![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Itsellä ei ole ikinä mennyt helmat ruttuun tai ovet solmuun. Joku valo on saattanut hajota, mutta ei sen ihmeempää. Noista citykikkareista on puskuri saattanut irrota, mutta ne on muovinastoilla kiinni niin uusii ne vaan niin auto on korjattu. Muinoin kun kisoissa ajoi niin ei sielläkään mikään hajonnut. Ihan ehjällä autolla sieltä pois ajettiin. Tuossahan on montaa tapaa edetä. Lämä tiskissä miettimättä kalustoa sen enempää tai miettii sitä kalustoa ja ajaa järki käytössä eteenpäin. Kummallakin tavalla varmaan maaliin pääsee. Toisella tavalla vaan sillä kalustolla voi ajaa useita kisoja ja toisella ei voi ajaa kuin yhden kisan kun toista se ei kestä enää.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tällä hetkellä suunnistuksen, ajopäivien ja valkoisten kilpien pitämisen vetovoima on niin suuri että tämä jo yksin karsii kilpailijoita trialista. Valitettava totuus on että mikäli ajattelee ajavansa suunnistusta ja trialia niin tarvitaan kaksi autoa. Jo yksin suuri kaatamisen todennäköisyys mikä on trialissa karsii monia autoja pois. Suuri osa tämän maan harrastajien offiautoista on "kilvissä" ja kori päällä eikä niitä ole rakennettu sillä mielellä että kaatamisella ei ole mitään seurauksia. Monissa on myös kaarien osalta selviä puutteita. Lisäksi enemmän rakennetut suunnistus autot menevät sääntöjen puitteissa suoraan pro modiin missä radat taas ovat epäsopivia niille autoille, koska etenemiskyvyn puolesta ne ovat max. modified autoja. Harraste starndardin radat taasen eivät välttämättä tarjoa haastetta tai mielekästä ajettavaa. Eikä tuollainen suunnistus auto ole muutenkaan trialiin sopiva. Tosin on tässäkin poikkeuksia ja on mahdollista tehdä yksi auto joka käyttöön, mutta aina se on kompromissi.
Kansallisten sääntöjen tekeminen oli mielestäni hyvä liike lajin lähestyttävyyden kannalta, mutta eivät sen vaikutukset tietenkään heti näy. Trial ja suunnistus vaativat autolta ja kuskilta hyvin eriasioita ja kasvavat kulut karsivat monelta harrastustoimintaa pienemmäksi jolloin kahden auton ylläpito vaikeutuu. Suuri osa kuitenkin tämän maan maastosta on enemmän suunnistus autoa suosivaa kuin trial autoa niin monesti tässä karsiutuu trial auto pois. Trial tyylisiä ajomaastoja ei taida löytyä kuin Porista ja Raisiosta. Monia myös kiinnostaa enemmän vinssamminen kuin kivillä ajelu. Tämän olen itse huomannut kerhon ajopäivillä. Mielestäni myös Raision ajoalueella kannattaisi järjestää ajopäiviä säännöllisesti ja ennustettavasti sekä ilmoitella niistä. Vuonna 2022 oli erillinen topicki näille. Itse kävin viime kesänä ensimmäistä kertaa Raisiossa ajamassa juurikin tämän topicin ansiosta. Maasto oli juuri sellaista mitä olen Tampereelle kaivannut ja pieni trial kärpäinen mikä on ollut jo entuudestaan kasvoi siellä huomattavasti. Raisioon tuli lähdettyä kun ajopäivä oli tiedossa hyvissä ajoin niin pystyi suunnittelemaan sinne lähtöä. Pelkästään sillä että saisitte väkeä sinne vain ajelemaan saattaisi innostaa monia trialista. Se kannattaa kuitenkin pitää mielessä että innostuminen ei välttämättä meinaa että ollaan viivalla heti seuraavassa kisassa mutta potentiaalinen harrastaja on jonossa. Itse olen nyt noin 2v suunnitellut kisaan osallistumista, mutta sopivan kaluston puutteessa tämä on jäänyt vielä suunnittelun tasolle, ensi kesänä olisi tarkoitus ajaa ainakin yksi kisa HS:ssä täysin sinne kuulumattomalla autolla, mutta että saa hieman tuntumaa kisan kulusta. Mikäli harrastajia halutaan saada innostumaan lajista enemmän pitää työtä tehdä pitkällä tähtäimellä. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jos joku huomannut niin AKK:n kilpailijavakuutus huononi selvösti tälle vuodelle. AKK:n PR-toimisto pistää kyllä parastaa kehuessaan uutta vakuutussopimusta, mutta... ennen kilpailijavakuutus kattoi kuljettajan, apukuljettajan ja kolmannen osapuolen (yleisö) henkilövahingot tiettyyn eurorajaan asti. Kaikki hyvin. Uudessa vakuutuksen ulkopuolelle jäävät kuljettaja ja apukuljettaja. Eli se ei enää milloin tavoin poikkea esim. järjestäjän tapahtuman vastuuvakuutuksesta. Ja juuri tuo vakuutus on ollut se millä puolusteltiin akk:hon kuulumista.
Myös liikennevakuutukseen on tuloillaan muutos, jonka jälkeen vakuutus ei korvaisi " kilpailuun tai moottoriurheilun harjoitteluun osallistuneelle ajoneuvon kuljettajalle itselleen aiheutuneita henkilövahinkoja. Lisäksi liikennevakuutuslain soveltamisalaa suljetulla eli eristetyllä ajoalueella ollaan muuttamassa nykyisestä." Mutta tuo muutos tuskin on tulossa vielä tänä vuonna. Se jo tiedetään ettei muutos ole ainakaan parempaan suuntaan.
