![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
Jos korvaisi hydraulisylinterin mekaanisella "sylinterillä"?Siis kaksi sisäkkäin menevää neliskanttista teräsputkea, ja lukitus tapilla? https://www.kiertokanki.com/verkkoka...SABEgJ-rvD_BwE tuohon tapille kun hitsaa esim. 5 cm pitkän putken, ja laittaa tappiin narun, (tai esim tuulilasinpyyhkimen moottorin) että voi nostaa etänä tapin pois? Ja tuo 5 cm jatko siksi, että tappi pysyy pystyssä, kun putoamassa reikään. tuo tappi toimii myös "ylikuormitussuojana", siis menee poikki/mutkalle kun auran nurkka tökkää johonkin.... helpompi korjata, kuin vääntynyt runko tms.
|
|
#2
|
|||
|
|||
Ohjaustehostimen pumppu
Ota hydrauliikka ohjaustehostimen pumpulta. Paine kaksikaraisen sarjanipalla varustetun sähköventtiilin läpi, niin saat käännön ja ja noston. Toki pientä askartelua vaatii mutta venttiililohkolle varmaankin löytyy paikka konehuoneesta. Ainoa kauneusvirhe on että tehostus ei toimi silloin kun käännät tai nostat auraa, mutta tällä ei ole käytänössä mitään merkitystä. Itse tein Jimnyyn tällaisen ja hienosti toimii jo toista talvea. Tehostimen paine ja virtaus riittää hyvin aurakäyttöön ja hyvin hydraulikippikin nousee omatekoisessa kippikärryssä
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Hämmennetään vielä lisää. Saahan ohjauksen toimimaan yhtaikaa. Hyvä esimerkki jenkkiautoissa käytetyt jarrujen hydroboostit. Hydrauliikkapiirit kytketään vaan peräkkäin. H1:ssä mulla on edellisten lisäksi Milemarkkerin vinssi kolmantena laitteena pumpun perässä. Auran tapauksessa hyvä järjestys varmaan: Pumppu - > ohjaustehostin -> auran venttiilit. Ainoa juttu mitä pitää vähän miettiä on auran sylintereiden ylipainerajat. Jos ei ole mitään niin liikkeen pohjatessa pumpun varo antaa myöden ja tehostus häviää. Eli auran sylintereille niin pienet rajat kuin mahdollista.
Heti seuraava mieleen tuleva vaihtoehto on jonkun auton sähköinen tehostimen pumppu. Näitäkin alkaa jo olla paalaamoissa. Kolmas vaihtoehto voisi olla 24V koneikko 12V systeemissä. Pyörii varmasti puolella jännitteelläkin tuotto ja paine jää vajaaksi, mutta tuossa auran liikuttelussa ei taida olla merkitystä. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Tuossa järjestyksessä tulee tilanne että tehostajan paluulinjassakin on auraa käytettäessä paine. Miten tehostaja silloin toimii ja kestääkö kaikki tehostajat (siis sellaiset joita ei ole tarkoitettu hydrobuust käyttöön) paluulinjassa korkeita paineita?
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Ainakin GM hydeboosti on painelinjassa ensin, sitten ohjaustehostin. Ohjaukselta vapaa paluu säiliöön. En tiedä sietäisikö paluulinjaan painetta, en ole kokeillut.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Milemarkerin tapauksessa vinssin venttiili asennetaan ennen simpukkaa, joten auran kanssa lienee tehtävä samoin, tuskin simpukan paluupuolta voi käyttää. Ohjaus on tosin ilman tehostusta sillä hetkellä kun auraa käyttää, mutta se tuskin on iso haitta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Totta puhut. Näin se on omassa H1:ssäkin. Milemarker -> hydroboost -> tehostin.
Ei tehostus välttämättä häviä jos eri laitteiden omat varot ovat säädetty oikein. Tässä systeemissä kun ei ole erillisiä paluulinjoja joka laitteelta niin öljy kiertää niin kauan kunnes pumpun varo päästää läpi. Auran tapauksessa vaan laittaa aurasylinterille pienemmät varot tai ohjaa vaan harkitusti niin, että ei vedä laitaan. Asiaan liittyvää "turhaa tietoa". Mulla on H1:ssä painemittari tehostinpiirissä. Käyttäytyy suunnilleen seuraavasti: - Vapaavirtaus noin 10bar. Tämä johtuu ohjaustehostimen inputissa olevasta neulansilmä (virtauksen rajoitus) venttiilistä. - Normaali jarrutus 15... 20bar. Kova jarrutus 50bar. - Normaali ohjausliikkeet 12 ... 20bar. Maastossa tietty enempi. Ohjaus stoppariin -> pumpun varo 100bar. - Milemarkkerilla veto 10 ... 100bar eli koko alue. Ohjaus on messissä kunnes vinssillä vetää pumpun varon rajalle. Ohjauksen vääntäminen vinssatesa pienentää vinssimoottorin yli jäävää eropainetta eli alentaa max vetovoimaa. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hydraulisylinterin tiivisteiden vaihto Tampere | Racingrabbit | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 08.06.2020 18:08 |
| Syöttöpumpun lukitseminen | Nevakiitäjä | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 15.03.2011 06:28 |
| Hydraulisylinterin lähtöjen asento | veijon-esso | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 10.11.2010 20:59 |
| Hydraulisylinterin iskun rajoitus? | kivinen | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 25.08.2005 10:48 |