Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.10.2021, 18:10
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
Kyl minäkin laittasisin sähköhydrauliikan.
Mönkijässäkin kyrsi se käsikääntö.
Siihen tein noston ja laskun sähköpumpulla.
Ei maksa ebayssä kiinalainen 12v sähkökoneikko kun pari satkua. Sellasella parikin tehnyt ja hyvin toiminu.
Toki ei järin nopea mutta kyl se vaijerin ja käsikäytön voittaa mennen tullen
Minä en ole ikinä kokeillutkaan lumen työntämistä muuta kuin tavallisella kolalla, joten en oikein osaa sanoa kuinka paljon kääntelyä joutuu tekemään käytännössä. Tällä hetkellä kuvittelen että meidän koko pihan ja pihatien voi ajaa muuttamatta kääntökulmaa. Taidanpa testata ensin sillä, että laitan sylinterin kummatkin puolet täyteen öljyä ja lukitsen sen tönköksi. Jos ensimmäisten testien perusteella tulee tarve kääntämiselle, niin sitten päättää että millaisen parannuksen tuohon tekee.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xJ-4x4 Näytä viesti
Ei sulla olis maasturissa 24V sähköjä? jos olis niin joku tollanen:
24V koneikko 55eur
https://www.tori.fi/pohjois-savo/Hyd....htm?ca=18&w=3
Wragler on 12V, eli ei ole 24v saatavilla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.10.2021, 20:22
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Minä en ole ikinä kokeillutkaan lumen työntämistä muuta kuin tavallisella kolalla, joten en oikein osaa sanoa kuinka paljon kääntelyä joutuu tekemään käytännössä. Tällä hetkellä kuvittelen että meidän koko pihan ja pihatien voi ajaa muuttamatta kääntökulmaa. Taidanpa testata ensin sillä, että laitan sylinterin kummatkin puolet täyteen öljyä ja lukitsen sen tönköksi. Jos ensimmäisten testien perusteella tulee tarve kääntämiselle, niin sitten päättää että millaisen parannuksen tuohon tekee.

Wragler on 12V, eli ei ole 24v saatavilla.
En katsonut linkkiä, mutta jotenkin semmonen mielikuva, että moottori on hyvinkin samanlainen nuissa kun vinssinmoottorit? Eli jos mahdollisesti harrastaa offroadia, niin moottoreitahan löytyy sopivilla volteilla..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.11.2021, 15:39
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Kyllä noi käsikäänto vinssinostoviritykset on sitte niin sieltä ittestään kun olla vaan voi...
Hidasta ja hankalaa ja jossain kohtaa alkaa väkisinki vituttaa hinkata samaa kohtaa montaa kertaa.

12v hydraulikoneikko kahdella suuntaventtiilillä vaan heti suosiolla.
Omassa koneikossa on auran kelluntakin mutta ei sekään ole välttämätön muutakun ehkä pohjia auratessa. Ite yleensä painatan auraa sen verran alas että auton nokka nousee viis senttiä ylös, tulee hyvä jälki.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.11.2021, 17:02
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Kyllä noi käsikäänto vinssinostoviritykset on sitte niin sieltä ittestään kun olla vaan voi...
Hidasta ja hankalaa ja jossain kohtaa alkaa väkisinki vituttaa hinkata samaa kohtaa montaa kertaa.

12v hydraulikoneikko kahdella suuntaventtiilillä vaan heti suosiolla.
Omassa koneikossa on auran kelluntakin mutta ei sekään ole välttämätön muutakun ehkä pohjia auratessa. Ite yleensä painatan auraa sen verran alas että auton nokka nousee viis senttiä ylös, tulee hyvä jälki.
Jos vaihtoehtona on harmaa fergu , lumikola tai maasturi auralla niin ei kyllä yhtään vituta välillä manuaalisesti kääntää vinssinostoista levyä kun pihaa/pihatietä aurailee.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.11.2021, 08:11
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Tällä hetkellä kuvittelen että meidän koko pihan ja pihatien voi ajaa muuttamatta kääntökulmaa.
Niin minäkin luulin mönkijää hankkiessani, olinhan kuitenkin jo vuosia joutunut töissä auraamaan talvisin lunta.
Luulo ei ollut tiedon väärti, melkein nopeammin teki lumikolalla lumityöt kuin huonolla ja käsinkäännettävällä auralla.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.11.2021, 09:28
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Niin minäkin luulin mönkijää hankkiessani, olinhan kuitenkin jo vuosia joutunut töissä auraamaan talvisin lunta.
Luulo ei ollut tiedon väärti, melkein nopeammin teki lumikolalla lumityöt kuin huonolla ja käsinkäännettävällä auralla.
Jos leikitään että pitäisi tehdä lumityöt 100 m pitkältä, suoralta pihatieltä, niin että lumet pusketaan ojaan about tasan kummallekin puolelle. Kuinka välttämätön auran kääntäminen on tässä? Entä jos pitäisi kolata lumet ovaalilta jossa lumet pusketaan aina ulkolaidalle?

