![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ...jokohantämä topicinpäätähteentuleva tarpeeksitemperoitunut? [sensijaan tuulettajanmoottorin resistori vaikuttaa kaikkensa antaneelta ![]() ...joten olisikojollakin offipalstan ystävälliselläsielulla ylijäämäistä resistoria/koko tuulettajanmoottoria myytäväksi asti? sinänsä vähän vitsikästä avoautoon lämmityslaitteen moottoria edes asentaa muttataitavat leimapajalla tuulettimen toimivuutta pakollisena ominaisuutena huurunpoiston takia tarkastaa... alkuperäistä OEM-osanumeroa eiedes M ![]() ...ja korvaavaa densoakin vain muutamasta paikasta mansikoita maksavalla kurssilla...
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eikös se pyöri täysillä kun vaan ohittaa tuon, vai tarviiko edes ohittaa?
Suoraan siis moottorille 24V niin pitäis pörrätä sen mitä kakkosasennossa nuppi täysin ulkona. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Vastus
Vastuksia saa kaupasta.
Kuvan vastuksessa arvo näyttää olevan 3 ohmia. Teho ei näy. Vastuksen koosta voisi päätellä jotain. Paremman vastauksen saa jos pystyy mittaamaan flektin virran vastuksen kautta. No miten vaan tässä esimerkki ja vihje ostopaikasta. https://www.starelec.fi/product_info...ducts_id=19178 Tämä 100W murikka kestää varmasti, Pienemmälläkin saattaisi tulla toimeen jos tietäisi tuon moottorin ottaman virran. 3 ohmia ei ole standardi koko, mutta tilalle käy hyvin 3.3 tai 2.7 ohmin vastus mitkä ovat standardi arvoja. Tässä pienempi 50W tehoinen https://www.starelec.fi/product_info...oducts_id=2277 50W tehoisena näyttää löytyvän myös 3 ohminen. https://www.starelec.fi/product_info...ducts_id=29679 Toivottavasti auttaa eteenpäin. Edittiä. Lisätään vielä arvaus. Vastuksen kyljessä 30H lienee joku mallisarja merkintä. Hyvä arvaus on, että tarkoittaa myös 30W tehoa. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 02.10.2022 00:05 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() agendaan liittyen valjastin oldMaman koekaniiniksi... ...mittaamalla puhaltimen käynnissäollessa kuvaanmerkittyjen -ja+ mittauspisteiden väliseksi arvoksi 48.5 yleismittarin valitsimen ollessa V~[200] asennossa? olinko sielläpäinkään vai mistäpisteistä puhaltimen virrankäyttöä kuuluisi calkuloida?... [nimimerkillä: sähkökin-on-saatanasta ![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pitää mitata tasajänniteasennossa V_ . Tulos pitäisi olla selvästi alle akkujännitteen mitä se sitten mittaushetkellä onkaan.
Vastuksen läpi kulkevan virran (Ampeeria) saa sitten: Mitattu jännite (Volttia) / 3 (ohmia) 3 ohmia on ilmoitettu/oletettu vastuksen arvo Vastukseen häviävän tehon (Wattia) saa sitten: Mitattu jännite * laskettu virta Odottelemme tuloksia ![]() Näitä laskutoimituksia nimitetään Ohmin laiksi. Lisää materiaalia löytyy netistä https://www.fluke.com/fi-fi/lue-lisa...aki-tarkoittaa |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Helpoiten noita muistaa vanhalla kunnon puimuri säännöllä: P=U*I Mutta U=R*I ja sitten pyörittelee tarpeen mukaan niin pärjää autosähköissä aika kivasti...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuo PUImURI on hyvä ja helposti muistettava sääntö. Toinen on Ohmin lain kolmio
https://sites.google.com/site/saehko...askenta-kaavat Peittämällä kolmiosta haluttu suure jää jäljelle suureet mistä tämä lasketaan ja operaattoori (kerto tai jako). Eiköhän pillimehu näillä pärjää tai jos ei niin autetaan. Esimerkkejä autosähköihin liittyen: Paljonko 55W ajovalolamppu ottaa virtaa 12V nimellisjännitteellä? I = P/U eli 55/12=4.6A Virta nousee jonkin verran kun akkujännite nousee kohti 14V eli vaikkapa 7,5 ... 10A sulake on sopiva yhdelle ajovalolampulle. Meillä on uusi 100A laturi. Paljonko se on tehona? Varaustilassa akkujännite vaikkapa 14V. P=U*I eli 14*100 = 1400W |
#8
|
|||
|
|||
![]() Tehot taitaa olla max. tehoja jäähdytyslevyyn kiinnitettynä tahna välissä?Lainaus:
Ja noista lämppärin moottoreista (ostin hdj-80 juuri uuden): Ottavat aika paljon virtaa, olikohan tuo hodarin moottori 175w? toki BJ-40 moottori pienempi? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Odotellaan kun pillimehu mittaa vastuksen yli olevan jännitteen ja saamme virran ja tehon tietoon.
