![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Se tarvitsee tietysti liukuosan, sehä siinä oli erikseen. Tulossa Timjusin ehdottamassa vetarin sisänivelessä on liukuominaisuus valmiina, ei tarvitse minun mielestäni muuta kuin akselinpätkän, joka käy keskiöön ja siihen laippa päähän.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Tuollaisen löysin kiinasta, ei mene vielä tilaukseen, kun ei mitään hajua "liukuuko" ja mitä kestäisi. ![]() https://xiangyang-yuqing.en.made-in-...-Industry.html |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Musson vetari on varmaan liki lyhyimpiä, mitä löytyisi valmiina ja helposti
https://aeromotors.fi/kataloog/artic...414-kor-febest |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pitää varmasti teettää sopivan lyhyt osa, mutta ei varmaan ole kovin kallis? Tai voihan sen koittaa itsekin tehdä vetarin pätkästä? Hitsaa laipan kiinni akseliin ja varmistaa vaikka läpipultilla?
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jeppin etukardaanissa mulla oli tollanen. Kaks tommosta ja pätkä pooriakselia väliin joka pääsee liukumaan. En muista minkä kokoinen tuo akseli oli ja moni poorinen, mutta wk jeepin kardaanista noi kamat sais.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jos valmiin haluaa, niin onhan näitä lyhyitä vakionopeusniveliä teollisuuden tarpeisiin. Pikaisesti haettuna pari esimerkkiä:
https://www.unilink.fi/tuotteet/voim...nopeusnivelet/ https://www.walterscheid.com/en/products/cv-shafts/ Kuluttajien saatavillakin niitä on ainakin venepuolella: https://veneakselisto.com/kauppa/osa.../nivelyksikot/ https://www.mepratuote.fi/product-ca...ikot-varaosat/ Halpojahan ne ei ole, varsinkaan kun mukana on vielä vene-lisä ![]() Venepuolelta löytyy tietysti myös niitä joustolaippoja/kytkimiä, jos ei muuta niin inspiraatioksi. Lainaus:
Lainaus:
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Laipallisia murroksia löytyy ainaki. Bmw e21, e34 ja e28sta, volvon 300 sarjasta. Toki aika pitkiä kokonaisuuksia jos ei lyhennä keppiä välistä
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Isommissa bemareissa on aika jytkyt ne hardykiekot mutta vaikea kuvitella että ne kestäisi sitä pitkittäistä vetoa varsinkaan 30mm verran. Sivuttainhan ne kyllä joustaisi jonkun verran mutta menee ne kyllä normikäytössäkin päreiksi jos kardaanin tukilaakeri on kypsä. 2-peräkkäin väliholkeilla antais varmaan vähän lisää joustoa mutta ei se siltikään liukuisi.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mites, onnistuisiko tehdä käyttämällä tuommoisia niveliä..:
Wolkkarin Bora oli se mistä tuon lainasin, vetarin sisänivel jossa myös haluttua liikerataa oli tarjolla ainakin 20mm ellei enemmänkin. Kuudella ruuvilla, olikohan M8 kierteellä, vetolaippaan kiinni, eiköhän tuommoisen urituksen akselin päälle osaa joku tehdä, vaikka katkaistuun vetariin jolloin saisi toisen pään urituksen valmiina..? Vuosimallista ei sitten mitään muistikuvia, todennäköisesti jostakin vuostuhannen vaihteen lähistöltä... Samantyyppistä ratkaisua löytyy sitten "siitä ensimmäisestä Borasta", ja sen sisarmallista Merak, 70-luvun alkupuolelta Maseratilta. Vetarin kummassakin päässä tuonnäköiset nivelet... |