![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() putsaustaLukemattomia tunteja raaputettu maalia ja muuta tahmaa osista. Ruosteen kemiallisessa putsaamisessa kokeilin CRC Rust Remover litkua. Minusta toimi hyvin. https://www.motonet.fi/tuote/crc-rus...roduct=60-2121 Liotuksen jälkeen öljyllä ja tonnin hiomapaperilla vähän kiiloitusta.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Kelkat huolto
Kelkoista löytyi putsauksen lisäksi paljonkin tehtävää.
- poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri - vasaranjälkiä sun muuta damagea. - kelkan vetomutteri kaput - kelkan ruuvin laakeri kaput Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:53 |
#3
|
||||
|
||||
![]() poikittaiskelkka korjailua
Viila- ja hiontahommia niin kelkat lähti liikkumaan kunnolla. Poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri. Vähän fiiliksellä mitoitus ja 3D tulostimella osa. Ei tähän koneeseen pitäisi muovisia osia laittaa, mutta saa olla ainakin toistaiseksi noin.
Joo, tuossakin oli ruuvit katkenneet kelkkaan. Poistossa selvisi, että nämäkin olivat 3,2mm kierteet. Avarsin kierteet vakio 4mm kokoon. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:54 |
#4
|
||||
|
||||
![]() vetoruuvin mutteri
Kelkan vetoruuvin mutteri oli hyvin klenu. Meinas olla ongelma miten saa purettua kun kiinitysruuvi vaan pyöri, mutta ei auennut. No vetämällähän tuo messinkimurikka tuli kolostaan ja kelkan sai auki. Osoittautui, että joku oli yrittänyt korjata sitä tinalla.
![]() Hetken tuumailun jälkeen porasin sorvissa tinat pois ja tein teräksestä laakeritapin. |
#5
|
||||
|
||||
![]() kelkan syöttöruuvi
Kelkan syöttöruuvi käyttäytyi niinkuin siinä ei olisi painelaakeria ollenkaan. No sehän selvisi, että ei ollutkaan. Painelaakeri hajonnut joskus (tappi poikki). Homma ratkaistu siten , että akseliin vetäisty ura ja laakeripukin läpi puuruuvi
![]() Todennäköinen syy tähän outoon korjaukseen selvisi. Katkenneen tapin pätkät lähtivät holkista, mutta ei akselista. Olettaen, että on ollut kartiotappi niin tietysti kokeilin molempiin suuntiin. Plan B. Holkki kovajuotoksella akseliin kiinni ja laakeri mittoihin. Toimii tällaisena hyvin vaikka jotain osia tuosta veivin ja laakerin välistä selvästi puuttuukin. Siinä ollut alunperin jonkinlainen välyksen säätö. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 03:43 |
#6
|
||||
|
||||
![]() kärkipylkkä ja työkaluja
Kärkipylkkään ei koneen mukana tullut mitään työkaluja. Tutkimuksissa ei selvinnyt minkälainen kartio kärkipylkässä on. Taas tuumaamisen jälkeen päätin avartaa sen MK1 kokoon. Täyttä syvyyttä siihen ei saa liikkeen kärsimättä. Tässä koneessa momentit niin pieniä, että MT1 kartion voi hyvin lyhentää puoleen.
Sain Juusolta pienen vanhan tämän koneen tyyliin sopivan Konepaja Mikron valmistaman istukan. Siinä vaan oli joku outo kara kiinni. Irroitus osoittautuikin työlääksi. Piti antaa lämmöt ennenkuin irtosi. Tilalle lyhennetty MK1-B12 kara. Sattumalta nettiä plaratessa tällainen löytyikin lähi Fixuksesta eikä ollut edes ryöstöhintainen. https://www.fixusnet.fi/fin/poraistu...12-p-526018-0/ |
#7
|
||||
|
||||
![]() Moottori
Moottoriratkaisua funtsaillessa ei tuntunut houkuttelevalta ruveta sovittelemaan koneen mukana tullutta VEM mosaa tähän. Muisti on kummallinen. Muistin, että luokkaa 40v sitten tullut otettua talteen Diablo 630 kiekkokirjoittimen kelkan moottori. Tuollainen pienen starttimoottorin kokoinen DC servo. Tarkkaa speksiä ei löytynyt, mutta alkuperäisessä käytössä jännite ollut 40V. 3D tulostimella pukit ja väliaikaisesti pellinpalaan kiinni niin pääsee koeajamaan. Kiinan siivapyörät tai aihiot oli vielä matkalla. Hermo petti niin piti tehdä ensimmäinen pitkästä. Alunperin veto ollut todennäköisesti pyöreällä nahkaremmillä. Pyöreetä PU remmiä saa metritavarana. Tässä suuri etu on, että karapylkkää ei tarvitse purkaa vaan remmin voi hitsata in situ. Hitsauslaite syntyi kun ison kolvin vastuksen ympärille taittoi kuparilevyn. Ensimmäinen sovitus meni perseelleen. Opin heti, että hihna pitää tehdä noin 10% nimellismittaa lyhyemmäksi niin on sopiva.
Moottori pyörii lähes äänettömästi ja karalaakeritkaan ei pidä ääntä. Miellyttävä kotikone. Tuollainen DC servo yleensä speksataan siten, että sille annetaan EMF vakio. Tässä 25,9V / 1000 rpm. Tarkoittaa, että kuormittamaton nopeus tuolla jännitteellä rajoittuu ilmoitettuun. Käyttäytyminen on aikalailla lineaarinen. Puolella jännitteellä puolet nopeudesta ja tupla jännitteellä kaksinkertainen. Jossain tietysti tulee eristeiden kestoraja ja terminen kestoraja vastaan. No toistaiseksi ei ole kuin 60V poweri. Hyvä säätöalue kuitenkin ja lisää saa remmivälitystä vaihtamalla. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 03:33 |