![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Helppo lähtökohta, hitsattu kärry.Unohda niiteillä tai ruuveilla kasatut. Putkesta valmistettu aisa, ei pokattua peltiä. Merkkeinä ainakin Kärppä/Majava, Muuli Pro, Respo. Ei noitakaan silti ole tarkoitettu tonnikuormille, eivät tule kestämään ylikuormia pitkään. Navat, keinutelit, renkaat porsivat. Iskarit repeilevät irti, pohjavaneriin tulee reikiä. Mutta aikansa menevät.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Respo on ainakin kestänyt, Aku lienee nykyään saman valmistajan, näyttää ja tuntuu myös vankalta
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Broidi osti muinoin Tekno-Trailerin 3m pitkän keinuteli kärryn. Eipä siitä huonoa sanottavaa ole. 10v iässä aika normi settiä, eli se vaneri pohja alkoi olla melko heikossa hapessa ja sähköissä oli vähän häikkää. Ois pitänyt pohja uusia ja tehdä sähköt uusiksi. Ei maksa vaivaa. Koska vanhasta paskasta saa niin hyvät rahat ja uusi ei silloin maksanut kovin paljoa. Joten 200€ hintaero jäi uuteen kärryyn kun vanhan hävitti. Mitään järkeä noiden vanhojen pelien hinnoissa. Tuon keinutelin etu oli, että se oli melko tunnoton kuormalle. Lisäksi se ei todellakaan pomppinut. Töyssyisellä tiellä se meni melko vakaasti kokoajan ja siellä uskalsi hyvin kuskaa vaikka lasia.
Tilalle otettiin sitten 1-akselinen tekno-trailer. Sama juttu. 10v iässä se pohja sitten alkoi olla heikossa hapessa ja sähköt ois pitänyt tehdä uusiksi. Ei kannata. Se hävitettiin. Tuo yksiakselinen oli muuten paljon kevyempi vetää perässä, mutta se sitten pomppi. Mitä tekee varmaan kaikki 1-akseliset? Noilla kummallakin vietiin kyllä reiluja ylikuormia. Tuon yksiakselisen runko vääntyi keskeltä kärryä kun eräs kärryn lainaaja oli laittanut siihen 1500kg painoisen betonihärpäkkeen. Ei kyllä enää sen jälkeen se lainaaja saanut kärryä lainaan. Hieman yllätti, ettei renkaat räjähtänyt siitä sillä kuormalla. 2-akselisella vietiin monta kertaa ylikuormaa ja ei se näkynyt siinä kärryssä mitenkään. Kerran taisi tuo 2-akselinen päätyä ojaan talvella kun väistettiin vastaantulevaa rallisankaria. Siinä vääntyi aisa. Mutta koska se oli pultattu kärry niin se aisan vaihto oli todella helppo nakki, eikä ollut edes kallista. Mut tuon yksiakselisen korvasi IKH:sta ostettu rosteri peräkärry. Aivan paska kärry. Älä ikinä osta. Siitä pyörän napa irtosi kesken ajon. Ja syynä on se kun kyseisessä kärryssä pitäisi 300km välein kiristää navat. Jota ei kyllä missään kerrottu, mutta kärryn valmistaja kyllä kertoi sen. 300km on aivan naurettava matka. Tuossakin IKH pesi kätensä koko ongelmalta, mutta kärryn valmistaja sitten maksoi uuden navan siihen vaikka takuu ei ollut voimassa. Ihan sama mitä kuormaa siihen laittoi niin alkuperäinen jousitus tuppas menemään ihan pohjaan. Riitti kun kyydissä oli 3 ihmistä niin jousitus oli melkein pohjassa. Vaihdettiin siihen hieman järeämmät jouset alkuperäisten tilalle niin sillä uskalsi viedä kuormaa. Lisäksi melkein uutena sen kärryn pohja piti uusia kun niitit petti ja se vanerilevy alkoi olla irti. Oltuaan 4 viikkoa korjattavana se vaneri vaihdettiin liian pieneen vaneriin. Ennen se vaneri oli ollut ihan reunoissa kiinni. Uusi vaneri jätti reilu sentin tyhjää reunoihin joka suunnassa. Jolla oli taas hieman vaikutusta siihen, että se kärry muuttui ihan rimpulaksi. Mut aivan paska kärry tuollainen IKH rosteri kärry. Älä ikinä osta sellaista. Ainut hyvä asia siinä on, että lokareiden takana on pienet säilytyslaatikot, mihin saa liinoja. Ainut, että niihin on eri avaimet. En tiedä miksi sama avain ei mene niihin? Mut loppupeleissä niitäkin on todella vähän käytetty kun ikinä ei muista kummalle puolelle se avain on. Sanoinko jo, että aivan paska kärry ![]() Niin ja nuo kaikki oli aina samankokoisia. Eli 150x300. Viimeksi muokannut Nerd-O : 06.07.2023 08:13 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pikkuinen AKU ollut yli 10v, eikä oo viety pelkkiä terveisä. Tuo on käsittääkseni niitattu kärry mutta rakenne on edelleen täysin ehjä. (en varmaan ole kuormittanut sit kuitenkaan tarpeeksi)
