![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() IxionSISUA45:lla oli hieno tarina EXELLO porakoneesta. Tässä toinen vähän tuoreemmasta. IXION Machin fabrik Otto Häfner Hamburg. AEG moottori. Faijjavainaa osti tämän uutena joskus 70-luvun alussa. Moka vaan oli, että pajalla oli silloin rautalankalinjalla toimitettuna 220V valovirta. Kone oli tietenkin 3-vaihe moottorilla. Jäi kirjaimellisesti vuosikymmeniksi nukkumaan nurkkiin. 90-luvun lopulla sivistys ja 3-vaihe sähkö oli saavuttanut pajan ja porakone pääsi käyttöön. Ei tollasta oikein voi muuten luonnehtia kuin sanomalla, että ihan oikea työkalu. Tehty käyttöön. 2012 kone koki modernisoinnin kun laitoin siihen taajuusmuuttaja draivin. Ei ole tämän jälkeen tarvinnut hihnoja vekslailla. Pieni innovaatio oli laittaa nopeus-saatö syöttövipuun. Vähän on alkanut kylmässä talvehtiminen näkymään koneessa, mutta muuten priimakunnossa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Tanskalaiselta myyntipalstalta löytyi tämä kuva. Siinä huilaa melko alkuperäinen Excello, jus samaa mallia kuin meillä. Huomatkaa lattahihna eli läskiremmi välitys. Tuossa meidän härvelissä on joku istuttanut kiilahihnapyörän alkuperäisen kolme portaisen lattahihna pyörän päälle. Sähkömoottori on vaihtunut Strömbergiin. Myyntipalstan kuvissa näkyi myös sähkömoottori, Tanskalainen sekin, jonka oletan olevan alkuperäinen. Tehoa siinä on 0.37 kW / 1400 rpm. Tuossa meidän Römperissä on tehoa 1.5 kW / 1410 rpm...!!! Ikinä ei ole voima loppunut, ja se ei ole mikään ihme. Pienempikin riittäisi. Jos tulee hiukan pienempi moottori vastaan, niin vaihdan sellaisen. Lainaus:
Voiko tuota 1.5 kW Römpäriä "kesyttää" sopivalla taajuusmuuntajalla? Voimaa ei tarvita ainakaan lisää. Jos moottori pyörii luvatun 1410 rpm, niin terä pyörii 286 rpm. Tällä porakoneella porataan lähinnä isoja teriä, niin se saisi pyöriä noin 170-240 rpm. Jos tuon moottorin pitää, niin millainen taajuusmuuntaja olisi hyvä? (kaveri on sähkömies, hän kytkee kyllä pieniä juttuja keskikalja palkalla...)
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tässä esimerkki.
https://www.finnparttia.fi/epages/fi...ucts/TM1%2C5V3 https://www.vem.fi/tuotteet/yaskawa-taajuusmuuttajat/ Toriin kun laittaa hakusanaksi taajuusmuuttaja niin viitisenkymmentä löytyy heti. Merkkejä ja malleja löytyy paljon ja vähän päälle. Jos katselet käytettyjä niin oleellisia speksejä: - 400V (tai vanhat 380) sisään ja ulos - teholuokka 1,5 ... 5 kWa - ulkoinen ohjaus jännitesignaalilla. Tämä mahdollistaa potentiometrin käytön. En ole tutkinut, mutta ominaisuus lienee lähes kaikissa taajareissa. Kannattaa kuitenkin varmistaa Mitäänhienoja back EMF ohjauksia ei tarvita. Uusissa vehkeissä vaan on kaikkea vaikka ei tarttiskaan. Ei ole muuta haittaa, mutta konfiguroinnissa pitää lukea enemmän papereita. Taajarilla saa myös pakin jos tarvetta ja koneen mekaniikka kestää sen. Sorvissa kiva ominaisuus on myös sähköinen jarru minkä saa tehtyä taajuusmuuttajalla. Yleensä näyttöön saa myös valittua kierrosluvun tai moottorivirran mikä kertoo kuormituksen. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Säätäjä_setä on tehnyt tosi hienoa työtä noiden sorvien ja poran kanssa. Olisi ainakin minulta jäänyt Wolf&Jahn entisöimättä tai pitäsikö sanoa rakentamatta uudelleen.
