|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#76
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tuossa omaan bimmeen päivitin kartat. Mukavat 32gb. Ensin piti valita otatko länsi vai itä euroopan kartat. Missään ei tietenkään kerrota kumpaan suomi kuuluu tai mitä nämä kartat nyt ylipäätään sisältää. No selvisi sitten bmw:ltä kysymällä, että suomi kuuluu kumpaankin karttaan. Mutta pitää päättää ajatko enemmän virossa ja baltian maissa vai ajatko kenties ruotsissa, norjassa tai euroopassa. Et saa sellaista karttaa mihin viro ja ruotsi kuuluisi yhdessä. Jos otat sitten länsi euroopan kartat niin baltian maista on päätiet kartalla. Mutta ei muita. Ja taas jos otat ne itä kartat niin länsi euroopan osalta vain päätiet näkyy kartalla. Typerää. No sit tuo 32gb lataaminen muuten kesti. Vaikka mun kone oli kiinni suoraan suomen runkoverkossa, mut ei se auttanut asiaan. Tuo mistä ne kartat tuli oli jonkun melko hitaan yhteyden takana. Ja tietenkin kun se ensin latas ne koneelle niin pitää olla 32gb usb tikku mihin sitten tiputat nuo kartat latauksen jälkeen ja voi helvetti kun sekin kesti! Siinä meni 1,5h. No sitten kun ne halus autoon niin autohan pitää olla käynnissä. Se keskeytyy jos sammutat auton. Ja tuo bimme on niin fiksu, että kun avaat kuskin oven ja laitat sen kiinni niin auto muuten sammuu. Eli piti apparin puolelta mennä käynnistämään auto, aloittamaan tämä päivitys ja jättää se auto käyntiin. Se päivitys kesti muuten melkein 2h.. Aivan uskomatonta paskaa tuollainen. Ja sitten se navi.. Näyttää kyllä niin typeriä reittejä. Mapsi näyttää paljon paremmin oikeat reitit. Sen käyttökin on niin hemmetin kankeaa ja hidasta. Ei tue edes puhetunnistusta, mitä muuten mapsi tukee. Lopputulema on, että autoon integroitu navi on paskin varuste mitä ikinä voi autoonsa ottaa. Aivan täyttä kuraa ollut jokaisessa autossa nuo navit. Paljon parempi navi löytyy puhelimesta. |
#77
|
||||
|
||||
Puhelimen navi on tosi hyvä keskimäärin ja päivityset helppoa. Mutta on aika suurta kakkendaalia kun puhelin soi ja kartta katoaa juuri sopivalla hetkellä! Ehtii ajaa risteyksen ohi sen takia.
Vielä paskempaa oli kun joku vanhemmista puhelin versioista palasi aina näyttämään sitä puhelinnumeroa tai kaverin nimeä, vaikka olit hakenut kartan takaisin ruudulle. Aina vaan automaattisesti hyppäsi siihen puhelu tilaan. Sekin oli aika paskaa. Nykyinen luuri ei sentään tota tee enää.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#78
|
|||
|
|||
Tässä asiassa on varmaan niin monta mielipidettä kuin on miestäkin. Minulle auto on työkalu, niin kuin rautalapio tai jakoavain.
Jos joku yrittää myydä minulle 10 kertaa kalliimman ja painavamman rautalapion, joka osaa surffata netissä, jossa on tuhat ledivaloa ja koristeommeltu kahva ja joka yrittää aina tilaisuuden tullen paritella puhelimeni kanssa, jätän ostamatta. |
#79
|
|||
|
|||
Lapio ja jakoavain on vaan melkoisen paljon varmatoimisempia vielä 20v vanhoinakin kuin mikä tahansa auto.
