![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ai perhana, tollasella (mutta lyhyemmällä lavalla) veivattiin rinkiä kylillä niin maan pirusti nuorina killeillä kun kaverin faijalla sattu sellanen olemaan. Se ei silloin ehkä ollu kylän komein peli, mutta nykysellään olis niin maan pirun hieno ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Saunatransitti oliski ollu kova peli joskus -80 luvulla. Musat pauhaa, valot vilkkuu saunassa ja paripyörät savuttaa! Siinä olis olis ollu sen aikaiset konstaapelit ihmeissään!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tämmönen siitä adapterista loppujen lopuks tuli.
Lattiaa räpöstelty takas kasaan ja meinasin tehdä tuohon huoltoluukun vaihekepakon ja kardaanin nivelen rasvailua ajatellen. Siksi tuossa on tuota latikkaa laitettu tuohon reunoille. Sitten mä keksin että jos tuon vaihevivun irrottaa akseliltaan ja kiertää vähän, sais ehkä pienemmällä muokkauksella toimimaan. Voi olla että vaihdevivuston geometria muuttuu kun vivut tulee eri kulmiin kuin vakiona ja tuon vaihdekaavion stopparit ei oo oikeissa kohdissa. Mutta tuota peltiä on helppo muokata testailuvaiheessa ja sit lopullisen version vois tehdä paksusta alumiinista.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Aina tää etenee hitaammin kuin luulis.. Sunnuntainakin tuli tehtyä saunapuita ja muuta yleishyödyllistä eikä vieläkään koeajettu vaikka niin mä alunperin suunnittelin.
Lattian aukko kehystettynä latikalla. Huoltoluukku 3mm alumiinista. Aika tukevan tuntuinen tuli. Hytissä "kaikki valmiina". Vaihdekepakkona vakio keppi hurstin pistol grip kahvalla. Mut kyl joku ittetehty pitäis tohon vielä nakertaa. Joku ehdotti perinteistä "ananas" mallista sirpalekäsikranaattia, olis kuulemma äreän näköistä. Enää olis jäljellä kardaaneiden asennus ja öljyä laatikoihin. Sit pääsee kokeilee liikkuuko ja jos liikkuu niin miten liikkuu.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Koeajoa suoritettu tallin pihalla ja lähikaupassa käyty, eikä ees hajonnu!
Ainakin se ruopii. jakiksen takastefa pitää vielä vaihtaa, se tiputteli vähä öljyä. Takavedolla ajelu vaikutti ihan kivalta, ohjaus tuntuu kevyemmältä kun keula ei vedä. Nelivedolla märällä sorapihalla ainakin jäi tarpeeks raitaa renkaista kun ajoi ympyrää. Vois kattoo kyllä renkaisiin samanverran ilmaa ettei sen takia tuu pyörintäeroja renkaisiin. Saa nähä miten toi tönkköys ilmenee sitten mettässä ajellessa. Hitaan puolen tihentymisen kyllä huomasi jo tuossa ajaessa, se lupaa hyvää.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Taas tehtiin vähän ovihommia, oli jotenkin extra hankalaa saada saranat linjaamaan mutta kun lopulta oli paikallaan ovet kuitenkin toimii kohtuudella. Ehkä koppa on vähän elänyt.
Pimeän kauden alettua arvostaa valoa, takakopan valo oli ihan homehtunut kun koppa oli kesän tallin pihalla. Vaihdoin sen alkuperäisen valon motonetin karavaanaritarvikkeista löytyneeseen ledivaloon. Valaisee hyvin, mutta ei silti häikäise vaikka katsoisi suoraan kohti lamppua. Kamera vääristää tuossa kuvassa, ei se oikeasti noin kirkas ole. Valmiina seuraaviin ajoihin, kulmakorvessa pimeäajot 19.11, sinne pitäis päästä testailee jakiksen ominaisuuksia. Ledivalot onkin jo testattu moneen kertaan, silti eilen jaksoi ihmetellä miten hyvät valot tossa nyt on. Ellei sitten jaksais renkaita vaihtaa, onhan noi kuluneet creepyt aika sileät jo metsärenkaiksi. Mut parempi suditella tietty!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso Viimeksi muokannut veijon-esso : 09.11.2022 09:40 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on saatu koeajoa suoritettua tutussa metsässä, eli kulmakorven offroad parkissa. Ajeltiin noin 15:00-20:45, pimeää oli niinkuin pitikin mutta auto pelas hienosti. Kerran meni jakolaatikko vapaalle ristiriipunnan tyylisessä tilanteessa, pitänee kaivaa vähän lisää tilaa vaihdekepille siinä "kaaviossa" ettei se ainakaan sen takia tee sitä.
Enitenhän tässä jakolaatikkomuutoksessa huoletti keskitasauspyörästön poistuminen, eli tuleeko autosta nelveto päällä puskeva ja kömpelömpi. No ehkä vähän jossain puunkierrossa huomasi että joutui vekslaamaan enemmän, mutta ei niin pahasti että haittais. 30% tiuhempi alennusvaihteisto tuntui sensijaan reilusti positiivisena muutoksena, pienemmällä kaasulla ryömii/ruopii kuin ennen ja esim automaatin laskeneista lämmöistä näki että öljyä ei vatkata niin kovasti (lootan lämmöt 60-65C mettässä!). Kokonaisvälitys muuttui 23.3:1 -> 30:1. Kadulla takaveto tuntui pitävällä alustalla mukavammalta ajaa kuin se jatkuva neliveto ohjaus ei vetele. Liukkaalla tietty rupes sutimaan mutta hyvin hallitun tuntuisesti. Ei tullu mitään yllätyssladeja vaikka ei ollutkaan nastapaavojen hyväksymät talvikumit. Yks yllättävä homma pääs kyllä tapahtumaan kadulla. Joku rouva tuli kolmion takaa eteen liikenneympyrään, meinas tulla ahdasta. No sen kun sain väistettyä niin painoin mielihyvän vuoksi vähän reilummin kaasua. Ihmettelin sitten kun alkoi auto vähän tärisemään, niinkuin renkaat vähän ravistais. No katoin rundaria niin oli joku 5000 kierroksia ja automaatti oli vaihtanu kakkoselle tai kolmoselle. Kakkosella teoreettinen nopeus noin 130... kolmosella olis 200. Ei ihme jos vähän tärisee ja lumi lentää. ![]() ![]() Eli näillä näkymin ei tarvitse haaveilla vanhan jakiksen elvyttämisestä enää. ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
blazer 6.2d | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.08.2007 20:24 | |
M/V: Blazer k5 | K5 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 16.06.2007 20:32 |
O: BLAZER | O/M/V Muut | 3 | 23.01.2005 14:19 | |
M:Blazer 6,2D | ari | O/M/V Muut | 0 | 16.02.2004 19:26 |
m blazer k5 | O/M/V Muut | 0 | 11.02.2003 16:37 |