Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.12.2023, 02:02
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

kelkan syöttöruuvi


Kelkan syöttöruuvi käyttäytyi niinkuin siinä ei olisi painelaakeria ollenkaan. No sehän selvisi, että ei ollutkaan. Painelaakeri hajonnut joskus (tappi poikki). Homma ratkaistu siten , että akseliin vetäisty ura ja laakeripukin läpi puuruuvi pidäkkeeksi. Ruuvi tietenkin katkaistu laakeripukin sisään. Onneksi tuon sai purettua niin pääsi korjaamaan.
Todennäköinen syy tähän outoon korjaukseen selvisi. Katkenneen tapin pätkät lähtivät holkista, mutta ei akselista. Olettaen, että on ollut kartiotappi niin tietysti kokeilin molempiin suuntiin.
Plan B. Holkki kovajuotoksella akseliin kiinni ja laakeri mittoihin. Toimii tällaisena hyvin vaikka jotain osia tuosta veivin ja laakerin välistä selvästi puuttuukin. Siinä ollut alunperin jonkinlainen välyksen säätö.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_puuruuvi_lukitus.jpg‎
Views:	1394
Size:	160,7 Kt
ID:	105984   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_laakeri.jpg‎
Views:	739
Size:	132,4 Kt
ID:	105985   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_kolo.jpg‎
Views:	702
Size:	94,1 Kt
ID:	105986   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_tappi_poikki.jpg‎
Views:	705
Size:	120,4 Kt
ID:	105987   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_laakeri_juotos.jpg‎
Views:	703
Size:	107,5 Kt
ID:	105988  

Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_laakeri_sorvaus.jpg‎
Views:	750
Size:	163,4 Kt
ID:	105989   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_laakeri_korjattu.jpg‎
Views:	766
Size:	179,5 Kt
ID:	105990  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 03:43
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.12.2023, 02:40
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

kärkipylkkä ja työkaluja


Kärkipylkkään ei koneen mukana tullut mitään työkaluja. Tutkimuksissa ei selvinnyt minkälainen kartio kärkipylkässä on. Taas tuumaamisen jälkeen päätin avartaa sen MK1 kokoon. Täyttä syvyyttä siihen ei saa liikkeen kärsimättä. Tässä koneessa momentit niin pieniä, että MT1 kartion voi hyvin lyhentää puoleen.
Sain Juusolta pienen vanhan tämän koneen tyyliin sopivan Konepaja Mikron valmistaman istukan. Siinä vaan oli joku outo kara kiinni. Irroitus osoittautuikin työlääksi. Piti antaa lämmöt ennenkuin irtosi. Tilalle lyhennetty MK1-B12 kara. Sattumalta nettiä plaratessa tällainen löytyikin lähi Fixuksesta eikä ollut edes ryöstöhintainen.
https://www.fixusnet.fi/fin/poraistu...12-p-526018-0/



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Wolf_outo_kartio.jpg‎
Views:	1511
Size:	187,8 Kt
ID:	105991   Click image for larger version

Name:	mk_kartio_kalvaus.jpg‎
Views:	695
Size:	93,3 Kt
ID:	105992   Click image for larger version

Name:	MK_kartio_sovitusta.jpg‎
Views:	700
Size:	138,2 Kt
ID:	105993   Click image for larger version

Name:	Mikro_outo_kara.jpg‎
Views:	721
Size:	188,2 Kt
ID:	105994   Click image for larger version

Name:	Mikro_kara_irroitus.jpg‎
Views:	715
Size:	173,3 Kt
ID:	105995  

Click image for larger version

Name:	MK1-B12_kara.jpg‎
Views:	752
Size:	150,7 Kt
ID:	105996   Click image for larger version

Name:	Mikro_istukka_mk_kara_paikoillaan.jpg‎
Views:	764
Size:	87,1 Kt
ID:	105997   Click image for larger version

Name:	karkipiikki.jpg‎
Views:	1486
Size:	92,2 Kt
ID:	105998  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.12.2023, 03:27
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Moottori


Moottoriratkaisua funtsaillessa ei tuntunut houkuttelevalta ruveta sovittelemaan koneen mukana tullutta VEM mosaa tähän. Muisti on kummallinen. Muistin, että luokkaa 40v sitten tullut otettua talteen Diablo 630 kiekkokirjoittimen kelkan moottori. Tuollainen pienen starttimoottorin kokoinen DC servo. Tarkkaa speksiä ei löytynyt, mutta alkuperäisessä käytössä jännite ollut 40V. 3D tulostimella pukit ja väliaikaisesti pellinpalaan kiinni niin pääsee koeajamaan. Kiinan siivapyörät tai aihiot oli vielä matkalla. Hermo petti niin piti tehdä ensimmäinen pitkästä. Alunperin veto ollut todennäköisesti pyöreällä nahkaremmillä. Pyöreetä PU remmiä saa metritavarana. Tässä suuri etu on, että karapylkkää ei tarvitse purkaa vaan remmin voi hitsata in situ. Hitsauslaite syntyi kun ison kolvin vastuksen ympärille taittoi kuparilevyn. Ensimmäinen sovitus meni perseelleen. Opin heti, että hihna pitää tehdä noin 10% nimellismittaa lyhyemmäksi niin on sopiva.
Moottori pyörii lähes äänettömästi ja karalaakeritkaan ei pidä ääntä. Miellyttävä kotikone. Tuollainen DC servo yleensä speksataan siten, että sille annetaan EMF vakio. Tässä 25,9V / 1000 rpm. Tarkoittaa, että kuormittamaton nopeus tuolla jännitteellä rajoittuu ilmoitettuun. Käyttäytyminen on aikalailla lineaarinen. Puolella jännitteellä puolet nopeudesta ja tupla jännitteellä kaksinkertainen. Jossain tietysti tulee eristeiden kestoraja ja terminen kestoraja vastaan. No toistaiseksi ei ole kuin 60V poweri. Hyvä säätöalue kuitenkin ja lisää saa remmivälitystä vaihtamalla.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	moottori.jpg‎
Views:	1432
Size:	121,8 Kt
ID:	105999   Click image for larger version

Name:	moottoripukki.jpg‎
Views:	750
Size:	85,9 Kt
ID:	106000   Click image for larger version

Name:	siivapyoran_teko_1.jpg‎
Views:	732
Size:	201,0 Kt
ID:	106001   Click image for larger version

Name:	siivapyöran_teko_2.jpg‎
Views:	735
Size:	182,2 Kt
ID:	106002   Click image for larger version

Name:	kiinan_siivapyöriä.jpg‎
Views:	735
Size:	90,5 Kt
ID:	106003  

Click image for larger version

Name:	PU_hihnan_hitsaus.jpg‎
Views:	727
Size:	106,2 Kt
ID:	106006   Click image for larger version

Name:	PU_hihna_sovitus.jpg‎
Views:	729
Size:	135,8 Kt
ID:	106007  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 03:33
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.12.2023, 03:31
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

karan rasvakupit


Toinen puuttui. Tästä syntyi hyvä terapiaprojekti. Sorvailla umpikamasta samanlainen.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	rasvakupin_teko.jpg‎
Views:	1442
Size:	54,0 Kt
ID:	106004   Click image for larger version

Name:	rasvakupit.jpg‎
Views:	745
Size:	21,3 Kt
ID:	106005  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.12.2023, 17:09
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

EXCELLO




Ei sorvi, mutta vanha kone tämäkin...

Verstaaltani (entinen sementtivalimo) löytyy myös vanha pylväsporakone. Isäni lienee ostanut tämän joskus 70-80 luvulla. Mutta mistä, sitä en tiedä. Tällä on porattu muun muassa leca tiilien pohjalevyihin reikiä. Porattavaa on kertynyt nopeasti laskien yli 60 metriä, 33 mm terällä..!!!

Koneen merkki lukee selkeästi kyljessä. Koitin kaivella tietoja jo 10v sitten, mutta hieman laihoin tuloksin. Ameriikoissa oli kyllä saman niminen työstökoneita valmistava yritys. Tuotteiden kyljessä luki joko EX-CELL-O ta Ex-Cell-O. Ajattelin tämän olevan vaan vanhempi, jossa on erilainen kirjoitus asu. Kyseinen firma oli pystyssä 1919-2006. https://en.wikipedia.org/wiki/Ex-Cell-O

Mutta oli vaan kovin outoa, että jenkkiläisestä vanhasta porakoneesta ei löydy netistä yhtään kunnon kuvaa?

Sitten tärppäsi Tanskalaiselta myyntipalstalta, siellä oli myynnissä just samanlainen kone!

Google kuvahaku "Søjleboremaskine excello" --> https://www.google.com/search?q=S%C3...nt=firefox-b-d

Porakone taitaa ollakin Tanskalainen eikä jenkki. Löysin loppujen lopuksi neljä konetta, ja kaikki eri värisiä.

Tekisi mieli entisöidä tuo porakone. Hioa maalipintaa, että löytyy varmasti alkuperäinen väri. Valuosat hiekkapuhallukseen, ja kiillottaa sorvissa putkiosat.

Välityksiä täytyisi saada hitaammaksi. Vähän voisi vielä hihnapyörien kokoa muuttaa. Kone jaksaa kyllä porata, mutta isot terät pyörivät liian lujaa. Kartio on MK3. Löytyy myös Taiwanilainen MK2 kone, sillä tulee kairattua jonnekin 20 mm tietämiin.

Edit: Excellon valmistaja voi olla Rødvig Maskinfabrik, joka teki myös Supero merkkisiä porakoneita.

Viimeksi muokannut sisua45 : 10.12.2023 20:38
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.12.2023, 20:33
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Thumbs up

EXCELLO


Kyllä EXCELLO ansaitsee tulla entisöidyksi. Vanhat koneet on hienoja.
Taajuusmuuttajalla saa aika laajan säätöalueen kierroslukuun. Muuttajan parametreillä voi vielä vähän jekuttaa alakierrosvääntöä lisää.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.12.2023, 20:43
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

kääpiöpakka


Koneen mukana tuli tällainen 58mm kääpiöpakka. Pakka on kiinni tällaisessa poralaitteessa mikä tulee kärkipylkän tilalle. Putsaus on vielä kesken. Itse pakka huollettu. Tässä oli niitä 3,2x0,6 mm ruuveja. Risan tilalle sorvasinkin yhden uuden kunnes päätin suurentaa kierteet 3,5mm niin saa ruuveja helpommin.
Tuolla samalla kartiolla pakan saa periaatteessa kiinni myös karaputken päähän. Jostain syystä tuon pitkän putkimutterin mitta on vaan eri karaputki kiinnityksessä. Ehkä joskus teen sopivan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kaapiopakka.jpg‎
Views:	703
Size:	101,9 Kt
ID:	106013   Click image for larger version

Name:	kaapiopakka_2.jpg‎
Views:	728
Size:	122,5 Kt
ID:	106014   Click image for larger version

Name:	kaapiopakka_huoltoa.jpg‎
Views:	775
Size:	157,1 Kt
ID:	106015   Click image for larger version

Name:	kaapiopakka_ruuvit.jpg‎
Views:	778
Size:	124,0 Kt
ID:	106016   Click image for larger version

Name:	poralaite.jpg‎
Views:	1451
Size:	144,1 Kt
ID:	106017  

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 22:21 (GMT +2).