Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.04.2023, 17:29
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.737
Perusasetus

Laita kutistesukkaa vetimen päälle, niin ei kilise.

__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.04.2023, 08:12
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Ja kun vetää vetoketjun vetimet kokonaan toiseen laitaan, ei niin helise.
Keskelle jos jättää niin helisee kyllä 😁
__________________
www.classicjeepparts.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.08.2023, 12:19
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Vanhaksi on tullut kun vakaajia asennetaan takaisin autoon Tää kun on meikäläisen päivittäinen ajoauto niin lisäsin vakaajat että kauppakassit ei lentele pitkin seiniä kurveissa. Samoin kasvanut kattokuorma lisäsi tarvetta.

Taakse 4x4partsilta ironmanin droppipalikat.


Eteen "hi-tech" 50mm droppipalikat. Ei testien mukaan kardaani ota kiinni maksimijoustoissa mutta katsotaan nyt... Tähän tarkoitus tehdä quickdisconnecti eli etupulttien tilalle sokat ja runkoon kaksi kiinnityskorvaketta että vakaajan voi offroad ajossa nostaa irti runkoon kiinni. Pitää vaan katsoa ettei vakaaja käännyt ylöspäin liikaa että alkaisi ottaa kardaaniin kiinni. Voi vielä olla että pitää tehdä pidemmät droppipalikat. Joku tehdasmallin droppi taisi olla 75mm? Sokat vaan vielä hakusessa. Pitää olla joku hyvä putki tai neliöputkisokka about 10 x 60 mm (varmaan lyhyempikin riittäisi) tai sitten vaan tekee itse pultteihin reiät ja sokat. Sokat on itseasiassa 9.3 tai 9.5 mm jotta menee helpommin paikalleen. Omassa ainakin vaikutti että tarvikemallin etuvakaajan kumit oli niin paljon leveämmät ettei meinannut mahtua akselin haarukkakiinnikkeeseen muuta kuin pakottamalla. Pitäisi kuitenkin olla niin että saisi käsin helposti irrotettua ja laitettua takaisin paikalleen.



Quickdisconnecti niinkuin näin (kuvat ih8mud).

Kiinni sokalla


Irti ja nostettu ylös rungon kiinnikkeeseen. Uudempaan hodariin saa pulteilla kiinni kiinnikkeen mutta vanhaan pitää varmaan hitsailla omat korvakkeet.



Pelkkä takavakaaja oli muutaman viikon kiinni ja sekin jo auttoi paljon. Suurempi merkitys oli etuvakaajalla. Negatiiviset vaikutukset taas maastoajon kannalta voi olla että varsinkin etupää rajoittaa joustoja intewebsin mukaan noin 15% ja tekee keulasta varsin tönkön verrattuna ilman vakaajaa. Onneksi juuri eteen on varsin helppo tehdä pikavapautus. Kokeilen kuitenkin ensi ajaa vakaajan kanssa kun ei tällä varsinaisesti maastoautoilla muuta kuin makkaranpaistosafareilla.

Sitten vielä hajosi laturi. Eli se autodocista ostettu hdj100 120A laturi vain lakkasi lataamasta noin 3 vuoden ikäisenä. Käämit oli ottaneet lämpöä ja jokainen käämin pää oli 0 ohmin kontaktissa toisiinsa ja runkoon myös. Lataus oli oireillut jo pitkään niin ettei meinannut lähteä lataamaan kun vasta minuuttien ajon päästä. Siinä oli varmaan jotain vikaa jo aika uudesta sillä uusi RIDEX merkkinen autodocin 120A laturi lataa ihan nätisti ilman kikkailuita. Laturi oli niin halpa että tilasin samalla kaksi kappaletta. Kysyin Toyotalta alkuperäistä HDJ100 laturia mutta sen hinta oli noin 500€. Näitä saa 5 kpl samalla hinnalla.

Muistiin: Ridex laturi HDJ100 120A autodoc osanumero 4G0337


Kesälomani aikana ulkoistin kytkinremontin velipojalle. Hän asenteli autoon uudemman hodarin 300mm vauhtipyrän ja kytkimen aisinin asetelmalla/levyllä. Vanhat osat oli aika hyvässä kunnossa mutta asetelma oli jotenkin outo, aivan kuin se ei olisi puristanut tarpeeksi levyä ja siksi lähti luistamaan isoilla vaihteilla maantieajossa kun sai kunnon ahdot päälle. Nyt kytkin on tosi napakka mutta samalla paljon raskaampi kuin vanha. En tiedä onko uudemmassa hodarissa jotain eroa kytkimen sylintereissä tai tehostimessa? Yksi outo ominaisuus tuli kytkimen vaihdon jälkeen. Jostain tulee vonkuva outo ääni kun ajaa tiettyä nopeutta. Ääni mielestäni katoaa kun paikaa kytkintä joten mikä lie.