Ja se, että jos joku auto (yleensä ne vanhemmat) on helppo ja halpa korjata itsekin, ei lohduta pätkääkään kun olet 800km päässä kotoa ja aamulla pitäisi olla työmaalla. Ja se, ettet ole työmaalla maksaa asiakkaalle vaikka 20k€/h. Sitten jos ajot on lyhyitä eikä auton pettäminen aiheuta juuri vitutusta kummempaa vahinkoa, niin tilanne on toinen. Niillä blingblingeillä ei toki saada saada mitään luotettavuutta lisää, mutta kyllä se niin vain on että yleensä uudempi ja vähemmän ajettu auto on luotettavampi. Ja uudemmissa autoissa valitettavasti tuota krääsää on aina vaan enemmän. |
#80
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
-Pauli- |
#81
|
|||
|
|||
Vanha on vaan kauheen huono siinä kohtaa kun sillä paalaa jonkun tuoreemman kanssa yhteen.
|
#82
|
||||
|
||||
Lainaus:
-97 ja vanhempiin en ole ikinä tutustunut, niissä kai moottori oli poikittain. Mutta B5/3B korinen 1997-1999, syncro neliveto (visko kytkin), moottori pitkittäin, Sitten tuli 3BG 2000-2005, Torsen täysin mekaaninen jatkuva neliveto, moottori pitkittäin. 2005 vaihtui korimalli 3C, neliveto vaihtui Haldexiin, moottori poikittain. Vastaavsti Golf, jne, siirtyi Syncrosta suoraan Haldexiin, moottorit poikittain. Pikku Audeissa käytetään Haldexia. Ja isommista löytyy edelleen Torsen.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#83
|
|||
|
|||
olen vielä yrittänyt pysytellä autoissa 2000 ja sitä vanhemmissa. nykyinen kehonkuljetin hintahaarukan alaosasta ja mallia 2000, kyseessä 200cdi mersu. kyllä tällainenkin alkaa olla jo aikamoinen sähköbanaani! netin vertaistukiryhmien avulla selvinnyt tällä viime kesäkuusta n.12000km ilman ihmeellisiä ongelmia.
silloin tällöin tulee ajettua uudemmillakin, ei ne kyllä herätä omistamisen haluja. ajaminen tuntuu samalta kuin muillakin, huoltokuluja kun kuuntelee niin ei houkuta. tuntuu työkavereilla olevan huoltokeikat välillä samanhintaisia kuin minun autot! viime vkl ajoin jollakin toyotan hybridi chr vai mikä lieneekään, kesti todella kauan saada pihasta edes liikkeelle. tällaiselle urvelolle pitäisi pitää todella käyttööottokouluts että voisi alkaa ajaa uusilla autoilla. perehtymättömyys on todellinen turvallisuusriski. |
#84
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#85
|
|||
|
|||
Ajelen kans vanhalla pätkädefellä kesät ja talvet. Aina kovilla pakkaskausilla jotain sähköhäikkää mutta selvitty on. Vanha mikä vanha. On kuitenkin lähes 20 v. Huoltohommat ei kovinkaan ihmeelisiä. Motonetistä saa tarvittavat värkit.
|
#86
|
|||
|
|||
Kyllä tuollainen on torseni, vastaavanlainen vaihdelaatikko kuin saman ikäluokan A4.
|
#87
|
||||
|
||||
Kyllä noissa ensimmäisissä 3B korisissa on syncro. Voin muistaa väärin tuon -99. Saatto olla 97-98.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#88
|
|||
|
|||
Onko edes merkitystä mikä nelivetojärjestelmä käyttöautossa on? Käyttöä varmasti toki monenlaista. Itsellä se on todella jyrkän pihatien nouseminen kotiin, talvella mahdottomuus päästä muulla kuin nelivetoisella autolla. Kaikilla nelivetoautoilla olen kuitenkin aina talvella mäen päässyt ylös, oli se sitten miten "parjattu" Essonpaarissa tahansa. Kuitenkin ne vajaavetoiset on aina jäänyt sinne mäen alle parkkiin...
|
#89
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja toiset sanoo, että ei normaali käytössä nelivedon kytkeytymistä huomaa (haldex. jne.) Mutta itse ainakin mieluiten ajan jatkuva nelivetoisella, kuin etuvedolla, jossa takapää tulee mukaan ääritilanteissa. Itsellä sama tilanne pihan suhteen. Neliveto talvella lähes pakollinen.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#90
|
|||
|
|||
Esimerkiksi Navarassa ja Pathfinderissa pyöränlaakerivika estää 4-vedon kytkeytymisen. Ei mene katkaisijasta päälle.
4-vedot ovat toimiessaan 4-vetoja, kaikki. Kuitenkin se Audin hieno, mekaaninen torsen-neliveto ainakin 4B-korimallissa jää paikalleen, kun etuvetonivel korkkaa. Usko tai älä. |
#91
|
||||
|
||||
Lainaus:
Duunikaverin -14 xc70 volvo tuntuu etuvedolta ennekuin takapää tulee mukaan. Esim liikennevaloista lähtiessä huomaa. Ei vaikuta varmaan arkikäyttöön. Sitä en tiedä mitä paksussa lumessa tekee, aikanaan volvon henkilöautonelivedot ei osannu paikaltaan lähteä neljällä raapien vaan piti saada ensin liikettä aikaiseksi etuvedolla. Ja välillä ei saanut.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#92
|
|||
|
|||
Lainaus:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-nelivetotyypit Torseni jää paikoilleen jos yhden pyörän nostaa ilmaan mutta muuten se on omasta mielestäni paras systeemi tavalliseen henkilöautoon, ainaki niistä mistä itsellä on kokemusta. |
#93
|
|||
|
|||
Lainaus:
Aikanaan oli muuten korjaamolla Audin Q3, josta oli etuperästä jotain porsinut. Auto oli hetken takavetoinen, laatikon vaihtoon asti. |
#94
|
|||
|
|||
Ja täälläkin sama homma, en pääsisi talvella pihapiiriin ilman nelivetoa. Ja kärryn kanssa puukuormia kuskaten.
|
#95
|
|||
|
|||
Lainaus:
Olisko jo tuossa Audi A3 1gen a3 haldexissa neliveto löysästi? päällä jo liikkeelle lähdettäessä? Joskus asiasta tehden pysäytin valoissa jääspoorien reunaan, ja kyllä aika lailla yhtä aikaa luisui perä ja keula spoorin pohjalle liikkeellelähdössä. Tasasella jäällä, sopivalla kaasulla/kytkimen nostolla eturenkaan nastat kerkiää piirtää viivaa jäähän muutaman sentin, ennen kuin taka-akselille saadaan niin paljon voimaa, että sutiminen loppuu Joskus kokeiltiin kännykameralla kuvata sivusta, kun talvikelillä lähtee täyskaasulla sutien liikkeelle; etupää kerkiää sutia 10-20 cm, ennen kuin takaset lähtee sutimaan. Ja tuo ajonvakautus/esp? on aika äkkinäinen (ihmekkö tuo, kun noita vanhimpia), kestää vedättää nelipyöräluisussa, kun onnistuu menemään "tasaisesti", mutta kun sitten pikkusenkaan tärähtää/joutuu korjaamaan tms. niin tehot pois, ja karmee rutina, kun jarruttelee renkaita.... Onneksi on napista poiskyttettävä tuo esp?, neliveto jää päälle, ja voisko olla että jarrut hoitaisi vielä tasauspyörästön lukitusta? Kaivaa nimittäin joka nurkkaa alaspäin, kun eteneminen loppuu.... Ja ESP päällä etenee lumihangessa huonommin kuin etuvetoinen ilman esp:tä. (sammuu, kun tiputtaa tehot, ja jarruttelee itsensä sammuksiin) Ja sitten kun esp napista pois, niin ajonvakautus täysin pois, tosi hankala ajaa nelipyöräluisussa, ja herkästi alkaa lumi pölyämään penkassa... ihan sattuman varaisessa asennossa poistuu säteen suuntaan..... (on testattu useamman kerran jäällä) Ja tosiaan noissa henkilömallin haldex- neliveto vokkeloissa (mm. em audi a3) ei ole noita kardaanin holkki tms. ongelmia, kuten esim. volvoissa. Ja tuo torsen-nelivetokin lienee luja, minulla ei tietoa tyyppivioista. (muuta kuin isompi? kulutus) |
#96
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Torsen |
#97
|
||||
|
||||
Täällä on kova keskustelu, mikä on hyvä henkilöauton voimansiirtojärjestelmä, torsen vs haldex.