__________________
Jablonkaa, jablonkaa sitä äiti koittaa piilottaa sama se, löydän ne! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuolla vakuutusasiaa liiton sivuilta https://www.autourheilu.fi/site/asse...turva_2024.pdf https://www.autourheilu.fi/site/asse...fi-v2_2024.pdf |
#5
|
|||
|
|||
![]()
<<<Avaappas nyt Myllis tätä vakuutusasiaa, eli mitä tällä tarkoitat? Huononi miten? Kilpailijavakuutus, mikä se on?>>>
Siis se on liittynyt tuohon AKK.n alaisuudessa ajavien kilpailuilsenssiin, ilman että sitä lunastaa kuskille ja apukuskille ei ajeta AKK:n alaisissa kisoissa metriäkään. Lisenssin hintaa on perusteltu juuri siihen liittyvällä vakuutuksella, joka vielä viime vuonna kattoi kuskin ja apukuskin sekä huonossa tapauksessa myös katsojan henkilövahingot. Tästä vuodesta lähtien vakuutus ei kata enää kuskin eikä apukuskin henkilövahinkoja vaan ainoastaan katsojien. Eli AKK ryssi sopimuksen ja se on selvä huononnus entiseen. Huvittavinta on, että AKK:n PR-toimisto kehuu uutta vakuutusta käänteentekeväksi (jota se kyllä huononnoksien kanssa onkin). Sen lisenssin vakuutusturva ei ole tällä hetkellä sen kummempi kuin mitä on yleisesti tapahtumajärjestäjien käyttämä tapahtuman vastuvakuutus mitä esim. Harrasteautourheilun Keskusjärjestö tarjoaa esim. harrasteautoralliin osallistuville ja se ei maksa autokunnalle mitään eri maksua. Sen maksaa järjestäjä ja vakuutus on halpa, varsinkin kun se jyvitetään kaikkien osallistuvien kesken osaliistumismaksuun. Yhä enemmän tuo AKK:n lisenssi liittyy AKK:n tapaan (joka on AKK:lla aina ollut pääasia) eli kerätä itselleen kaikki mahdolliset roposet kilpailuista. Mitään ei tule vastapainoksi. Korjataan myös samalla se monien virheluulo, että Eurotrial -kilpailiu eli EM:t olisi jotenkin FIA:n ja sitä kautta AKK:n alainen. Eurotrial organisaatiolla ei ole mitään tekemistä ko. järjestöjen kanssa eikä voisikaan,koska monessa Euroopan maassa Offroad ei kuulu paikallisen FIA/AKK kuvion alle. Otetaan nyt vaikka englanti esimerkiksi, missä offroad toimintaa pyörittää All-Wheel-Drive Club. Sen mitä itse tiedän historiasta (Eurotrial organisaatiohan on vanha) niin silloin, kun Ravijoelle 1999 (Ravijoen kisa oli ns. villikisa eli ajettiin AKK:n ulkopuolella) järjestettiin ensimmäiset Suomen EM -kisat niin keskustelu käytiin kokonaisuudessaan Saksan Geläandewagen Klubin kanssa. Sittemmin organisaation töitä siirrettiin Tsekkeihin ja nykyisin pääosa tehdään Sveitsissä. Suomeen on vaan jotenkin piintynyt tuo FIA/AKK - Eurotrial yhteneväisyys.
__________________
Jablonkaa, jablonkaa sitä äiti koittaa piilottaa sama se, löydän ne! Viimeksi muokannut myllis : 08.04.2024 18:08 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse en ainakaan haluaisi olla missään tekemisissä kilpailun kanssa järjestäjänä jollei vakuutus ja lakiasioihin saisi apua, jos pahin mahdollinen tapahtuu.] |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mielestäni suurin ero harrastarallin ja AKKn rallin välillä on se, että harrasterallissa on kilpailijoita. AKK:n ralleissa joissakin luokissa saa luokkavoiton, kun ajaa maaliin.
Moottoriurheiluliitto, se toinen liitto, maksut ovat taivaissa vrt. autopuoleen. Toisaalta siellä on Bike -luokissa osallistujia, sponsoreita ja yleisöä ihan eri malliin. Eli panokset ovat ihan eri luokkaa, sikäli en vertaisi suoraan. Mönkijät ovat tosin ko. liitossa vähän kuin maahanmuuttajina, kaikki potkivat päähän. Ainoa mitä järjestetään on nopeuskisat motocross -radalla (ns. täyteajona). Ja jos on joskus ajanut Motocross radalla tonnisella Can-Amilla tms. niin ymmärtää miksei siellä ole kilpailijoita. En itse ymmärrä miksi mönkijät ovat yleensäkään Moottoriurheiluliiton alla. Lainaus:
__________________
Jablonkaa, jablonkaa sitä äiti koittaa piilottaa sama se, löydän ne! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Off Road Trial sääntökeskustelu! | sirP | Tapahtumat | 136 | 12.04.2015 19:36 |
TMK OFF ROAD TRIAL | RJCOBRA | Tapahtumat | 143 | 28.02.2015 12:02 |
MRT OFF ROAD TRIAL | RJCOBRA | Tapahtumat | 187 | 02.10.2010 17:47 |
Off Road trial PM ruotsissa | -B- | Tapahtumat | 2 | 04.05.2005 08:27 |
TMK OFF ROAD TRIAL 3.5.2003 | imported_offroadjouni | Tapahtumat | 0 | 19.02.2003 08:52 |