Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.10.2023, 12:47
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

Olisko ollut fiat se 1.6 diesel?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.10.2023, 19:44
metsuri91:n Avatar
metsuri91 metsuri91 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.10.14
Sijainti: Tuusula
Viestit: 110
Perusasetus

Ei ole fiatin koneita ainakaan näissä ollut. Peugeottia samuraissa 1.9 ja näissä 2l hdi. Tuo 1.6 mistä puhuin on hieman modernisoitu suzukin oma bensakone jostain 80 luvun lopulta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.10.2023, 20:33
metsuri91:n Avatar
metsuri91 metsuri91 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.10.14
Sijainti: Tuusula
Viestit: 110
Perusasetus

Tuli ensi savut otettua koneesta ja nätisti kävi. Ihmettytti tosin alkuu savutus mutta ilmeisesti putkessa oli ties mitä paskaa/hiirenpesiä ja tankki täynnä vanhaa bensaa 4vuoden seisonnan takia. Maantielenkin jälkeen savutus loppui.



Seuraavaksi nelivetoa kokeiltaessa merkkivalo vilkkuil eli etuperän kytkentäpumppu vuotaa paineet pihalle. Kyseessä on siis tuollainen molo etupuskurin takana oikealla. Tämä siis tekee paineen etuperän sisällä olevaan pneumaattiseen levyyn joka puristuttuaan kasaan lukitsee tasauspyörästöön vedon päälle. Rakenne ja suunnittelu on todella idioottimainen ja vikaherkkä. Tuo kytkinpaska voi periaatteessa neliveto kytkettynä raskaassa vedossa hyppiä yli, tosin suzukin tehoilla sekin lähes mahdotonta kun 4 pyörän sutimiseen tarvittavat hevoset puuttuu. Osanumero 16 on tuo kytkinhelvetti.



Yleensä nuo vuotaa paineet pihalle joko letkuliitoksista, letkuista tai sisäisesti.



Pumppu irti, sähköliitin irti, kansi kampeamalla irti ja kaksi ruuvia pois niin tuo piirilevy irtoaa jonka alta löytyy kahden letkun läpivienti tiivistys orenkailla.



Ja nuo metalliset päät on syöpyneet eli orengas ei enää tiivistä. 800 hiekkapaperilla noiden hionta ja lubea päälle ruostesuojaksi. Orenkaat kannattaa vaihtaa tai joskus tiivistyy vielä vanhoilla. Sitten vaan kasaan ja pumppu kiinni. Jos ei ala tällä toimimaan ja letkut on kunnossa niin perän sisäinen kytkinmolo vuotaa paineet ja neliveto ei pysy päällä.

Vian kuulee kun laittaa nelivedon mekaanisesta kepistä päälle ja sytytysvirrat avaimesta. Jos pumppu käy kokoajan niin sillon on jossain vikaa. Paska systeemi ja heikko etuakseli. Kytkentävian voi korjata pysyvästi hitsaamalla kytkin lukittuun asentoon perän sisällä ja asentamalla manuaali napalukot joilloin toiminta on sama kuin 90 luvun vanilla vitarassa.

Toinen vaihtoehto on poistaa sähköpumppu ja vetää letku kabiiniin ja toiseen päähän ikean käsipumppu millä voi tunkata esim pesukoneen kulmaa ylöspäin. Sillä sitten pumppailee nelivedon kytkimen kiinni asentoon.



Vielä pitäisi tämä hurja korotus katsastaa ja pyöränkulmat säätää.
Ei oikein uudellamaalla tunnu löytyvän asiantuntevia suuntausmestoja enää. Autohuhta tuusulassa oli hyvä jeeppien kanssa mutta sielläkin omistajuus ja ukot vaihtunut. Muissa paikoissa ei talvirengasvaihtopsykoosien takia tunnu olevan vapaita aikoja. Tosin eipä tähän ole itselläkään talvirenkaita vielä olemassa. Pitänee hommata jostain 225/70 16 kokoiset mustat ja pyöreät, ne mahtuu ainakin tämän 2 tuuman koron kanssa vielä pyörimään.