Mulla oli käyttöautona 1997/98 VW Passat V6 syncro, eli "pirkka-quattro". Pitkittäiskone Torsen neliveto. Voimansiirto on 50/50, ja takapyörät vetävät tosiaan hyvin. Esim kerran peräkärryn kanssa ajoin pellon kautta takapihalle. Pellon reunassa olikin lumen alla oja, ja auton pohja otti kiinni. Hieman kaasua, ja kaikki neljä nurkkaa sutien vetivät yhdistelmä eteenpäin. Muistona kurainen perävaunu. Joskus vedin pihassa rungotonta Pajeron koria. Passatti suti kesärenkailla joka kulmasta, mutta eteenpäin päästiin. Enempää ei voi vetopitoa henkilöautolta vaatia. Painavan telikärryn kanssa jyrkässä mäessä, asvaltilla hiukan hiekkaa, takapyörätkin vinkuivat asvaltilla. Minun kokemuksen mukaan Torsen järjestelmä vetää yhtä hyvin, kuin olisi kytkettävä tönkkö neliveto. Henkilöautossa en voisi enempää vaatia. Nyt on käyttiksenä BMW X5. Siinä etupyörät eivät vedä mielestäni tarpeeksi. En muista suhdetta, mutta oliko se 30/70? Tienpäällä hyvä, mutta syvässä lumessa ei etene niin hyvin kuin katumaasturilta odottaisi. Ei Passattia parempi, vaikka maavaraa enemmän. Painavaa kärryä en ole vielä ehtinyt vetää lumella tai kurassa. Suoriutunee siitä paremmin, painoeron takia. 1525 vs 2200 kg. Haldexista en tiedä mitään, poikittaismoottorisia autoja en ole omistanut koskaan.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#98
|
||||
|
||||
Torsen lukoissa tietysti pieniä käyttäytymiseroja sen mukaan miten mitoitettu. Perustoiminta ymmärtääkseni kuitenkin kaikissa sama. Jos tyhjää pyörivällä pyörällä ei ole mitään vastamomenttia lukko ei pure kiinni. Omassa H1:ssä on Torsen lukot molemmilla akseleilla. Vaatii oman vähän erikoisen ajotyylin maastossa. Kun pito irtoaa niin pitää antaa reilusti jarrua jotta lukko/lukot puree kiinni. Kiinipuremisen jälkeen pysyy kyllä kiinni niin kauan kun vielä vetävällä pyörällä on kunnollinen vastamomentti. Kun momentti hellittää niin lukko "aukeaa".
Tässä yksi aika havainnollinen selitys toiminnasta. https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A |
#99
|
||||
|
||||
Jos saa lainata topicia, niin haluaisin saada suosituksia/epäsuosituksia.
Nyt käyttökinnerinä Grand Vitara 2,5 V6 vm 2000. Alkaa olemaan tarve uudemmalle ja koska oikeasti haluan työvuorojen ja asuinpaikan takia nelivedon, niin kaipaan käyttökokemuksia jne. Harkinnassa uudempi (2010>) GV, mutta ne ovat ymmärtääkseni jatkuvia nelivetoja ja mietityttää, että eteneekö sujuvasti sellaisessa 30-40cm umpihangessa? Kriteerit tulevalle autolle: Bensa, automaatti ja konvertoitavissa kaasulle. Hinta max 15 000 Kiitos |
#100
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi | Timppa T | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 29.04.2020 03:57 |
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa | toyota4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.09.2019 06:24 |
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 13 | 16.09.2015 21:19 |
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 02.12.2012 13:45 |
Defender Td5 vai vanhempi? | Kuutio Kuitunen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.06.2009 14:05 |