Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 18.12.2023, 13:28
-Epe- -Epe- is offline
Jäsen
 
Join Date: 02.10.18
Location: Kuopio
Posts: 94
Default

Quote:
Originally Posted by JuHem View Post
Milloin oletkaan Jeepin ostanut? Kovin siistin ja nätin näköinen alkujaan ollut!
Kesällä -20, eli 3,5 vuotta olen ehtinyt tätä harrastaa. Ostaessa oli kyllä oikein siisti ja ruosteeton..

Reply With Quote
  #2  
Old 18.12.2023, 15:13
JuHem JuHem is offline
Jäsen
 
Join Date: 26.01.05
Location: Kuopio
Posts: 47
Default

Vähän on reissussa rähjääntynyt ja katu-uskottavuutta saanut...
__________________
Range Rover 3.9EFI -90
Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia
Reply With Quote
  #3  
Old 20.12.2023, 09:35
bluevan's Avatar
bluevan bluevan is offline
Sankari
 
Join Date: 31.03.08
Location: Rauma
Posts: 4,234
Default

Luin tuosta ylempää että kilpi ja teline pitää irroittaa ennen vinssailua mutta se kilpiteline
olikin siis koko puskuri

Hienosti kyllä piilotettu puskurin sisään tuo vintturi
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Reply With Quote
  #4  
Old 04.01.2024, 11:54
-Epe- -Epe- is offline
Jäsen
 
Join Date: 02.10.18
Location: Kuopio
Posts: 94
Default

Tässä mallissa alkuperäinen bensatankki on vain yksinkertaisesti liian alhaalla jos suunnittelee poistuvansa kestopäällysteeltä.
Joten eipä auttanut kuin leikata varapyöräkotelosta 12cm korkeutta pois.



Sitten vanhan pakoputken pätkistä uudet läpiviennit bensaletkuille ja tankinsuojasta 11 cm pois korkeutta. (Jätin tarkoituksella sentin pelivaraa jos hitsatessa joku sauma heittää muutaman millin) Tässä on erittäin tärkeää piirtää suorakulmalla pitkät kohdistus viivat sivuihin, jotta tankki tulee juuri samalle kohtaa mutta ylemmäs.



Tämän jälkeen puskuri jäi tietysti liian alas ja muodoltaan mahdollisimman huonoksi. No eikun pala pois, vaikka näin uudessa se onkin kiellettyä.



Heti tuli vähän parempi mutta ei kovin hyvä. Seuraavasta kuvasta näkyy miten hupsun alas pakoputki vuorostaan jäi, joten siihen pitää palata myöhemmin.



Taakse piti saada vetopiste kun vetokoukku oli siirretty tallin lattialle. Vetokoukun kiinnitysrautaa hyödyntämällä sen sai helposti tehtyä lattaraudasta.



Sitten vahvikepelti tukemaan puskuria keskeltä ja kokeilemaan.



No eihän puskuri kestänyt jäädä kannon taakse joten isompaa suojapeltiä taivuttamaan.



Hyvä ei ole vieläkään, mutta toiseksi viimeisessä kuvassa näkyvä pelti tulee esille jos puskuria leikkaa enemmän. Tai sitten pitäisi leikata myös pelti pois? No ehkä joskus tulevaisuudessa.
Reply With Quote
  #5  
Old 20.01.2024, 10:08
-Epe- -Epe- is offline
Jäsen
 
Join Date: 02.10.18
Location: Kuopio
Posts: 94
Default

Laitetaan tähän väliin budjettiratkaisu kojelaudan laajakaista kaiuttimien päivittämiseen. Ymmärtääkseni niiden särkyminen on liian yleistä, ja syykin on selvä, niillä ei ole minkäänlaista jakosuodinta leikkaamassa matalampia taajuuksia. Kirjoitin tästä joskus FJDC puolelle pidemmän tarinan.
Vaihdoin alkuperäisten tilalle Fountek FR59EXE elementit ja jakosuotimeksi +-johtoon 68,00uF kondensaattori. Sanoisin että lopputulos oli yllättävän hyvä eikä maksanut paljon. Maksoin elementeistä tarjouksessa 23€/kpl.
Nopeasti katsomalla tämän hetkinen saatavuus vaikuttaa aika heikolta, mutta helppo tähän on soveltaa muitakin samankokoisia vastaavan herkkyyden elementtejä.



