![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Wolf & Jahn pikkusorviHankintahetkellä ei ollut hajuakaan mikä tämä kone on. Surkean näköinen ruosteinen romukasa. Saanut vasaraa ja putkitonkia ajan saatossa. Näistä ikävistä havainnoista lisää myöhemmin. Alkuperäinen hankinnan tarkoiotus oli hyödyntää johteet ja tehdä tästä hiomakone. Purun ja osien esipesun aikana kiinnostus heräsi, että mikä sorvi tämä oikeasti on. Pesu ja repsuttelu paljasti karapylkästä tekstin: Wolf.Jahn&Co Frankfurt A/M. Oy Perkko vielä meistänyt oman maahantuojan tunnisteen siihen. Lisätutkimuksissa selvisi, että tämä lienee malli C70. Joltain nettisaitilta löytyi 1903 työkaluluettelo missä tämä kone jo esiintyi. Tämä yksilö ei liene niin vanha, mutta vanha kuitenkin. Tässä suunnitelma muuttui. Päätinkin entisöidä tämän sympaattisen käyttökuntoon. Purkuvaiheessa paljastui heti katkennut ruuvi millä jalka kiinni johteissa. Tuli heti tuntumaa koneen outoihin kierteisiin. Ruuvi oli 8,95mm 1mm nousulla. En ryhtynyt tekemään samanlaista. Myöhemmin tämä ratkesi vetämällä M10 kierteet johteisiin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Wolf & Jahn johteet
Johteiden kanssa meinasi jo tulla luovutusmieliala. Työalueelta kuluneet luokille ja muutenkin hakattu paskaksi. No alla olevien kahden kuvan välissä tapahtui tällainen ihmeparaneminen:
https://www.youtube.com/watch?v=wvEBxOurgTw Ja projekti jatkui jälleen. Tässä pieni moka oli, että koneistuksessa jäi tuo kitapala vaille huomiota. Kun sen myöhemmin irroitti niin paljastui maalia ja muuta moskaa alta. Kun ne putsasi oli kitapala shimmattava johteiden kanssa samaan tasoon. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Wolf_työkalupidin
Samalla reissulla työkalupidin sai vähän kauneushoitoa. Tein siihen vielä uudet ruuvit Niin alkoi näyttämään käyttökelpoiselta.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Brittisivuilta löytyi tuokin merkki: http://www.lathes.co.uk/wolfjahn/
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]() outoja kierteitä
Kierteiden osalta tälä Wolf on outo tapaus. Vaikka saksalainen kone puolet kierteistä tuumaisia ja lisäksi epästandardeilla nousuilla. Ensimmäisessä kuvassa näkyvä putkihäkki missä moottori ollut kiinni kasattu ja kiinitetty UNC ruuveilla. Kitapalan ruuvit tunnistettu UNS 1/4-24 kierteeksi. Minipakasta löytyi ruuvit 3.2mm x 0.6 kierteellä. Pakka mikä muuten on englantilainen Burnerd on kiinni karaputkessa noin 20mm 11tpi Witworth kierteellä.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() putsausta
Lukemattomia tunteja raaputettu maalia ja muuta tahmaa osista. Ruosteen kemiallisessa putsaamisessa kokeilin CRC Rust Remover litkua. Minusta toimi hyvin.
https://www.motonet.fi/tuote/crc-rus...roduct=60-2121 Liotuksen jälkeen öljyllä ja tonnin hiomapaperilla vähän kiiloitusta. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Kelkat huolto
Kelkoista löytyi putsauksen lisäksi paljonkin tehtävää.
- poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri - vasaranjälkiä sun muuta damagea. - kelkan vetomutteri kaput - kelkan ruuvin laakeri kaput Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:53 |
#8
|
||||
|
||||
![]() poikittaiskelkka korjailua
Viila- ja hiontahommia niin kelkat lähti liikkumaan kunnolla. Poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri. Vähän fiiliksellä mitoitus ja 3D tulostimella osa. Ei tähän koneeseen pitäisi muovisia osia laittaa, mutta saa olla ainakin toistaiseksi noin.
Joo, tuossakin oli ruuvit katkenneet kelkkaan. Poistossa selvisi, että nämäkin olivat 3,2mm kierteet. Avarsin kierteet vakio 4mm kokoon. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:54 |
#9
|
||||
|
||||
![]() vetoruuvin mutteri
Kelkan vetoruuvin mutteri oli hyvin klenu. Meinas olla ongelma miten saa purettua kun kiinitysruuvi vaan pyöri, mutta ei auennut. No vetämällähän tuo messinkimurikka tuli kolostaan ja kelkan sai auki. Osoittautui, että joku oli yrittänyt korjata sitä tinalla.
![]() Hetken tuumailun jälkeen porasin sorvissa tinat pois ja tein teräksestä laakeritapin. |