![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Nyt vajaan 500km:n kokemuksella lähinnä katuajoa 175/80R16 nastarenkailla. Itsellä ei aiempaa kokemusta kytkettävistä nelivedoista, joten nyt pääsee hyvin vertaamaan taka- ja nelivetoa. Eihän täällä eteläisemmässä Suomessa ole kuin kymmenisen senttiä lunta, mutta aiemman lauhemman sään jäljiltä nyt oli paikoitellen jäätä lumen alla monipuolistamassa ajokokemuksia. Etenkin takavedolla. Eihän nuo kapeammatkaan nastarenkaat tee takatuupparista kiskoilla etenevää ja ajoittain ESP:llä oli hommia ja ei juurikaan harmittanut vaikka se kytkeytyy päälle yli 30km/h nopeuksissa (hitaammalla nelivedolla en huomannut kokeilla tuota nopeutta). ESP ei kuitenkaan tappanut etenemistä täysin. Sinänsä ajotuntuma oli hyvä lumisella mutkatielläkin. Vaikea toki muuta kuin mutuilla, kun ei ole vertailukohtaa muista renkaista (ainoastaan alkuperäisistä Bstone Duelereista, joilla kokeiluna eteni viime keväänä yllättävän hyvin nuoskalumessa maavaran rajoissa). Nyt takavedolla jäi pari kertaa sutimaan paikaltaan lähtiessä lumen alta löytyneen jään kohdalla, mutta siitä pääsi liikkeelle ilman nelivetoakin p*rsaukisen "lukkoperällä" vetämällä kevyesti käsijarrusta (eka autoni takavetoinen Corolla opetti). Nelivedolla toki aivan toinen auto ajettavuudeltaan liukkaalla. Silloinkin renkaissa eniten miellytti tukevahko ja leijumaton ajotuntuma. Ei toki tuolla lumen paksuudella olisi saanutkaan nousta lumen päälle, mutta sellaisestakin on kokemusta toisella nelivetoisella leveämmillä nastarenkailla. Parilla käytöstä poistetulla tienpätkällä (ei kunnossapitoa) pääsi kokeilemaan ns. suljetulla alueella suoraan kiihdyttelyä ja jarruttelua lumen ja sen alla paikoittain jään peittämällä asfaltilla. Tuossa takavedolla ei viitsinyt kokeilla muuta kuin että suttaa, mutta nelivedolla meni luottamusta herättävästi. Paikaltaan ESP poiskytkettynä ja 30km/h yläpuolella sen kanssa ja kyllä se ajoittain perstuntumalla leikkaili moottorin tehoa tai jarrutteli muuten eli siitä päätelleen oli liukastakin. Ja jarrutuksissa välillä rutisi ABS. Ei mitään täyttä runttaamista kiihdyttäessä eikä jarruttaessa, mutta reippaasti kuitenkin ja maks. vauhtia joku noin 70km/h ennen umpikujan päätä. Nastarenkaiden rengasmelu kuului maantieajossa, mutta oman korvaan ei kuitenkaan kovimpana äänenä, kun 80-90km/h vauhdeissa ns. aerodynamiikasta johtuen ilmavirtauksien ja kovemmassa nopeudessa moottorin äänet ylittivät sen. Tuon(kaan) puolesta ei siis harmita nastarenkaiden valitseminen kitkojen sijaan vaikka valikoima tuossa koossa oli pienempi (Hankook RW11) ja tällä vielä vähäisellä kokemuksella nastat tekevät takavedosta käyttökelpoisemman talvella (ESP:n "turvaverkolla"). Pienellä varauksella tosin eli kuskille on kelisilmästä hyötyä. Jimnyn takavedon pidon rajallisuuden kun huomasi jo kesällä irtosoralla paikaltaan lähtiessä etenkin peruuttaessa. Nyt on tullut vielä ajeltua ehkä jatkoa enemmän takavedolla talvikelillä ihan kokeilumielessä. Tavaratilassa olen nyt talviajossa pitänyt 70Ah akkua akkukotelossa ja sehän sopii sinne kuin valettu, etenkin kun pitää takapenkin sen puolen selkänojan pystyssä. Noin 20kg lisäpainoa takapäähän. Toinenkin mahtuisi vielä tuon vierelle. Mikäköhän mahtaa olla Jimnyn painonjakautuma eteen / taakse. Pienellä etsimisellä en löytänyt kuin sallitut akselimassat ja niiden perusteella täyskuormalla voisi olla 44% eteen ja 56% taakse. Olisikohan sitten pelkällä kuskilla ja bensalla hatusta vedettynä päinvastoin eli ei pahemmin kevytperäinen silloinkaan. Erään autotoimittajan jutussaan vinkaamana tuli muuten kokeiltua ja toimivaksi havaittua, että rehellisenä perusautona uusimman mallinenkin Jimny on liikuteltavissa pelkällä starttimoottorilla, joskin moottori käynnistyy samalla vaikka auto jo liikkuukin vaihde päällä. Siis saa ainakin siirrettyä pois vartioimattomasta tasoristeyksestä moottorin sammuttua. Ja miksei maastossakin ennen vajoamista akseleita myöten maaperään.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
TM- lehden mittaama painonjakauma tyhjänä: 53% eteen 47% taakse.
