![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Onko siinä jonkin sortin varhainen "ajonvakautusjärjestelmä" mikä voisi perseillä?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ei pitäisi olla ajonvakautusta,sähköinen j- tehostin kyllä on?Luulen kyllä et muusta johtuu kuin jarruista.Tuli mieleen visko mutta miten se etupään voisi lukita?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Alkupään piirakoissa oli luistonesto vain takapyöriin ja myöhemmin kaikkiin pyöriin vaikuttava. En nyt ihan ulkoa muista oliko sitten ihan ihan alkupään tekeleet jopa kokonaan ilman, mutta 95 vuosimallissa ei ainakaan etupyöriin vaikuta.
Kuulostaa moinen lukkiutuminen kyllä oudolta. Ota etukardaani irti ja testaa tekeekö edelleen saman. Edit: Ja itse kokeilisin vielä niin, että tekeekö se tuon vain silloin kun olet painanut jarrua seisoessa. Eli kokeile niin, että kun auto seisoo ja pidät vain kässärillä etkä paina jarrupoljinta ja sitten rivakka lähtö samalla tavalla, meneekö edelleen lukkoon. Jos ei, niin sitten kyllä vois ajatella että jarrupuolella on jotain hämminkiä....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 31.10.2023 22:57 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tätä puhelimessa aiemmin tänään spekuloitiin, siinä kummastellessa välähti että voisiko perävälitys tuommoista tehdä jos olisi jostain syystä hampaat kuluneet kovin ohuiksi, ja vääntäisi itsensä kanssa jumiin kovemmin kuormittaessa? On kyllä kaukaa haettu vikamahdollisuus, mutta eihän tuolla oikein muuta voisi olla..?
-Jarruissa tuskin on, kun lukitsee koko etupään kerrasta. -Hellittää kun kaasua löysää, viimeistään peruuttaessa. Sekään ei jarruihin viittaisi. -Vetonivelet samoin, noutoa olisi jos molemmissa jumitusta tulisi samalla hetkellä. -Pyöränlaakeriakin ehdin pohtia, että reilumpi välys päästäisi jarrulevyn reilusti vinoon ja sitten lukittaisi jarrun, mutta taas se että kumpaankin etupyörään samalla hetkellä, tuskin. -Mielikuva myös, ettei tuonikäisessä kaikkiin pyöriin vaikuttavaa luistonestoa olisi, korkeintaan takapyöriin jos niihinkään. -Nätisti kaasutellen, ei jumitu, vain kovemmin kaasua annostellessa. Tässä illan mittaan on kyllä jotenkin vahvistunut epäilys perävälityksen suhteen. Etenkin jos kovin kiilamaisiksi olisi hampaat kuluneet. Näkisikö perän täyttöpropun kautta hampaiden kuntoa? Kardaaninlaipasta kääntäen, jos on reilusti tyhjää niin eikös sekin viittaisi sitten noiden mahdolliseen kulumiseen..? Mielenkiinnolla kyllä odotan mitä aikanaan sieltä löytyy, sen verran outo tapaus... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on joku hämärä muistikuva että olisin joskus lukenut/kuullut, että jarrut on lyöny jumiin kun ollu vika ABS järjestelmässä ja oliko niin että siihen liittyi se accumulaattori -pallukka jotenkin.
EDIT: siis jos moottorin kierrokset jotenkin lisäis sinne järjestelmään painetta joka sit aiheuttas tollasen sekoilun, en tiiä..... Voisko sen jumitilanteen taikoa päälle ja kun jumissa, tunkata sit etupään ylös niin pääsis kokeilemaan renkaista ja kardaaista missäpäin se jumi mahdollisesti on?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sinne varaajapalloon tehdään paine sähköpumpulla, moottorin kierrokset ei siihen liity. Tuota jarruhommaa juteltiin puhelimessakin, ja meinaa testata siten että pysäyttää kentällä lumen avulla (sitä kun meilläpäin on nyt ihan kivasti satanut), ja siitä sit lähtee kiihdyttämään reilulla kaasulla. Näin luulisi jarruvian pystyvän rajaamaan pois jos oire tulee esiin kun jarruun ei koske...
P38:n jarrut on kyllä melkoinen keksintö. Korkeapainetehostus, sähköpumpulla, pääsylinterissä venttiiliä vähän joka lähtöön normi pääsylinterin lisäksi kaikki ABS -venttiilit siellä seassa. Ja sit ulkoisesti painepumppu sekä paineenvaraajapallo. Tykkäsin kovasti tuon jarrutuntumasta, hyvin samanoloinen mitä Sitikan korkeapainejarruilla... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jep, mäkin otin just äsken taas omani liikennekäyttöön Disco II:en jälkeen, ni on ihan eri jarrutuntuma, meinas mennä nokka lasiin ennen ku taas tottu
![]() Ja mitä junnuna ajoin ens pihassa kummisedän CX2000:sta ja sit ku olin saanu kortin ihan tielläkin, olikohan se jo CX2500 silloin, niin muistan et niissä oli tosi herkät jarrut ku vertas johonki omaan Escorttiin tai Faijan Datsuniin tai Accordiin....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 01.11.2023 01:08 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj etupää | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 27.08.2009 23:18 |
runnerin etupää | kaistapää | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.06.2009 14:02 |
Hiluksin etupää | Russel | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 01.10.2008 21:01 |
hdj 80:sen etupää | mielimetsään | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 10.01.2006 19:59 |
etupää jumiin | ttapio | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 21.09.2005 08:26 |