Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.04.2022, 20:24
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 222
Perusasetus

Juu, kyllähän pikkupeilejä löytyy tarvikkeina takarenkaan vilkuiluun, mutta kun se eturengas olisi vähintään yhtä tärkeä ja tuo Suzukin versio ei näyttäisi itse kyhätyltä. Mutta DIY jostain tarvikepeilistä taitaisi olla ainoa ratkaisu, kun kartturin peili on auton oikeassa kyljessä.

EDIT: Lisäsin vielä parit kuvat bongaamistani myytävistä peileistä. Apupeilit näyttäisivät olevan kiinteästi kiinni isossa peilissä. Osanumerot eroavat, joten jotain eroa peileissä lienee, ehkä väri ja onko sähkölämmitys vai ei tmv. Nelivetoisessa Dacia Dusterissa on muistaakseni samassa paikassa eli peilin alareunassa kameran linssi, jonka kuva näkyy kojetaulun näytöllä.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-16_21-13-43.png‎
Views:	225
Size:	779,4 Kt
ID:	101856   Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-17_16-31-15.png‎
Views:	158
Size:	419,3 Kt
ID:	101858   Click image for larger version

Name:	KuvakaappausPeiliEtuJaTakarengas_2022-04-17_16-35-37.png‎
Views:	167
Size:	396,3 Kt
ID:	101859  

Viimeksi muokannut nemola : 17.04.2022 15:52
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.04.2022, 09:19
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 222
Perusasetus

Liitteiden kuvissa tiedoksi takavanteiden muovisten napakuppien osanumero ja hinta merkkiliikkeestä Suomesta viime syksyltä. Voihan nuo siirtää toisista vanteistakin, mutta kun talvirenkaissa on pyörimissuunta merkittynä, niin päädyin hankkimaan talvivanteisiin omansa, ettei tarvitse muuten merkitä talvirenkaiden paikkoja ottaessa ne pois alta. Kannattaa huomioida, että jos tarvikevanteissa on isompi keskireikä, niin noiden sopivuus ei ole taattua.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	jimnynNapakupit2.jpg‎
Views:	166
Size:	149,9 Kt
ID:	101919   Click image for larger version

Name:	jimnynNapakupit1.jpg‎
Views:	148
Size:	134,6 Kt
ID:	101918  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.04.2022, 16:38
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
mutta kun talvirenkaissa on pyörimissuunta merkittynä, niin päädyin hankkimaan talvivanteisiin omansa, ettei tarvitse muuten merkitä talvirenkaiden paikkoja ottaessa ne pois alta.
Öö-Wut?

Ota nyt kuitenkin ne kupit irti (kopautus vain kämmenellä) edes pestessäsi renkaat kausisäilytykseen. Eikä muutoinkaan kait olisi ihan tuhoon tuomittu ajatus että renkaita vaihtaisi akseleilla kausittain. Niinkin kevyessä (tai juuri siksi) kikkareessa kuin Jimny on, niin tahtovat takaset kulua enemmän, ja erilailla kuin etuset. Vaihtaessa pyörimissuunnan/puolen pitää, mutta akselia vaihtaa. Kivempi että "tönkkö-nelikkolla" eli keskitasauspyörättömällä olisi renkaat mahdollisimman samaa (kuluneisuutta) halkaisijaa. Niin kuin toki kaikissa, mutta eritoten näissä.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.04.2022, 17:20
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 222
Perusasetus

Joo, siis irroitan ne kupit kun vaihdan ne toisiin vanteisiin kierrättäessä renkaita edestä taakse ja päinvastoin. Ja miksei pesun ajaksi jo heti kun otan alta pois, mutta sen jälkeen paikalleen. Pääpointtina renkaita tai vanteita en enää teippaile, tussaile, kynäile tai merkkaile muuten, jos renkaissa on pyörimissuunta merkitty. Kausisäilitys on omassa tallissa ja kukaan muu ei kiristele rengasmuttereita (tai kiristele vain sormitiukkuudelle kuten kerran rengasliikkeessä), Ainakin päättymässä olevana talvena Jimny keskittyi lumileikkeihin, eikä nähnyt karumpaa todellisuutta suolauksineen.

