![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ^Kätevästi siirtyy autoilun kuluja asumisen kuluiksi... ![]() Eiku, tallin lämmitys, sehän on muutenkin jo lämmin, ja sähkö tulee töpselistä. Miten pääsi unohtumaan...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
En nyt jaksanut noita kaikkia sivuja selailla. Mutta mä vaihdoin mun paskan sähkökinnerin toiseen sähkökinneriin, joka on suunniteltu pikkusen paremmin.
Eli alunperin oli VW Up, joka siis on suunniteltu alunperin polttomoottorille, mihin VW sit on tunkenut sähkötekniikan. Hyvää tuossa oli se vanhan aikaisuus. Ei mitään hemmetin hipaisunäppäimiä ja vanha kunnon keppi mistä laitetaan automaatin vaihde silmään. Mut haittoja oli sitten melkoisesti. Se otti todella surkeasti sähköä vastaan ja talvella vielä surkeammin. Aina oli sellainen latausahdistus, mistä löytyy laturia kun taas se saatanan akku on tyhjä. Talvella sillä pääsi n.100km ja kesällä n.300km. Tuokaan ei olisi ongelma jos se ottaisi kunnolla sähköä vastaan, mut eih. Edes kesällä se ei ota kunnolla sähköä vastaan. Talvella siitä myös loppui lämmitysteho. Vahva veikkaus tuon liittyvän siihen kun siellä sisällä paistaa peltipinta. Sitä ei ole verhoiltu millään. Minkä myötä se hohkas aika huolella kylmää aina kun oli pakkasta. -10 kun ylittyi niin piti ajella hanskat kädessä kun näpit jäätyi muutoin. Eikä se auta kun keulalla on syyläri, missä ymmärtääkseni kiertää samat nesteet kuin ohjaamossa. Minkä ihmeen takia se pitää keulalla käydä jäähtymässä?? Sitten ne VW lukuisat softa bugit.. Hitto niiden kanssa meni hermo. VW ei todellakaan osaa tehdä softaa. Etäkäyttösoftakin oli suurimmaksi osaksi aina pois käytöstä kun se ohjelma ei vaan toimi. Sit se oli tooooooooodella hidas käyttää. Nyt alla on BMW i3 94ah Rex. Vaikka tuo on vuosimallia 2016 niin se oli kalliimpi kuin up. Tosin tuo auto on uutena maksanut yli 50ke, joten ei se pahan hintainen enää ole. En tiedä kuka ostaa noin pienen auton tuohon hintaan, mut joku on ostanut. Bimmerissä asiat on pikkusen paremmin kuin upissa. Nimittäin se on alunperin suunniteltu sähköautoksi. Tuossa tiistaina oli -25. Ei mitään ongelmaa lämpiämisen suhteen. Aamulla kun lähti ajeleen niin 10min aikaisemmin aktivoin esilämmityksen. Autoon mennessä se oli mukavan lämmin. Tuon voi ihan etänä tehdä, kuten upissa. Ainut, että bimmellä tuo softa aukeaa melkein heti ja käskyt menee autolle melkein heti. Vielä ei ole ollut ongelmaa softan kanssa. Tuolla ei kauheasti sen pidemmälle ajella kuin upillakaan. Mutta tuo ottaa huomattavasti paremmin sähköä vastaan. Mökillä se 3 tunnissa latas akun melko tyhjästä täyteen. Tampereelta kun lähti ajeleen kohti pk-seutua niin akussa oli 60% virtaa ja se ilmoitti rangeksi 90km. Ei muuta kuin matkaan. Motarin alussa aktivoin autosta löytyvän REX ominaisuuden. Joka on siis Range Extender. Tuo on melkein 5000e lisävaruste ollut muinoin ja se tuo autoon 600cc kaksi pyttyisen polttomoottorin, jonka ainut tehtävä on lataa akkua. Sen kaverina on sitten 9 litran bensasäiliö. Mutta tuo ominaisuus kun aktivoitiin, cruise oli koko matkan 100 määritetty. Rexin bensa loppui myllykukon kohdalla. Akussa oli silloin kapasiteettia 55% (syö siis hieman akkua 100 vauhti enemmän mitä rex tuottaa) ja rangea oli reilu 80km. Siitä hurautin Konalan s-marketin pihaan. Pikalaturi kiinni 10min ajaksi ja siinä saatiin 8kwh virtaa. Nyt rangea oli yli 110km. Hyvin pärjäs taas. Samalla kävin abc:lla vetään tankin täyteen bensaa niin se pelastaa taas kun tulee latausahdistus. Mut tuollaisia noi kaikki sähköautot pitäs olla. Kaverina tuollainen REX ominaisuus niin ei tule minkäänlaista latausahdistusta. Tuolla teoriassa voisi lähteä vaikka lappiin ajeleen. 10-litran kannu bensaa messiin ja 100km välein tankkaus. Se on nopea homma. Sitten mitä tulee tuohon sähköhintaan mitä jengi itkee tuolla. Pitääkö olla niin tampio, että ottaa jotain pörssisähköä. Voi voi kun sen hinta voi muuttua. Se on ihan oma valinta jos ottaa sen riskin hinnan noususta. Itse tein kesällä 2v sähkösopparin. Ei vituta yhtään maksaa yösähköstä sitä 0,038€/kwh tai päiväsähköstä sitä 0,05€/kwh. On niin edullista ladata sähköautoa yön aikana akku täyteen. Ei ole paljon jaksanut enää lidliltäkään ilmaista sähköä hakea kun se on niin helppo himassa vaan tökkää laturiin kiinni yöksi. Eikä mua kyllä kesällä haittaa uutiset missä sähkönhinta on romahtanut. Silti latailisin himassa samanlailla kuin ennenkin. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tollanen sivu osu silmään jostain mainoksesta vaikka ihan muuta kattelin.
Tuolta sais varmaan konversio-osia jos joku innostuu sähköä laittamaan perinteisen tilalle johonkin härveliin....on moottoria ja vaihteistoja ym. https://cascadiamotion.com/productli...EaAmtMEALw_wcB
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#4
|
||||
|
||||
![]() Meinasi olla hupaisan näköinen tuo paneeli, sopivasti kun höttölunta sateli sen päälle. Selkeästi näki että erillisistä ruuduista on tuokin tehty, ja ruutujen välillä on ilmeisesti sähköisiä eroja kun osasta on sulanut lumi enemmän kuin toisista... Yllättävän hyvin tekee kyllä sähköä tuokin, ja hyvin tuollakin tulee esille se ettei kummoista varjoa tarvitse kun tuotto romahtaa. Testattiin tuota, laittamalla varjoksi millon mitäkin, jopa ohut naru riitti pudottamaan tehot alle sadasosaan, kun meni koko paneelin yli, ja selkeästi tuossa on neljä erillistä sarjaan kytkettyä ryhmää jotka ovat kytketty rinnan. Yhtä ryhmää kerrallaan varjostamalla sai "hallitusti" pudotettua neljänneksen kerrallaan tehoista... "Hyötykäytössä" tuokin, toimittaa ylläpitolaturin virkaa yhdelle 90-lukuiselle tietokoneilla lastatulle autolle... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole helppoa Teslan omistajilla: https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/...2-00ca6f3c6b9d
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tänä keväänä on eniten ollut päänvaivaa rakentaessa puusta kaksikerroksista aurinkopaneelitelinettä, johon on tarkoitus jäädä helppo laajennusmahdollisuus kolmannelle kerrokselle. Olen yrittänyt valita edullisia mutta kestäviä materiaaleja. Sivuttaistueksi ja painoksi tuli kuorittuna kuusi ja mänty, jotka on tarkoitus jäädä paneelien suojaan niin ettei lahoa. Niiden alla on suodatinkankaan päällä pätkittyä sähköpylvästä. Aurinko on viimepäivinä porottanut kunnolla. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja sit tää hienohelmojen malli https://rivian.com/ Hummerilta löytyy https://www.gmc.com/electric/hummer-ev Ja Ford F150 saa myös sähköisenä
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur Viimeksi muokannut Hessu888 : 03.04.2022 13:17 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"Kuluvana talvena Tesla Model 3:ssa ja Model Y:ssä ilmenneet lämmityslaiteongelmat ovat kärjistäneet tilannetta. Pakkastalvena perusmallin lämmitys lakkasi kokonaan toimimasta, ja igluiksi muuttuneet autot jouduttiin hinaamaan organisaation kahden Suomessa toimivan merkkikorjaamon pihoihin." ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Rupes mersun nox / adblue ongelmat olemaan liikaa mielessä niin vaihdoin sen BMW i3 94Ah REx 2018 malliin. Pörssisähköllä olen tuota lataillut ja bensamoottoriin ei oo tarvinnut vielä turvautua. Näköjään kuukaudessa tulee noin 1500km ajettua. Tässä on semmoinen latauksen ajoitus ominaisuus jolla saa yöaikaan ladattua halvemmalla. Talossa on aurinkopaneeleja ja lisää voidaan ostaa mutta kun tuo auto on päivällä työpaikalla niin tuotakaan ei voi hyödyntää mitenkään järkevästi. Se tuntinetotus pitäs olla vuorokausi tasolla niin heti ostaisin reilusti paneeleja lisää.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |