![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jos kokeilis eka kahdel ketjul ja tutkailis miten mahtuu pyöriä? Olet kehittänyt menopeliä ja silloin ihan hyvin. Näkee vähän miten välitykset ja voima käyttäytyy. Eka riittää ketjut joilla pääsee testailee.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Thanks!
Kahdet eli yhden setin jos tosiaan hankkis ensin, niin ilmeisesti ideassa olis mainitut edut ja eturenkaisiin jos laittas niin näkis että varmasti sopivat autoa käännellessäkin. Elleivät käy vieden liikaa tilaa niin takarenkaisiin ne kyllä käy ja kun huonoja ei hanki niin ei rahakaan pala turhaa - myyjät ei tämän koon palautusta hyväksy. Ilmeisesti etu ja takarenkaiden lumiketjujen ei tarvitse olla täysin samanlaisia, jos esim ei ole eka pariin täysin tyytyväinen ? Pewag lumiketjuista: Titan Grip® termistä sain kiitettävän nopeasti ja ainakin itselleni selventävästi ao liikkeeltä seuraavaa tarkennusta, mihin toivon palstalaisilta kommentteja: Ao liike tarkensi: "mainostavat ketjun pitokykyä seoksen kanssa tuolla keksimällään nimellä" - ts foorumissa oikein kommentoitiin ettei ketjuja titaanista ole valmistettu "grip viittaa ketjun pitoon. Se on kantikas. Ja kuvioitu. Ketju profiilissa on urat ulkopinnassa." - Onko foorumilsisten mielestä eo tekniikalla miten merkitystä ja millaisilla talvikeleillä ja pinnoilla se toisi lisäetua muiden valmistajien lumiketjuihin ? Ketjun materiaalista: "Valmistaja ei kerro" - OK mielestäni; liikesalaisuus Kahden ketjun koostumuksesta: "Ei eroa. Se on kaikissa sama" - OK mielestäni, kysyin koska joudenkin valmistajien eri ketjujen materiaali voi poiketa, ks seuraava: Paino: "Austro super reinforced 29,6kg/pari Pewag Austro Super 18,80kg/pari" "Paino tulee materiaalin määrästä ja ainevahvuudesta" Linkki lumiketjujen konfiguraattoriin: https://www.pewag.com/snow-chain-configurator/ Choose tire dimension RIM 285/75 16 Antaa seuraavat kaksi lumiketjua: (1) pewag austro super A 84 S #29555 (2) pewag austro super reinforced A 84 SV #02071 Ilmeisesti teknisesti molemmat lumiketjut olisivat Terranoon OK ? Onko lumiketjujen hankintaan/vertailuun ominaisuuksissa jitain ja mitä mittalukuja. Painoon on viitattu aikaisemmin, tässä tapauksessa Austro super reinforced 29,6kg/pari Pewag Austro Super 18,80kg/pari eli 29,6kg olis parempi - mutta montako euroa/kg on viisas valinta ? |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jos jotain piikikkäitä ketjuja, takavoimansiirto varmaankin kestävämpi. Näkis vähän mikä tehon tarve jos enempi vastustavaa lunta. Samalla voi testata miten edessä tilaa.
Tikapuumalli kannattaa välttää täristävyyden takia. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Paino (kg) lumiketjujen hankinnassa ?
Mitä kg arvoja olis viisasta edellyttää, odottaa, korkeintaan kelpuuttaa ? Esimerkkejä tutkimieni lumiketjujen (parin) painoista: 36kg koenig-rallye-pro-1403-7-mm 29,6kg Austro super reinforced 18,80kg Pewag Austro Super 16kg Nosted F480182 FRONT Light Load 16kg 400586 TRYGG Classic 6mm 16kg F480182 FRAM Square easy-on 13kg 477182 SAFE Scan Trac 5mm Onko tuossa joukossa liian keveitä tai liian raskaita, kun ketjut tulevat Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaille 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla ja autona on Nissan Terrano 1 ![]() Transmisson: Automatic, 4WD Engine size: 3.0 liter 148hp Engine type: VGE3.0 petrol V6 - kun lumiketjujen hintaa/kg ei laske - eikä vertaa hankittujen uusien nastarenkaiden ja vanteiden yhteishintaan - vai pitäisikö ? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jos ne on hirveen painavat, ei ehkä huvita ottaa mukaan ja raskaammat laittaa. En tiedä minkämoiset hitaat välitykset tuossa on, mut Tuubivideoiden perustaalla kuvittelisin et on ihan kova menijä jos saat edes kaksi ketjua.
Herraskaisempi konsti on muuttaa rengaspaineita. On hyvä olla aina joku kikka varalla, yhdet on ketjut ja sellainen määrä konsteja riittää et pärjää. Ketjuillakin rajat tulee joskus vastaan. Mul esim. takana ketjut ja moottorikelkal tampattu mut upottava oli edelleen paha rasti. https://youtube.com/shorts/ZPOP3lYLe1w?feature=share Viimeksi muokannut tekniikkamies : 15.11.2022 22:38 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Miten helpolta näyttää
pewag austro super lumiketjujen päällepano ? Ref: Article number: 29555 Tensioning System: manual https://www.pewag.com/snow-chain-configurator/ 185/75R16 <-- anna renkaan leveys/profiili ja vannetieto show product <-- klikkaa https://www.pewag.com/shop/en/catalo...d/50262/#29555 Videos <-- päälle pano/pois video Miltä ketjujen päällepano näyttää manuaalissa ? Downloads <-- lataa Miltä kiristys näyttää ? Pysyvätkö nuo ketjut hyvin päällä ? Miltä pois päältä panon helppous näyttää? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuo alempi on varsin Ok. Ei mitään muovi hokkuspokkus himmeleitä.
Tuo malli sopii pidemmillekin siirtymille. Ei ole väliä mikä valmistaja.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos vinkistä aloittaa yhdellä
lumiketjuparilla. 285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteille asentanut rengasliike jo uumouli, että edessä voi tehdä tiukkaa ketjujen kanssa. Tutkitutin toisen kerran eri rengasliikkeessä ja etupyörät ääriasennoissa ao ketjujen vaatimalla tilalla kuin myös ketjujen kiristysmekanismista johtuen etuosassa tulis turhan tiukkaa, jos joutuu kääntelemään paljon, mitä en lumisilla metsäteillä voi välttään. Tilasin yhden parin ja kun tarve tulee asetan lumiketjut ketjut takapyörille. Hankkimalla uudet isommat vanteet ja nastarenkaat sain tiettyjä etuja kuten lisäkorkeutta ja uudet nastarenkaat - hintana se, etten näyttäisi pystyvän kaikkiin pyöriin lumiketjuja niitä tarvitessani laittamaan kuten Continental 235/75R15 nastarenkaat 7x15” ET -13 kombinaatiolla. - ainakaan hankkimatta vähemmän tilaa vievää toista lumiketjuparia. Toisen parin jos aikanaan hankin, niin se ei tule olemaan kaapelityyppiä, koska ne eivät ole parhaat mahdolliset käyttötarkoituksiini - minkä palstalaiset kiitettävästi hoksasivat - - joillekin muille ne voivat hyvätkin olla. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Jos ne on edessä niin tietysti on syytä tietää miten paljon niiden kanssa voi käännellä. Ottaa ne itsellänikin kiinni, mutta nuo vaan kuuluu hanskata jos ketjujen kanssa touhuaa.
Takapyörissä ne jytyyttää vähemmin rattia eikä ole sitä tilaongelmaa ainakaan niin äkkiä. Kokeilemalla selviää kuinka käy.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Sukkaa tassuun jos ketjut/vaijerit ei maistu: https://www.youtube.com/watch?v=NpMmu0AliG0
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
![]() |
Luokat |
cable tire chains, kaapelilumiketjut |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
lumiketjuista;) | joojoomies | Tekniikka & Jutustelu | 48 | 17.01.2019 20:36 |
Lumiketjuista | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 20.12.2010 18:31 |
Lumiketjuista | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 01.12.2010 22:12 |
Lumiketjuista! | Nippan | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 27.10.2008 19:32 |
Lumiketjuista | L-200 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 13.08.2004 13:01 |