![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Taas on uusi turbo pellin alla, jo kolmas vuoden sisään. Melkeen pääsin kotiin asti kun alko ongelmat (n. 10km), kotimäessä alkoi taas kierrokset junnaamaan parin tonnin kieppeillä eikä reagoi kaasuun, n. 30 km/h tultiin kotio. Pakoputken alkupään pönttö (dpf?) vaikutti melko kuumalta ja pellin alta kuului porinaa niinkuin peruja keitellessä, lämmöt näytti kuitenkin normaalilta ajaessa. Alkaa vähän ihmetyttää mikä tuon aiheuttaa, pari edellistä turboa piti sireenimäistä ääntä ennenku hajos, ensimmäinen hajos ihan varoittamatta. Alkaa vähän jo usko Hiluxiin horjua kun merkkiliikekkään ei keksi mikä sitä vaivaa, vaihtelevat vaan turboja takuuseen...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jos se nyt on turbo taas sökö niin saakohan se öljyä?
Koti konstein tietenkin öljynpaine mittaus ja toinen olia että turbon irti ollessa tämän öljyn tulo putki astiaan ja starttaamaan miksei käymäänkin, meteliä vaan riittää. Kuulin huhun yhdestä hiluxista jossa öljynpaine vika aiheuttanut turbojen menemistä. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Juu, se kävi mielessä mutta olettaisin että merkkiliike olisi sen tutkinut kun jo useampi mennyt. Vikavaloja ei nyt syttynyt että ehkä se turbo ei vielä oo sökö, autossa on nopeudenrajoitin ja arvelivat voisiko se aiheuttaa tuon hyytymisen, pystyiskö kuitenkaan turboa rikkomaan kun pienillä kierroksilla tulee nuo oireet..
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän se turbo voi mennä rikki pienilläkin kierroksilla, koska vaikka moottorissa ei oo paljoa kierroksia niin kyllähän se turbo pyörii sielä aika vinhaan. Veikkaan myös että turdo ei saa öljyä jos on jo useempi menny hajalle
__________________
Helppo 5min homma..... tai sitten ei! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Siis uusi hilux, ja kuorma-auto ?Lainaus:
Pitäisi testerillä nähdä kaikki arvot yms, Nopeudenrajoitin voi hivenen mutkistaa asiaa, jos on jonkun 3. osapuolen tekemä? Minkä ikäinen hilux? onko ADblue (urea) vekoktin? Yleisellä tasolla: Nuo saastelaitteet, varsinkin ADblue järjestelmän pakoputken pöntöt käy aika lämpösenä.... Toki voihan siinä olla joku mekaaninen vika/valmistusvirhe, esim. turbolle tuleva voitelu-/jäähdytysöljyn kuristin tukossa osittain taikka jopa valmistusvirhe. Tiedätkö, onko tuo turbon runko Öljy- vai vesijäähdytteinen? mm.-80 luvun toyotan turbodieseleissä käytettiin vesijäähdytettyjä runkoja. Kerroit, että konehuoneesta kuului kiehumisen ääniä? Viittaisi siihen, että jos turbon runko on vesijäähdytteinen, niin siellä voisi olla tuo kiehuminen, kun lämpömittari näytti normaalia. (Minä en tiedä, mistä lämpömittarin näyttämä tulee, esim. 20 vuotta vanhat volkkarit; lämpömittarin näyttö on moottorin ecu:n näyttämä "kuskia rauhoittava lukema"; näyttää aina n.90c, vaikka koneessa lämpötila vaihtelee esim. 85-105 välillä) Ja tuohon turbon jäähdytysveden kierron ongelmaan riittää joskus jopa se, että moottorissa on tarviketermostaatti.... puhumattakaan siitä, että joku on esim. Webastoa asentaessa sekoittanut jäähdytysnesteen kierron esim. kytkemällä webaston väärään nestelinjaan.... Lainaus:
Jo parin kilon paine saa aikaan semmoisen virtauksen, että todennäköisesti seurauksena on helvetillinen sotku.... ja koneesta loppuu öljy, jos käy vähänkään pitempään. -> Öljynpaineen mittaus kannattaa tehdä mittarilla, joka on kytketty painelinjaan joko suoraan johonkin umpeen tulpattuun proppuun, tai t-haaralla esim. juurkin turbon öljyputkeen; mutta nimenomaan ennen öljymäärän kuristusta. Monessa dieselissä helpoin paikka T-haaralle on laturissa olevan alipainepumpun letkun ja lohkon välissä. Vanhoissa hiluxeissa; 2L koneista alkaen siis -80 luvulta; mäntien öljyjäähdytuksen suuttimen kiinnityspultti toimii myös paineventtiilinä; kuulaventtiili on kiinni suurinpiirtein 1,5 kg/cm2 asti, ja kun jousi katkeaa, niin suihkuttaa öljyä kokoajan, ja pienillä kierroksilla öljynpaine todella alhainen. Samaa venttiiliä (osanumeroltaan) on käytetty (muistaakseni)ainakin 2000 luvun alkupuolella... uusista hiluxeista en tiedä. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Morjens, auto on 2015, 3.0 litrainen. Käytettynä ostin ja vaihtoivat turbon kun oli muutaman kuukauden mulla vasta ollut. Vaihtoturbo kesti n. puolivuotta kunnes alkoi ääntään, seuraava sitten ehkä kuukauden ja alkoi tulla noita hyytymisiä myös ettei reagoi kaasupolkimeen. Nyt sitten tuo kolmas uusi menossa ja kotimatkalla alko hyytymään. Ureavehkeitä ei ole, vdo:n rajoitin on.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Otin rajoittimen välistä ja testailin vähän lähialueella, välillä edelleen kaasupoljin ei reagoi vaan jää johonkin pariin tonniin junnaamaan. Turbo alkaa taas pitää sireenimäistä ääntä niinkuin olisi paloauto perässä, pienillä kierroksilla jossain 1500-2000 on tuo ääni. Kellään hajua mistä tuo ääni voi tulla kun turbo on juuri vaihdettu?
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Huollossa kivenkovaan väittivät että ei johdu öljynpuutteesta ja siivet ei hankaa pesään, ääni voi kuulemma johtua siitä että siivet on väärässä kulmassa jonkun sähköongelman takia..
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]() 4 vedon kardaanin tuplaristikko pois edestä
Onko kukaan kokeillut riittääkö 4 vedon kardaanin liu-ussa vara jos ottaa pois tupla nivelen välistä ja yhdistää 1 ristikolla?etuperän kardaani kyseessä
__________________
Suoritan tukkivannesahausta/sorvausta Toyota Hilux Kun 25 Double Cap Bmw X5 Mf 3080 Valmet H480 Lynx 650S Honda TRX350 Pappatunturi Erkkola Buster L HT |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuskimpa riittää. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole kulmia muutettu hilux 2,5td d4d.tuplanivelen keskitys laakeri paskana
__________________
Suoritan tukkivannesahausta/sorvausta Toyota Hilux Kun 25 Double Cap Bmw X5 Mf 3080 Valmet H480 Lynx 650S Honda TRX350 Pappatunturi Erkkola Buster L HT |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Se varmaan kannattaa korjata
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
1996 vuosimallin hiluxsissa vuoti paisarin letku päästä. Laitoin uuden klemmarin ja kohta vuoti paksu letku syylärin alaosasta. Nyt on siihenkin laitettu uusi klemmari ja vuoto loppui. Mutta heti sen jälkeen alkoi menemään syylärin ylä ja ala päässä olevat paksut letkut läjään sen jälkeen kun moottori kylmenee. Mikähän ongelma tässä mahtaa olla ei voi olla sattumaa että viat siirtyvät eripaikkaan kun jonkin korjaa?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? | henteri | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 02.03.2008 20:02 |
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? | -Ville- | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.02.2008 21:15 |
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? | Jari_M | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.05.2007 20:24 |
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! | A45 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 25.04.2006 18:14 |
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.12.2004 21:34 |