![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() sorvijuttuja pöytä koneelleTaas opetus, että kaikki kannattaa laittaa talteen. Aikanaan on tullut jemmattua 50x50 alumiiniprofiilista tehty pukki. Aavistuksen pieni tämän sorvin alle, mutta vähän muuttelemalla profiileiden järjestysta alkoi näyttämään mahdolliselta. Hyvä raaka-aine on myös Kasteenin teräshyllyt. Jemmassa oli 100x60cm teräshyllyjä. Näistä syntyi juuri sopiva pohja ja myöjemmin vielä lastukaukalokin. Vähän kyseenalaisin konstein kone pukille ja vielä pyörät alle niin pystyy yksin liikuttelemaan. Akseli syntyi jämätavarasta ja tietysti tallessa oli tollasia isoja B-kurantteja nylon pyöriä. ![]() Hurjan tallinsiivouksen jälkeen koneelle löytyi oma paikka.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() sorvijuttuja pakan pinnapultit ja vähän muuta
Pakan kiinitys tässä vehkeessä osoittautui mahdottoman hankalaksi. Ruuvit pitää pujottaa karalaipan takaa ja kierrellä vaiheittain kiinni. Kuusiokoloavainkin pitää olla normaalia lyhyemmällä nokalla. Päätin tehdä tilalle pinnapultit ja olakemutterit.
Ensimmäinen vastoinkäyminen oli, että rataspaketista puuttui juuri tarvittava 45-hampainen ratas. Hätäpaskana broidi väänsi 3D tulostimella varaosan. Kesti melkein loppuun asti kunnes kiilaura antoi myöden. No uusi eri materiaalista ja homma loppuun. Tuli harjoiteltua kierteen tekoa ja tehtyä toimivat pultit. Seuraava yllätys oli, että kiinan luetteloissa on miljoonittain rattaita ja aihioita, mutta 45-hampaista MOD1.25 ratasta ei löytynyt missään konfiguraatiossa. Tähänmennessä oli jo selvinnyt, että tämä Power Craft on teknisesti sama laite kuin Bernardo 500 sorvi. Eikun kyselemään varaosia sieltä. Yksittäistä ratasta ei ollut saatavilla, mutta koko sarja kyllä löytyi. Sattui lompakkoon, mutta lopulta olikin positiivinen yllätys. Tässä sarjassa oli mukana myös rattaat tuumasille nousuille. ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli yllä oleviin vuosiin saa laittaa sen 10v lisää. Pikkusorvi on noin 150 cm pitkä ja lienee 50-luvulta.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tuollaisen mainoksen löysin joskus netistä. Siinä sama SOAG myy Progressiä, vuotta 1936.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]() sorvijuttuja kiinankamaa ja kunnostusta
Taas avustettu köyhän kiinan taloutta. Teräsettiä, istukkaa, puuttuneita kärkipiikkejä ym. Tämäkin osuus alkoi viimeistelyllä ja sovittelulla.
Kärkipiikin MK kara oli liian lyhyt jotta se olisi irronnut kärkipylkästä. Siihen piti laittaa ruuvi jatkoksi. Poraistukan kara taas oli liian pitkä ja siitä pätkä pois. Samalla kierroksella sorvin kippurassa ollut työkalupidin kävi oikomishoidossa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kelkan siivous ja huolto taisi myös tapahtua tässä välissä.
Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:42 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos SISUA45:selle linkeistä. Jotenkin jäänyt huomaamatta tämä vanha keskustelu.
Vanha on vanhaa, mutta ei välttämättä huonoa. Mun pikku Wolf&Jahn sorvikin löytyy jo 1903 työkaluluettelosta. Enempi näitten uusien kiinanihmeitten kanssa on jumppaa. |
#8
|
||||
|
||||
![]() sorvijuttuja 125mm pakat
Karapylkässä kun oli varaa vähän isompaankin pakkaan niin hommasin 125mm 3- ja 4-leukapakat. Vaikka oli kuinka mittailtu ja tutkittu luetteloita niin vi***ks tämäkin meni. Pakkojen mukana tilattu sovitinlaippa olikin 95/95mm muunto vain 4-reikäisestä 3-reikäiseen. Karalaipassa 0n 72mm olkapää. Tästä lähdettiin nyt tee se itse reitille. Samalla tuli hyvää aikaa siivota nämä uudet kiinanostokset. Siistit päältä, mutta jälleen koneistusmuhjut sisällä.
Osaako joku kertoa miksi nämä sovitinlaipat ovat lähes poikkeuksetta valurautaa? |
#9
|
||||
|
||||
![]() sorvijuttuja 125mm pakat
Ei muuta kuin rautaa hankkimaan ja hommiin. Kaverin pajalla kun on hyvät koneet niin syntyihän ne sovitteet. Vaikka itte sanonkin, niin hyvät tuli.
Pintojen yhdensuuntaisuuskin on mikrometrin tarkkuudella sama. ![]() |