Ajon aikana (mitä mahtaakaan tarkoittaa?)52% eteen 48% taakse. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nyt kun mainitsit, niin onhan itsellänikin tuo TM:n juttu kännyssä kuvina. Siinä on tosiaan nuo prosentit. Lisäksi on kerrottu mitattu massa tyhjänä 1125kg ja ajon aikana 1310kg. Ihan arvauksena tuo kilomäärien ero voisi ehkä olla standardikokoiset kuski, kartturi ja tankillinen bensaa. Aika hyvä painonjakaumahan tuossa sitten onkin. Ei vaan vetopito takavedolla ole ehkä ollut suunnittelussa ihan ykkösjuttu.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Onko kellään kokemusta molemmista, tästä uudemmasta että edellisestä mallista, onko uusi parempi jäisellä maantiellä urissa ja polanteissa?
Vanhempihan on aivan kauhea. SJ:stä nyt puhumattakaan. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sen mitä tuli tuossa joku aika sitten haastateltua erästä uudemman Jimpan omistajaa (jolla vanhan mallisella takana 8 vuotta), niin tämä oli itseäkin askarruttaneesta aiheesta kysyttäessä sitä mieltä että nimellistä kolmen sentin eroa raideleveyessä ei kyllä huomaa, ja että rengastuksella suurin ero/vaikutus kumpaisessakin uraherkkyyden suhteen.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa 27.12. kirjoittelemani ajokokemukset olivat tosiaan monin paikoin keskimääräistä liukkaammista oloista vaikka olikin pakkasta reilut 10 astetta. Jäätä tuoreen hämäävästi yhtenäisen pakkaslumen alla aiemman plussakelin jäljiltä etenkin niillä parilla tieverkosta poistetulla muutaman sadan metrin tienpätkällä. 30.12. ajelin muutaman asteen pakkasessa taajamanopeuksilla, kun sateli uutta lunta tuon aiemman päälle ja pitoa oli huomattavsti enemmän takavedollakin, nelivedolla ehkä jo tylsyyteen asti.
Juutuupissa TM:n koeajossa ajelivat Jimnyllä kantohangella ilmeisesti 205 levyisillä renkailla ja tuo hanki kantoi Jimnyn painon juuri ja juuri paikoitellen vähän upottaen eli jättäen renkaiden jäljet lumeen. Tiedä sitä miten tuossa olisi mennyt kapeammilla renkailla, tuskin ainakaan vähemmällä hankeen uppoamisella. 27.12. kirjoittelemani aiemmin toisella nelivetoisella lumen päällä "leijuminen" leveämmillä nestarenkailla oli puolestaan epätoivottua, koska silloin ei ollut kantolunta vaan reilusti pakkaslunta, mutta autokin lähes 3 kertaa Jimnyä tehokkaampana etu-, keski- ja takalukollisena ilman luistonestoa ja ESP:tä ei ollut Jimnylle mikään verrokki. Eli kapeammankin talvirenkaan mahdollinen paremmuus riippuu vähemmän yllättäen olosuhteista ja tällä kommentilla julistan täten rajoitetun vastuuvapauteni. Ralliautomainen sekarengastus voisi toki olla yksi vaihtoehto tieliikenteen ulkopuolellla. ![]() EDIT: korjattu pvm 30.10. -> 30.12. Viimeksi muokannut nemola : 02.01.2022 13:06 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Talviajokokemusta on tosiaankin molemmilla malleilla vieläpä samoilla Nokian Hakkapeliitta 235/75r15 nastarenkailla. Eihän niissä paljoa ole eroa, uudempi tuntuu kuitenkin vähän vakaammalta polanteissa ja karhun urissa. Alustarakenteet molemmissa käytännössä samanlaiset, mutta erojakin löytyy: Uudemmassa runkoa jäykistetty ja kallistuksen vakaaja on järeämpi. Akseliväli on sama. Raideleveydet: vanha edessä: 1.365m. Uusi: 1.395m. Vanha takana: 1.355m. Uusi: 1.405m. Uudessa raideleveys lisääntynyt siis edessä 30mm. ja takana 50mm. Olisko näillä sitten vaikutusta ajettavuuden eroihin? Nelivedon käyttö vakauttaa molemmissa ajettavuutta liukkaalla ja polanteisella alustalla.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Onnittelut täältäkin uudesta Jimnystä. Kyllähän ainakin tällä nykyisellä mallilla ajelee vähän pidemmänkin matkan ok. Itsellä toistaiseksi pisin päivämatka on noin 460 km parilla tauolla (ilmankin olisi varmaan mennyt, mutta kun uitutti ja syötytti).
