![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
Sorvijuttuja moottorin vaihtoLöyty sopivan kokoinen 3-vaihemoottori. Vanha Asea M71 B14-2. Mekaanisesti sopiva, mutta 2800rpm eli nopeakierros kone. Tämä ei ole show atopperi koska samalla koneeseen tulee taajuusmuuttaja ja onhan siinä vaihteet. Moottorin siivous, laakereiden vaihto ja maalaus. Sen verran turpaan saaneen näköinen tämäkin, että piti tarkistaa onko akseli suora. Olemassaoleva hihnapyörä ei sopinut akseliin.
|
|
#2
|
||||
|
||||
DIY siivapyörä
Seuraava harjoitustyö olikin hihnapyörän teko Aseaan. Vähän mitoitusta, hihnaprofiileiden opiskelua, aihio koneeseen ja tekemään. Ei ollut sopivaa/kunnollista kulmamittaa niin sovittamiseksi meni. Lopulta teräsmurikasta kuitenkin kuoriutui hihnapyörä.
No ei tämäkään harjoitus ilman damagea mennyt. Uraa tehdessä katkaisuterä nappasi kiinni ja meni tietysti paskaksi. En heti huomannut, että uran pohjalle oli uponnut terästä murunen eli seuraava terä hajosi saman tien. Oppi maksaa. ![]() Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:47 |
|
#3
|
||||
|
||||
moottorin vaihto
Moottorin vaihto oli muuten suoraviivainen homma, mutta moottoripukin irroitus olisi tarvinnut lisää niveliä sormiin. Mitoituksen tarkistus ja Asea kiinni.
|
|
#4
|
||||
|
||||
taajuusmuuttaja ja kotelointi
Taajariksi löytyi sopiva Omron 3G3EV Sysdrive. Tässä sattui olemaan 230 sisään ja 3V ulos. No näillä tehoilla ei ole väliä vaikka ottaakin tehon yhdestä vaiheesta.
Koteloksi samanlainen dyykattu Rittalin kotelo mikä on jo käytössä pylväsporan muuttajan suojana. Samalla kierroksella pylväsporan lootakin sai ikkunan. Käyttöpaneli ja hätäseis tuli vaihdevipujen yläpuolelle. Alkoperäiset napi ja johtosarjat jäi mykkänä paikoilleen. |
|
#5
|
||||
|
||||
talviunille
Taisi olla lokakuuta kun koneella oli viimeinen homma ennen talviunia. Pikku Wolfin jalat oli helppo putsata maalausta varten pyörittämällä.
Sitten kaikki mikä kohtuudella irti lähtee niin pakettiin ja lämpimään talvehtimaan. Loput käsittelin tällä IKH:n suojaöljyllä. https://www.ikh.fi/fi/kone-ja-laitesuojaoljy-4l-wk004a Keväällä nähdään pitääkö lupaukset. Melkoista tahmaa on, että ainakin siivoamista on odotettavissa. |
|
#6
|
||||
|
||||
Wolf & Jahn pikkusorvi
Hankintahetkellä ei ollut hajuakaan mikä tämä kone on. Surkean näköinen ruosteinen romukasa. Saanut vasaraa ja putkitonkia ajan saatossa. Näistä ikävistä havainnoista lisää myöhemmin. Alkuperäinen hankinnan tarkoiotus oli hyödyntää johteet ja tehdä tästä hiomakone.
Purun ja osien esipesun aikana kiinnostus heräsi, että mikä sorvi tämä oikeasti on. Pesu ja repsuttelu paljasti karapylkästä tekstin: Wolf.Jahn&Co Frankfurt A/M. Oy Perkko vielä meistänyt oman maahantuojan tunnisteen siihen. Lisätutkimuksissa selvisi, että tämä lienee malli C70. Joltain nettisaitilta löytyi 1903 työkaluluettelo missä tämä kone jo esiintyi. Tämä yksilö ei liene niin vanha, mutta vanha kuitenkin. Tässä suunnitelma muuttui. Päätinkin entisöidä tämän sympaattisen käyttökuntoon. Purkuvaiheessa paljastui heti katkennut ruuvi millä jalka kiinni johteissa. Tuli heti tuntumaa koneen outoihin kierteisiin. Ruuvi oli 8,95mm 1mm nousulla. En ryhtynyt tekemään samanlaista. Myöhemmin tämä ratkesi vetämällä M10 kierteet johteisiin. |
|
#7
|
||||
|
||||
Wolf & Jahn johteet
Johteiden kanssa meinasi jo tulla luovutusmieliala. Työalueelta kuluneet luokille ja muutenkin hakattu paskaksi. No alla olevien kahden kuvan välissä tapahtui tällainen ihmeparaneminen:
https://www.youtube.com/watch?v=wvEBxOurgTw Ja projekti jatkui jälleen. Tässä pieni moka oli, että koneistuksessa jäi tuo kitapala vaille huomiota. Kun sen myöhemmin irroitti niin paljastui maalia ja muuta moskaa alta. Kun ne putsasi oli kitapala shimmattava johteiden kanssa samaan tasoon. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Brittisivuilta löytyi tuokin merkki: http://www.lathes.co.uk/wolfjahn/
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |