Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.12.2021, 11:08
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

Saattaa hyvinkin olla mainio valinta. Tosiasia kuitenkin on että ne sirkkelit yleensä "pitää" paremmin kuin leveät renkaat.
Kumpi sitten vaikuttaa enemmän, kapeus vai 8mm matalampi rengas?
Kapeudesta ei voi sanoa kokeilematta, mutta sen 8mm kun "kalibroi" etusormen ja peukalon väliin, pystyy paremmin hahmottomaan miten olematon se loppujenlopuksi onkaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.12.2021, 13:39
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

175/80R16 ja 195/80R15 renkaiden ympärysmitoissa näyttäisi rengaslaskureiden mukaan olevan samat noin 20mm eroa kuin leveydessäkin, joten ainakin paperilla tuo leveys voisi vaikuttaa enemmän, koska se on kokonaan renkaan kosketuspintaa.

Tuo 5,5" vanne on 175/80R16 renkaalla alttiimpi sivukosketuksille kuin tuon 195/80R15 kanssa vaikka tuossa kapeammassa renkaassa onkin vannesuoja. Olen kuitenkin ajellut vuosikaudet 185/65R15 renkaalla 6" vanteella ilman osumia, joten ei ole enää ensijännitystä, ainakaan katuajossa.

Alkuperäistä JDM-peltivannetta (ja aluvannetta) olisi myös koossa 5,5x16", mutta ET22:lla (tarkoitettu kapeampaan JDM-Jimnyyn ilman lokareiden muovilevityksiä). Eli olisi tarvinnut spacerit ja laillisia joko vanne- tai autovalmistajan automalliin tarkoittamia on vaikea tai mahdoton löytää. No onhan nyt alla suorasovitteiset vanteet (Sparco Dakar).
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.12.2021, 10:31
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Nyt vajaan 500km:n kokemuksella lähinnä katuajoa 175/80R16 nastarenkailla. Itsellä ei aiempaa kokemusta kytkettävistä nelivedoista, joten nyt pääsee hyvin vertaamaan taka- ja nelivetoa. Eihän täällä eteläisemmässä Suomessa ole kuin kymmenisen senttiä lunta, mutta aiemman lauhemman sään jäljiltä nyt oli paikoitellen jäätä lumen alla monipuolistamassa ajokokemuksia. Etenkin takavedolla. Eihän nuo kapeammatkaan nastarenkaat tee takatuupparista kiskoilla etenevää ja ajoittain ESP:llä oli hommia ja ei juurikaan harmittanut vaikka se kytkeytyy päälle yli 30km/h nopeuksissa (hitaammalla nelivedolla en huomannut kokeilla tuota nopeutta). ESP ei kuitenkaan tappanut etenemistä täysin. Sinänsä ajotuntuma oli hyvä lumisella mutkatielläkin. Vaikea toki muuta kuin mutuilla, kun ei ole vertailukohtaa muista renkaista (ainoastaan alkuperäisistä Bstone Duelereista, joilla kokeiluna eteni viime keväänä yllättävän hyvin nuoskalumessa maavaran rajoissa). Nyt takavedolla jäi pari kertaa sutimaan paikaltaan lähtiessä lumen alta löytyneen jään kohdalla, mutta siitä pääsi liikkeelle ilman nelivetoakin p*rsaukisen "lukkoperällä" vetämällä kevyesti käsijarrusta (eka autoni takavetoinen Corolla opetti).

Nelivedolla toki aivan toinen auto ajettavuudeltaan liukkaalla. Silloinkin renkaissa eniten miellytti tukevahko ja leijumaton ajotuntuma. Ei toki tuolla lumen paksuudella olisi saanutkaan nousta lumen päälle, mutta sellaisestakin on kokemusta toisella nelivetoisella leveämmillä nastarenkailla. Parilla käytöstä poistetulla tienpätkällä (ei kunnossapitoa) pääsi kokeilemaan ns. suljetulla alueella suoraan kiihdyttelyä ja jarruttelua lumen ja sen alla paikoittain jään peittämällä asfaltilla. Tuossa takavedolla ei viitsinyt kokeilla muuta kuin että suttaa, mutta nelivedolla meni luottamusta herättävästi. Paikaltaan ESP poiskytkettynä ja 30km/h yläpuolella sen kanssa ja kyllä se ajoittain perstuntumalla leikkaili moottorin tehoa tai jarrutteli muuten eli siitä päätelleen oli liukastakin. Ja jarrutuksissa välillä rutisi ABS. Ei mitään täyttä runttaamista kiihdyttäessä eikä jarruttaessa, mutta reippaasti kuitenkin ja maks. vauhtia joku noin 70km/h ennen umpikujan päätä.

Nastarenkaiden rengasmelu kuului maantieajossa, mutta oman korvaan ei kuitenkaan kovimpana äänenä, kun 80-90km/h vauhdeissa ns. aerodynamiikasta johtuen ilmavirtauksien ja kovemmassa nopeudessa moottorin äänet ylittivät sen. Tuon(kaan) puolesta ei siis harmita nastarenkaiden valitseminen kitkojen sijaan vaikka valikoima tuossa koossa oli pienempi (Hankook RW11) ja tällä vielä vähäisellä kokemuksella nastat tekevät takavedosta käyttökelpoisemman talvella (ESP:n "turvaverkolla"). Pienellä varauksella tosin eli kuskille on kelisilmästä hyötyä. Jimnyn takavedon pidon rajallisuuden kun huomasi jo kesällä irtosoralla paikaltaan lähtiessä etenkin peruuttaessa. Nyt on tullut vielä ajeltua ehkä jatkoa enemmän takavedolla talvikelillä ihan kokeilumielessä. Tavaratilassa olen nyt talviajossa pitänyt 70Ah akkua akkukotelossa ja sehän sopii sinne kuin valettu, etenkin kun pitää takapenkin sen puolen selkänojan pystyssä. Noin 20kg lisäpainoa takapäähän. Toinenkin mahtuisi vielä tuon vierelle. Mikäköhän mahtaa olla Jimnyn painonjakautuma eteen / taakse. Pienellä etsimisellä en löytänyt kuin sallitut akselimassat ja niiden perusteella täyskuormalla voisi olla 44% eteen ja 56% taakse. Olisikohan sitten pelkällä kuskilla ja bensalla hatusta vedettynä päinvastoin eli ei pahemmin kevytperäinen silloinkaan.

Erään autotoimittajan jutussaan vinkaamana tuli muuten kokeiltua ja toimivaksi havaittua, että rehellisenä perusautona uusimman mallinenkin Jimny on liikuteltavissa pelkällä starttimoottorilla, joskin moottori käynnistyy samalla vaikka auto jo liikkuukin vaihde päällä. Siis saa ainakin siirrettyä pois vartioimattomasta tasoristeyksestä moottorin sammuttua. Ja miksei maastossakin ennen vajoamista akseleita myöten maaperään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.12.2021, 18:51
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

TM- lehden mittaama painonjakauma tyhjänä: 53% eteen 47% taakse.
Ajon aikana (mitä mahtaakaan tarkoittaa?)52% eteen 48% taakse.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.12.2021, 19:34
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Nyt kun mainitsit, niin onhan itsellänikin tuo TM:n juttu kännyssä kuvina. Siinä on tosiaan nuo prosentit. Lisäksi on kerrottu mitattu massa tyhjänä 1125kg ja ajon aikana 1310kg. Ihan arvauksena tuo kilomäärien ero voisi ehkä olla standardikokoiset kuski, kartturi ja tankillinen bensaa. Aika hyvä painonjakaumahan tuossa sitten onkin. Ei vaan vetopito takavedolla ole ehkä ollut suunnittelussa ihan ykkösjuttu.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.12.2021, 12:41
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

Onko kellään kokemusta molemmista, tästä uudemmasta että edellisestä mallista, onko uusi parempi jäisellä maantiellä urissa ja polanteissa?
Vanhempihan on aivan kauhea. SJ:stä nyt puhumattakaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.12.2021, 18:59
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.043
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riude Näytä viesti
Onko kellään kokemusta molemmista, tästä uudemmasta että edellisestä mallista, onko uusi parempi jäisellä maantiellä urissa ja polanteissa?
Vanhempihan on aivan kauhea. SJ:stä nyt puhumattakaan.
Landman:illahan lienee aika hyvä kokemus kumpaisestakin.

