Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.12.2022, 17:45
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Ensisijainen epäillys kohdistui sähköhydrauliseen säätimeen (Der Drucksteller). Piirissä ja moottoritilassa oli vaan niin julma EMC kähinä, että skoopilla ja virtaprobella ei oikein saanut signaalista tolkkua. Kohinan seasta vaihtelun kyllä näki. Aikaisemmin linkatussa dokkarissa annetaan ohjauksen vaihteluväliksi 0-120mA mikä suuruusluokkana myös näytti käytännössä toteutuvan.



Auton omassa diagnostiikkamanuaalissa säätimen lepotilan virraksi kerrotaan 20mA. Tämä näyttää olevan kohdillaan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	sahkohydraulisen_saatimen_mittaus_1.jpg‎
Views:	2074
Size:	279,1 Kt
ID:	103961   Click image for larger version

Name:	sahkohydraulisen_saatimen_mittaus_2.jpg‎
Views:	833
Size:	137,0 Kt
ID:	103962   Click image for larger version

Name:	sahkohydraulisen_saatimen_mittaus_3.jpg‎
Views:	2064
Size:	172,7 Kt
ID:	103963   Click image for larger version

Name:	sahkohydraulisen_saatimen_mittaus_4.jpg‎
Views:	814
Size:	191,7 Kt
ID:	103964  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.12.2022, 17:53
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Tehtiin vielä sellainen koe, että sähköiset toimilaitteet irti eli tuo säädin ja tyhjäkäynnin säätö. Käyttäytyminen ei muuttunut muuten kuin tyhjäkäynnistä tuli vaan epävakaampi.


Tutkittiin vielä tulpat ja tulet. Nämäkin näyttivät olevan kunnossa. Kakkonen ja kutonen ehkä vähän muita rikkaammalla, mutta ei toivottoman näköisiä.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	vianhakua.jpg‎
Views:	2069
Size:	192,5 Kt
ID:	103965   Click image for larger version

Name:	tulpat.jpg‎
Views:	2016
Size:	142,9 Kt
ID:	103966  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.12.2022, 18:17
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Sitten mielenkiintomme kohdistui tähän mekaaniseen säätimeen. Auton omistajalla oli yksi tällainen B-osa mitä uskalsi vähän purkaa ja tutkia. Onhan taas mekaniikalla ja hydrauliikalla tehty hieno laite. Ensimmäinen havainto oli, että välykset on yhtä pieniä kuin diesel pumpuissa. Tässäkin osassa oli jo "vanhan bensan" aiheuttamaa takertelua.
Tämän venttiili-säädin systeemin toiminnan kun ymmärtäisi loppuun asti niin olis aika pollee olo.



Sähköaivon ohjauksilla kun ei tuntunut olevan vaikutusta käyttäytymiseen ja polttoainepaineet kohdallaan niin jäljelle jäi epäily tämän seoksensäätimen kunnosta ja toiminnasta.



Auton omistajalla oli yksi käypänen todennäköisesti ehjä osa minkä vielä illanmittaan jaksoi vaihtaa autossa olevan tilalle.

Mersuhan oli vaihdon jälkeen lähtenyt nelivetosladissa pihasta.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kraftstoffmengenteiler.jpg‎
Views:	3029
Size:	163,4 Kt
ID:	103967   Click image for larger version

Name:	seoksensaadin_1.jpg‎
Views:	2083
Size:	242,4 Kt
ID:	103968   Click image for larger version

Name:	seoksensaadin_2.jpg‎
Views:	826
Size:	248,0 Kt
ID:	103969  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.12.2022, 00:46
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Kinkkua sulatellessa kaavion tulkinta alkoi valjeta. Kuvaan 2kpl piirrettyjä pilottipaineohjattuja regulaattoreita onkin 6 kappaletta. Näillä regulaattoreilla ja niiden säädöillä tasataan suuttimien tuotto.
Ajankuluksi ja harjoituksen vuoksi purettiin B-varaosa ja autosta vaihdettu osa siinä toivossa, että juurivika löytyisi.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kraftstoffmengenteiler_selityksineen.jpg‎
Views:	1967
Size:	182,2 Kt
ID:	103971   Click image for larger version

Name:	seoksensaatimet.jpg‎
Views:	827
Size:	210,3 Kt
ID:	103972  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.12.2022, 00:58
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Ensin purettiin B-osa harjoituksen vuoksi. Hyvä näin tästä jo oppi monta asiaa miten pitää ja miten ei kannata toimia.
Tämä B-osa oli kauttaaltaan "bensamönjän" peittämä. Ensimmäinen oppi on, että jos tällaisen ruiskun joutuu jättämään seisomaan niin jotain säilytysbensaa masiinaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	saatoventtiili_B_osa.jpg‎
Views:	841
Size:	138,6 Kt
ID:	103973   Click image for larger version

Name:	B_osa_kansi.jpg‎
Views:	872
Size:	143,9 Kt
ID:	103974   Click image for larger version

Name:	B_osa_runko.jpg‎
Views:	844
Size:	146,3 Kt
ID:	103975   Click image for larger version

Name:	B_osa_tasausventtiilit.jpg‎
Views:	845
Size:	118,2 Kt
ID:	103976   Click image for larger version