Tuo vaan kun kuskailee isohkoja kuormia niin vois olla topakampi kärry, ihan vaikka rekvisiitaksi. Tommonen kaksiakselinen vois olla just oman mielen rauhoittamiseksi ok ratkaisu. Sinänsä tuo nykyinen AKU on ihan kelpo kärry mutta nämä puunajot on vähän kovaa hommaa sille. Joku tommonen +3m kärry vois olla passeli niin ei oo turhan iso. Nii ja tämä AKU ei pompi. Ilmeisen hyvin onnistunut lehtijousi/iskari combo. Toki jostain isosta töyssystä saattaa hypähtää mutta muuten on tosi kiva kärri vedellä perässä, tämänkin takia varmaan saa miettiä seuraajaa/kaveria ettei tule isoja pettymyksiä kun joku rämisevä ja vikuroiva kärry raivostuttaa.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. Viimeksi muokannut AVRO : 06.07.2023 16:36 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Meillä on ollut joku kärppä (majava) kohta 17v. Ei isommin moitittavaa. Ostettiin rakennushommien alussa, ja oli ensimmäiset viisi vuottaan kohtuu runsaassakin käytössä. Nykyään palvelee klaanissa kolmen talon kimppakärrynä. Pihapiirissä on viety melko rajuja kuormia, maantiellä koitettu pysyä pykälien puitteissa. Kerran kun lipsahti väärinkäsityksen vuoksi noin 800 kg soraa, renkaat ilmoittivat kyllä heti. Ei toki jousissakaan paljon varoja ollut.
Jousissa ei tosiaan ole hurjasti ylikuormavaraa, mutta kärry on vastaavasti asiallinen vetää tyhjänäkin. Aika paljon on sorateillä kuskattu kevyttä soutuvenettä, eikä sekään rymise pahasti. Renkaat päivitin keväällä vähän kantavampiin, vanhoissa oli rungot lopussa. Nyt näyttää renkaatkin kantavuuskuormilla järkeviltä. Pohjan tuohon joutuu varmaan tekemään parin vuoden sisään. En taida tuota ainakaan toiseen jarruttomaan kärryyn vaihtaa. Sen verran olen tuotteeseen tyytyväinen. Tosin nyt voisi olla enemmän tarvetta jarrulliselle parin tonnin kärrylle. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mie ostin puolitoista vuotta sitten 1500x3500 Respon yhdellä akselilla. Hyvä on ollut juuri joissa kevyissä ylikuormissa puun ajossa. Kelkkakin sopii kyytiin hienosti, samoin mönkkäri. Sekä vielä kamaa noiden lisäksi ihan kunnolla. Kuomu on hyvä ja korkeat laidat.
Pohjavaneriin kelkan ohjainraudat veti vähän ilkeän jäljen ja 10-v junnukin ajoi kelkan ekaa kertaa kyytiin ajaessaan vauhdilla keulalevyyn, johon tuli nätti lommo. ![]() ![]()
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Teuvalla tehtyihin muuleihin olen ollut tyytyväinen, 900J (1550kg jarrullinen) ollut kohta 15 vuotta ajossa ja aina se on pelannut, edes jarruja ole tarttenu aukoa ku muistaakseni kertaalleen toisen vaijerin herkistelyn takia
![]() Ostin ylikuormalla lintattuna, oikaisin akselia ja jäykistin kulmaraudalla. Sen jälkeen kovvaa hanaa vaan ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kevyempi kärry useammin vedossa. Mielestäni tukevampi 1 akselinen kärry olis monessa kätevä. Välil kaivannut hydraulikippikärryä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dollysta kysymystä | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 108 | 18.05.2020 18:16 |
Ilmastointilaitteesta kysymystä | hiluvitkutin | Chit-Chat | 12 | 19.08.2018 22:37 |
syylarista kysymystä | hitoy | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 25.05.2015 10:05 |
pakosarja kysymystä. | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.01.2009 13:34 |
Kysymystä pukkaa... | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 16.07.2004 10:12 |