![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
Lämpöä kabiiniin prkl!Tähän autoon en olekaan tätä aikaisemmin tehnyt, mutta sen verran hiipumista Suzukin muuten varsin tehokkaassa lämppärissä on ollut havaittavissa, että nyt oli aika putsaukselle. Tämänkin voi tehdä kahdella tapaa; kunnolla tai nopeasti. Laiskotti sen verran, etten lähtenyt purkamaan kojelautaa ja kaikkea tingeltangelia, että valitsin jälkimmäisen. 38mm reikäsahalla kennon yläpuolelle reikä. Puhaltimen moottorin saa pienellä ähertämisellä pois ihan näin. Omaa hommaa voi myös helpottaa veistämällä tai hiomalla ilmanottokaukalon pohjassa olevaa lippaa muutaman millin (tässä kuvassa hieman näkyy kuvan yläkulmassa ennen hiomista), jonka jälkeen puhallinta ei tarvitse punkea ollenkaan. Kurkistus reiästä kertoo just sitä mitä osasin odottaa. Imurilla ensin mitä näkyvissä oli ja sitten paineilmaa puhallellen kaikista suunnista kunttaa liikkeelle. Puhaltelin myös vedenpoistoputkista sekä lämppärin ilmanotosta. Noissa koteloissa on kolosia, joihin kompostoituu vuosien aikana paljon tavaraa. Imurin letkussa ropisi joka suhauksella. Tällä operaatiolla sai nyt varmasti ostettua pari vuotta lisäaikaa ennen kuin on joku muukin syy ottaa kojelautaa irti ja sitten pitää kyllä vielä putsata tuo kertaalleen avaamalla tuo kennon kotelo. Reiän siistin purseista ja tulppasin 3D-tulosteella. Puhaltimen moottorin menin avaamaan uteliaisuudesta. Hiilistä ja kollektorin kulumisesta syntynyttä nöyhtää. Kollektori on aika pahasti kulunut ja hiiletkin finaalissa. Ei tälle nyt tällä kertaa muuta voinut, kuin putsata ja lyödä takaisin kasaan. Pitää varmaan laittaa ostoslistalle uutta puhaltimen moottoria...
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Olisit laittanu sorviin ja pyyhkäisy pinnan sileäksi kun varaa näyttää olevan. Kaikista tärkein juttu tuossa kollektorissa on varmistaa, että segmenttien välit eivät ole oikosulussa (kuparimoskaa). Jos oikosulkuja alkaa muodostumaan moottorin virta kasvaa julmasti ja teho putoaa. Virran kasvun seurauksena hiilet sanoo morjens aika nopeasti. Kannattaa putsata kunnolla.
|
|
#3
|
||||
|
||||
Tehostimen pumppu vaihtui
Tässä syksyn mittaan on tullut päivitettyä tähän valkoiseen myös tuo TRW pumppu. Vähän haaveissa, että vähentyisi hihnapumpun kanssa havaittu stumppailu lähellä tyhjäkäyntikierroksia.
Vanhat rojut pois ja pumppu paikoittui nurkkaan. Kiinnikkeitä vääntäen ja olemassa olevia kiinnityspisteitä hyödyntäen. Pumppu on irti pellistä kyllä, vaikka kuva hämää ![]() TRW pumppu pyytää 80A sulaketta päävirralle. Ei alettu jatkamaan Säätäjä_sedän kanssa tuota pumpussa kiinteästi olevaa piuhaa, joten sulakepidin haki paikkansa näille main. Akulta tuleva johto vielä sukkaan. Vähän 3D tulostusta, katkaisimille kehykset olemassa oleviin reikiin. Pumpulle laitoin tähän myös katkaisijan, jolla saa sähköttömäksi koneen käydessä. Oli diagnostiikkavalon ja idle-upin kytkimet hapantuneet, joten niille uudet katkaisijat. Istuu varsin napakasti. ![]() Maantec Kauklahdessa palveli jälleen asiallisesti ja sain paineletkun Opelin päillä. Tällä kertaa aihiona oli kaksi letkunjämää, joista ei muuta kuin nuo päät olleet hyödynnettävissä... En hoksannut katsoa banjolle oikeaa kokoa ennen letkukaupoilla käymsitä, joten piti vääränkokoista banjoa vähän työstää paluuletkua varten. Tuo pumpun paluunippa on sitten 10mm ![]() 10mm alumiiniputkesta paluulinja, sai vedettyä aika siististi tuosta tunkin kiinnikkeen takaa. Pumppu koeajoa vailla. Vielä yleisilmettä. Paisuntasäiliön kiinnikkeen siirsin vähän ylemmäs, kun aikaisemmin oli jäänyt vain nippusiteiden varaan toi. Nyt pysyy taas menossa mukana Olisihan se ollut vähän kivempi asennella, jos joku olisi pessyt konehuoneen ensin![]() Pumpun tyhjäkäyntivirta, noin 5A Ratti linkkuun ja simpukan ohivirtausta vasten jurnutus reilu 50A
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia Viimeksi muokannut J0hannes : 04.12.2022 12:32 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| M: Suzukin vanteita | LaaLaa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 21 | 13.07.2007 09:21 |
| suzukin rakentelua .. | longfiedteam | Linkit | 2 | 10.01.2007 19:38 |
| Tarinoita tosi elämästä (työ sellaisesta) | Ex_inkkari | Chit-Chat | 5 | 15.11.2006 23:18 |
| o: suzukin | luke_L | O/M/V Muut | 0 | 14.11.2004 21:52 |
| Tarinoita TV-lupatarkastuksista | Laskos | This And That | 0 | 11.10.2002 10:55 |