Name:	B_osa_tasausventtiilit_2.jpg‎
Views:	2134
Size:	156,7 Kt
ID:	103977  

Click image for larger version

Name:	B_osa_paaventtiilin_aukot.jpg‎
Views:	863
Size:	124,4 Kt
ID:	103978   Click image for larger version

Name:	B_osa_keraamiset_levyt_kalvo.jpg‎
Views:	820
Size:	174,7 Kt
ID:	103979   Click image for larger version

Name:	B_osa_jousilautaset.jpg‎
Views:	885
Size:	183,7 Kt
ID:	103980  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.12.2022, 01:23
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Vaihdetun osan purkamisessa ensisijainen tavoite oli löytää vian aiheuttaja. Tarkasta tutkiskelusta huolimatta sellaista ei löytynyt. Tutkiskelutarkkuudella ihan puhdas systeemi. Kasausharjoitus opetti monta yksityiskohtaa miten pitää toimia jotta saa kaikki hilut oikeassa asennossa oikeille paikoilleen. Tietenkin niin, että sisään ei jää roskan roskaa.



Ainoa epäilyttävä osa/kohta oli väsähtäneen näköinen, mutta ehjä regulaattoriventtiilien kalvo. Ei tuollakaan pitäisi olla merkitystä kun venttiilien toiminnan määrää jouset ja paine eikä tuon kalvon ominaisuudet.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	A_osa_tunniste.jpg‎
Views:	827
Size:	128,0 Kt
ID:	103981   Click image for larger version

Name:	A_osa_kansi.jpg‎
Views:	792
Size:	169,7 Kt
ID:	103982   Click image for larger version

Name:	A_osa_kansi_2.jpg‎
Views:	2018
Size:	204,0 Kt
ID:	103983   Click image for larger version

Name:	A_osa_runko.jpg‎
Views:	820
Size:	190,5 Kt
ID:	103984   Click image for larger version

Name:	A_osa_keraamiset_levyt_kansi.jpg‎
Views:	825
Size:	163,9 Kt
ID:	103985  

Click image for larger version

Name:	A_osa_kalvo.jpg‎
Views:	2011
Size:	154,1 Kt
ID:	103986   Click image for larger version

Name:	A_osa_saatoventtiili.jpg‎
Views:	832
Size:	221,8 Kt
ID:	103987   Click image for larger version

Name:	A_osa_0-saato.jpg‎
Views:	803
Size:	120,8 Kt
ID:	103988   Click image for larger version

Name:	A_osa_hilut.jpg‎
Views:	804
Size:	203,7 Kt
ID:	103989   Click image for larger version

Name:	A_osa_kasausharjoitus.jpg‎
Views:	824
Size:	184,6 Kt
ID:	103990  

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.12.2022, 01:44
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Sopivasti joulupukki toi paskan kiinalaisen PC:hen liitettävän mikroskoopin. Laatu ei ole kummoinen, mutta sillä saa helposti suoraan PC:lle talteen dokumenttikuvia. Tässä esimerkkinä tuon pääsäätöventtiilin pitkulaiset aukot. Venttiilin karan yläosa siis liikkuu noiden aukkojen takana. Ilmaläpän ollessa kiinni virtaus minimissä ja "luukku auki" virtaus maksimissa. Helposti sanottu, mutta toteutus lienee ollut aikamoinen haaste toteuttaa. Selvästi ollut jo tuohon aikaan laserleikkuri olemassa. Paljaalla silmälläkin katsottuna aukot näyttävät aika pieniltä.



Venttiilin karan pinnasta löytyy myös mielenkiintoisia koneistuksia kun tarkkaan katsoo.



Kiinan mikroskooppia kun vähän kalibroi niin sillä pystyy jollain tarkkuudella tekemään optisia pituusmittauksia.



Pieniähän ne sitten ovatkin. Venttiilin aukothan näyttävät olevan suunnilleen 5mm pitkiä ja viisi satkua leveitä. Aika monta roskasihtiä jo pelkästään tämän määränjakajan sisällä + ulkoiset filtterit. No syytä ollakkin.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	B_osa_paaventtiilin_aukot.jpg‎
Views:	1911
Size:	124,4 Kt
ID:	103991   Click image for larger version

Name:	A_osa_saatoventtiili.jpg‎
Views:	777
Size:	221,8 Kt
ID:	103992   Click image for larger version

Name:	Venttiilin_kara_ylaosa.jpg‎
Views:	1885
Size:	82,5 Kt
ID:	103993   Click image for larger version

Name:	Venttiilin_kara_alaosa.jpg‎
Views:	787
Size:	86,6 Kt
ID:	103994   Click image for larger version

Name:	Venttiili_aukko_pituus.jpg‎
Views:	1867
Size:	124,3 Kt
ID:	103995  

Click image for larger version

Name:	Venttiili_aukko_leveys.jpg‎
Views:	1900
Size:	123,5 Kt
ID:	103996  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 26.12.2022 02:12
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Mersun 722.3 tai .4 Rune O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 21.10.2013 20:42
Ostetaan 6 koneeseen l-jetronic mettäsika O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.04.2009 10:38
Myydään LE-Jetronic 4-pisteruiskun kamat vhanhisuanto O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 28.03.2009 01:55
Myydään L-Jetronic ruisku mullgren O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 25.02.2009 22:46
"Moderni runous" rappeuttaa nuorten aivot! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 2 25.10.2005 15:23


Sivu luotu: 23:12 (GMT +2).