Jos halutaan yleispätevästi toimiva työkalu, niin varmasti kääntö on tarpeellinen ominaisuus. Ei sitä huvikseen tehdä tehdastekoisiin. Kerron päivitetyn mielipiteeni käännön tarpeellisuudesta meidän pihan tapauksessa, kunhan pääsen joskus kokeilemaan tuota puskulevyä. Fiskarsin lumikola löytyy edelleen, ja sitä tullaan jatkossakin käyttämään siistimisessä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.11.2021, 20:27
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Itse värkkäillyllä, käsin käännettävällä aurantekeleellä olen oman pihan siivoillut jo liki kymmenen vuotta. Vinssinosto on persiasta, varsinkin mekaanisen kanssa, kun joutuu kolmea keppiä hämmentämään. Joku pakotettu kääntökin nopeuttaisi hommia mukavasti. Silti tuolla tekee hommat pari tuntia nopeammin, kuin fiskarssilla ja toista tuntia nopeammin, kuin stigan lingolla.
Moneen otteeseen olen hydrauliikkaa tuohon suunnitellut, mutta toistaiseksi sopivia osia on tullut vastaan ns. tyhjätaskuvaiheessa. Eli samalla kaavalla tulevaan talveen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.11.2021, 21:45
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

Sehän riippuu täysin pihan mallista ja lumitöiden tasosta. Itellä on niin monta mutkaa ja plänttiä ettei ilman linkoa hommasta tulis mitään (traktorivetoinen siis). Toki mulla on tilaakin puhaltaa se lumi mihin suuntaan liki vain ja se onkin lingon etu, kerätty lumi "katoaa" eikä keräänny kasoiksi.

On huomannut sellaisina vuosina kun on ollut paljon nuoskaa että jos auralla pukkailee pihan puhtaaksi on kohta kasat melkoisia niillä kanteilla mihin sitä on kätevintä kerätä jos ajattelee kevään sulamisvesiäkin. Jos käyttäis pelkkää auraa tai perälevyä pitäis ne ekat lumet puskea melko pitkälle että on koko talven lumille tilaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.11.2021, 13:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jos korvaisi hydraulisylinterin mekaanisella "sylinterillä"?


Siis kaksi sisäkkäin menevää neliskanttista teräsputkea, ja lukitus tapilla?
https://www.kiertokanki.com/verkkoka...SABEgJ-rvD_BwE

tuohon tapille kun hitsaa esim. 5 cm pitkän putken, ja laittaa tappiin narun, (tai esim tuulilasinpyyhkimen moottorin) että voi nostaa etänä tapin pois?
Ja tuo 5 cm jatko siksi, että tappi pysyy pystyssä, kun putoamassa reikään.

tuo tappi toimii myös "ylikuormitussuojana", siis menee poikki/mutkalle kun auran nurkka tökkää johonkin.... helpompi korjata, kuin vääntynyt runko tms.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.12.2021, 21:05
Hessu_Hopo Hessu_Hopo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.05
Sijainti: Heinola
Viestit: 282
Perusasetus

Ohjaustehostimen pumppu


Ota hydrauliikka ohjaustehostimen pumpulta. Paine kaksikaraisen sarjanipalla varustetun sähköventtiilin läpi, niin saat käännön ja ja noston. Toki pientä askartelua vaatii mutta venttiililohkolle varmaankin löytyy paikka konehuoneesta. Ainoa kauneusvirhe on että tehostus ei toimi silloin kun käännät tai nostat auraa, mutta tällä ei ole käytänössä mitään merkitystä. Itse tein Jimnyyn tällaisen ja hienosti toimii jo toista talvea. Tehostimen paine ja virtaus riittää hyvin aurakäyttöön ja hyvin hydraulikippikin nousee omatekoisessa kippikärryssä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hydraulisylinterin tiivisteiden vaihto Tampere Racingrabbit Tekniikka & Jutustelu 6 08.06.2020 18:08
Syöttöpumpun lukitseminen Nevakiitäjä Tekniikka & Jutustelu 6 15.03.2011 06:28
Hydraulisylinterin lähtöjen asento veijon-esso Tekniikka & Jutustelu 8 10.11.2010 20:59
Hydraulisylinterin iskun rajoitus? kivinen Tekniikka & Jutustelu 12 25.08.2005 10:48


Sivu luotu: 10:18 (GMT +2).