Jottei mene vaan selittelyksi, niin aika edulliset nuo napakupit Suomessa, kun Saksassa ainakin yhdessä merkkiliikkeessä näyttivät olevan tuplahintaiset. Ja voihan sitä ajaa ilman takanapakuppejakin kuten aikoinaan koeajamaani esittelyautoa, pintaruostunein takanavoin.

EDIT: Kolme nelivetoista on ollut ennen tätä ja vaikka kaikki ovat olleet jatkuvalla nelivedolla, niin vain yhdessä renkaat ovat kuluneet niin tasaiseen, ettei renkaita olisi tarvinnut kierrättää (ehkä se automerkki ei turhaan mainosta symmetristä nelivetoaan). Jimnyltä en toki odotakaan sitä.

EDIT2: Sen verran joustoa tuohon muttereiden kiristelyyn, että jos auton huollossa tekevät, niin en ole paikalla niskapokana oman momenttiavaimen kanssa.

Viimeksi muokannut nemola : 23.04.2022 21:03
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.07.2022, 11:28
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 222
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
... takavanteiden muovisten napakuppien ... Kannattaa huomioida, että jos tarvikevanteissa on isompi keskireikä, niin noiden sopivuus ei ole taattua.
Onkos kukaan käyttänyt tuollaista yhdistelmää? Kiikarissa olisi 16" tarvikevanteet 110mm keskireiällä ja noiden alkuperäisten muovisten napakuppien ulkohalkaisija on hiukan sen alle (mittausepätarkkuuden puitteissa noin 0,5mm). Tuli mieleen vain liima, jolla voisi ehkä yrittää saada tuon muovisen napakupin tarttumaan (peltisiin) tarvikevanteisiin, tosin kosketuspinta olisi kapea noin pari milliä leveä "rengas" (ulkonema) napakupin sisäreunassa. Auton takanapaan sitä ei viitsisi liimata, koska se tod.näk. irtoaisi jonkun tuota viritystä ymmärtämättömän käsittelyssä ja toisissa vanteissa on alkuperäinen tuollaiselle napakupille tiukahko reilun 108mm keskireikä.

EDIT: Taitaa tuo muovisen napakupin liimaaminen vanteeseen olla ns. tyhjä arpa siinä vaiheessa, kun se rengas pitäisi kierrättäessä laittaa eteen ja tuo muovinen napakuppi ei mahdu kiinteän etunapakupin päälle ollen sitä matalampi.

EDIT2: Näyttäähän noita olevan noin ohuita soviterenkaita vanteisiin 110mm -> 108mm. Tuolla on käytetty sellaisia just tuollaisen keskikupin kiinnitykseen. Bonuksena kuvilla esitetty rautalankamalli takanapojen maalaamisesta.

http://teamghettoracing.com/vehicles...-tyre-upgrade/

Viimeksi muokannut nemola : 17.07.2022 19:11
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.07.2022, 17:08
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Peilien lämmitykseen tarvittavat osat maksoivat Suzuki liikkeessä muistaakseni vajaan 50€ lisäksi tarvitsee vähän johtoa ja muutaman sähköliittimen. Jospa saisin syksymmällä asennettuakin! Kuten nemola mainitsikin 205/70 R15 on halkaisijaltaan vakiota pienempi. Minulla oli maahantuojalta koeajettavana ensin vakiorenkailla varustettu Jimny. Seuraavaksi sain 205/70 R15 talvirenkailla varustetun. Eron huomasi heti, kun samoilla reiteillä alkoi nyt tulla jo pohjakosketuksia. Mielestäni ruostesuojaus uutena olisi myös hyvä teettää. Omaani laitatin nyt myös Ceramic Pro keraamisen pinnoitteen Jimnyn pehmyttä maalipintaa suojaamaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.07.2022, 23:12
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Jotta peilit sais lämpeemään vaihtamatta niitä kokonaan uuteen, vain vastukset lisäämällä ? Maahantuoja ei luvannut tehdä mitään peilien lämpenemisen hyväksi. Ei myöskään peruutusvalojenkaan asennusta. Suositteli yksityistä autosähköliikettä. Tilasin ajan. Ei nekään luvanneet peileihin koskea. Landman tähän mennessä ainoa, jolla on ollut yleensäkään tietoa peilien lämpenemisestä.