Sen mitä tuli tuossa joku aika sitten haastateltua erästä uudemman Jimpan omistajaa (jolla vanhan mallisella takana 8 vuotta), niin tämä oli itseäkin askarruttaneesta aiheesta kysyttäessä sitä mieltä että nimellistä kolmen sentin eroa raideleveyessä ei kyllä huomaa, ja että rengastuksella suurin ero/vaikutus kumpaisessakin uraherkkyyden suhteen.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.07.2022, 18:04
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Onnittelut täältäkin uudesta Jimnystä. Kyllähän ainakin tällä nykyisellä mallilla ajelee vähän pidemmänkin matkan ok. Itsellä toistaiseksi pisin päivämatka on noin 460 km parilla tauolla (ilmankin olisi varmaan mennyt, mutta kun uitutti ja syötytti).

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Jimnyn takavedon pidon rajallisuuden kun huomasi jo kesällä irtosoralla paikaltaan lähtiessä etenkin peruuttaessa.
Tuo havainto parilta edelliseltä kesältä tuli tehtyä taas eilen. Ristijoustotilanteeseen ajaminen takavedolla etuperin meni ok, mutta siitä peruuttaminen samalla ajolinjalla sai keventyneen takapyörän sutimaan ja vaati pientä heijaamista. Jos ei olisi sillä mennyt, niin käsijarrusta nyppäämällä tai nelivedon kytkemällä kyllä. Mutta en laittaisi pahakseni, jos tuossa tilanteessa jo pelkällä takavedolla siirtyisi automatic vetoa pitävämmälle takapyörälle. Tai sitten sen hoitaisi japsimarkkinoilla lisävarustebrosyyrissä oleva takalukko. Etenkin jos tuo tilanne olisi ollut julkisemmalla paikalla kuin syrjäisellä parkkipaikalla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.07.2022, 18:43
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.043
Perusasetus

Jotenkin hassu ajatusmalli että lukko ennen nelikkoa. Tai että heijailee tahi nypyttelee känkkää kun on se neliveto...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.07.2022, 18:56
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 221
Perusasetus

Sen ajatusmallin ydin on se automatic. Aika usein käytän Jimnyn nelivetoa kyllä, mutta en ole vielä sisäistänyt sen käyttämistä paikoissa, joista voisi selvitä ilmankin, jos tehtaalla olisi panostettu siihen. Heijailu ja käsijarrusta nyppiminen ovat puolestaan tutkimusmatkailua vaihtoehtoisiin etenemistapoihin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.07.2022, 19:50
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Kuvissa ristijoustotilanne Punkan ajoista. Käytössä hidas neliveto, jolloin tasauspyörästöjen "lukitus" aktivoitui sopivalla kaasulla ja matka jatkui. Itse en ole ainakaan vielä kaivannut tätä toimintoa nopealla puolella, enkä varsinkaan pelkällä takavedolla.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220702_203730.jpg‎
Views:	210
Size:	665,5 Kt
ID:	102536   Click image for larger version

Name:	IMG_20220702_203840.jpg‎
Views:	232
Size:	581,7 Kt
ID:	102535  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 40 (0 jäsentä and 40 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi Jimny Nerd-O Chit-Chat 157 19.02.2020 18:46
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2016 18:10
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö ajelija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 23.09.2014 23:37
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01


Sivu luotu: 10:08 (GMT +2).