Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.12.2023, 00:50
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

sorvijuttuja


Ensimmäisiä huomioita kun kone oli saatu ulos Persveivarin kontista. Pakka oli väännetty väkisin "lintaan" kiinni. Karalaipan olkapää ottanut vähän hittiä. Raakasti viilalla pikahuoltoa ja ensimmäinen lastu kokeeksi. Kaikki tuntui toimivan, mutta vaihdeloota piti julmaa rallatusta.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Pakka_lintassa.jpg‎
Views:	534
Size:	160,9 Kt
ID:	105866   Click image for larger version

Name:	karalaippa_pikahuoltoa.jpg‎
Views:	485
Size:	171,7 Kt
ID:	105867   Click image for larger version

Name:	ensimmainen_lastu.jpg‎
Views:	535
Size:	158,0 Kt
ID:	105868  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.12.2023, 02:06
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

sorvijuttuja eka huolto


Päätin, että on parempi käydä vaihteiston kimppuun heti eikä vasta sitten kun jotain menee paskaksi. Hyvä, että tein näin. Sisällä oli karmeeta muhjua viimeistelemättömistä rattaista ja jopa valuhiekkaa lootan pohjalla.
Muutama kierros pesua kaikilla tunnetuilla kemikaaleilla. Laitoin vaihteistoon myös muhjunkeruu magneetin. Sisäänajoon jäi hytikkaöljyt mitkä myöhemmin vaihtui traktorin vaihteistoöljyksi. Tällä rallatus hiljeni hyvin. Jäi vielä tehtävääkin. Ensimmäinen vaihteensiirrin toimii niin, että hammaskosketus jää puoliväliin. Kunhan saa inspiksen niin pitää korjata tuokin. Samalla kiristin hihnan. Onpahan viritys. Ei meinaa mahtua avaimet väliin vaikka kone on pöydästä irti.
Niin se vaan on, että jonkunlaisia aihioita nämä chinesiumista valmistetut koneet ovat. Pitää itse jaksaa rakentaa loppuun.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	vaihteisto_muhjua.jpg‎
Views:	449
Size:	210,7 Kt
ID:	105869   Click image for larger version

Name:	vaihteiston_pesu.jpg‎
Views:	1405
Size:	156,5 Kt
ID:	105870   Click image for larger version

Name:	vaihteisto_magneetti.jpg‎
Views:	477
Size:	170,7 Kt
ID:	105871   Click image for larger version

Name:	vaihteisto_oljyt.jpg‎
Views:	521
Size:	178,8 Kt
ID:	105872   Click image for larger version

Name:	vaihteisto_hammaskosketus.jpg‎
Views:	473
Size:	141,6 Kt
ID:	105873  

Click image for larger version

Name:	remmin_saato.jpg‎
Views:	466
Size:	164,7 Kt
ID:	105874  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.12.2023, 02:53
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

sorvijuttuja kunnostusta


Pakka tuli purettua ja siivottua. Kulku muuttu kun pesi koneistuskuhjut pois. Kärkipylkässäkin oli vähän sanomista. Tarvittiin putsaus ja kierrehuolto.
Taas kamat koneeseen kiinni ja kärkipylkän kohdistus. Parin satasen sisään meni ensimmäisellä yrittämällä.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	100mm_pakan_siivous.jpg‎
Views:	498
Size:	154,2 Kt
ID:	105875   Click image for larger version

Name:	karkipylkan_kunnostus.jpg‎
Views:	1369
Size:	160,0 Kt
ID:	105876   Click image for larger version

Name:	karkipylkan_kohdistus.jpg‎
Views:	447
Size:	92,1 Kt
ID:	105877   Click image for larger version

Name:	Karkipylkan_saato.jpg‎
Views:	433
Size:	69,7 Kt
ID:	105878  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.12.2023, 03:35
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

sorvijuttuja pöytä koneelle


Taas opetus, että kaikki kannattaa laittaa talteen. Aikanaan on tullut jemmattua 50x50 alumiiniprofiilista tehty pukki. Aavistuksen pieni tämän sorvin alle, mutta vähän muuttelemalla profiileiden järjestysta alkoi näyttämään mahdolliselta. Hyvä raaka-aine on myös Kasteenin teräshyllyt. Jemmassa oli 100x60cm teräshyllyjä. Näistä syntyi juuri sopiva pohja ja myöjemmin vielä lastukaukalokin. Vähän kyseenalaisin konstein kone pukille ja vielä pyörät alle niin pystyy yksin liikuttelemaan. Akseli syntyi jämätavarasta ja tietysti tallessa oli tollasia isoja B-kurantteja nylon pyöriä.
Hurjan tallinsiivouksen jälkeen koneelle löytyi oma paikka.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	alumiiniprofiilipukki.jpg‎
Views:	479
Size:	192,0 Kt
ID:	105879   Click image for larger version

Name:	sovittelua.jpg‎
Views:	445
Size:	198,7 Kt
ID:	105880   Click image for larger version

Name:	pelottaa.jpg‎
Views:	447
Size:	198,0 Kt
ID:	105881   Click image for larger version

Name:	sovittelua_2.jpg‎
Views:	452
Size:	257,9 Kt
ID:	105882   Click image for larger version

Name:	sopi_poydalle.jpg‎
Views:	445
Size:	107,8 Kt
ID:	105883  

Click image for larger version

Name:	akselin_valmistus.jpg‎
Views:	443
Size:	108,5 Kt
ID:	105884   Click image for larger version

Name:	fillarit_alla.jpg‎
Views:	454
Size:	218,7 Kt
ID:	105885   Click image for larger version

Name:	kohti_kayttopaikkaa.jpg‎
Views:	500
Size:	95,4 Kt
ID:	105886   Click image for larger version

Name:	lastukaukalon_valmistus.jpg‎
Views:	483
Size:	97,0 Kt
ID:	105887   Click image for larger version

Name:	pohjalevy.jpg‎
Views:	1383
Size:	213,4 Kt
ID:	105888  

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.12.2023, 04:00
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

sorvijuttuja pakan pinnapultit ja vähän muuta


Pakan kiinitys tässä vehkeessä osoittautui mahdottoman hankalaksi. Ruuvit pitää pujottaa karalaipan takaa ja kierrellä vaiheittain kiinni. Kuusiokoloavainkin pitää olla normaalia lyhyemmällä nokalla. Päätin tehdä tilalle pinnapultit ja olakemutterit.

Ensimmäinen vastoinkäyminen oli, että rataspaketista puuttui juuri tarvittava 45-hampainen ratas. Hätäpaskana broidi väänsi 3D tulostimella varaosan. Kesti melkein loppuun asti kunnes kiilaura antoi myöden. No uusi eri materiaalista ja homma loppuun. Tuli harjoiteltua kierteen tekoa ja tehtyä toimivat pultit.

Seuraava yllätys oli, että kiinan luetteloissa on miljoonittain rattaita ja aihioita, mutta 45-hampaista MOD1.25 ratasta ei löytynyt missään konfiguraatiossa. Tähänmennessä oli jo selvinnyt, että tämä Power Craft on teknisesti sama laite kuin Bernardo 500 sorvi. Eikun kyselemään varaosia sieltä. Yksittäistä ratasta ei ollut saatavilla, mutta koko sarja kyllä löytyi. Sattui lompakkoon, mutta lopulta olikin positiivinen yllätys. Tässä sarjassa oli mukana myös rattaat tuumasille nousuille. Näistä ei löytynyt kuvaa, mutta rattaat ovat rattaita.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	pakan_pinnapultit.jpg‎
Views:	1324
Size:	59,8 Kt
ID:	105889   Click image for larger version

Name:	kierrevalitykset.jpg‎
Views:	433
Size:	177,4 Kt
ID:	105890   Click image for larger version

Name:	hatapaska_45-ratas.jpg‎
Views:	452
Size:	183,7 Kt
ID:	105891   Click image for larger version

Name:	pinnapulttien_valmistusta.jpg‎
Views:	399
Size:	170,7 Kt
ID:	105892   Click image for larger version

Name:	hatapaska_petti.jpg‎
Views:	406
Size:	105,9 Kt
ID:	105893  

Click image for larger version

Name:	ruskea_hatapaska.jpg‎
Views:	411
Size:	186,1 Kt
ID:	105894  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.12.2023, 20:03
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.336
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Sisu-verstaalta löytyy kaksi vanhaa sorvia...



Kart E1N. Niinkuin valussa lukee, tämä on Unkarissa tehty sorvi. 20 vuotta sitten sekoittelin itse miraroli purkeista alkuperäistä vastaavan sävyn, ja maalasin koko komeuden. Ennen sitä oli vaan melko isotöinen rasvanpoisto homma... Samalla laakeroin pääakselin, ja vaihdoin uudet vetoremmit. Kelkan pesin myös sisältä, se oli täynnä rasvaisia lastuja, eikä siksi toiminut kunnolla. Kätevä peli pikku töihin. Maksimi kappaleen halkaisja noin 250mm.





Progres 545. Kyljessä lukee Progressive ja SOAG. Valussa ja kylteissä on tekstien kielinä ranska, saksa, ja englanti? Kyseessä on belgialainen sorvi, jonka englantilainen diileri Soag on joskus tuottanut saarivaltakuntaan. Jotain tuntematonta reittiä kone on kuitenkin kulkeutunut suomeen. Edellinen omistaja sanoi sen olevan tehty "ennen sotia". Eli kyseessä on 30-40 luvun kone. Ja jos oikein muistan, niin on ollut Tampellalla uutena? Historiaa ei voi enää varmistaa, sorvin myyjä ja ostaja (isäni) ovat kumpikin olleet jo pitkän aikaa mullan alla. Meillä se on ollut 25-30 vuotta.

Iso ja painava härveli, pituutta noin 6 metriä. Raskas ja kankea käyttää, ja väljyyttä löytyy monesta paikasta. Kuitenkin täysin käyttökelpoinen peli harrastekäyttöön, leipätyössä tämän kanssa tulisi varmaan hulluksi. Max pyörivä kappale noin 800mm, kun poistaa kiskoista pikkupalasen. Se painaa noin 80 kg. Kuvassa on sorvin pakassa kiinni 15 tai 16" vanne, siitä voi hahmottaa kokoa.

--------------------------------------------------------------------------------

Löysin joskus tälläisen vanhoihin työstökoneisiin, erityisesti sorveihin, keskittyneen sivuston: http://www.lathes.co.uk/page21.html

Sieltä löytyi heti juttua tuosta pienemmästä sorvista: http://www.lathes.co.uk/karat/

Isosta mörköstä en löytänyt mitään, joten lähetin sähköpostia heille. Lähettivät viestiä takaisin, ja osasivat kertoa Progressista vaikka mitä. Heiltä olisi löytynyt käyttöohjekirjan kopiokin muutamalla punnalla. En tosin tilannut sitä.

Mutta sivusto on hyvä ja monipuolinen. Katsokaa mitä vanhoissa sorveissanne lukee, ja etsikää listasta oman härvelin tietoja.
Noin kirjoittelin melko tarkkaan 10 vuotta sitten tällä palstalla, kun edellisen kerran täällä oli jutun juurta harrastesorveista...

Eli yllä oleviin vuosiin saa laittaa sen 10v lisää. Pikkusorvi on noin 150 cm pitkä ja lienee 50-luvulta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.12.2023, 20:05
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.336
Perusasetus

Tuollaisen mainoksen löysin joskus netistä. Siinä sama SOAG myy Progressiä, vuotta 1936.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	SOAG.JPG‎
Views:	486
Size:	131,5 Kt
ID:	105897  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.12.2023, 20:44
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

sorvijuttuja kiinankamaa ja kunnostusta


Taas avustettu köyhän kiinan taloutta. Teräsettiä, istukkaa, puuttuneita kärkipiikkejä ym. Tämäkin osuus alkoi viimeistelyllä ja sovittelulla.
Kärkipiikin MK kara oli liian lyhyt jotta se olisi irronnut kärkipylkästä. Siihen piti laittaa ruuvi jatkoksi. Poraistukan kara taas oli liian pitkä ja siitä pätkä pois.
Samalla kierroksella sorvin kippurassa ollut työkalupidin kävi oikomishoidossa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kiinankamaa_2.jpg‎
Views:	400
Size:	123,8 Kt
ID:	105898   Click image for larger version

Name:	karkipiikki_parannus.jpg‎
Views:	421
Size:	121,9 Kt
ID:	105899   Click image for larger version

Name:	karkipiikki_parannettu.jpg‎
Views:	424
Size:	151,5 Kt
ID:	105900   Click image for larger version

Name:	työkalupitimen_oikaisu_2.jpg‎
Views:	434
Size:	98,8 Kt
ID:	105901   Click image for larger version

Name:	työkalupitimen oikaisu.jpg‎
Views:	1273
Size:	102,6 Kt
ID:	105902  

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.12.2023, 20:50
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Kelkan siivous ja huolto taisi myös tapahtua tässä välissä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kelkan_huolto.jpg‎
Views:	446
Size:	109,8 Kt
ID:	105903  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:42
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 00:55 (GMT +2).