Nii, ja nyt on ne Nokian Nordmanitkin kuulemma loppu. Tarjosivat Good Year Ultragrip Ice Artic SUV 205/70R15. Netissä kovin kehuivat ? En vielä tilannut. Taitaa olla syksyllä pulaa renkaista.

Antennin modifoin 90 asteen kulmaan lukkopihtejä apuna käyttäen. Ei vaikuttanut ainakaan kaupunkioloissa musiikin laatuun. Nyt mahtuu äänettä talliin.
Nelipenkkisen suojakaukalo ei taida sopia LCV:n, kun sen lattia ei ole reunoihin asti tasainen. Onkohan niitä saatavilla LCV:n sopivia ?

Sisälämpötila kotona 31 astetta. Meillä ei pukeuduta syömään, käytetään peflettiä !
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.07.2022, 17:14
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Peilien lämmitettäväksi muuntamista varten tarvitaan GLX mallin lämmitettävät peilien lasit, kuvassa osanumerot. Voi toki vaihtaa peilitkin kokonaan, mutta hinta on sitten n. 10x suurempi osilla. Aiemmin kertomani lisäksi pitää muistaakseni laittaa yksi sulake sulakerasian tyhjään paikkaan, sitten lämmityksen pitäisi kytkeytyä takalasin lämmittimen katkaisijasta kuten gen3 Jimnyssäkin. Ovien sisällä on liitoskappaleet, joista lähtee johdot peilien sähkösäädöille. Näihin liittimiin tulee GL varustetasossa kaksi ylimääräistä johtoa, joihin voi kytkeä peilien lämmityksen johdot.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220705_040740.jpg‎
Views:	134
Size:	316,7 Kt
ID:	102544  
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.07.2022, 00:24
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Landmanille kiitos ! Saatan tarvita noita tietojasi, jos saan jonkun asentamaan ne lämmitykset peileihini. Itse asentanut työssäni melkein mitä vain, mutta noihin can-väyliin en arvaa kajota. Niistä kun ei ole mitään kokemusta.
Mutta on taas mahtavaa ajella Jimnyllä. Näkee ympärilleen, eikä tarvi kurveissa kurkkia.
Vielä kun pääsee valojen kanssa peruuttelemaan jäättömien peilien kanssa.
Asioilla on tapana järjestyä !
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.04.2022, 08:14
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 222
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Juu, kyllähän pikkupeilejä löytyy tarvikkeina takarenkaan vilkuiluun, mutta kun se eturengas olisi vähintään yhtä tärkeä ja tuo Suzukin versio ei näyttäisi itse kyhätyltä. Mutta DIY jostain tarvikepeilistä taitaisi olla ainoa ratkaisu, kun kartturin peili on auton oikeassa kyljessä.
Löysin sattumalta yhdeltä juutuuppivideolta japsikilpisen Jimnyn, jossa oli molempien puolien ulkopeileissä tuollaiset pienet apupeilit, mutta kuskin puolella (eli Suomessa kartturin) ei ollut peiliä eturenkaan näkemiseen. Eli se oli ilmeisesti joku tarvikepeili. Vaikeuskerrointa tuollaisen itse tekemiseen lisäisi peilin saaminen oikeaan kulmaan, kun tarvikepeilit perustuvat vain laajakulmaan ja ne kiinnittyvät pystysuoraan. Ehkä tuo jää mielikuvaharjoitukseksi. Näppärä näpertelijä tekisi ehkä vaikka 3D-tulostimella sopivan välikappaleen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi Jimny Nerd-O Chit-Chat 157 19.02.2020 18:46
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2016 18:10
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö ajelija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 23.09.2014 23:37
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01


Sivu luotu: 15:33 (GMT +2).