Jossakin vaiheessa alkoi myös vaikeudet etukardaanin kanssa. Haastavammalla reittivalinnalla alkuperäinen kardaani osui kiveen ja taipui hieman. Purkuautosta löytyi lopulta suora alkuperäinen kardaani mutta siitä alkoi vaikeudet. Kahden peräkkäisillä reissuilla särkyneen etummaisen vakionopeusnivelen jälkeen päädyin etsimään ristikollisen kardaanin eteen ja sillä ongelma poistui. Käytännössä nivelen joustovara ei vaan riittänyt pompun jälkeen ulosjoustossa.
Yhteenvetona jos alat rakentamaan omaa WJ Jeeppiä, kannattaa ostaa ristikollinen kardaani koska siinä on reilusti pidempi liikerata.
Reply With Quote
  #6  
Old 10.02.2024, 21:12
-Epe- -Epe- is offline
Jäsen
 
Join Date: 02.10.18
Location: Kuopio
Posts: 94
Default

Liian usean pohjakosketuksen jälkeen piti alkaa miettimään kriittisten kohtien suojaamista alustasta. Maastoautoihin erikoistuneelta cad-kuvia myyvältä yritykseltä löytyi muutamalla kympillä todella hyvät valmiit kuvat panssareille. Kuvien lataus netistä, siirto usb-tikulle ja paikallista metallipajaa kohti. Pienen odottelun jälkeen alkuperäisiin kiinnitysreikiin sopivat panssarit oli asennusta vailla.





Istuvuus oli juuri niin hyvä kun vain pystyi olemaan. Ainoastaan jakolaatikon suojaan olisin nykyisen tiedon valossa hitsannnut yläpuolelle pienen vahvikkeen, joka estäisi vääntymisen ylöspäin. Ja se pitää myös itsekin lisätä kunhan käytän suojan seuraavan kerran irti.



Keulaan tulevan panssarin kiinnikkeille oli Jeepin tehtaalla tehty valmiiksi kierteet koriin. Mitään pultteja niissä ei tehtaan jäljiltä ollut, joten olisiko ihan mietitty valmiiksi tällaista varten?



Vanhoihin vetopisteesiin vähän jatkoa ja auto on taas valmis seikkailuun. Onneksi cad-kuvissa olleet vetopisteiden kolo osui juuri samalle kohtaa kun autoon aiemmin laittamani lenkit. Vetolenkeihin tuli vielä 90 asteen kulmassa toiset raudat (ei ole kuvassa) johon panssari tuli pulteilla kiinni. Näin suojasta tuli todella luja. Vahva suositus näille!



Juuri ennen panssareiden asennusta etupuskuri jäi ikävästi kannon taakse yhdelle reissulla ja repesi. Multitoolilla leikkaamalla siitä sai vielä oikein hyvä, ja oikeastaan todella paljon paremman kuin alkuperäinen. Nyt se ei enää jää ikävästi jokapaikkaan kiinni.



Ja näin jälkeenpäin katsottuna panssarit tuli todellakin tarpeeseen, naarmuista ja kolhuista päätellen osumaa on tullut.
Reply With Quote
  #7  
Old 11.02.2024, 11:49
JuHem JuHem is offline
Jäsen
 
Join Date: 26.01.05
Location: Kuopio
Posts: 47
Default

Kuulostaa kätevältä tavalta hankkia panssarit. Muistatko minkä niminen oli firma josta cad-kuvat hankit? Voisi sivuilla käydä tarjontaa katselemassa.
__________________
Range Rover 3.9EFI -90
Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia
Reply With Quote
Reply

Tags
jeep, wj


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
xj & yj = "Rolling Jeep ja MacGyver kioski jeep" tare Maasturiprojektit 504 03.09.2015 06:35


The time now is 15:00 (GMT +2).