![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Lomautettuna on aikaa tehdä kokeita. Testasin mitä maksaa bensa-akrekaatilla tuotettu kvh. Hondan 3,5 kw akrekaatti gx200 moottorilla. Tankkaus piripintaan ja käyttöaika tasan tunti. Kuormituksena 2 kw läpivirtauslämmitin termostaatti täysillä.Kokeen jälkeen tankkaus taas piripintaan. Polttoaineen kulutus 95E bensalla aika tasan tarkkaan 1 litra. Bensa maksaa täälläpäin n. 1,8 E litra niin kilovattitunnin hinnaksi tuli 0,9 E/ kwh.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
hyötysuhteeksi jäi 2kWh/9kWh=0,222=22,2%. Jos tuon hukkalämmön, (180c€/9kWh)=(20c€/kWh) saisi jotenkin hyötykäyttöön, niin about yli 15c€/kWh pörssisähkön hinnoilla kannattaisi ajaa bensageneraattoria. Olettaen, että siirto ja verot ovat n.8c/kWh. Investointikulut sitten kaataa koko idean kannattavuuden. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Häkäpönttöauton tekniikkaa generaattoriin...
![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tiedän tyypin joka kävi duunis häkäpönttöautollaan. En tiedä olisko sellainen generaattori huonokaan. Lähistöllä on hakelämpölaitoksella, joka tupruttelee kylmillä säillä lämpöä.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Öljylämmitys olisi varteenotettava vaihtoehto korkeiden sähkönhintojen vallitessa.Yksi litra polttoöljyä sisältää energiaa n. 10 kw. Öljykattiloiden hyötysuhteeksi ilmoitetaan parhaimmillaan 90 prosenttia. Polttoöjyn talvilaadun hinta on tällä hetkellä 1,50 E. Kilovatin hinnaksi tulisi 16,6 centtiä. Täälläpäin sähkön siiirto plus verot on 7,63. Jos sähkön energiamaksu on 9 centtiä olaan tasoissa öjylämmityksen kanssa.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Olis pitäny ostaa se sillon, aikanaan se hymyilytti ![]() ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ostakaa sopivan tehoinen nestejäähdytteinen diesel agregaatti ja lämmitykseksi vesikiertoinen keskuslämmitys. Laittakaa agregaatin ylävesiletkuun y-haara ja lisäksi toinen noin 75-80 asteinen termostaatti. Ohjatkaa tämän matalamman lämpötilan jäähdytys kiertämään keskuslämmityksen käyttövesi tai aurinkolämpö kierukan kautta. Nyt teillä on halpa ja helppo tapa ottaa agregaatin lämpö talteen. 👍 |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Patteriverkoston neste voisi kiertää suoraan moottorissa.
Patteriverkostosta tulisi viileää vettä moottorille ja moottorista kuuma vesi menisi patteriverkoston menopuolelle. Pakokaasut n. 400°C voi laittaa menemään öljykattilan palotilaan. 20kW sähkötehon dieselgeneraattori tuottaisi täydellä teholla lämpötehoa noin 40kW. Jos tuollaisen saisi ohjattua käymään pienemmillä tehoilla kohtuullisella hyötysuhteella, niin sähkön hinnan ja lämmitystarpeen ohjaamana käyntiajat voisivat olla jo kohtuullisen pitkiä. Tämän kokoluokan generaattorit ovat kai kuitenkin yleensä ilmajäähdytteisiä. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Hyötysuhde on yli 80% varsinkin jos agregaatti käy sisätiloissa ja pakokaasut poistuu esimerkiksi savupiipun kautta/
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mielenkiintoinen olis puukaasugeneraattori, joka tekee sähköä ja lämpöä. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Uusille 20 kw dieselgeneraattoreille luvataan kulutukseksi 245g/ kwh. Taitaisi tuollakin tuotettu kwh maksaa n. 40centtiä pelkkinä polttoainekuluina.
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Sitten kannattaa muistaa, että ainakaan kaikki halpislämppärit ei ole luvatun tehoisia. Itse joskus mittasin jonkun 1kw halpahalli rakennuspuhaltimen ottaman virran, ja sen mukaan teho oli todellisuudessa jotain 700w.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Tuo on kampiakselitehon kulutus….
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Dieselin energiasisältö on 10kWh/L eli 1kWh sähkön tuottamiseen tarvitaan 0,30625L*10kWh/L = 3,0625kWh diesel energiaa. Josta hyötysuhteeksi tulee jo aika hyvä 1kWh/3,0625kWh = 0,3265 = 32,65%. Jos polttoöljyn energian hinta on 140c€/10kWh = 14c€/kWh , niin 1kWh sähkön hinnaksi tulee 3,0625kWhd/kWhe * 14c€/kWhd = 42,87c€/kWhe . Viimeksi muokannut Toyonder : 26.01.2024 11:14 |
![]() |
Luokat |
pörssisähkö |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
sähkö vinssi | Te€mu | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 08.05.2014 21:53 |
Myyty sähkö ja hydrauliikka | pantze | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 19.01.2014 12:45 |
Maaliruisku (sähkö) | Micco | Chit-Chat | 6 | 28.09.2010 18:12 |
O:Vinssi: Sähkö/mek. | hamaBJ40 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 04.02.2007 15:36 |
O: BJ 40 Sähkö osaa | ZimBanzze | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 07.09.2006 17:45 |