Viimeksi muokannut mikjus : 02.08.2023 12:26
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.08.2023, 23:55
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Levyssä jäykemmät jouset niin tulee voimansiirron metakka suorempana läpi? Itellä rohissu lievästi kans uuden levyn jälkeen lootalinja.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.08.2023, 09:50
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Katoitteko missä kunnossa se kytkimen pellistä pokattu haarukka on? Se kuluu kulmikkaaksi siitä painelaakerin liukupinnasta ja se kuppi taas puhkee lopulta. Kuppiin tuleva tappiosa kuluu kans sököks. Uudella haarukalla ja tapilla liikkuu hereemmin. Itellä hajos aika nopeesti sekä pääsylinteri että apusylinteri kun laitto ison vauhtipyörän ja exedyn kytkimen. Kun noi em. osat vaihto uusiin, niin nyt on toiminut monta vuotta hyvin eikä tunnu omasta mielestä raskaalta.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.05.2024, 14:35
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Kattoteltan kanssa oli talven aikana pieniä kondensio ongelmia. Keräsi kosteutta aika runsaasti ja lakanakin jo veti homeeseen kun unohtui paikalleen muutamaksi kuukaudeksi kosteana.

Jeeperiltä bongasin tämmösen venttiilin jota mm. Jannes Garage myy valmiina kittinä alucabiin. Tähän kinkkimalliin se ei passaa joten ostin pelkän venan.


Ongelmia tuli kun porasi ekana sopivan reiän venalle. No lattia ei ollutkaan suora levy vaan paksu kennorakenne. Piti sitten tehdä isompi reikä.


Ja laittaa lätkä.


Meniki näin aika hyvin piiloon. Normaalisti vena tulee katon vinoon osaan mutta omassa matalassa teltassa tämän kokoinen venttiili ei mahdu, enkä halunnut sitä katon suoraan osaankaan, joten kokeillaan lattiassa. Kai se sieltä patjan altakin toimii. Siellä on kuitenkin sentin paksuinen mesh verkko. Ensi talvena otan patjan kokonaan pois talven ajaksi kun telttaa ei käytetä.


Samalla puhkaisin etureunan nurkkaan läpiviennin 3" letkulle. Tein sen 3" pakoputkesta johon tein laipan. Piti laittaa etureunaan koska takaa ei saanut nurkasta läpi turvakaarien takia. Nurkassa vie vähiten tilaa, patjasta leikkasin palan pois kulmasta niin istuu hyvin. Putken päässä sisällä on nyt 45 asteinen silikonimutka johon päähän aattelin laittaa jonkun säädettävän/suunnattavan venttiilin. Tilasin myös oikean 5m lämmitysletkun jossa "folio" pinta sisällä. Jeeper bongasi sellaisen halvan amazonista, hintaa oli alle 20e mutta postikuluineen jäin noin 40e. 5m Pätkä menee kasaan noin puolen metrin pötköksi joten helppo kuljetella versus tuo kumilta haiseva puruputki. Pitäisi vielä keksiä joku pikakiinnitys tuohon teltan 3" putkeen. Pitäisi olla matala 90" mutka joka menee 3" putken päälle. Ehkä tinailen sen jostain pakoputkimuhvista, tilaa on vähän joten putkien on varmaan oltava aika melko "L" muodossa.

Samalla vedin läpiviennin kaukosäätimen/termostaatin piuhalle. Pitää vielä vetää suora sähkö tuonne jotta voi laittaa kiinteän kännykän latauksen/virran ulosoton. Voi sitten vaikka vetää jotain disco-ledinauhaa tuonne että saa kunnon valot.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.05.2024, 08:43
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Mutka tulikin helposti 75mm viemäriputken mutkasta. Siitä piti vain rälläköidä tiivisteosa pois kun paikka niin ahdas. Nyt menee tiukasti 3" pakoputken päälle eikä varmaan tarvitse muuta kiristystä, jää vielä kattoa vasten niin ettei vahingossakaan irtoa.


Paikallaan. Maalaan vielä mustaksi tuon. Musta lämmityksletku kuvassa on amazonista tilattu alle 20e oikea lämmitysletku jossa "folio" pinta sisäpuolella.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
peura bj safaripeli lampola Maasturiprojektit 14 03.04.2015 23:37
toyota hj 80 full time wd v. 1990 lelu Tekniikka & Jutustelu 3 18.02.2012 13:00
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli 0201346 O/M/V Ajoneuvot 6 28.09.2011 12:03
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti helenal O/M/V Ajoneuvot 0 05.11.2009 18:08
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) pasleh O/M/V Ajoneuvot 0 17.06.2009 19:24


Sivu luotu: 16:39 (GMT +2).