![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Malmin terästä miekin olen pikkukoneeseen tilannut niitä. Hinta ei maailmaltakaan juuri sen halvemmaksi tule, ja on ainakin kunnollisia. Hintaeroksi taisi jäädä joitain euroja, kun joskus vertasin.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#3
|
||||
|
||||
Harjoitustöitä / heittokellon jalkoja
Harjoitustöinä tullut tehtyä muutama erilainen heittokellon adapteri jyrsinkoneeseen. Ensimmäinen on pelkkä sovitintappi vanhan magneettijalan varteen. Tällä saa kellon kiinni karaan ja pyöriteltyä ympäri pöytää.
Toinen versio on vipukellon sovitin karaan. Tällä voi rihdata X ja Y vinkkelit kohdalleen. Tässä varsinainen harjoitus oli pitimen teko kellon kyljessä olevaan pieneen lohenpyrstöön. Tämä tehty jyrsintapilla ilman mitään erityistä lohenpyrstöjyrsintä. Kolmas versio on jatkokaula kelloon niin, että sillä voi mitata suoraan karan läpi. Helppo asetella työkappale terän kanssa samaan tasoon. Tämän teko oli enimmäkseen sorvihommia. |
|
#4
|
||||
|
||||
Harjoitustöitä / lisää teränpitimiä
Sain dyykkatavaraa sekalaisen valikoiman nirkkoja. Jotkut tunnistettavissa cermet ja karbiidi teräpaloiksi eli käypästä tavaraa. Vähän isoja Hobbymattiin, mutta pitäähän rouhintateriä olla.
![]() Harjoitustyönä tein kolmioille ja 80 asteen salmiakeille teräpitimet. Teräpalat kun ovat 0-kulma nirkkoja niin harkoitusosuus oli kulmien tekeminen pitimiin. Kolmiolla eka koe oli romulootasta löytyneeseen karkaistuun Rangen öljypumpun rattaaseen. Hyvin puri. 80 asteen salmiakilla koe oli "rouhinta" siis Hobbymatin mittakaavassa. Sinistä millin lastua irtoaa hyvin. Korvakuulolta sorvin mottikin joutu jo hommiin. Terät ja pitimet toimii hyvin. |
|
#5
|
||||
|
||||
Z-akselin syöttö parannettu
Taas on touhuttu, kokeiltu uusia työkaluja ja opittu uutta.
Koneen alkuperäinen Z-akselin syöttö on tolpassa oleva ruuvi minkä varassa koko kone lepää. Epäkäytännöllinen ja jäykkä käyttää. Lukitusten aukominen ja lukitseminen ei paranna tarkkuutta sekä joskus tekee omiaaan. Putoaa useamman satasen naksahtamalla. Koneessa oli myös ns. porasyöttö eli kampi kyljessä millä voi liikutella karaa alas-ylös. Hurjan sattuman kautta eteen tuli 62x49x27mm matoruuvivaihteen keskeisimmät osat eli runko ja hammaspyörät. Välityksestä ei ollut tietoa, mutta laskennan perusteella on 50:1 eli hyvin sopiva tähän käyttöön. Ei muuta kuin sovittelemaan ratasta kammen akselille ja siitähän se lähti. Ensin osa millä rattaan sai kammen akselilla olevaan tappin kiinni. Sitten matoruuvin laakerit ja niiden sovitusholkit. Vaihdeloota kiinni koneeseen ja improvisoitu veivi 1.0 pultista sorvaten. Toimi heti, mutta tietysti pari havaintoa ja puutetta. Näytti siltä, että veiviin kannattaa laittaa tukilaakeri. Tässä käytiin 3D osastolla ja osa syntyi muovista vaivattomasti. Ensimmäisten koekäyttöjen yhteydessä paljastui, että kammen akseli mikä on laakeroitu vaihdelootan sisällä taipuu kympin pari ja aiheuttaa matoruuvin ahdistusta. Eihän siinä muuta kuin lisää harjoitustöitä ja tukilaakeri akselin päähän vaihdelootan ulkopuolelle. Tämä syntyi alumiinin palasesta mikä tuli jyrsittyä 10mm paksuuteen. Lopuksi sitten piste ii:n päälle eli 3D veivi asteikolla. Asteikko on tietenkin erikseen aseteltavissa eli nollattavissa. Välitys + kammen hammastanko tuottaa syötön 2mm/kierros. Kuvissa taitaa olla taas pieni järjestysvirhe, mutta asia selvinnee niistä. |
|
#6
|
||||
|
||||
PROGRES 545
Ison sorvin historiaa, ja muuta pientä
PROGRES sorvin rungossa näkyy valmistajat nimi, sekä paikkakunta. ![]() Hiukan taas googlea kehiin (2 tuntia), ja jo vain löytyi sorvin valmistanut tehdas. Kuva on ilmeisesti vuodelta 1906? Nyt kun olen katsellut tuota suurta valurauta kasaa enemmän, niin on alkanut häiritä se, että se on vinossa ulko seinään nähden. Sorvi on 4.5 metriä pitkä, ja perimätiedon mukaan 4 tonnia painava. Millähän sitä siirtäisi? Koko komeus lepää kahden lankun päällä. Ei mitään kakkos-nelosia, vaan 80x220 mm. Laiton lankkujen väliin lisää tukipuita. Sitten pönkä rautaa kiinni betonilattiaan 12 mm kiilapulteilla. Lopuksi ruotsalainen 10t Nike kyljelleen ja pumppauksia. Liikkuipas se helposti..! Sorvi siirtyi loppujen lopuksi itäpäästä noin 30 cm ja länsipäästä 10 cm. Nyt kone istuu hienosti suorassa tehdassalissa, ja samalla tuli lisää tilaa muille romuille. Aivan samanlaista PROGRES 545 sorvia en ole löytänyt mistään. Mutta hieman samanlainen, mallia 535 löytyi: https://www.auctelia.com/en/used-equ...aItem000066123 Tuossa ilmoituksessa on merkki väärin, kuuluu olla yhdellä S-kirjaimella. Soppaa sekottaa norjalaisten PROGRESS-OSLO, mikä on tyystin eri sorvi.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 01.02.2024 21:31 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
|