Viimeksi muokannut metsuri91 : 28.01.2024 10:42
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.10.2023, 18:20
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 501
Perusasetus

Jos ei meinaa toimia neliveto niin kannattaa tarkistaa se jäykkä ilmalinja joka kulkee syylärin oikealla puolella. Se on metalliputki ja osaa ruostua sisäpuolelta tukkoon vaikka päälle päin hyvältä näyttäisikin. Tuota on aika hankala rassata auki millään kun on niin pieni halkaisijaltaan ja muutama mutka siihen päälle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.11.2023, 17:15
metsuri91:n Avatar
metsuri91 metsuri91 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.10.14
Sijainti: Tuusula
Viestit: 110
Perusasetus

Ilmalinja tuli rassattua rautalangalla ja paineilmalla orenkaiden vaihdon lisäksi. Sisältä tuli ruostepölyä.

Auto tuli katsastettua ja korotus muutoskatsastettua hyväksytysti. Ainoa selvä vika nyt enää on jollottava ja äänekäs vaihdelaatikko. Edellinen omistaja oli vaihdelaatikon remontin teetättänyt kalliilla, mutta liekö sitten vain osa laakereista vaihdettu ja vanhat rattaat jätetty vaihtamatta. Koneen vaihdon yhteydessä huomasin jotta uusi kytkin siellä oli, mutta silmälaakeri ja painelaakeri oli alkuperäistä romua.Päätin kokeilla ensimmäistä kertaa rvs käsittelyä kun kerta selvästi äänekäs kohde jota tuon ihmeaineen pitäisi korjata. 400km myöhemmin ei mitään muutosta. Kunnes irroitin keppien päältä suojat nähdäkseni mitä siellä on kun nastojenkin ääni kuului sisälle.



Näky oli tämä. Joku kyläseppäkorjaamo ilmeisesti unohtanut vaimenninkumit kiinnittää oikein, keppien sisäänmenon pölysuojatkin lojui irtonaisena nja puolet ruuveista jossain mattojen väleissä. No nämä kaikki kumit tuli kiinnitettyä oikeaan järjestykseen ruuveillansa kiinni ja koeajolla suurin osa äänistä hävisi. Tosin 5-vaihteella ujeltaa joillain kierroksilla ja joku metallinen resonanssi 2500 kierroksen kohdilla jäi.


Raitisilmasuodatin piti näköjään vaihtaa


Samoin pyyhkijöiden alta huoltoluukun alta imurilla ja paineilmalla mätänevät kuusamon neulaset pois. Vähän vähemmän nyt kabiinissa sisällä huurretta


Tältä se nyt näyttää pyörillään. Auton ulkonäkö suorastaan pursuaa testosteronia ja pellin alla on räjähtävää suorituskykyä tarjoava kierrosherkkä 128hp moottori.

Pitää nyt ajella niin näkee mitä rvs liemi tekee vai menikö 40€ hukkaan. Jotkut Ernot sitä suomi24 foorumeilla kehuu että tehoa tuli +15hp ja rikkinäinen kone korjautui itsekseen.

Seuraavaksi pitäs asentaa lisävalot keulaan pakoputkea korjailla ja jonkinlaisen etupohjapanssarin teko jotta öljypohja välttyy hiekkapuhallussuolakylvyltä.

Viimeksi muokannut metsuri91 : 13.11.2023 18:12
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.11.2023, 16:19
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Hyvää tekemistä, toki pitää hieman ihmetellä tai ihailla motivaattoria kun kärry tuntuisi vituttavan noin muuten jokaisella tasolla

Viimeksi muokannut Macke : 14.11.2023 16:22
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.11.2023, 09:20
Topi79 Topi79 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.02.18
Sijainti: Suomi
Viestit: 76
Perusasetus

tämä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan suzuki grand vitara hartikm O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.02.2019 13:58
413:sta rumpujen rassausta J0hannes Tekniikka & Jutustelu 9 03.06.2009 09:57
JIM-kanavalla Jeep'in rassausta nyt. Rekisteröimätön Chit-Chat 2 27.11.2008 11:20
bertan rassausta upi7 Tekniikka & Jutustelu 10 29.08.2005 07:18
viagran vaaroja bono Jokes 0 16.10.2002 15:37


Sivu luotu: 09:20 (GMT +2).