Taajuusmuuttajista pitää sanoa vasta noin 15 vuoden kokemuksella sen verran, että ei ole ihan yksinkertainen asia, jos lähdetään liikkeelle nollasta. Käytän vain ja ainoastaan ABB:n koneita, koska niiden ohjelmoinnin ja kytkennät olen opetellut vuosien mittaan. Viime kesänä oli ongelmia, koska olivat lisänneet ohjelmaan defaulttina asetuksen, joka laittaa laitteen vikatilaan ylijännitteen takia. Asetuksia ABB:n laitteissa on jotain 1000-2000 väliltä, uusien asetuksien löytäminen on aina aikaa vievää. Muilla merkeillä voisi päästä helpommalla ohjelman suhteen, mutta paremmasta en tiedä. Säätäjä_setä varmasti tietää. Sellainenkin detalji, että valitettavasti perus sähkömies ei osaa taajaria kytkeä. Olen koittanut useita kertoja, jos ei ole kokemusta asiasta, niin menee pari päivää puhelimessa opastaessa. Osaava sähkömies kytkee taajarin noin tunnissa ja perus parametrien naputtaminen ohjelmaan vie puoli tuntia. Parametrien säätö viekin sitten helposti 2-4h, riippuen mitä haetaan.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Taajuusmuuttajat
En halunnut pelotella, mutta valitettavasti Kivinen on asian ytimessä. Nykyaikaiset taajuusnuuttajat kehittävät istumalihaksia ja lukutaitoa.
Muutama vuosi sitten rakensin kaverille ison antennomaston kääntöohjauksen. Siihen tuli kaksi pientä "nykyaikaista" Yaskawa V1000 Vector Control Drive taajuusmuuttajaa. Tässä vehkeen manuaali malliksi. Ei ole kuin 500 sivua. Konfiguraatiossa tosiaan parametrejä tuhansittain. https://www.yaskawa.com/delegate/get...PC71060618.pdf No tässä vastaus on, että ei auta muuta kuin lukea ja opiskella. Oikotietä ei ole. Asetuksia on niin paljon, että käytännössä ainoa järkevä reitti on ladata valmistajan konfigurointisoftat ja myös opiskella ne. Manuaalit jälleen satoja sivuja. ![]() No ei maailma tähän kaadu. Vanhat taajuusmuuttajat ovat yksinkertaisempia kuin nuoremmat kuten vanhat ukotkin. Esimerkkinä mun pikkusorviin asennettu vanha Omron 3G3SV. Siinä on viitisenkymmentä parametriä joista kymmenkunta tärkeää/pakollista. Nämä pystyy hyvin konfiguroimaan laitteen oman näytön ja näppäimistön avulla. Manuaali muuten vain 66 sivua. Vielä ihan muu juttu. Radioukkojen näkökulmasta lähes kaikki taajarit ovat katastrofeja. Suojaamattomalla kaapelilla väärin kytketyt systeemit ovat melkoisia häiriölähettimiä. Myös sähköistä asennusta varten kannattaa lukea ohjeet. Nykyaikaisia monipuolisia, mutta "konfigurointipainajaisia" Yksinkertainen vanha Omron. Myös nämä vanhat Siemenssit ovat yksinkertaisia. Kymmenellä parametrillä selviää. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Wolf meets collet chuck
Tuli hommattua ER32 holkki-istukka ja setti holkkeja. Meininki tehdä sovitteet myös muihin koneisiin. Myöhemmin selviää mikä tarkkuus. Ovat ainakin läpi hiottuja holkkeja.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eipä noissa uusissakaan tamuissa sen enempää niitä peruskäytössä tarvittavia parametreja sen enempää ole kuin vanhoissakaan. Siis joita tarvitsee muuttaa tehdasasetuksista.
Moottorin nimellisarvot ja rampit, ja ehkä ohjaukseen liittyviä juttuja, riippuen miten sitä haluaa ohjata. Nykytamuissa on yleensä napit ajoa ja nopeudensäätöä varten valmiina naamataulussa, joita ei vanhemmissa ollut läheskään kaikissa. Kuten edelläolevista kuvistakin voidaan todeta. Lisäksi nykytamuista saa yleensä ulos 24vdc apujännitteen rajakytkimille yms. tarvittaessa. Puhumattakaan esim. siemensin g120 yms. tamuista, joihin pystyy tekemään itse pientä ohjelmanpätkääkin, eikä erillistä ohjaavaa logiikkaa tarvita. Esim. joku kuljetin, joka pysähtyy kun rajalle tulee tavaraa, ja käynnistyy taas kun se poistuu jne.. Mutta nämä on tietysti jo vähän "edistyneempää" käyttöä. Viimeksi muokannut riude : 15.12.2023 08:56 |