Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.11.2022, 23:05
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.541
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ensiksi; Uskoo ken tahtoo, että olisi titaania (Toki voi ollaa esim. 0,01% esim. pinnoitteesta) .
Voihan ne olla tehty vaikka jostain tinaseoksesta. Materiaalin rekisteröity tuotenimi on TitanGrip... titaanin ote!

"Made of TitanGrip® material for long life span"

__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.11.2022, 18:17
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Painoko vai mikä kertoo totta
lumiketjujen materiaalista ja
kestävyydestä ?

Onko EU tai muita standardeja
joihin voisi luottaa ts jos lumiketju
täyttää ao standardin niin tietää,
ettei mikään "ihme titaani" ole tai
että ainakin asiallisesti vahvaksi
testattu - 83% ja 8x kun epäilyttävät ?

Esimerkkejä, jotka herättivät kysymyksiä:
(1)
König POLAR PRO 1403 7MM
Chain made in K-Premium Steel = ?
(2)
König RALLYE PRO 1403 7MM
Hardened, galvanized pattern chain = ?
(3)
Pewag austro super reinforced A 84 SV
Chain made of Titan Grip = ?
(4)
BORON ALLOY Cam Tire Chains
made of 10B21 STEEL = ?
lasts up to 83% longer than
standard Rockwell 53 steel = ?
(5)
Made In USA 285/75-16 Pewag Square 7mm Snow Tire Chain
Lasts up to 8x longer !
than standard twist-link chain with
Rockwell Hardness of 63 = ?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.11.2022, 18:45
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Jos ja kun sinulla on teräsvanteet niin ei niitä ketjut pieksä. Ongelma on jotkut 22” ylileveät aluhipleevanteet joilla 30 sarjan kumit.

Tuo mainittu titangrip tm. Onnee se ketjun profiili tms.

Noista pevag, ym. Ketjuista jokainen lienee laatukamaa.

Jos vielä heitetään tämä kehiin… https://www.nosted.com/produkter/kje...indre-kjoretoy

Ei muuta kun valkkaat mieleiset.

Meillä kun yleisesti ajellaan hyvillä renkailla talvella, niin ketjuja tarvitaan vasta ääri olosuhteissa. Toisaalta harvoin tulee kerralla yli 30 cm lunta niin ettei sitä keretä auraamaan.

Alpeilla kun sitä saattaa tulla ja vielä märkänä, ja mäet on pitkiä, niin siellä tarvii nastattomien allseason pyörien päälle ketjut joilla voi ajaa pitkiäkin matkoja.

Itsellä ketjut päällä n.1-3 kertaa talvessa. Edes auratessa niitä ei tarvinnut kuin silloin tällöin.

Ja silloin niitä tarvii niin ajomukavuus ei ole päällimmäinen kriteeri. Mutta jos talvella tarvii päästä kärri perässä periferiaan ja takaisin, niin ei ole huono asia että ketjujen kanssa voi ottaa myös vauhtia mäkiin. Kuitenkin kerta nousu on mukavampi kuin peruutusnäytös tai mäkilähtöharkat.

Mutta tärkein vaatimus on että ne pitää olla riittävän helpot laittaa päälle. Loput on sitten painotusjuttuja.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.11.2022, 21:31
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Thanks guys!
I owe you!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.11.2022, 23:31
MrHoboRobot MrHoboRobot ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 25.02.21
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 23
Perusasetus

Hinta/laatusuhde on näissä bilteman ketjuissa ihan bueno, hinta parille ~50€, helppo asentaa jopa jumissa ollessa, kunhan kaivaa lunta pois tieltä.
Kuvan renkaat koossa 235/70R16, tosin istuvat paremmin vähän isommalle renkaalle (245/75R16)
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20220116_134004.jpg‎
Views:	197
Size:	214,5 Kt
ID:	103699  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.11.2022, 19:01
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MrHoboRobot Näytä viesti
Hinta/laatusuhde on näissä bilteman ketjuissa ihan bueno, hinta parille ~50€, helppo asentaa jopa jumissa ollessa, kunhan kaivaa lunta pois tieltä.
Kuvan renkaat koossa 235/70R16, tosin istuvat paremmin vähän isommalle renkaalle (245/75R16)
Tuollaisia mäkin kokeilin ja mielestäni erikoistilanteita varten hyöty hintaan nähden hyvä. Ei silti houkuta jos yllättäen pitää laittaa, vaan rauhassa valoisassa, sitten on hyvä tampata kulkuväylää. Jäältä oli helpompi kiivetä pois ketjuilla. Upottavaan moottorikelkan jälkeen ketjut takapyörissä ei riittänyt. Ne toimi siellä missä normaalisti autolla ajettaisiin, mutta ei asfaltilla fiksut.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.11.2022, 15:30
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Käykö ketjuksi Nosted
hokillinen/piikillinen ketju
kun Terranossa on
285/75R16 122/119Q
Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat
8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla ?

