Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.09.2022, 18:14
Jusufix Jusufix ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.08.11
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Taas on uusi turbo pellin alla, jo kolmas vuoden sisään. Melkeen pääsin kotiin asti kun alko ongelmat (n. 10km), kotimäessä alkoi taas kierrokset junnaamaan parin tonnin kieppeillä eikä reagoi kaasuun, n. 30 km/h tultiin kotio. Pakoputken alkupään pönttö (dpf?) vaikutti melko kuumalta ja pellin alta kuului porinaa niinkuin peruja keitellessä, lämmöt näytti kuitenkin normaalilta ajaessa. Alkaa vähän ihmetyttää mikä tuon aiheuttaa, pari edellistä turboa piti sireenimäistä ääntä ennenku hajos, ensimmäinen hajos ihan varoittamatta. Alkaa vähän jo usko Hiluxiin horjua kun merkkiliikekkään ei keksi mikä sitä vaivaa, vaihtelevat vaan turboja takuuseen...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.09.2022, 02:54
Kuljukka Kuljukka on kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.09.09
Sijainti: Pohjois-pohjanmaa
Viestit: 323
Perusasetus

Jos se nyt on turbo taas sökö niin saakohan se öljyä?
Koti konstein tietenkin öljynpaine mittaus ja toinen olia että turbon irti ollessa tämän öljyn tulo putki astiaan ja starttaamaan miksei käymäänkin, meteliä vaan riittää.

Kuulin huhun yhdestä hiluxista jossa öljynpaine vika aiheuttanut turbojen menemistä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.09.2022, 10:53
Jusufix Jusufix ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.08.11
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Juu, se kävi mielessä mutta olettaisin että merkkiliike olisi sen tutkinut kun jo useampi mennyt. Vikavaloja ei nyt syttynyt että ehkä se turbo ei vielä oo sökö, autossa on nopeudenrajoitin ja arvelivat voisiko se aiheuttaa tuon hyytymisen, pystyiskö kuitenkaan turboa rikkomaan kun pienillä kierroksilla tulee nuo oireet..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.09.2022, 23:36
mau573:n Avatar
mau573 mau573 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.10.11
Sijainti: Masku
Viestit: 133
Perusasetus

Kyllähän se turbo voi mennä rikki pienilläkin kierroksilla, koska vaikka moottorissa ei oo paljoa kierroksia niin kyllähän se turbo pyörii sielä aika vinhaan. Veikkaan myös että turdo ei saa öljyä jos on jo useempi menny hajalle
__________________
Helppo 5min homma..... tai sitten ei!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.09.2022, 22:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis uusi hilux, ja kuorma-auto ?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jusufix Näytä viesti
Taas on uusi turbo pellin alla, jo kolmas vuoden sisään. Melkeen pääsin kotiin asti kun alko ongelmat (n. 10km), kotimäessä alkoi taas kierrokset junnaamaan parin tonnin kieppeillä eikä reagoi kaasuun, n. 30 km/h tultiin kotio. Pakoputken alkupään pönttö (dpf?) vaikutti melko kuumalta ja pellin alta kuului porinaa niinkuin peruja keitellessä, lämmöt näytti kuitenkin normaalilta ajaessa. Alkaa vähän ihmetyttää mikä tuon aiheuttaa, pari edellistä turboa piti sireenimäistä ääntä ennenku hajos, ensimmäinen hajos ihan varoittamatta. Alkaa vähän jo usko Hiluxiin horjua kun merkkiliikekkään ei keksi mikä sitä vaivaa, vaihtelevat vaan turboja takuuseen...
Älä itse ala kokeilemaan mitään, kun kerran takuun alainen auto!

Pitäisi testerillä nähdä kaikki arvot yms, Nopeudenrajoitin voi hivenen mutkistaa asiaa, jos on jonkun 3. osapuolen tekemä?
Minkä ikäinen hilux? onko ADblue (urea) vekoktin?
Yleisellä tasolla:
Nuo saastelaitteet, varsinkin ADblue järjestelmän pakoputken pöntöt käy aika lämpösenä....
Toki voihan siinä olla joku mekaaninen vika/valmistusvirhe, esim. turbolle tuleva voitelu-/jäähdytysöljyn kuristin tukossa osittain taikka jopa valmistusvirhe. Tiedätkö, onko tuo turbon runko Öljy- vai vesijäähdytteinen?
mm.-80 luvun toyotan turbodieseleissä käytettiin vesijäähdytettyjä runkoja.
Kerroit, että konehuoneesta kuului kiehumisen ääniä?
Viittaisi siihen, että jos turbon runko on vesijäähdytteinen, niin siellä voisi olla tuo kiehuminen, kun lämpömittari näytti normaalia. (Minä en tiedä, mistä lämpömittarin näyttämä tulee, esim. 20 vuotta vanhat volkkarit; lämpömittarin näyttö on moottorin ecu:n näyttämä "kuskia rauhoittava lukema"; näyttää aina n.90c, vaikka koneessa lämpötila vaihtelee esim. 85-105 välillä)
Ja tuohon turbon jäähdytysveden kierron ongelmaan riittää joskus jopa se, että moottorissa on tarviketermostaatti.... puhumattakaan siitä, että joku on esim. Webastoa asentaessa sekoittanut jäähdytysnesteen kierron esim. kytkemällä webaston väärään nestelinjaan....

