![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() EXCELLO
Ei sorvi, mutta vanha kone tämäkin... Verstaaltani (entinen sementtivalimo) löytyy myös vanha pylväsporakone. Isäni lienee ostanut tämän joskus 70-80 luvulla. Mutta mistä, sitä en tiedä. Tällä on porattu muun muassa leca tiilien pohjalevyihin reikiä. Porattavaa on kertynyt nopeasti laskien yli 60 metriä, 33 mm terällä..!!! Koneen merkki lukee selkeästi kyljessä. Koitin kaivella tietoja jo 10v sitten, mutta hieman laihoin tuloksin. Ameriikoissa oli kyllä saman niminen työstökoneita valmistava yritys. Tuotteiden kyljessä luki joko EX-CELL-O ta Ex-Cell-O. Ajattelin tämän olevan vaan vanhempi, jossa on erilainen kirjoitus asu. Kyseinen firma oli pystyssä 1919-2006. https://en.wikipedia.org/wiki/Ex-Cell-O Mutta oli vaan kovin outoa, että jenkkiläisestä vanhasta porakoneesta ei löydy netistä yhtään kunnon kuvaa? Sitten tärppäsi Tanskalaiselta myyntipalstalta, siellä oli myynnissä just samanlainen kone! Google kuvahaku "Søjleboremaskine excello" --> https://www.google.com/search?q=S%C3...nt=firefox-b-d Porakone taitaa ollakin Tanskalainen eikä jenkki. Löysin loppujen lopuksi neljä konetta, ja kaikki eri värisiä. Tekisi mieli entisöidä tuo porakone. Hioa maalipintaa, että löytyy varmasti alkuperäinen väri. Valuosat hiekkapuhallukseen, ja kiillottaa sorvissa putkiosat. Välityksiä täytyisi saada hitaammaksi. Vähän voisi vielä hihnapyörien kokoa muuttaa. Kone jaksaa kyllä porata, mutta isot terät pyörivät liian lujaa. Kartio on MK3. Löytyy myös Taiwanilainen MK2 kone, sillä tulee kairattua jonnekin 20 mm tietämiin. Edit: Excellon valmistaja voi olla Rødvig Maskinfabrik, joka teki myös Supero merkkisiä porakoneita.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 10.12.2023 20:38 |
#2
|
||||
|
||||
![]() EXCELLO
Kyllä EXCELLO ansaitsee tulla entisöidyksi. Vanhat koneet on hienoja.
Taajuusmuuttajalla saa aika laajan säätöalueen kierroslukuun. Muuttajan parametreillä voi vielä vähän jekuttaa alakierrosvääntöä lisää. |
#3
|
||||
|
||||
![]() kääpiöpakka
Koneen mukana tuli tällainen 58mm kääpiöpakka. Pakka on kiinni tällaisessa poralaitteessa mikä tulee kärkipylkän tilalle. Putsaus on vielä kesken. Itse pakka huollettu. Tässä oli niitä 3,2x0,6 mm ruuveja. Risan tilalle sorvasinkin yhden uuden kunnes päätin suurentaa kierteet 3,5mm niin saa ruuveja helpommin.
Tuolla samalla kartiolla pakan saa periaatteessa kiinni myös karaputken päähän. Jostain syystä tuon pitkän putkimutterin mitta on vaan eri karaputki kiinnityksessä. Ehkä joskus teen sopivan. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Burnerd pakka ja ongelmat
Pakka putsattu ja ekat lastut otettu. Kerkisin tekemään myös puuttuneen neliöavaimen. Selvisi heti ensimmäisellä ajolla, että jokin pahasti vialla. Heittää 2-3 kymppiä heti leukojen kohdalla. Tästä ei tullut depressiossa otettua kuvia, mutta ongelma näkyy miten pitkä akseli istuu jaraputkessa.
