![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#26
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#27
|
||||
|
||||
Arduino softa
Joku kyseli aikaisemmin projektin softaa. Koeajot eivät ole edistyneet, mutta tässä v1.0 testoisofta ihmeteltäväksi. Tämä ei ole mikään hyvän ohjelmointityylin tai C-koodin esimerkki. Tavoite on ollut saada testipenkki koejokuntoon.
Foorumi ei hyväksy Arduino projektin.ino päätettä. Jos haluaa imaista tämän paketin Arduino kehitysympäristään niin .txt loppu pitää vaihtaa .ino tyypiksi. Kehittely ja virittely jatkuu kunhan Tero saa Tojowaagenin ajoon. |
|
#28
|
||||
|
||||
|
Joo, kiitos. Tuli ladattua, ja tuijotettua koodia kun hetken rauha löytyi. Uskoisin että on taas apua, kun itse yrittää väsätä, kun vaan sitä rauhallista hetkeä löytyisi. Jotenkin on semmoiset vähissä, vaatii "hieman" huomiota pikkuapinat...
Kommentointi koodissa auttaa paljon, että pysyy jyvällä mitä pitäisi tapahtua. Senkin kun voi tehdä hyvin, huonosti tai sekä-että eli hyvin huonosti. Tuossa menee enemmänkin sinne hyvään päähän... |
|
#29
|
||||
|
||||
|
Hattua päästä…
Saatat saada vielä jossain vaiheessa vaivoiksesi yhden elektronista vakiokierrossäätäjää kinuavan palstalaisen…
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#30
|
||||
|
||||
kylän monimutkaisin termostaatti
Sarjassa Tojowaagenin elektroniikkaa tehdään nyt "kylän monimutkaisin termostaatti" Tero ehkä joskus kertoo miten tähän on jouduttu/tultu.
Ison sähköflektin nopeussäädössä onkin yhtäkkiä ns pari juttua ratkaistavana. Kun flektin ottama virta alkaa liikkua alueella 30 ... 50A on PWM (pulssinleveysmodulaatio) järkevin tapa hoitaa tehonsäätö. Tällaisilla 300-600W tehoilla ohjaimen elektroniikka ei olekkaan enää tosta vaan juttu. Nykyautoissa on jo lähes poikkeuksetta teho-ohjatut sähköflektit eli valmista osaa pitäisi löytyä. Aika yleinen rakenne näyttää olevan, että flektille on oma ohjain mitä moottorinohjain tai jokin muu järjestelmä komentaa. Komentokanava voi olla toteutettu useammalla eri tavalla. Joku dataväylä CAN tai LIN, jänniteohjaus tai PWM signalointi. Tässä projektissa ensimmäinen yritys oli jostain Volvosta peräisin oleva Meyle ohjain. Osoittautui vaan, että tämä oli LIN-väylällä ohjattava malli eli eteneminen pysähtyi siihen. Lisää tutkimuksia ja alkoi löytymään sovivia ohjaimia. Mersuissa käytetty ESG 300 ja 600 purkit tutkimuksiin. |
|
#31
|
||||
|
||||
Reverse engineering sessio
Näistähän ei tietenkään ole minkäänlaisia speksejä olemassa eli tämäkin homma alkoi toiminnan selvittämisellä ja jonkinlaisen speksin tekemisellä jotta säätimiä pystyisi käyttämään.
Modulin kytkennän kanssa pääsi hyvin liikkeelle kun liittimen signaalit oli merkitty purkin kanteen. Sitten alkoikin ihmettely. Tiedossa oli, että ohjaus-signaalin taajuus pitäisi olla jossain 100Hz tienoilla. Pönttö reagoi "virrat päälle" #15 inputtiin, mutta ohjaukseen ei mitenkään. Pieni tai isompi lamppu kuormanakäynnistyi aina noin puoleen tehoon oli siinä muutaman sekunnin ja sitten pilli pussiin. Uusi yritys 10s kuluttua ja sama juttu. ![]() Tuli mieleen tarjota säätimelle moottoria kuormaksi. Yhtäkkiä kaikki toimikuin ajatus. Ohjaimessa onkin valvonta, että kuormana pitää olla PYÖRIVÄ moottori. Tästä myöhemmin lisää. Alkaa monimutkaisuus valjeta. Kirjoitellaan tähän väliin oleelliset havainnot toiminnasta / "laitteen speksit" - Virrankulutus Kun #15 eli virta päällä ottaa säädin 30 - 50mA virtaa tilasta riippuen. Virta pois tilassa akusta alle 1uA. Käyntitilassa moottorivirta tietenkin määräävä. - Ohjaava PWM signaali Vaihtelu 0-12V välillä. Suunta 0% = 0V ja 12V = 100%. Tarkemmin signaali on virtaluuppi minkä ESG purkki syöttää ja ohjaava järjestelmä maadoittamalla"pätkii" eliohjaa halutulla pulssisuhteella. - Ohjaavan PWM signaalin taajuus voi olla välillä 8 ... 650Hz. 100Hz lienee tavoite. - säätimen säätöalue on noin 14% ... 100%. Alle 14% ohjauksella flekti on seis. - ESG purkin syöttämä luuppivirta on noin 2mA. ESGpurkki katkaisee syötön mikäli moottorivika päällä. Ovela menetelmä ilmoittaa ohjaavalle järjestelmälle viasta. - Mikäli ohjaus-signaali jatkuvasti 0 tai +12Vkäy flekti täysillä. - Flektin moottorin ohjaus PWM taajuus noin 19.7kHz Flektin -napa maissa, ohjaus +navan puolelta - Säätökäyrä Suunilleen 1:1 paitsi: Käynnistyskynnys 14% ohjauksella ja lähtö saavuttaa 100% tason noin 75% ohjauksella. Pieniä eroja 300 ja 600 purkkien välillä. Voi tietysti vaihdella myös osa- ja versionumeroiden mukaan. |
|
#32
|
||||
|
||||
Kehitysalusta ja kuormatestit
Kun lähtötiedot oli kasassa ja onnistumisen edellytykset olemassa niin tekemään. Ohjaava järjestelmä olisi jälleen ns logistisista syistä Arduino pohjainen. Pikkuprossussa riittää häkä hyvin kun tällaisen termostaatin laskennassa ei ole mikään kiire. Piirikortin teko oli mielessä kun keksin, että Juusolle tehdyssä SRM moottorin ohjaimessa on kaikki tarvittava I/O ja poweritavara Arduino Nano modulin ympärille. Tästä syntyi pikavauhtia kehitysalusta ja myöhemmin "koko tuote".
Jäi kaivamaan miten laite tekee tuon pitää löytyä pyörivä moottori johdonpäästä testin. Testausta erikokoisilla moottoreilla. Oli vaikea löytää, mutta sain tapahtumat vangittua muistiskoopin ruudulle. Jälleen ovela temppu. Ohjain katkaisee moottorin PWM ohjauksen muutaman kymmenen sekunnin välein 1ms ajaksi. Pyörivä tasavirtamoottori toimii myös generaattorina niin sitten vaan mittaamaan mitä ohjauskatkon aikana tapahtuu. Ihan pelkkä jännitemittaus tuo tuskin on. Tekee jonkun tempun katkon noin 800us kohdalla. Näin kuitenkin selvittää pyöriikö flekti vai onko jäätynyt paikoilleen. |
|
#33
|
||||
|
||||
Lämmön mittaus
Anturiksi valikoitui Bosch 0280130026 NTC anturi. Lienee käytössä lukuisten moottoriohjaimien kanssa. Prossupohjaiseen mittaukseen sopiva vastusalue 20 asteessa 2500 ohmia. Lisäksi löytyy kunnolliset speksit.
NTC vastusten lämpötilariippuvuus on tarkka. Haaste on ominaiskäyrän epälineaarisuus. Linearisoinnin voisi tietysti tehdä interpolointitaulukollakin, mutta Herrat Steinhart-Hart ovat aikoinaan kehittäneet polynomikaavat millä linearisointi menee sujuvasti. Ratkaisu vaatii vain liukulukulaskennan ja riittävästi tarkkuutta. Arduinon prossu ei ole varsinainen number cruncheri, mutta kun ei ole kiire niin laskekoon rauhassa. Jokainen NTC vastuksen tyyppi poikkeaa hieman toisistaan. Kunhan ominaiskäyrä on tiedossa niin siitä voidaan laskea tarvittavat Steinhart-Hart kertoimet. Nämä ja vähän muita parametrejä kaavaan ja mittausdataa tulee. Käytännön softassa tarvitaan lisäksi vähän suodatusta prosessista riippuen. |
|
#34
|
||||
|
||||
Termostaatti
Kun ESG kontrollerin ohjaus ja lämpötilan mittaus selvillä ja toteutettu sekä Arduino pohjainen säätö/ohjauskortti valmis niin sitten vaan termostaattia koodaamaan. Siitä tuli lopulta hyvin yksinkertainen säätö. Laskentaan annetaan kaksi asetusarvoa. Käynnistyslämpötila. Tässä ESG purkille annetaan aikaisemmin mainittu 14% ohjaus. 100%:n lämpötila. Tässä lämpötilassa ESG purkki saa 100%:n ohjauksen. Väli mennään lineaarisesti. Eli Näillä kahdella arvolla määritellään säädön startti ja jyrkkyys.
Testailua ja pakettiin. Kun mittaus on verifioitu niin testausta voi helpottaa korvaamalla anturi potentiometrillä millä voi säädellä mitattua lämpötilaa. Lopussa vielä säätimen piirikaavio pdf muodossa.Huomaa, että vain kalustetuilla/käytössä olevilla osilla on arvot. |
|
#35
|
||||
|
||||
OLED näyttö sun muuta
Kuten näissä tapaa käydä lähti tämäkin vähän käsistä.
Koska kytkentään oli mahdollista lisätä pieni I2C liitäntäinen 1" OLED näyttö niin se lisättiin. Perusnäyttönä mitattu lämpötila ja lähtevä ohjaus sekä asetusarvot. Asetusarvot ainakin toistaiseksi softassa olevat kiinteät vakiot. Termostaatti havaitsee tilanteet missä anturin johdot poikki tai oikosulussa. Vikailmoitus ja flekti varmuuden vuoksi täysille. Asiakkaan tilauksesta systeemiin tuli vielä jumpperilla valittava testitila missä ohjain pyörittelee flektiä vuorotellen minimi, 50% ja 100% tehoilla. |
|
#36
|
|||
|
|||
|
Jos softaa vielä hiplataan, niin sellainen ehdotus että halutuksi ajaksi (esim. 1-2s) vääntää ohjauksen täysille, kun rupelia ollaan käynnistämässä. Ja sitten vasta siihen haluttuun tavoitenopeuteen.
Vaikka tuossa mersun purkissa on valvonta moottorin pyörimiselle, niin pieni jysäys alussa varmistaa flektin pyörimään lähdön, jos sattusi olemaan joku oksanpätkä tai lunta/jäätä päällä. Ja joku nappi mistä saa 100% ohjauksen. Omassa autossa konepellin puhallin Arduino-ohjauksella, melko paljon helpommalla pääsi kun tehtävänä oli ainoastana suoraviivainen arduino-softa, ja mosfetti-ohjaus plussapuolen sähkön pätkimiseksi. Arduinolta siitä 16-bit PWM-lähdöstä ohjaus, niin sai PWM-taajuuteen vähintäänkin riittävästi valinnanvaraa. Alunperin oli Arduino vakio PWM-taajuus, muistaakseni 500Hz, ja flektin moottori vinkui äsyttävästi alle 20% ohjauksella. Nyt on mulla olevasta mersun purkista vakoiltu ~30kHz (muistaakseni), ja puhallin pyörii nätisti 2%, pienempää ei ole tullut kokeiltua. Rangessa kun on visko-fleksi, ja tuo PWM-ohjaus on vain ylimääräiselle (mutta hitsin hyvin toimivalle ja tarpeelliseksi soittautuneelle) konepellin rupelille, niin riittäisi kolmiasentoinen off-min-max kytkin, jossa min on haluttu "tyhjäkäyntinopeus", esim. 20-25% (riittävän hiljainen mutta siirtää silti kohtuudella ilmaa), joka on päällä koko ajan kesäkelillä ajellessa. Max on sitten 100% niihin tilanteisiin kun pitää työntää sukkaa syyläriin vähän enempi kuin vähän. Nyt kytkimellisellä potkalla off-min..max säätö halutuin portain (olikohan 2%, alunperin taisi olla 5%), mutta tämä tuntuu vähän liian hienolle. Vaikka toimii kyllä. Rupelina joku Silvolan Heikin hyllystä pikapenkomisella löytynyt (eka 12V ja näyttää toimivalle), starttivirta n. 65A ja 100% noin 23A, pihtivirtaflukella mitattu. Viimeksi muokannut Paavo : 25.11.2025 17:05 |
|
#37
|
|||
|
|||
|
Hienoa työtä kyllä Säätäjä_sedältä mersun purkin re-engineerauksesta, tuo moottorin pyörimisen valvonta oli iso yllätys. Ei tullut esiin kun omissa testeissa keinokuormana oli ykkösdiscon lämppärin mooottori, halusin konkreettisestu tuntea/kuulla sen nopeusohjauksen niin oletuksena valitsin siis jonkun moottorin, ja tuo oli eka joka osui käpälään.
|
|
#38
|
|||
|
|||
|
Tuohon näyttöön laittaisin alimmalle riville PWM XX%, kertoo ehkä selkeämmin mistä on kyse, eli millä asteella puhaltimen ohjaus on. Mutta numerotkin kertoo oleellisen.
|
|
#39
|
|||
|
|||
|
Tarinahan alkaa siitä oivalluksesta, että jäähdytin piti saada pois auton keulasta. Aina turvetta täynnä. Katolle ei voinut laittaa kun matala talli. Jäähdytin päätyi siis kuskinpuoleiseen takaikkunaan. Ajoviima vain osuu huonosti tuohon sijaintiin. Metsässä ja alle 80km/h vauhdissa ei ole ongelmia lämpöjen kanssa. Mutta kun kesällä haluaa päästää motarinopeutta ja pahimmillaan vielä kärryn kanssa niin lämpöä löytyy. Ensin oli joku iso Spallin flekti mutta kun tuntui, että se ei riitä niin vaihdoin sen V70 Volvon puhaltimeen. Rupesi ilma liikkumaan. Valitettavasti samalla kiinalainen 40A nopeussäädin päästi savut pihalle. Flekti ottaa jatkuvaa virtaa himoun yli 40A ja starttivirta aika paljon enemmän.
Eli nyt on hyvä flekti, mutta ohjaus piti tehdä uusiksi. Samalla halusin eroon releistä ja abikoista, kun tuo virta alkaa olemaan liikaa kaikille. 6 neliön johdotkin pitää vaihtaa vielä paksumpiin. Nyt tulee tuo 600w purkki niin pitäisi kestää… |
|
#40
|
||||
|
||||
|
Kommentteja edellisiin juttuihin.