Menee jo tieteen puolelle, mutta jatketaan nyt kun on aloitettu. Joo tosiaan flektin poottorit ovat aika tehokkaita. Arvonta alkaa kun mootoria pyöritetään nimellisjännitettä alemmalla jännitteellä. Moottori ja varsinkin moottori flekti kuormana kun ei ole lineaarinen vastus, Vastuksella ratkaisu olisikin helppo, pelkkä ohmin lain laskutoimitus. Flektin moottorissa virta putoaa jyrkemmin jännitteen laskiessa johtuen pyörintänopeuden laskusta ja flektin ilmanvirtaan siirtämän tehon tippumisesta, Joo nuo pudotusvastukset lämpenee. Siksi pillimehunkin kamppeet näyttävät olevan huonossa hapessa. Aika monessa vehkeessä vastus on sijoitettu flektin sisään ilmanvirtaan jäähdytyksen takia. Huollon kannalta vaan hankalampia. Nuo vastusmallit mitä ehdotin ovat metallikoteloisia ruuvikiinitteisiä eli voi vetää vaikka flektin kuoreen kiinni. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Venakkosivulta löytyi tähän vähän dataa: https://www.land-cruiser.ru/index.ph...dstva/page/44/ |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() tamppooninnarumaisuuteni näissä autosähköasioissa tuli tänäänkin esille siinävaiheessa kun säntäsin Säätäjä_setän ohjeitanoudattaen tasajänniteasentoja mittailemaan... onnetontohelo olinnimittäin silläedellisellä V~irheellisellä mittauskerrallani unohtanut oldMaman virta-avaimen on-asentoon ...jonkajohdosta virrat olivat harakoille karanneet ![]() ...tälläkertaa selvittiinkuitenkin pelkällä jännäkakatuksella sillävielä Vartat lähtivät latautumaan kuin ikonisen tuhoontuomitussa dasBootissa konsanaan!! Lainaus:
![]() Lainaus:
![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#12
|
||||
|
||||
![]()
tamppooninnarun suorittamat sähkötekniset mittaukset tältäillalta... oldMaman puhaltimenmoottorille tulevilta piuhoilta V-[200] asteikolla mitattu sitenettä punainen+plus kiertää resistorin kautta ja musta-miinus luultavasti maadoittaa...
tulokset sitenettä "FAN PULL" vedetty kajuutassa puoliasentoon... sekäsitten "FAN PULL" fullpower...
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Nn niin nyt tulee tuloksia kuin Euroviisuissa konsanaan.