Karalaippa oli saanut putkitonkia ja vasaraa, mutta ihmeen kaupalla ongelma ei ollut siinä. Osoittautui, että pakkkaa vaan oli hakattu niin julmasti, että tarkkuus hävinnyt. Tämä Burnerd on 82mm tai tarkemmin 3 1/4" pakka. Yksi raato löytyi ebaystä ei muuta. Jäi sekin ostamatta. Funtsailutauko. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 22:08 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Uusi pakka ja sovitus
Sakemannilta tuli tilattua 80mm pakka.
https://www.paulimot.de/Drehen/Drehb...-Loch-Aufnahme Kiinankamaa, mutta jotenkin laatuseulottua. Osoittautuikin priima kamaksi. Tuosta Burnerdin laipan olisi hyvin voinut modata tälle 80mm pakalle, mutta ajattelin säästää sen jos joskus tulee korjattua tämä Burnerd. Kiinasta löytyi 80mm laippa-aihio 14mm reijällä ja kierteellä. Omassa pikkusorvissa löytyy 11tpi nousu. Meinasin ensin yrittää tällä, mutta jo reijän avartamisessa selvisi, että tästä ei taida tulla muuta kuin sanomista. Koneen vaihto, keskiö mittoihin ja 11tpi kierre. Olakkeen viimeistely ja muu näpertely sujuikin sitten omalla koneella. Onnistui heti. Heitto noin 50mm päässä leuoista pari satasta. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 22:36 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Ixion
SISUA45:lla oli hieno tarina EXELLO porakoneesta. Tässä toinen vähän tuoreemmasta. IXION Machin fabrik Otto Häfner Hamburg. AEG moottori.
Faijjavainaa osti tämän uutena joskus 70-luvun alussa. Moka vaan oli, että pajalla oli silloin rautalankalinjalla toimitettuna 220V valovirta. Kone oli tietenkin 3-vaihe moottorilla. Jäi kirjaimellisesti vuosikymmeniksi nukkumaan nurkkiin. 90-luvun lopulla sivistys ja 3-vaihe sähkö oli saavuttanut pajan ja porakone pääsi käyttöön. Ei tollasta oikein voi muuten luonnehtia kuin sanomalla, että ihan oikea työkalu. Tehty käyttöön. 2012 kone koki modernisoinnin kun laitoin siihen taajuusmuuttaja draivin. Ei ole tämän jälkeen tarvinnut hihnoja vekslailla. Pieni innovaatio oli laittaa nopeus-saatö syöttövipuun. Vähän on alkanut kylmässä talvehtiminen näkymään koneessa, mutta muuten priimakunnossa. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Tanskalaiselta myyntipalstalta löytyi tämä kuva. Siinä huilaa melko alkuperäinen Excello, jus samaa mallia kuin meillä. Huomatkaa lattahihna eli läskiremmi välitys. Tuossa meidän härvelissä on joku istuttanut kiilahihnapyörän alkuperäisen kolme portaisen lattahihna pyörän päälle. Sähkömoottori on vaihtunut Strömbergiin. Myyntipalstan kuvissa näkyi myös sähkömoottori, Tanskalainen sekin, jonka oletan olevan alkuperäinen. Tehoa siinä on 0.37 kW / 1400 rpm. Tuossa meidän Römperissä on tehoa 1.5 kW / 1410 rpm...!!! Ikinä ei ole voima loppunut, ja se ei ole mikään ihme. Pienempikin riittäisi. Jos tulee hiukan pienempi moottori vastaan, niin vaihdan sellaisen. Lainaus:
Voiko tuota 1.5 kW Römpäriä "kesyttää" sopivalla taajuusmuuntajalla? Voimaa ei tarvita ainakaan lisää. Jos moottori pyörii luvatun 1410 rpm, niin terä pyörii 286 rpm. Tällä porakoneella porataan lähinnä isoja teriä, niin se saisi pyöriä noin 170-240 rpm. Jos tuon moottorin pitää, niin millainen taajuusmuuntaja olisi hyvä? (kaveri on sähkömies, hän kytkee kyllä pieniä juttuja keskikalja palkalla...)
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |