Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.12.2023, 00:58
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

putsausta


Lukemattomia tunteja raaputettu maalia ja muuta tahmaa osista. Ruosteen kemiallisessa putsaamisessa kokeilin CRC Rust Remover litkua. Minusta toimi hyvin.

https://www.motonet.fi/tuote/crc-rus...roduct=60-2121

Liotuksen jälkeen öljyllä ja tonnin hiomapaperilla vähän kiiloitusta.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	maalin_skrabausta.jpg‎
Views:	752
Size:	120,7 Kt
ID:	105972   Click image for larger version

Name:	veivit_ym_putsaus.jpg‎
Views:	784
Size:	106,8 Kt
ID:	105973  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.12.2023, 01:06
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Kelkat huolto


Kelkoista löytyi putsauksen lisäksi paljonkin tehtävää.
- poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri
- vasaranjälkiä sun muuta damagea.
- kelkan vetomutteri kaput
- kelkan ruuvin laakeri kaput



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kelkka_esitutkimusta.jpg‎
Views:	1458
Size:	201,1 Kt
ID:	105974   Click image for larger version

Name:	kelkat_huollettu.jpg‎
Views:	1477
Size:	91,8 Kt
ID:	105975  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:53
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.12.2023, 01:35
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

poikittaiskelkka korjailua


Viila- ja hiontahommia niin kelkat lähti liikkumaan kunnolla. Poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri. Vähän fiiliksellä mitoitus ja 3D tulostimella osa. Ei tähän koneeseen pitäisi muovisia osia laittaa, mutta saa olla ainakin toistaiseksi noin.
Joo, tuossakin oli ruuvit katkenneet kelkkaan. Poistossa selvisi, että nämäkin olivat 3,2mm kierteet. Avarsin kierteet vakio 4mm kokoon.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kelkka_hittia.jpg‎
Views:	716
Size:	52,9 Kt
ID:	105976   Click image for larger version

Name:	kelkka_johteet.jpg‎
Views:	734
Size:	61,5 Kt
ID:	105977   Click image for larger version

Name:	poikittaiskelkka_paatylaakeri_puuttuu.jpg‎
Views:	1448
Size:	142,9 Kt
ID:	105978   Click image for larger version

Name:	poikittaiskelkka_3D_paatylaakeri.jpg‎
Views:	764
Size:	120,9 Kt
ID:	105979  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:54
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.12.2023, 01:47
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

vetoruuvin mutteri


Kelkan vetoruuvin mutteri oli hyvin klenu. Meinas olla ongelma miten saa purettua kun kiinitysruuvi vaan pyöri, mutta ei auennut. No vetämällähän tuo messinkimurikka tuli kolostaan ja kelkan sai auki. Osoittautui, että joku oli yrittänyt korjata sitä tinalla.
Hetken tuumailun jälkeen porasin sorvissa tinat pois ja tein teräksestä laakeritapin.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_mutteri.jpg‎
Views:	699
Size:	77,1 Kt
ID:	105980   Click image for larger version

Name:	kelkka_mutteri_paskana.jpg‎
Views:	1463
Size:	106,5 Kt
ID:	105981   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_mutteri_korjaus.jpg‎
Views:	774
Size:	165,6 Kt
ID:	105982   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_mutteri_korjaus_2.jpg‎
Views:	760
Size:	187,8 Kt
ID:	105983  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.12.2023, 02:02
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

kelkan syöttöruuvi


Kelkan syöttöruuvi käyttäytyi niinkuin siinä ei olisi painelaakeria ollenkaan. No sehän selvisi, että ei ollutkaan. Painelaakeri hajonnut joskus (tappi poikki). Homma ratkaistu siten , että akseliin vetäisty ura ja laakeripukin läpi puuruuvi pidäkkeeksi. Ruuvi tietenkin katkaistu laakeripukin sisään. Onneksi tuon sai purettua niin pääsi korjaamaan.
Todennäköinen syy tähän outoon korjaukseen selvisi. Katkenneen tapin pätkät lähtivät holkista, mutta ei akselista. Olettaen, että on ollut kartiotappi niin tietysti kokeilin molempiin suuntiin.
Plan B. Holkki kovajuotoksella akseliin kiinni ja laakeri mittoihin. Toimii tällaisena hyvin vaikka jotain osia tuosta veivin ja laakerin välistä selvästi puuttuukin. Siinä ollut alunperin jonkinlainen välyksen säätö.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_puuruuvi_lukitus.jpg‎
Views:	1393
Size:	160,7 Kt
ID:	105984   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_laakeri.jpg‎
Views:	739
Size:	132,4 Kt
ID:	105985   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_kolo.jpg‎
Views:	702
Size:	94,1 Kt
ID:	105986   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_tappi_poikki.jpg‎
Views:	705
Size:	120,4 Kt
ID:	105987   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_laakeri_juotos.jpg‎
Views:	703
Size:	107,5 Kt
ID:	105988  

Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_laakeri_sorvaus.jpg‎
Views:	750
Size:	163,4 Kt
ID:	105989   Click image for larger version

Name:	kelkka_vetoruuvi_laakeri_korjattu.jpg‎
Views:	766
Size:	179,5 Kt
ID:	105990  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 03:43
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.12.2023, 02:40
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

kärkipylkkä ja työkaluja


Kärkipylkkään ei koneen mukana tullut mitään työkaluja. Tutkimuksissa ei selvinnyt minkälainen kartio kärkipylkässä on. Taas tuumaamisen jälkeen päätin avartaa sen MK1 kokoon. Täyttä syvyyttä siihen ei saa liikkeen kärsimättä. Tässä koneessa momentit niin pieniä, että MT1 kartion voi hyvin lyhentää puoleen.
Sain Juusolta pienen vanhan tämän koneen tyyliin sopivan Konepaja Mikron valmistaman istukan. Siinä vaan oli joku outo kara kiinni. Irroitus osoittautuikin työlääksi. Piti antaa lämmöt ennenkuin irtosi. Tilalle lyhennetty MK1-B12 kara. Sattumalta nettiä plaratessa tällainen löytyikin lähi Fixuksesta eikä ollut edes ryöstöhintainen.
https://www.fixusnet.fi/fin/poraistu...12-p-526018-0/



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Wolf_outo_kartio.jpg‎
Views:	1508
Size:	187,8 Kt
ID:	105991   Click image for larger version

Name:	mk_kartio_kalvaus.jpg‎
Views:	695
Size:	93,3 Kt
ID:	105992   Click image for larger version

Name:	MK_kartio_sovitusta.jpg‎
Views:	700
Size:	138,2 Kt
ID:	105993   Click image for larger version

Name:	Mikro_outo_kara.jpg‎
Views:	721
Size:	188,2 Kt
ID:	105994   Click image for larger version

Name:	Mikro_kara_irroitus.jpg‎
Views:	715
Size:	173,3 Kt
ID:	105995  

Click image for larger version

Name:	MK1-B12_kara.jpg‎
Views:	752
Size:	150,7 Kt
ID:	105996   Click image for larger version

Name:	Mikro_istukka_mk_kara_paikoillaan.jpg‎
Views:	764
Size:	87,1 Kt
ID:	105997   Click image for larger version

Name:	karkipiikki.jpg‎
Views:	1485
Size:	92,2 Kt
ID:	105998  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.12.2023, 03:27
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Moottori


Moottoriratkaisua funtsaillessa ei tuntunut houkuttelevalta ruveta sovittelemaan koneen mukana tullutta VEM mosaa tähän. Muisti on kummallinen. Muistin, että luokkaa 40v sitten tullut otettua talteen Diablo 630 kiekkokirjoittimen kelkan moottori. Tuollainen pienen starttimoottorin kokoinen DC servo. Tarkkaa speksiä ei löytynyt, mutta alkuperäisessä käytössä jännite ollut 40V. 3D tulostimella pukit ja väliaikaisesti pellinpalaan kiinni niin pääsee koeajamaan. Kiinan siivapyörät tai aihiot oli vielä matkalla. Hermo petti niin piti tehdä ensimmäinen pitkästä. Alunperin veto ollut todennäköisesti pyöreällä nahkaremmillä. Pyöreetä PU remmiä saa metritavarana. Tässä suuri etu on, että karapylkkää ei tarvitse purkaa vaan remmin voi hitsata in situ. Hitsauslaite syntyi kun ison kolvin vastuksen ympärille taittoi kuparilevyn. Ensimmäinen sovitus meni perseelleen. Opin heti, että hihna pitää tehdä noin 10% nimellismittaa lyhyemmäksi niin on sopiva.
Moottori pyörii lähes äänettömästi ja karalaakeritkaan ei pidä ääntä. Miellyttävä kotikone. Tuollainen DC servo yleensä speksataan siten, että sille annetaan EMF vakio. Tässä 25,9V / 1000 rpm. Tarkoittaa, että kuormittamaton nopeus tuolla jännitteellä rajoittuu ilmoitettuun. Käyttäytyminen on aikalailla lineaarinen. Puolella jännitteellä puolet nopeudesta ja tupla jännitteellä kaksinkertainen. Jossain tietysti tulee eristeiden kestoraja ja terminen kestoraja vastaan. No toistaiseksi ei ole kuin 60V poweri. Hyvä säätöalue kuitenkin ja lisää saa remmivälitystä vaihtamalla.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	moottori.jpg‎
Views:	1431
Size:	121,8 Kt
ID:	105999   Click image for larger version

Name:	moottoripukki.jpg‎
Views:	750
Size:	85,9 Kt
ID:	106000   Click image for larger version

Name:	siivapyoran_teko_1.jpg‎
Views:	732
Size:	201,0 Kt
ID:	106001   Click image for larger version

Name:	siivapyöran_teko_2.jpg‎
Views:	735
Size:	182,2 Kt
ID:	106002   Click image for larger version

Name:	kiinan_siivapyöriä.jpg‎
Views:	735
Size:	90,5 Kt
ID:	106003  

Click image for larger version

Name:	PU_hihnan_hitsaus.jpg‎
Views:	727
Size:	106,2 Kt
ID:	106006   Click image for larger version

Name:	PU_hihna_sovitus.jpg‎
Views:	729
Size:	135,8 Kt
ID:	106007  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 03:33
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 16:21 (GMT +2).