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuljukka Näytä viesti
Jos se nyt on turbo taas sökö niin saakohan se öljyä?
Koti konstein tietenkin öljynpaine mittaus ja toinen olia että turbon irti ollessa tämän öljyn tulo putki astiaan ja starttaamaan miksei käymäänkin, meteliä vaan riittää.

Kuulin huhun yhdestä hiluxista jossa öljynpaine vika aiheuttanut turbojen menemistä.
Jos/kun turbon öljy tulee pääkanavasta, ja jos öljyvirtaaman kuristus on tehty turbossa/turbon öljyputken banjopultissa tms. ja öljy pääsee vapaasti virtaamaan, ilman kuristusta, tuohon mainitsemaasi astiaan; niin maallikko ei kyllä osaa katsoa siitä öljynpainetta?
Jo parin kilon paine saa aikaan semmoisen virtauksen, että todennäköisesti seurauksena on helvetillinen sotku.... ja koneesta loppuu öljy, jos käy vähänkään pitempään.
-> Öljynpaineen mittaus kannattaa tehdä mittarilla, joka on kytketty painelinjaan joko suoraan johonkin umpeen tulpattuun proppuun, tai t-haaralla esim. juurkin turbon öljyputkeen; mutta nimenomaan ennen öljymäärän kuristusta.
Monessa dieselissä helpoin paikka T-haaralle on laturissa olevan alipainepumpun letkun ja lohkon välissä.

Vanhoissa hiluxeissa; 2L koneista alkaen siis -80 luvulta; mäntien öljyjäähdytuksen suuttimen kiinnityspultti toimii myös paineventtiilinä; kuulaventtiili on kiinni suurinpiirtein 1,5 kg/cm2 asti, ja kun jousi katkeaa, niin suihkuttaa öljyä kokoajan, ja pienillä kierroksilla öljynpaine todella alhainen.
Samaa venttiiliä (osanumeroltaan) on käytetty (muistaakseni)ainakin 2000 luvun alkupuolella... uusista hiluxeista en tiedä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.09.2022, 13:03
Jusufix Jusufix ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.08.11
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Morjens, auto on 2015, 3.0 litrainen. Käytettynä ostin ja vaihtoivat turbon kun oli muutaman kuukauden mulla vasta ollut. Vaihtoturbo kesti n. puolivuotta kunnes alkoi ääntään, seuraava sitten ehkä kuukauden ja alkoi tulla noita hyytymisiä myös ettei reagoi kaasupolkimeen. Nyt sitten tuo kolmas uusi menossa ja kotimatkalla alko hyytymään. Ureavehkeitä ei ole, vdo:n rajoitin on.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.09.2022, 17:50
Jusufix Jusufix ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.08.11
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Otin rajoittimen välistä ja testailin vähän lähialueella, välillä edelleen kaasupoljin ei reagoi vaan jää johonkin pariin tonniin junnaamaan. Turbo alkaa taas pitää sireenimäistä ääntä niinkuin olisi paloauto perässä, pienillä kierroksilla jossain 1500-2000 on tuo ääni. Kellään hajua mistä tuo ääni voi tulla kun turbo on juuri vaihdettu?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.09.2022, 12:01
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jusufix Näytä viesti
Otin rajoittimen välistä ja testailin vähän lähialueella, välillä edelleen kaasupoljin ei reagoi vaan jää johonkin pariin tonniin junnaamaan. Turbo alkaa taas pitää sireenimäistä ääntä niinkuin olisi paloauto perässä, pienillä kierroksilla jossain 1500-2000 on tuo ääni. Kellään hajua mistä tuo ääni voi tulla kun turbo on juuri vaihdettu?
Tuleeko sinne öljyä, tai paluu tukossa? Jos siitä puuttuu voitelu siivet ottaa pesään kiinni, vinkuminen siitä. Ehkä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.09.2022, 12:51
Jusufix Jusufix ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.08.11
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Huollossa kivenkovaan väittivät että ei johdu öljynpuutteesta ja siivet ei hankaa pesään, ääni voi kuulemma johtua siitä että siivet on väärässä kulmassa jonkun sähköongelman takia..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.01.2023, 12:17
Jusufix Jusufix ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.08.11
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 91
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jusufix Näytä viesti
Taas on uusi turbo pellin alla, jo kolmas vuoden sisään. Melkeen pääsin kotiin asti kun alko ongelmat (n. 10km), kotimäessä alkoi taas kierrokset junnaamaan parin tonnin kieppeillä eikä reagoi kaasuun, n. 30 km/h tultiin kotio. Pakoputken alkupään pönttö (dpf?) vaikutti melko kuumalta ja pellin alta kuului porinaa niinkuin peruja keitellessä, lämmöt näytti kuitenkin normaalilta ajaessa. Alkaa vähän ihmetyttää mikä tuon aiheuttaa, pari edellistä turboa piti sireenimäistä ääntä ennenku hajos, ensimmäinen hajos ihan varoittamatta. Alkaa vähän jo usko Hiluxiin horjua kun merkkiliikekkään ei keksi mikä sitä vaivaa, vaihtelevat vaan turboja takuuseen...
Täytyypäs jatkaa tätä aihetta kun taas alkoi samat ongelmat. Viime korjauksen jälkeen pari kuukautta toimikin ihan hyvin. Merkkiliike päätteli että vika johtui moottoriin asennetusta viritysohjelmasta ja ajoi koneelle vakio-ohjelman, laiskempi se on nyt ollutkin mutta toimi hetken aikaa normaalisti. Liekkö pakkasten ansiota mutta nyt kun lauhtui niin vika palasi, jää taas junnaamaan pariin tuhanteen kierrokseen eikä reagoi kaasun painamiseen. Kun kaasun päästää pois niin hetkeksi taas saattaa palata normaaliksi. Vaihteisto kans pelaa vähän oudosti, välillä tuntuu lähtevän isommalla pykälällä liikenteeseen, välillä ei tunnu vaihtavan isommalle kun pitäisi ja välillä vaihtaa myöhässä nykäisten. Voiko joku anturi antaa väärää tietoa laatikolle että tekee tolleen, ja mikä niistä tekis tuommosta? Testerillä kun katottiin arvoja niin kaasupoljinkin antoi välillä erikoisia lukuja vaikka painoi kaasua lisää niin rosentit laski, poljinkin on kertaalleen vaihdettu ja rajoitin irti ettei siitä pitäis johtua. Alkaa pikkuhiljaa potuttaa tuo tilanne...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.03.2023, 14:59
jphyvarinen:n Avatar
jphyvarinen jphyvarinen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.09
Sijainti: Kiuruvesi
Viestit: 419
Perusasetus

