![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
"Video ei ole käytettävissä" Lainaus:
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Mä meinasin kyllä omaan Hi-Liftiin kanssa askarrella tollasen "kaatokärjen". Ei yhtä hienojakoisissa osissa tunkkaava ku oikea kaatotunkki, mutta lienee kuitenkin pirusti parempi kuin ei mitään...
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
4 tonnin uusi pyöritin eka tukki työmaalla ja .....................
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
jottei ois tylsää ni tela remppakin samaan mylläkkään..........
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Mitenhän on asioiden laita sen suhteen kun tuli hommattua myös bensapöristin saha, johon oli jo ennestään sopivaa laippaa - ekat kokeilut oli 28 tuumaisella laipalla, 3/8, 1,6 mm pyöreäkulmaisella terällä. Sitä laippaa käytän vaan erikoistilanteissa.
https://youtu.be/QgB6O_GqIx4 Jos tätä varten tulee hankittua uusia laippoja, pistää miettimään onko pienemmillä terillä kevyempi työskennellä. Monessa sahassa on 325 terä. Silloin voisi olla isompi vetoratas. Rupeaa olemaan myös uusia terävaihtoehtoja kuten Stihlin Hexa. Johdollisesta sähkösahasta sain ehkä ankkurin rikottua. Siihen oli jonkin verta terää ja laippaa, jotka käy bensasahaan. Omassa pihassa ei kuitenkaan enää paljon sahattavaa. Pihassa johtovehje oli hyvä. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Talven polttopuu savottaa aloiteltu. Vanhoilla koneilla pärjää ihan hyvin, kun ei urakka vauhtia tarvitse tehdä 😅
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Jos puita tarvii itse vaikka lämmityskäytössä, ei tuotetusta hyödystä ole välistävetäjiä. Uutta konetta harvoin ilmaiseksi saa ja jos pääomalle laskee koron, vanhalla toimivalla koneella on helpompi kohtuullisella työmäärällä saada hyötyä työstä itselle.
|
|
#8
|
|||
|
|||
Tosi hyvä yhdistelmä, vaikka tarvisi polttopuita enemmälti...Lainaus:
Siis Jos on aisaohjaus ja veto, niin ihanteellinen yhdistelmä, kun laittais pehmeämmät/pyöreäolkaiset renkaat. (näyttää kuorma-auton renkailta) Siis tuo isoilla (28"?) eturattailla oleva neliveto, varsinkin ympäriinsä ketjutettuna, on harvennuksille ja polttopuuhommiin todella kätevä, huomattavan kapea verrattuna uudempiin/isompiin, ja painoa taitaa olla n.3500 kg. Ja nuo vanhat kuormaimet myös huomattavan käyttökelpoisia polttopuun hommaukseen, toki ulottuvuus muutaman metrin pienempi, kuin isommassa, uudessa yhdistelmässä, mutta noissa usein käytetään vinssiä tms. apuna, että saa pöllin kouraan... Ja jos kantaa olkapäällä sen tyypillisen 20-30 metriä, niin ajouriin tarvii aika paljon vähemmän pinta-alaa, kuin puoli metriä leveämmällä yhdistelmällä, jonka kuormaimen ulottuvuus tuplat, nopeus myös reilut tuplat, hallittavuudesta puhumattakaan... Taannoin itse olen ollut vuosittain muutamia viikonloppuja ajamassa polttopuita/tuulenkaatoja yms. vielä vanhemmilla vehkeillä; Fordson Major, "pakoputkilämmitteisellä rättikopilla" ja puu rakenteinen "iso" reki rautajalaksilla ja "Joutsalainen-" kuormain 50m vaijerilla.... Toki minun hommiin ei yleensä kuulunut Traktorin ajaminen, eikä kuormaimen käyttö (Jo silloin kuormainta käytettiin yhdellä köydellä kuormaa tehdessä/purkaessa) Minun tehtävä oli yleensä vetää ja kiinnittä vaijerin päässä olevat sakset pöllin/tukin päähän, ja ohjata/kangeta tukki reelle, ja asemoida se kuormaan. Päivän saldo oli yleensä 3 miehen porukalla yksi kuorma (pystystä vajaan 10 km päähän pihaan 8-12 pino m3.) |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Turbo topicci | Mappe | Tekniikka & Jutustelu | 165 | 26.09.2016 18:31 |
| Mystinen vika samuraissa | JoniS | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.09.2011 11:26 |
| Rangen mystinen käyntihäiriö | rangemies | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 24.09.2010 12:44 |
| Mystinen ABS-vika | rhm | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.08.2009 19:41 |
| Banaani - mystinen herkku | mikk0 | Cooking & Food | 0 | 16.05.2002 12:54 |