niin katsoppa onko kengät ottaneet lainkaan tasaisesti rumpuun.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.02.2024, 23:10
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Mahtaako ne takajarrut toimia kunnolla edes silloin jos otat ne automaattisäädöt pois ja säädät ne ite?

Mahtaako vika olla kengissä jos jäävät liian lähelle rumpua? Koska eikös se tarkoittaisi että kenkien pitäisi upota rummun sisään jotta automaattisäätö pääsee yhden naksun eteenpäin?


Ne kengät kuluu niin hitaasti että jos kerran viidessä tai kymmenessä vuodessa säätää kenkiä lähemmäksi, niin ei iso työ ole. Mun mielestä ne automaattisäädöt on melko tarpeettomat.

Ite huomannut omissa autoissa aikanaan että tarvikemallin automaattisäätölipare ja se kengässä kiinni oleva vipu ei ole mitoitukseltaan samat kuin alkuperäiset osat olleet ja jos oikein muistan, niin olen käyttänyt niissä alkuperäiset osat mieluummin. Samoin ne akselien paksuudet vaihtelee mihin ne vivut tulee kiinni kengissä.

Koita eka ilman automaattisäätöjä.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.02.2024, 09:11
Kaato:n Avatar
Kaato Kaato ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.17
Sijainti: Finland
Viestit: 147
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Jos jaksat avata, niin katsoppa onko kengät ottaneet lainkaan tasaisesti rumpuun.
Täytyypä tutkia, jarrut on joka tapauksessa taas purettava. Mutta se menee jo rutiinilla.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Mahtaako ne takajarrut toimia kunnolla edes silloin jos otat ne automaattisäädöt pois ja säädät ne ite?

Mahtaako vika olla kengissä jos jäävät liian lähelle rumpua? Koska eikös se tarkoittaisi että kenkien pitäisi upota rummun sisään jotta automaattisäätö pääsee yhden naksun eteenpäin?
Otan nousuviikolla tuon työn alle, sitten on kokeiltu sekin.

Ja jälkimmäinen on erittäin hyvä kysymys. Se tästä tilanteesta tekee aika kummallisen. Noita automaattisäätöjä on kuitenkin ollut jarruissa iät ja ajat, eikä se mekanismi mikään kovin monimutkainen ole.
__________________
SISU SA-150 4X4
TOYOTA 4RUNNER LN130 x2
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.02.2024, 12:53
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.620
Perusasetus

Mulla oli sama ongelma joskus aikanaan LJ:n takajarrujen kanssa.

Oman tulkinnan mukaan johtui siitä että jarrukengät otti kiinni ihan yläreunasta, käsijarruvivuson yläpuolelta. Tällöin kun käsijarrua vetää niin tulee vipuvarsi, joka työntää jarrukenkää ulospäin siten että alapään kiinnituspiste irtoaa kiinnityspinnastaan niin pitkään että kenkä ottaa kiinni käsijarruvuvuston kohdalta joilloin vipuvartta ei enää ole, ja jarru alkaa pitämään kunnolla.

Tällöin kenkä on jo liikkunut niin pitkään että säätö napsahtaa pykälän piukemmalle.

Korjaus oli että jarrukenkiin, alapään kiinnityskohtaan, hitsasin 4" naulasta katkaistun lisäpalan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kysy mitä vaan, vastataan kun jaksetaan 2022 Catrik Chit-Chat 106 22.01.2023 00:05
Kysy mitä vaan, vastataan kun jaksetaan 2021 33SD Chit-Chat 280 15.01.2022 19:21
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2018 Mika_T Chit-Chat 441 02.01.2019 14:32
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2017 Nikuzai Chit-Chat 680 31.12.2017 23:06
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan ! SuurSyömäri Chit-Chat 2358 31.08.2012 20:55


Sivu luotu: 00:55 (GMT +2).