![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Moottorihan tosiaan on tällä hetkellä g16b balenosta Turbo 1.8t audista Viime vuoden trophyssä tuli vähän osumaa ku konepellillä oli pari kytä senttiä jänkää niin ei oikeen osannu väistää näkymättömissä olevia puita. Ja sitten valmistautuminen vuosittaiseen operaatioon, koska sen sais sen pitkän leiman?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kevät huollon merkeissä jatkettu.
Jakolaatikon kannakkeista kaksi kolmesta irti rungosta ja jakiksen häkistä yks reikä lähteny murtumaan auki. Jakolaatikko piti myös tarkistelun yhteydessä kummallista rähinää ulostuloakselin pyörimistaajuudella. Purkaessa havainto rikkinäisistä laakereista, nyt sitten odotellaan huoltopakettia. Moottoriöljyiksi vaihtui 10w60set esteri öljyt, kun pakkaa vähän käymään kuumana niin josko tällä pysyis paineet kunnossa. Myös laturi vaihdettu ja startista kaivettu kourallinen jänkää pois. Vinssin sisältä löytyi sitten moottorin päästä vähän reilummin paskaa. Tokikaan se vinssi ei kovin kaksisesti enää pyörinytkään. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nyt ois leimattuna 1.6. 16v turbona automaatilla ja hiluxin akseleilla.
Käyty myös dynossa hakemassa teholaput. Dynottelun yhteydessä hierottu paljon karttoja yms. Löydettiin sytkän triggeröinnistä ongelma joka aiheutti pätkimisen 6000rpm tienoilla, tämän selvittely jatku pari päivää dynottelun jälkeenkin ja lopulta selvisi. Ahdot päädyttiin rajoittamaan 0,5-0,6 baarin tienoille, vakio kiertokankien heikkoiden takia. Eikä puristuksiakaan ole laskettu, eli ne on vakiot 9.5:1. 0,6 bar ahtopaine kuitenkin nostaa dynaamista puristussuhdetta tässä tapauksessa tasolle 15.25 :1 Myös laatikon ohjausta tutkittu vähän tarkemmin, kun dynossa havaittiin että lappaa suoraan neloselle eikä kick down toimi. Tässä vikoja oli ECT ja TPS tietojan lähettämisessä eculta laatikonhojaimelle, vielä pitäisi tutkia mittaristolta lähtevän nopeustiedon oikeellisuus. Toivotaan että Raajärvellä pelais laatikko vähän paremmin. Viimeksi muokannut antti_boy : 06.07.2023 08:06 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Raajärvellä käyty ja hommat pelasi kohtuu hyvin.
Laatikosta saatu pelaamaan kickdown, mutta turbiinilukko ei tahdo pysyä päällä. Pitäisi tutkia hieman enemmän jossain välissä miten koneenlämpö vaikuttaa tähän. Ihan ilman vaurioita ei toki selvitty, kun vasemman etuiskarin korvallinen repesi rungosta. No hitsaamalla korjaantui uutta vastaavaksi. https://laplandtrophy.1g.fi/kuvat/LA...t+14.14.16.mp4 Kuvia ja videoita tapahtumasta löytyy täältä: https://laplandtrophy.1g.fi/kuvat/ |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Safarille valmistautuminen lähti tilanteesta, ettei auto lähtenyt edellisen reissun jäljiltä enää käyntiin vaikka ajamalla oli trailerille saatukkin.
Startti oli valmistunut, hiilet loppu ja bendix laite ei enää ampunut kehälle. Kahdesta vanhasta risasta sain kasattua toimivan. Varaosastartin hankinta edessä. Latauksen kanssa ollut jo jonkin aikaa vähän haasteita suzuin omalla laturilla. Tällä kertaa laitoin 90A hellan 406 bensa pösöstä. Alkoi lataileen jo 14.2V mikä taitaa olla ennätys tässä autossa. Edellinen osittain toimiva latasi 12V. Epäilin jo akkuakin, mutta se kävi motonetissä hoidossa ja rasituskokeessa. Koskaan ei minun aikana ole näin ilosesti mottori pyörinyt startilla, vaikka koneessa on 10w60 öljyt ja pihalla pakkasta 5 astetta. Pakosarjakin oli pikku suunnitteluvirheiden johdosta hyvinkin halkeillu, mutta se on nyt sitten sekin vahvistettu ja tigillä ratkeamat ajettu ympäri. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Pientä päivitystä tilanteeseen
Kaventelin keulan konepellin levyiseksi lokasuojia avartaen. Kaventamisen seurauksena konehuoneen tilat alkoivat käydä ahtaaksi, ja vähän muistakin syistä kompura siirtyi katolle, ja saa kaverikseen paineilmasäiliön. Keulalta myös kaikki ilma / neste jäähdyttimet korvaan neste / neste jäähdyttimillä, joten toinen nestekierto tulee myös ja sen jäähdytin sijoittuu katolle. Laturiksi olen tutkinut vesijäähdytettyä ettei hiilisilta menisi pilalle sukellusharjoituksissa. Pitää vähän tutkia miten tuollainen BMW nestejäähdytteinen laturi mahtuu paikalleen. Takaikkunassa olevan syylärin flektien ohjauksen toteusta muuttanut myös lämpötilakytkimen tilalle PWM ohjain ja sen ohjaus sitten koneen lämpötilan mukaan. Tulevaa myös se että koneen nestekierron tehostamista ja kontrollointia lisätään PWM ohjatulla vesipumpulla. Tuo takaikkunassa oleva kenno ei aivan parhaassa paikkaa ole, niin hiippailuhommissa nesteen lämmöt elää aika reilusti. Näillä toimilla nesteenlämmöt saataneen parempaan hallintaan. Laatikkoon tuli tehtyä myös modaus tähän tyyliin https://turbobricks.com/index.php?th...or-mod.108965/ joka vähentää luistamista ja ripeyttää vaihtoa. Viime kertaisella reissulla meni sitten latijouset solmuun. Tästä päästään seuraavaan modaukseen eli kierrejousitus rangen takapään kolmiotuki ja P38 jakareilla etupää. Samalla akseliväli on tarkoitus muuttaa SWB 203cm -> LWB 237,5cm. Tähän modaukseen liittyy sitten myös takapään kaarien muutoksia, tässä tilaa tehdään reilusti jotta vähän suurempaa rengaistustakin jatkossa. Samalla muutokset johtaa tankin siirtämiseen kabiiniin ja takaluuku menee kaksi osaiseksi, takaluukun yläosa on irroitettavissa safarimoodiin kuten etuovetkin |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Homma etenee.
Turhaa rompetta purettu roppakaupalla. Alusta enää lateilla ja jarruletkuilla nippa nappa auton alla. Alkaa olemaan akselien siirtoa ja tukivarsien mallailua seuraavaksi. Eli takapään lokareiden jatkot hiukan yli puoli välin. Samalla takaluukun sopivuuden tarkastelua. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Projekti sj410 | Suhone | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 11.07.2018 21:14 |
Myyty Sj410 avo projekti hp.650€ | Mutis | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 06.03.2017 20:28 |
SJ410 projekti? | epäonnensoturi | Maasturiprojektit | 0 | 27.12.2010 00:11 |
Myyty Suzuki sj410 Projekti. | tapsa4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 09.11.2010 21:19 |