Virrat päälle tilanteessa "pöhäyttää" flektiä. Nopeaa täysille käynnistystä tällä ei saa. Uuden asetusarvon saatuaan ESG purkki muuttaa nopeuden hissukseen uuteen arvoon. Aestetiikka ja softan mahdollinen hienoviritys tapahtuu kunhan on kerääntynyt käyttökokemuksia. |
|
#41
|
||||
|
||||
Extra content ESG 600 purkin korjaus
Tutkimus oli alkanut ESG 300 purkilla. Sain myöhemmin ESG 600 purkin lähinnä varmistelua varten, että toimii samalla tavalla. Maha kävi jo löysän puolella kun purkki olikin mykkä ei siis tehnyt yhtään mitään. Ainoa elonmerkki oli, että virrankulutus nousi muutamaan kymmeneen milliampeeriin kun antoi #15 IGN herätteen. Ensin mielessä kävi, että onkohan tämä isompi malli väyläohjattu. Mietin kuitenkin 300-mallin kanssa havaittuja vikatilan käyttäytymisiä. Tuntui loogiselta, että tässäkin olisi joku "päästään kotiin" toiminto jos ohjaus poikki. Mitäs sitä enempiä ihmettelemään. Loota näytti olevan ruuveilla kiinni niin avaamaan vaan. Samalla tuli vertailua varten avattua ESG 300 purkki. Kovat tiivistekitit ja ruuvit tiukassa. Yksi meni poikkikin.
Purkaessa alkoi selviämään mistä voisi olla kysymys. Purkeissa on hengitysreikä pohjassa. Tukkeena ollut näköjään jonkinlainen suodatinpaperi. Liekkö painepesurilla painettu läpi. ![]() Vettähän siellä ollut reilumminkin. ESG 300 oli siisti sisältä. Liittimestä pari huomiota. Eri malleissa ovat saman näköisiä, mutta ristiin kytkentä estetty valussa olevilla koodaustolpilla. Lähtee pihdeillä pois minkä jälkeen liittimissä one size fits all. Veden sisäänpääsyyn voi olla toinenkin reitti. Liittimessä on yksi käyttämätön (johdoton) pinni. Mikäli tästä puuttuu tiiviste on vedellä esteetön pääsypiirilevylle. |
|
#42
|
||||
|
||||
|
Piirilevy oli surullisen näköinen kummaltakin puolelta. Yksi kondensaattori putosi itsekseen irti kun elektrolyysi oli syönyt jalat. Tuosta isommastakin puuttui jalat kokonaan oli vaan liimalla kiini kavereissa. Tässävaiheessa rationaalinen päätös olisi ollut SER kuuppaan koko paska. Tankkasin kuitenkin punaviinilasin ja ryhdyin tutkimaan. Tällaisista tapauksista syntyy yleensä haaste mikä pitää ottaa vastaan.
Vianhakua auttoi ehjä ESG 300. Piirilevy ei ole ihan samanlainen, mutta kytkentä on muutamia osa-arvoja lukuunottamatta. Huolellista siivoamista ja piirilevyn korjailua niin elämä alkoi palata kortille. |
|
#43
|
||||
|
||||
ESG 600 ja 300 tehoaste
Vianhaun sivutuotteena tuli piirrettyä purkkien tehoasteen piirikaavio. Näitä kun tutkii niin aina oppii jotain uutta. Laitteen kontrolliosaa en tutkinut koska mikrokontrolleri oheiskomponentteineen on ison liittimen alla.
Mielenkiintoinen yksityiskohta. Kuvassa mittapiikin pään kohdalla oleva komponentti on NTC vastus. Mieleen tuli heti, että tehoasteessahan on oma lämpösuoja. Koitin kusettaa mittausta kuuman suuntaan ihan tappiin asti. Yllätys kuitenkin oli, että mitään ei tapahtunut. Säädin toimi kaikenaika oikein. No kaikkiin kysymyksiin ei ole vastauksia. |
|
#44
|
|||
|
|||
|
Vakuuttavaa tekemistä.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Toyota LJ:stä ToyWagen VOL2 | Sumsar | Maasturiprojektit | 120 | 25.09.2025 07:02 |
| Myydään PAINEPESUREITA ja elektroniikkaa | 33SD | O/M/V Muut | 15 | 29.07.2017 22:54 |
| Toyota Crawler (ToyWagen) | kippo86 | Maasturiprojektit | 497 | 25.12.2015 21:20 |
| Ostetaan La / elektroniikkaa | fimika | O/M/V Muut | 1 | 01.04.2011 15:34 |
| m:Elektroniikkaa kotiin | Joakim1 | O/M/V Muut | 1 | 04.04.2007 07:28 |