Sain ao tyyppisistä ehdotuksen,
jossa ilmeisesti viitattu lumiketju on
TRYGG Classic
https://www.nosted.com/en/trygg-classic

Mitkä ovat edut ja haitat jos hankkii
hokilliset/piikilliset ketjut
nastarenkaiden päälle ?

Onko edes mieltä/käyttötarkoitusta ?

Ovatko kyseessä kitkarenkaiden päälle
pantavat lumiketjut ?

Onko viisaampaa hankkia
nimenomaan nastarenkaiden päälle
sopivat lumiketjut ja mitkä ne olis
Nosted tapauksessa, ks

https://www.nosted.com/en/configurator/tire-chain
RIM 16
Width / Profile Tire 285/75

Olisko seuraava varteenotettava:
TRYGG Scan Trac 5mm
https://www.nosted.com/en/trygg-scan...&tire=285%2F75

Vai joku muu lumiketju ao valmistajalta
RIM 16
Width / Profile Tire 285/75
nastarenkaille ?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.11.2022, 18:32
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Piikkiketjuista mitä mieltä
palstalaiset seuraavista
väittämistä:
"piikkiketjut pitää jos on jäätä"

"normaalit ketjut eivät pidä jäässä"

"ei ole väliä onko nastarenkaat koska
niiden nastat ei yllä jos on ketjut"

"piikkiketjut hyvät mutta laittaessa
pitää katsoa etteivät piikit rengasta päin"
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.11.2022, 19:26
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Nuo tikapuuketjut on melkoisen brutaalit. Minulla on noita käytössä ja jytinä on kova, ja mitä kovempi alusta niin sitä kovempi jytinä.

Helpot laittaa päälle ja ottaa pois. Mutta noilla ei ajeta yhtään ns.turhaan. En suosittele vähänkään herraskaisempaan käyttöön.

Trygg on norjalainen ketju. Siellä suolainen merituuli jäädyttää vuoristotiet joten siellä tarvii piikkit. Lumessa ja polanteisilla sivuteillä ei ole niin justiinsa.

Mihinkä noilla ketjuilla pitikään päästä?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.11.2022, 10:05
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Vastauksena mihin piti päästä:

Lumisiin metsiin, jäätyneille soille ja
järville niin hakkuille kuin metsiin
eräsuksilla pitäs päästä hiihtämään,
missä haasteina:

Alkupätkä yleistä pikitietä, joka
voi olla jäinen eikä välttämättä aurattu:
uudet 285/75R16 122/119Q
Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat
8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla
- korvattu
Continental 235/75R15 nastarenkaat
brasilialaisilla 7x15” ET -13 teräsvanteilla.
- haettu
lisäpitoa hiekottamattomille osuuksille

Toinen pätkä on kapeaa soratietä, jossa
kohtauslevennykset, vastaan tulee usein
tukkirekkoja, vaikein kohta kangasaukea,
jossa tie murtunut, hakkuuaukea, tuuli
voinut kinostaa tiukat dyynit, ei puita
mihin vinssin sais kiinni. Ainut keino
lapioida, lisätä kirveellä puita ja oksia alle,
joskus toiselta puolen kiinnijääneen
maastoauton kanssa tehty yhteistyötä.

Kolmas pätkä auraamatonta metsätietä,
mitä pitkin metsätie risteykseen n. 500m,
josta mielellään jatkas vielä 1 km:n.

Eo uudella rengas-vanne kombinaatiolla
haettu lisäkorkeutta metsäteille,
joiden keskiosa on korkea, pohja soraa.

Valitettavasti aikaisemman rengas-vanne
kombon hyvät norjalaiset lumiketjut ovat
liian pienet uusille renkaille, siksi etsin.

Palatessa voi olla haasteena tielle pääsy,
jos aura-auto sattunut käymään, tuiskun
synnyttämät kinokset hakkuuaukeiden
kohdalla, jos tie ei aurattu - unohtamatta
omia mokia peruutellessa, käännöksissä.

Ei siis metsätraktori urille, ei upottaville
osuuksille, ei savipohjalle, ei kannokkoon,
ei kivikkoon, ei järven jäälle, ei tuntureille.

Norjalaisen Nostedin Suomen edustaja
vastasi - kertomatta tarkemmin:
"
Ei ole järkevä laittaa piikillisiä.
Tulee todennäköisesti ongelmia.
Piikittömiä emme pysty toimittamaan.
"
Pyysin Nostedilta heidän Ruotsin
edustajan yhteystietoja, koska
jos syöttää konfiguraattorille
https://www.nosted.com/en/configurator/tire-chain
tiedot
RIM:16
Width / Profile Tire: 285/75
niin palvelin antaa seuraavat

(1)
452015 TRYGG Classic Double Duty 6mm (27kg)
https://www.nosted.com/en/trygg-stan...&tire=285%2F75

(2)
TRYGG Scan Trac 5mm
https://www.nosted.com/en/trygg-scan...&tire=285%2F75

(3)
TRYGG Square easy-on
https://www.nosted.com/en/trygg-squa...&tire=285%2F75

(4)
TRYGG Classic
https://www.nosted.com/en/trygg-clas...&tire=285%2F75

Eikö joku vaihtoehdoista (2) (3) ja (4)
kävis - vain (1) on nastallinen (studded) ?

Aikaisemmat norjalaiset piikittömät
lumiketjut pelitti ok itselleni, joten
yritän tutkin saisko Ruotsista tai sitten
Norjasta kaverien kautta - mikäli laatu
ja hinta kohdallaan kun huomioi tullit
ja valuuttatappiot.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.11.2022, 20:47
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi Näytä viesti
Piikkiketjuista mitä mieltä
palstalaiset seuraavista
väittämistä:
"piikkiketjut pitää jos on jäätä"

"normaalit ketjut eivät pidä jäässä"

"ei ole väliä onko nastarenkaat koska
niiden nastat ei yllä jos on ketjut"

"piikkiketjut hyvät mutta laittaessa
pitää katsoa etteivät piikit rengasta päin"
Ainakin se tulee mieleen jos pitoa parantaa tarpeeksi ja renkaita on suurentanut, jossain vaiheessa tarvisi lyhyemmät välitykset ja voimansiirron kesto ei loputon.

Voi olla piikit jos haluaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.11.2022, 10:44
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Teknisiä haasteita näköjään
riittää kun on lähtenyt rengas
ja vannekokoa kasvattamaan
talviajoon Nissan Terrano 1:llä !

Esimerkkejä sarjasta "lunta tupaan"
kaverien kommentteja:

"Suurin ongelma kun Terranossa ei
ole lukkoja akseleilla, niin se ei vedä
kuin 2 renkaalla"

" Jos ajat kallelleen, niin pyörii vain
ne renkaat jotka ilmassa,
ne jotka maassa ei tee mitään"

"Kitkalukko voi olla taka-akselilla,
mutta sekään tuskin pitää,
yleensä kulunut 200 000 km:n jälk"

"Kallista tehdä siitä 100% neliveto"

"Varmaan 2500€ maksas kytkettävät lukot"

"Vain 2 pyörää vetää sulla"

"Aina kaksi ristikkäistä, koska
sulla tadauspyörästö,
muuten autolla ei vois kääntyä"

"Vain kunnon offroad kamppeissa
neljä pyörää vetää"

"Terranossa veto menee sinne
missä helpoiten pyörii"

Tuli näköjään luettua huonosti
speksit:
Make: Nissan
Model: Terrano 1EU) / Pathfinder 1 (USA)
Transmisson: Automatic, 4WD
Engine size: 3.0 liter 148hp
Engine type: VGE3.0 petrol V6

Mutarenkailla
33x12.50R15L
®BFGoodrich TA KM3 M+S POR
olen maastoon ja maastosta päässyt
salomaille, muttei ne varninaisia offroad
ajoja olleet vaikkakin autolla on ajeltu
katiskoita viemään savi ja kivikkoteitä
kevätpyyntiin ja eräretkillä ajettu omille
paikoin mutaisille, upottaville osuuksille.

Lumiketjut uusille korkeimmille nastarengas
taitaa ollakin sellainen haaste,
että viisasta harkita ettei hanki niitä
ja pitäytyä auratuilla hiekoitetuilla teillä
näillä renkailla sekä välttää isoja mäkiä
ajellen siellä missä Terranon tehot riittää!?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.11.2022, 10:51
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Jos kokeilis eka kahdel ketjul ja tutkailis miten mahtuu pyöriä?

Olet kehittänyt menopeliä ja silloin ihan hyvin. Näkee vähän miten välitykset ja voima käyttäytyy.

Eka riittää ketjut joilla pääsee testailee.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
cable tire chains, kaapelilumiketjut


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
lumiketjuista;) joojoomies Tekniikka & Jutustelu 48 17.01.2019 20:36
Lumiketjuista Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 3 20.12.2010 18:31
Lumiketjuista Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 24 01.12.2010 22:12
Lumiketjuista! Nippan Tekniikka & Jutustelu 10 27.10.2008 19:32
Lumiketjuista L-200 Tekniikka & Jutustelu 0 13.08.2004 13:01


Sivu luotu: 18:41 (GMT +2).