Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.12.2023, 01:02
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Sorvijuttuja moottorin vaihto


Löyty sopivan kokoinen 3-vaihemoottori. Vanha Asea M71 B14-2. Mekaanisesti sopiva, mutta 2800rpm eli nopeakierros kone. Tämä ei ole show atopperi koska samalla koneeseen tulee taajuusmuuttaja ja onhan siinä vaihteet. Moottorin siivous, laakereiden vaihto ja maalaus.

Sen verran turpaan saaneen näköinen tämäkin, että piti tarkistaa onko akseli suora. Olemassaoleva hihnapyörä ei sopinut akseliin.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Asea_motti.jpg‎
Views:	1230
Size:	95,0 Kt
ID:	105930   Click image for larger version

Name:	Asea_motti_tiedot.jpg‎
Views:	399
Size:	227,9 Kt
ID:	105931   Click image for larger version

Name:	Asea_siivous.jpg‎
Views:	407
Size:	112,8 Kt
ID:	105932   Click image for larger version

Name:	Asea_siivous_2.jpg‎
Views:	435
Size:	88,3 Kt
ID:	105933   Click image for larger version

Name:	Asea_laakerit.jpg‎
Views:	418
Size:	125,6 Kt
ID:	105934  

Click image for larger version

Name:	Asea_koekaytto.jpg‎
Views:	400
Size:	90,5 Kt
ID:	105935  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.12.2023, 01:17
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

DIY siivapyörä


Seuraava harjoitustyö olikin hihnapyörän teko Aseaan. Vähän mitoitusta, hihnaprofiileiden opiskelua, aihio koneeseen ja tekemään. Ei ollut sopivaa/kunnollista kulmamittaa niin sovittamiseksi meni. Lopulta teräsmurikasta kuitenkin kuoriutui hihnapyörä.
No ei tämäkään harjoitus ilman damagea mennyt. Uraa tehdessä katkaisuterä nappasi kiinni ja meni tietysti paskaksi. En heti huomannut, että uran pohjalle oli uponnut terästä murunen eli seuraava terä hajosi saman tien. Oppi maksaa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	siivapyörä_mitoitus.jpg‎
Views:	401
Size:	141,4 Kt
ID:	105936   Click image for larger version

Name:	siivapyora_1.jpg‎
Views:	356
Size:	179,2 Kt
ID:	105937   Click image for larger version

Name:	siivapyora_2.jpg‎
Views:	423
Size:	90,1 Kt
ID:	105938   Click image for larger version

Name:	siivapyora_3.jpg‎
Views:	426
Size:	76,9 Kt
ID:	105939   Click image for larger version

Name:	siivapyora_4.jpg‎
Views:	405
Size:	139,4 Kt
ID:	105940  

Click image for larger version

Name:	siivapyora_5.jpg‎
Views:	393
Size:	84,9 Kt
ID:	105941   Click image for larger version

Name:	siivapyora_6.jpg‎
Views:	392
Size:	85,3 Kt
ID:	105942   Click image for larger version

Name:	siivapyora_valmis.jpg‎
Views:	1175
Size:	65,6 Kt
ID:	105943   Click image for larger version

Name:	tera_paskaksi.jpg‎
Views:	384
Size:	68,6 Kt
ID:	105944  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:47
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.12.2023, 01:24
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

moottorin vaihto


Moottorin vaihto oli muuten suoraviivainen homma, mutta moottoripukin irroitus olisi tarvinnut lisää niveliä sormiin. Mitoituksen tarkistus ja Asea kiinni.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	moottorin_irroitus.jpg‎
Views:	408
Size:	65,6 Kt
ID:	105945   Click image for larger version

Name:	mitoituksen_tarkistus.jpg‎
Views:	1181
Size:	111,9 Kt
ID:	105946   Click image for larger version

Name:	Asea_paikallaan.jpg‎
Views:	455
Size:	123,0 Kt
ID:	105947  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.12.2023, 01:37
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

taajuusmuuttaja ja kotelointi


Taajariksi löytyi sopiva Omron 3G3EV Sysdrive. Tässä sattui olemaan 230 sisään ja 3V ulos. No näillä tehoilla ei ole väliä vaikka ottaakin tehon yhdestä vaiheesta.
Koteloksi samanlainen dyykattu Rittalin kotelo mikä on jo käytössä pylväsporan muuttajan suojana. Samalla kierroksella pylväsporan lootakin sai ikkunan. Käyttöpaneli ja hätäseis tuli vaihdevipujen yläpuolelle. Alkoperäiset napi ja johtosarjat jäi mykkänä paikoilleen.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Omron.jpg‎
Views:	386
Size:	139,3 Kt
ID:	105948   Click image for larger version

Name:	Omron_koekaytto_2.jpg‎
Views:	389
Size:	114,3 Kt
ID:	105949   Click image for larger version

Name:	Omron_kotelointi.jpg‎
Views:	363
Size:	147,4 Kt
ID:	105950   Click image for larger version

Name:	taajuusmuuttaja_kotelossa.jpg‎
Views:	1152
Size:	94,9 Kt
ID:	105951  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.12.2023, 02:13
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

talviunille


Taisi olla lokakuuta kun koneella oli viimeinen homma ennen talviunia. Pikku Wolfin jalat oli helppo putsata maalausta varten pyörittämällä.