Varmistetaan ensin, että ymmärsin mittauksen oikein: 23.3V puhaltimen moottorin navoissa kun puhallin täysillä. 17.2V kun puhallin puoliasennossa. Jos näin niin ryhdytään ratkaisemaan. 23.3V - 17.2V = 6.1V Tämä jännite vaikuttaa vastuksen yli. Vastukseen jäävä teho saadaan suoraan U toiseen / R tai pidemmän kaavan mukaan ratkaistaan ensin virta (tätä tarvitaan myöhemmin) 6.1V / 3 ohm = 2.033A Vastukseen jäävä teuo on siis 6.1V * 2.033A = 12.4W 12.5W siis 23.3V akkujännitteellä. Koitetaan vielä arvioida mitä tapahtuu kun auto käy ja akkujännite on vaikka 26V. Pieni epävarmuus tulee moottorin epälineaarisesta vastuksesta, mutta suuruusluokkia tässä haetaan. Moottori + vastus sarjassa vastus saadaan edellisistä tuloksista 23.3V / 2.033A = 11.46 ohmia Isommalla akkujännitteellä 26V / 11.46ohm = 2.27A Nyt vastuksen yli vaikuttaakin 2.27A * 3ohm = 6.8V Ja vastukseen jää tehoa 6.8V * 2.27V = 15.43W Aikaisemmin ehdotettu 3ohmin vastuksen HSA50-3R spekseissä https://www.starelec.fi/product_info...ducts_id=29679 kerrotaan: Ilman jäähdytystä 20W ja jäähdytettynä 50W, hinta 4,- egee. Muut speksit tarkkuus ja stabiilisuus hurjasti tarvetta parempia, mutta saatavuus ja hinta kohdallaan. Jos mittaukset ymmärretty oikein niin tässä ratkaisu. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
twelve points Säätäjä_setä!!! avaruusmatkaa muistuttavan laskutoimituksesi kannustamana rohkaistun klikkaamaan lankavastuksen ostoskoriini tähdäten siihenettä jokupäivä senmyös paikoilleen vapisevilla käsilläni kolvaisin??? [...sitäpaitsi kultaharkkoa muistuttava lankavastus sopii muutoinkin hyvin topicinpäätähden tulevaan kadonneenaarteenmetsästäjä -habitukseen
![]() ...muttajotta Murphyn laki toteutuisi niin samaanaikaan rosvossa ilmeni se vähintäänkin v*ttumainen sähkötekninen vika... ...jokasai vastaantulevista autoista ne hermoherkimmät valojaan vilkuttelemaan siitäsyystä etteivät rosvon tavaramerkinomaisia demonisilmiä enää hehkuvina nähneetkään... jokin orastava oikosulku kunnimittäin poltteli rosvon ajovalojen sulaketta silläseurauksella että soihdut sammuivat sekä edestä että takaa... jajotta kryptisyys olisi täydellistä niintätä tapahtui täysin randomilla aikataululla... jollakinkertaa sulake meni parissapäivässä taisitten käämit paloivat vasta kuukauden päästä... kunnes tänäperjantaina oikosulku päättihyökätä täydellä attackilla kuten ralliselostuksissa konsanaan ![]() ![]() ![]() ![]() ....kunnes eienää muu auttanut kuin lähteä purkamaan ajovalojen johdotuksia yksi nurkka kerrallaan poiskytkien jasitten uudella sulakkeella yrittäen... [vaikkapatäältä takaa aloittaen ![]() molempien takavalojen poiskytkentäkään ei auttanut asiaa... siinävaiheessa kun olinjo siirtymässä demonisilmiä skalpeeraamaan tulin [vähän vahingossakin!] irroittaneeksi rekisterikilvenvalon maadoituspiuhan... jonkajohdosta valoa alkoinäkymään muualtakin kuin tunnelinpäästä sillä kaikenpahan alkulähteeksi paljastui rekisterikilvenvalon johdotus joka takaovea kiinnipaiskatessa saattoijäädä puristuksiin karmien väliin ja aiheutti aikojenkuluessa sillointällöin toistuvan johdonsisäisen shortcutin!!! omg ettäolen onnellinen onnistuneesta salapoliisityöstäni ![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Onnittelut sähkövian löytämisestä, ja vielä enemmän, vianhausta. Noin järkeillen kun etenee, niin kyllä se vikapaikka aikanaan löytyy. Siinä sivussa tulee vähän kokemusta, ja tarpeeksi kun sitä tulee niin sitä jossain vaiheessa huomaakin oppineensa sähköstä ja sen käytöksestä muutakin kuin sen että se on sinistä ja sattuu...
Ehkä itsellä on vähän erilainen suhtautuminen sähköongelmiin, kun on tullut kantapäänkin kautta opiskeltua kaikenlaista niihin liittyvää. Jostain ihme syystä, pienestä pitäen on pitänyt selvittää miten sen savun saa takaisin sähkölaitteeseen mistä se on karannut... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Automaattinen tähti-kolmiokäynnistin, tarjoa. | KAS | O/M/V Muut | 2 | 23.09.2020 10:31 |
Ostetaan auto afrikan matkalle | JuKu | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 28.01.2014 21:57 |
afrikan poikien foorumi | risukärsä | Linkit | 0 | 23.01.2011 22:12 |
Afrikan matkaajat | myllis | Linkit | 6 | 21.01.2011 23:37 |
Afrikan jobbarien numeroja | Heikki L | Chit-Chat | 13 | 19.10.2008 20:22 |