4 vedon kardaanin tuplaristikko pois edestä


Onko kukaan kokeillut riittääkö 4 vedon kardaanin liu-ussa vara jos ottaa pois tupla nivelen välistä ja yhdistää 1 ristikolla?etuperän kardaani kyseessä
__________________
Suoritan tukkivannesahausta/sorvausta

Toyota Hilux Kun 25 Double Cap
Bmw X5
Mf 3080
Valmet H480
Lynx 650S
Honda TRX350
Pappatunturi
Erkkola
Buster L HT
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.03.2023, 16:20
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jphyvarinen Näytä viesti
Onko kukaan kokeillut riittääkö 4 vedon kardaanin liu-ussa vara jos ottaa pois tupla nivelen välistä ja yhdistää 1 ristikolla?etuperän kardaani kyseessä
Miks pitää pois ottaa? Onko pinjonin kulmaa muutettu? Mikä hilux?
Tuskimpa riittää.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.03.2023, 16:26
jphyvarinen:n Avatar
jphyvarinen jphyvarinen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.09
Sijainti: Kiuruvesi
Viestit: 419
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Miks pitää pois ottaa? Onko pinjonin kulmaa muutettu? Mikä hilux?
Tuskimpa riittää.
Ei ole kulmia muutettu hilux 2,5td d4d.tuplanivelen keskitys laakeri paskana
__________________
Suoritan tukkivannesahausta/sorvausta

Toyota Hilux Kun 25 Double Cap
Bmw X5
Mf 3080
Valmet H480
Lynx 650S
Honda TRX350
Pappatunturi
Erkkola
Buster L HT
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.03.2023, 18:35
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jphyvarinen Näytä viesti
Ei ole kulmia muutettu hilux 2,5td d4d.tuplanivelen keskitys laakeri paskana
Se varmaan kannattaa korjata
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.03.2023, 15:19
thx 1138 thx 1138 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.08.18
Sijainti: kuusamo
Viestit: 75
Perusasetus

1996 vuosimallin hiluxsissa vuoti paisarin letku päästä. Laitoin uuden klemmarin ja kohta vuoti paksu letku syylärin alaosasta. Nyt on siihenkin laitettu uusi klemmari ja vuoto loppui. Mutta heti sen jälkeen alkoi menemään syylärin ylä ja ala päässä olevat paksut letkut läjään sen jälkeen kun moottori kylmenee. Mikähän ongelma tässä mahtaa olla ei voi olla sattumaa että viat siirtyvät eripaikkaan kun jonkin korjaa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 17:35 (GMT +2).