Sitten kaikki mikä kohtuudella irti lähtee niin pakettiin ja lämpimään talvehtimaan. Loput käsittelin tällä IKH:n suojaöljyllä.
https://www.ikh.fi/fi/kone-ja-laitesuojaoljy-4l-wk004a

Keväällä nähdään pitääkö lupaukset. Melkoista tahmaa on, että ainakin siivoamista on odotettavissa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	viimeinen_homma.jpg‎
Views:	461
Size:	102,0 Kt
ID:	105952   Click image for larger version

Name:	talviunille.jpg‎
Views:	419
Size:	174,7 Kt
ID:	105953  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.12.2023, 02:28
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Wolf & Jahn pikkusorvi


Hankintahetkellä ei ollut hajuakaan mikä tämä kone on. Surkean näköinen ruosteinen romukasa. Saanut vasaraa ja putkitonkia ajan saatossa. Näistä ikävistä havainnoista lisää myöhemmin. Alkuperäinen hankinnan tarkoiotus oli hyödyntää johteet ja tehdä tästä hiomakone.
Purun ja osien esipesun aikana kiinnostus heräsi, että mikä sorvi tämä oikeasti on. Pesu ja repsuttelu paljasti karapylkästä tekstin: Wolf.Jahn&Co Frankfurt A/M. Oy Perkko vielä meistänyt oman maahantuojan tunnisteen siihen. Lisätutkimuksissa selvisi, että tämä lienee malli C70. Joltain nettisaitilta löytyi 1903 työkaluluettelo missä tämä kone jo esiintyi. Tämä yksilö ei liene niin vanha, mutta vanha kuitenkin.
Tässä suunnitelma muuttui. Päätinkin entisöidä tämän sympaattisen käyttökuntoon.

Purkuvaiheessa paljastui heti katkennut ruuvi millä jalka kiinni johteissa. Tuli heti tuntumaa koneen outoihin kierteisiin. Ruuvi oli 8,95mm 1mm nousulla. En ryhtynyt tekemään samanlaista. Myöhemmin tämä ratkesi vetämällä M10 kierteet johteisiin.




Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Wolf_nouto.jpg‎
Views:	1125
Size:	206,8 Kt
ID:	105957   Click image for larger version

Name:	Wolf_purkua.jpg‎
Views:	390
Size:	114,0 Kt
ID:	105958   Click image for larger version

Name:	Wolf_katkenneita_ruuveja.jpg‎
Views:	389
Size:	210,2 Kt
ID:	105959   Click image for larger version

Name:	Wolf_outoja_kierteita.jpg‎
Views:	375
Size:	93,0 Kt
ID:	105960   Click image for larger version

Name:	Wolf_osien_pesua.jpg‎
Views:	394
Size:	110,7 Kt
ID:	105961  

Click image for larger version

Name:	Wolf_koneen_tunnistus.jpg‎
Views:	1084
Size:	108,0 Kt
ID:	105962  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.12.2023, 02:54
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Wolf & Jahn johteet


Johteiden kanssa meinasi jo tulla luovutusmieliala. Työalueelta kuluneet luokille ja muutenkin hakattu paskaksi. No alla olevien kahden kuvan välissä tapahtui tällainen ihmeparaneminen:

https://www.youtube.com/watch?v=wvEBxOurgTw

Ja projekti jatkui jälleen.
Tässä pieni moka oli, että koneistuksessa jäi tuo kitapala vaille huomiota. Kun sen myöhemmin irroitti niin paljastui maalia ja muuta moskaa alta. Kun ne putsasi oli kitapala shimmattava johteiden kanssa samaan tasoon.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Wolf_johteet.jpg‎
Views:	1105
Size:	111,3 Kt
ID:	105963   Click image for larger version

Name:	Wolf_johteet_2.jpg‎
Views:	404
Size:	152,3 Kt
ID:	105964   Click image for larger version

Name:	Wolf_johteet_kunnostettu.jpg‎
Views:	1079
Size:	129,7 Kt
ID:	105965   Click image for larger version

Name:	Wolf_kitapala.jpg‎
Views:	401
Size:	100,3 Kt
ID:	105966   Click image for larger version

Name:	Wolf_kitapalan_shimmaus.jpg‎
Views:	372
Size:	89,3 Kt
ID:	105967  

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.12.2023, 09:09
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.336
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Tuli heti tuntumaa koneen outoihin kierteisiin. Ruuvi oli 8,95mm 1mm nousulla. En ryhtynyt tekemään samanlaista. Myöhemmin tämä ratkesi vetämällä M10 kierteet johteisiin.
Lienee M9x1?

Brittisivuilta löytyi tuokin merkki: http://www.lathes.co.uk/wolfjahn/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 19:09 (GMT +2).