![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Mulla on kodan katolla 100W paneeli, joka lataa sisällä olevaa auton akkua. Kodassa on valaistusta, radio ja esim kännykän latausmahdolluus. Tänä kesänä paneeli lakkasi lataamasta. Kun paneeli on säätimestä irti, niin se antaa pilviselläkin kelillä 19-20 volttia. Kun sen laittaa säätimeen kiinni, niin jännite putoaa 1-2 volttiin tai jopa alle. Eli ei lataa. Vaihdoin kokeeksi toisen säätimen, ei vaikutusta. Akunkin vaihdoin toiseen, ei auta. Miten paneeli voi olla rikki? Komponentit ovat halvinta kiinalaista paskaa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Jäteasemalta tuli eka paneelini, toimivuutta voi testailla jännitemittarilla ja jollain kuormalla. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Tämän paneelin päällä ei ole ollut lunta. Paneeli on 45 asteen kulmassa, niinkuin kattokin. Ja koska paneeli on matalalla, niin kävin aina joka pyryn jälkeen harjaamassa lumet pois.
Paneelin liittimiä täytyy vielä syynätä. Toisen sain auki paneelia poistamatta, ja sen sisällä oli ruostetta. Hienot kumitiivisteet, mutta vesi oli päässyt jostain sisälle. Rassasin ruosteet pois, mutta ei vaikutusta.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
![]() Oireet viittaavat huonoon kontaktiin jossakin, eli ei ole täysin poikki, mutta ylimenovastusta on sen verran paljon, että kuormittaessa jännite putoaa. Jos huono liitos ei löydy liittimistä tai paneelin takana olevasta kytkentärasiasta, niin sitten korjaaminen voi mennä hankalaksi - on sekin mahdollista, että kennojen välissä liitoksissa lasin alla on joku heikko kohta.
__________________
Jukka |
|
#5
|
||||
|
||||
|
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Minulla on akkuvehkeenä Stihlin MSA 220 akkusaha ja bensal 500i. Akkusahan akku riittää mukavasti oksissa. Kun sahaa jotain mihin se ei riitä myös bensavehje latkii bensaa kunnolla vaikka kantojen lyhennyksessä. Bensavehje taas turha polttoaineenlatkija pienes kuormutuksessa. Oikea vehje oikeaan käyttöön. Nyt oli vireillä joku aloite dieselin käyttövoimaveron poistoon. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Aamulla radiossa pähkivät että tulevana talvena saattaa olla halvempaa ajella polttiksella kuin sähkö vehkeellä.
Samasta aiheesta: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...9-4272af0cce51 "Mutta entä jos on jo myöhässä ja tekee nyt sähkösopimuksen hintaan 30c/kWh? Kaikki sympatia sinulle. Jos pihassa seisoo talviolosuhteissa helposti 35 kWh/100 km imuroiva iso sähköauto, vaikkapa nyt Audi e-tron, tulee sadan kilometrin ajomatkan hinnaksi tuolloin 10,5 euroa. Se on toki aika vähän sen verran ison auton liikuttelusta tällä hetkellä, mutta muutama vuosi sitten saman kokoluokan dieselautolla saman matkan ajaminen saattoi maksaa 7-8 euroa. Tänä päivänä dieselautolla tuo matka maksaisi kuuden litran keskikulutuksella 13 euroa, joten sähköauton hintaetu on kutistunut entisestään. Toki fossiilisten polttoaineiden hintakehityksestä ei ole tällä hetkellä mitään tietoa, mutta on mahdollista että lämmityskauden alkaessa dieselinkin hinta hyppää esimerkiksi 2,6 euroon litralta. Se tarkoittaa muutaman euron hinnannousua sadan kilometrin ajomatkan kustannuksiin - loppulasku saattaa olla ehkä 15,5€. Jos taas sähkön hinta hyppää lukemaan 50c/kWh, maksaa sadan kilometrin ajaminen esimerkin Audilla 17,5 euroa. Vuosi-kaksi sitten sama reissu sähköautolla maksoi ehkä 3 euroa, siirtomaksuineen.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Vattenfall lähetti just sähköpostia loppuvuoden kvarttaalihinnasta. 51.45c/kWh. Ei paha!
![]() Onko se sitten otettava pörssistä taas sähkö, että voi edes jotenkin vaikuttaa hintaan... Eletään kyllä käsittämätöntä aikaa! Voiskohan joku viherpiiperö selittää, että miten ollaan ajauduttu tähän tilanteeseen, että bensa-aggrekaatillakin kannattaa kohta tehdä sähkönsä?
__________________
-Pauli- |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Toinen paneelista lähtevä johto oli hapettunut poikki veden pitävän liittimen sisällä. Aika hyvin, kahdessa vuodessa? Taidan laittaa nyt jatkoliittimien tilalle ihan vaan kutiste-abiko jatkot, ja joskus tulevaisuudesa katsoa siihen kunnon liittimet.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Toinen juttu mikä mietityttää, mitä alumiini tykkää painekyllästetystä puusta. Ehdotettu kattohuopaa väliin suojaamaan alumiinia. |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Minulla oli kesämökillä alkuun käytetyssä paneelitelineessä painekyllästetyt 50x50 soirot juoksuina ja niiden päälle oli ruuvattu suoraan kiinni alumiiniset säätöjalat (pystykallistus). Ei alumiini ottanut itseensä sen noin 25v aikana, minkä se teline oli käytössä. Voihan sinne alumiinin ja puun väliin jonkin suojan laittaa, jos epäilyttää.
Kun nyt kesällä purin sen telineen pois, ei pk-puuhun kierretyissä LVI-ruuveissa ollut kierrettä juuri lainkaan, eli ne oli sellaiset ruosteiset naulat enää. Osa ruuveista katkesi avatessa. Haponkestävät ruuvit olisi pitänyt silloin tehdessä laittaa, mutta en silloin älynnyt kuparin vaikutusta. Pk-puuta en laittaisi sinkkipintaiselle peltikatolle enkä huopakatolle, jossa on käytetty sinkittyjä huopakattonauloja. Tiilikatolle se sopii. Tämä siksi, kun sadevesi pesee puusta kuparia katolle. Sinkki, jäkälät ja sammaleet ei tykkää kuparista.
__________________
Jukka |
|
#12
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Näin on, että ruuvit rosteria, mutta joitain reikäkulmia ja levyjä on sinkittyjä. Voin korvata rosterilla jos näyttää huonolta. Rosteriruuvit kohtuuhintaisia. Vanerissa huomannut ulkona saman. |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Tämän mukaan alumiini ja kupari eivät olisi hyvä yhdistelmä. Toisaalta alumiinin pinnassa on oksidikerros, joka suojaa alumiinia pahaa maailmaa vastaan, ja tekee myös kiusaa hitsarille.
http://www.ruuvihankinta.fi/images/p...Korroosiot.pdf Sinkki näkyy reagoivan kuparin kanssa enemmän kuin alumiini.
__________________
Jukka |
|
#14
|
||||
|
||||
|
"Traficom on ryhtynyt lähettämään sähköautoilijoille 117 % korotuksella varustettuja verolippuja
Ajoneuvoveron perusosan yli kaksinkertaistamisella korvataan menetettyjä ja menetettäviä autoverotuottoja." https://www.is.fi/autot/art-2000009144029.html
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
| kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
| Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
| Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |