![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kiitos SISUA45:selle linkeistä. Jotenkin jäänyt huomaamatta tämä vanha keskustelu. Vanha on vanhaa, mutta ei välttämättä huonoa. Mun pikku Wolf&Jahn sorvikin löytyy jo 1903 työkaluluettelosta. Enempi näitten uusien kiinanihmeitten kanssa on jumppaa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() sorvijuttuja 125mm pakat
Karapylkässä kun oli varaa vähän isompaankin pakkaan niin hommasin 125mm 3- ja 4-leukapakat. Vaikka oli kuinka mittailtu ja tutkittu luetteloita niin vi***ks tämäkin meni. Pakkojen mukana tilattu sovitinlaippa olikin 95/95mm muunto vain 4-reikäisestä 3-reikäiseen. Karalaipassa 0n 72mm olkapää. Tästä lähdettiin nyt tee se itse reitille. Samalla tuli hyvää aikaa siivota nämä uudet kiinanostokset. Siistit päältä, mutta jälleen koneistusmuhjut sisällä.
Osaako joku kertoa miksi nämä sovitinlaipat ovat lähes poikkeuksetta valurautaa? |
#3
|
||||
|
||||
![]() sorvijuttuja 125mm pakat
Ei muuta kuin rautaa hankkimaan ja hommiin. Kaverin pajalla kun on hyvät koneet niin syntyihän ne sovitteet. Vaikka itte sanonkin, niin hyvät tuli.
Pintojen yhdensuuntaisuuskin on mikrometrin tarkkuudella sama. ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() kiinanrautaa
Kesällä asennuksen jälkeen ensimmäinen kostea vähän kylmempi yö niin pakka oli tämän näköinen.
![]() Veiressä referenssinä SSAB:n "mustasta" tavarasta tehty sovitinlaippa. Nämä vielä niinpäin, että pakassa öljyt pinnassa ja laippa sorvin jäljiltä. No ruosteet pois mitä lähti ja vanhat hyväksi koetut ruosteensuojaus konstit käyttöön. Huomaa termi ruosteensuojaus. Suojaamme siis ruostetta. |
#5
|
||||
|
||||
![]() pakkojen koeajoa
Pitihän näitä uusia 125:sia heti koeajaakin. Tuli tehtyä lisää olakemuttereita pakkojen kiinnitykseen, risaan massavasaraan messinkipää ja harjoiteltua nelileuka keskityksiä.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Sorvijuttuja moottorin vaihto
Löyty sopivan kokoinen 3-vaihemoottori. Vanha Asea M71 B14-2. Mekaanisesti sopiva, mutta 2800rpm eli nopeakierros kone. Tämä ei ole show atopperi koska samalla koneeseen tulee taajuusmuuttaja ja onhan siinä vaihteet. Moottorin siivous, laakereiden vaihto ja maalaus.
Sen verran turpaan saaneen näköinen tämäkin, että piti tarkistaa onko akseli suora. Olemassaoleva hihnapyörä ei sopinut akseliin. |
#7
|
||||
|
||||
![]() DIY siivapyörä
Seuraava harjoitustyö olikin hihnapyörän teko Aseaan. Vähän mitoitusta, hihnaprofiileiden opiskelua, aihio koneeseen ja tekemään. Ei ollut sopivaa/kunnollista kulmamittaa niin sovittamiseksi meni. Lopulta teräsmurikasta kuitenkin kuoriutui hihnapyörä.
No ei tämäkään harjoitus ilman damagea mennyt. Uraa tehdessä katkaisuterä nappasi kiinni ja meni tietysti paskaksi. En heti huomannut, että uran pohjalle oli uponnut terästä murunen eli seuraava terä hajosi saman tien. Oppi maksaa. ![]() Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:47 |