![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Joo eihän tuo ees näytä huonolta.tee tuosta auto vielä
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuohon lämpö ongelmaan vinkkinä tarkasta syöttöpumpun ajoitus tai nytkäytä kokeeksi hivenen aikaisemmalle.
Myöhäinen ajoitus saattaa kummasti nostaa lämpöjä ja viedä vetoja koneesta. Muutenkin kannattaa tutkia pumpun sielunelämää jos meinaa olla nuhainen ja lämmetä. Viimeksi muokannut Henkka85 : 21.11.2021 22:11 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Värkkäsin räikkään +76mm leveämmän Gigglepin freespool rummun. Brexitin takia yllättäen tämänkin sai kaikki halvimmalla ranskasta euro4x4partsilta. Samalla ostin gigglen rosterisen kidan. Tämän saa paineilmalla vapautettua niin ettei pyöri kuin rumpu ja oikein laakereiden varassa. Jaksaa käsin kiskoa narua ulos. Paineilmaa ohjaan ARBin sarjasta jääneellä sähköisellä venttiilillä.
Vinssipedin joutui tekemään kokonaan uusiksi. Samalla vedin koko pakettia enemmän toiseen laitaan että sai rummun suunnilleen keskelle. Käytetty vielä varsin vähän kun talvella melko jäykkä ja uutena tuo on muutenkin jäykähkö. Tämä oli varsin radikaali ratkaisu ongelmaan jossa räikän päätylevy tahtoi vääntyä kun muoviholkki kului tarpeeksi tai vetoa oli rajusti. Nyt rummun päässä on oikea laakeri. Tulevaisuudessa vielä vaihdan päätylevyn Gigglen vahvempaan malliin tai vastaavaan. Oli vielä yksi pääty jonka uskalsi laittaa kiinni vaikka siitäkin on jo jäykisteitä halkeillut kuten kuvasta voi nähdä. Samalla laitoin koppaan paremman huohotuksen. Puskuri siivottiin, liftille putkitetut reiät ja pienelle kilvelle upotus. Valmis. Samalla poistin keulasta loopin koska se ei mitoiltaan enää sopinut. Ilman looppia vähän kliinimmän näköinen ja scooppikin katoaa jossain vaiheessa kun vaihdan konepellin. Se tuli joskus värkättyä lämpö ongelmien takia mutta nyt sekin on taputeltu vaihtamalla jäähdytintä. Varastosta löytyy lasikuituinen ilmeisesti urbacityboyn tekemä pelti. Pitäisi muutenkin siistiä koko auto, korjata ruosteet ja vetää uusi väri pintaan. Viimeksi muokannut mikjus : 08.02.2022 10:58 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Fiksun näköinen
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#5
|
||||
|
||||
![]()
LEGENDAn näköinen
![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuo vapautinrunpu on kyllä pirun hyvä, uutuuttaan hieman jäykkä mutta hetken kun käyttää niin naru tulee ulos kuin toyotan mekaanisesta. Säästää myös sähköä aika mukavasti kun lähes puolet vinssailuista jää pois
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vein BJ:n velipojalle 44-vuotis alustahuoltoon. Akselit rälläköitiin alta pois ja aloitettiin alusta.
Tavoitteina oli mm. seuraavat: - Nelilinkki taakse koska jakarit takana syö puslia, pinionit laakereita ja sitäkautta välityksiä. Jakarit myös ohjaavat voimaa väärään suuntaan ja takapää kaivaa enemmän kuin etenee. - Uudet jytkymmät takaiskarit asennettuna parempaan kulmaan että saadaan perän sivuttaisvatkaus kuriin. - Taka-akselin vaihto suoraan malliin, vanha kulunut puhki murikan alta. - Perän pohjaroppujen suojaus / perän pohjan panssarointi - Hydraulisten bumpstoppien asennus. - Eteen HDJ80 jakarit, kiinnikkeet rungon alle että saadaan lisää kääntyyttä ja tukivarret parempaan kulmaan - Etupanhardin kiinnikkeen muutos järkevämmäksi Taka-akseli oli kiero sekä kulunut murikan kohdalta puhki ja se vaihdettiin kokonaan uuteen. Tässä akseli jo nipussa ja maalattuna. Korvakkeet uusiksi. Samalla asennettiin FOAn 2" iskulla olevat bumstopit, ne oli hankittu vuonna 2010 ja nyt jo saatiin alle. Iskareiksi tuli OMEn (60015) Nitrocharger Sport GR-patrolin iskarit ja ne mahtui nipin napin rungon ulkopuolelle. Olisi ollut mahdollista laittaa FOXin coiloverit mutta runkoa olisi joutunut kaventamaan ja jo olematon konttitila olisi kutistunut entisestään. Päätettiin siis tehdä perinteisillä osilla jousitus kuten aikaisemminkin. Takajouset on ehkä lyhyen näköiset mutta toimivat ihan ok. Kiireessä ei tehty korkeussäätöä mutta sekin mahdollista muokata tuohon jos tulee tarve. Tehdastekoinen HDJ80 säädettävä panhard meni paikalleen sellaisenaan. Sovellettu "HDJ80" nelilinkki panhardilla. Akselivälikin vähän muuttui ja aiheutti muutoksia lokasuojiin. Etuakselin vuoro HDJ80 jakarit alle. Kiinnikkeet rungon alle että saadaan lisää kääntyvyyttä. Samalla panhard kiinnike korjattiin vahvemmaksi ja lähtökohtana käytettiin HDJ80 säädettävää mallia (cfline). Myös uusi ToughDogin ohjausiskari asennettiin. Testailua ettei mikään ota kiinni kun ohjauksen rajoittimet on säädetty maksimiin. Eturengas melkein ottaa kiinni sisälaitaan, piti vähän keulapellin lasikuitua muokkailla. Panhardin kiinnike lopullinen versio. Ensimmäisellä kertaa mutkainen panhard hämäsi ja saatiin aikaan melkoinen bumpsteering efekti. Lopulta akselinpään korvaketta nostettiin reilusti ylös ja ongelma korjautui. Testailua kotipihassa ja heti mahasta kiinni. Finland Trophyyn valmistautumista. Tein jenkkikoukulle pesän ja siihen "rapun" josta voi nousta konttiin. Kahdelle apparille "penkit" ja vyöt. Valmiina ftretroon. Kaivoin retro BTR-xenonit esiin ja sovitin niihin H1 xenonit kärähtäneiden venäläisten XYZ polttimoiden tilalle. Vaihdoin myös uuden lasikuituisen konepellin ruman flipistä leikatun scooppimallin tilalle. Tämä on varmaan Urbacityboyn käsialaa. Yhdistelmä matkalla retroon. ftretro2022 Kisassa meni vetari poikki mutta ajettiin silti loppuun asti. Murros on aito hyvä chromo longfield mutta vetari oli jo vakiomallia. Chromo vetari hajosi jo vuosia sitten. Nyt pitää tehdä vähän remonttia ja RCV 30-boorinen kitti tilattu. 30 boorisen tikun pitäisi korjata vetarin kavennuksen aiheuttama heikko kohta. Tämä taisi olla kolmas etutikku joka katkesi. Alkaa olla Longfieldeillä jo käyttövuosia rajusti takana joten ne saa siirtyä varaosiksi. Retro toimi testiajona alustalle ja hyvin se toimikin. Auto kiipeää mäkiin ja ojien yli ihan erilailla jopa toinen etutikku poikki. Maantie ajettavuus parani huomattavasti ja takapään ohjausefekti katosi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |