Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.01.2022, 22:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Miksi otit akulta? eikö sähkö tule laturilta?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
Aika hurja jännitealenema! Itse releistäsin valot niin, että akulta paksu johdin (2.5 mm2) sulakkeen läpi releelle josta lampulle. Ja lampulta yhtä paksulla kunnon maadotuspisteeseen.
Releen ohjaus sitten niistä nykyisistä lampulle menevistä piuhoista. Joka lampulle omansa, lisää toimintavarmuutta.
Siis jos maksimaalista jännitettä haetaan polttimolle, niin releistyksen syöttöjännite laturilta.
Ja siihen laturilta lähtevään virtajohtoon järeä sulake, tai mielellään 2: lyhyille ja pitkille omansa; siis jos kärähtää jostain syystä, niin jää vielä toiset valot....
-> esim. https://www.puuilo.fi/bl-sulakkeenpidin-maxival ja siihen 40-50a sulake.
Ja tuosta sitten 6mm2 johdot sulakerasialle, josta sekä lyhyen että pitkiän valon releelle omilta 30 a:n sulakkeilta.(parempi tulee, jos molemmille lyhyille ja pitkille oma rele ja sulake; siis 4 relettä, ja jokaisen releen sähkönsyötössä oma sulake, silloin vois riittää jopa 10a sulake, mutta 15-30a sulake palaa varmasti, jos oikosulku.

Johdot 2,5mm2. (siis jokaiselle polttimolle oma 2,5mm2 johto releeltä, 1,5mm2 on jo aika hyvä)

Ja sitten tuo maadoitus; siis polttimoiden maadoitus; sekin pitää tehdä huolella, esim. jokainen polttimo em. 2,5mm2 johdolla korin/rungon maadoituspisteeseen, lohko on yleensä maadoitettu koriin/runkoon huomattavan hyvin. (ihannetapaus olisi maadoitus lohkoon, mutta tärinä aiheuttaa ongelmia)

Ja sitten se varoituksen sana: Jos latausjännite yli 14 volttia, polttimoita alkaa mennä kuin "tupakkia".

Paras ratkaisu olisi päiväajovalot ja niiden lisäksi alkuperäisten lyhyiden alennettu jännite taajama-ajoon:
Kuinka se tehdään:
lisätään yksi rele lyhyiden valojen releen "eteen":
Jos rele on vetäneenä, niin silloin sähkö tulee suoraan sulakkeelta, ja jos rele ei vetäneenä, niin sähkö kiertää esim. 10 metrin pitkän 1-1,5mm2 johdon kautta, joka toimii nimenomaan etuvastuksena, jonne jää suuruusluokkaa 2 volttia, ja silloin polttimien ikä suuruusluokkaa 10 kertaistuu verrattuna 14 volttiin.
(Ulkomuistista tuo 10m/1-1.5mm2, tarkista)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.01.2022, 00:40
Nasty Nasty ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.11.04
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 201
Perusasetus

Huh huh ei kai uuteen autoon mitään 10m johtokieppiä kannata laittaa vaan tekis niin että laittas vaihtoreleet jolloin käytetään auton omia syöttöjohtoja lampuille ja kun tarvitaan parasta valotehoa kytketään , suorasyöttö akulta lampuille , tietty sulakeet yms kuten tuolla ylhäällä on kuvattu.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.01.2022, 07:16
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

https://www.completos.fi/fi/tuote/va...-vm-2016-musta
Olisko jokku tuommoset parempi vaihtoehto?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 22:46 (GMT +2).