Lainaus:
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Jotenkin hassu ajatusmalli että lukko ennen nelikkoa. Tai että heijailee tahi nypyttelee känkkää kun on se neliveto...
![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Sen ajatusmallin ydin on se automatic.
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kuvissa ristijoustotilanne Punkan ajoista. Käytössä hidas neliveto, jolloin tasauspyörästöjen "lukitus" aktivoitui sopivalla kaasulla ja matka jatkui. Itse en ole ainakaan vielä kaivannut tätä toimintoa nopealla puolella, enkä varsinkaan pelkällä takavedolla.
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Juu, ei ollut noin tiukka tilanne itsellä toki takavedolla, vaan kaikki pyörät olivat maassa (tuossa olisi pelkkä Torsenkin auttanut). Tuossa oli kuitenkin ristijouston lisäksi auto kallistunut. Kävin vielä uudelleen siinä samassa paikassa kokeilemassa. Nyt parilla kokeilulla ei jäänyt kuitenkaan pakittaessa takavedolla kiinni vaikka keventynyt takapyörä sutikin, joten pienestä se oli ollut kiinni silloin edelliselläkin kerralla. Luistoneston valo kyllä vilkkui, mutta voisi se tuollaisessa tilanteessa hitaasti peruutettaessa siirtää enemmän vetoa toiselle takapyörälle vaikka ei yhtä aggressiivinen olisikaan kuin hitaalla nelivedolla.
Otin nyt sitten parit kuvatkin ja olihan tuo takapyörä kuitenkin keventynyt ehkä enemmän mitä olin ekalla kerralla kuvitellut kabiinissa istuskellen. Mutta niin tai näin, niin takavedolla etenkään peruuttamalla ei mennä kuuhun. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Jimny LCV 2022
Ostin Jimnyn niillä varusteilla, kun se kaupassa oli. Lisävarusteet olisi tulleet pitkin kesää, loput syksyllä. Ja matkaa kauppaan 250 km. Moottorilämmitin, sisätilan lämmitin, ylläpitolaturi, peilien lämmitys ja peruutusvalot, jää paikallisen jälleenmyyjän vastuulle. ( Jos suostuvat kunnolliset peruutusvalot asentamaan. ) Nastarenkaiksi kauppasivat Continental IceContact 3 205/70R15. En huolinut, koska netissä haukkuivat täysin. Testivoitotkin peruttu. Onko kokemuksia Nokian Nordman 8 205/70R15 nastarenkaista ? Entä roiskeläppien tarpeellisuus ? Tallista ulos, ja talliin sisään ajaessa ihme ääni, kuin ottaisi johonkin kiinni (ei ota). On vissiin jotain Jimnyn omia testauksia. Muilla kokemuksia / tietoa vastaavasta ? On taas mukavaa ajella, kun näkee ympärilleen ! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Uusi Jimny | Nerd-O | Chit-Chat | 157 | 19.02.2020 18:46 |
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ | jyväjemmari | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 01.01.2017 19:50 |
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2016 18:10 |
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö | ajelija | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 23.09.2014 23:37 |
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" | JER81 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 16.09.2009 21:01 |