![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Minä ehdin teettää huollon juuri ennen kutsua, niin en viitsinyt jättää vuoden päähän seuraavaan huoltoonkaan. Kilometreja Jimnylle kertynyt 11600. Ainakaan vielä en ole katunut Jimnyn hankkimista! Lisävarusteiset roiskeläpät asensin eteen ja taakse. Ainakaan Punkalla tehdyissä ristijousto testeissä en huomannut hankausta 235/75R15 All Terraineilla.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Pitkän harkinnan jälkeen tuli tällainen Jimny LCV hankittua ja on kyllä oikein hieno peli. Kiireisempänä hankintalistalla on nastarenkaat joten kysynkin, millaisia talvirenkaita olette Jimnylle hankkineet? Hieman kiinnostaisi vaihtaa nastakumet näille alla oleville vanteille jolloin jäisi talvi aikaa miettiä kesärengasvaihtoehtoja.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Onneksi olkoon hyvän valinnan johdosta! Minulla talvirenkaina 235/75 R15 Nokian Hakkapeliitat 6" leveillä vanteilla. Vakio 5.5" leveät vanteet normin mukaan hiukan liian kapeat noille. Meidän Samuraissa tollaisilla vanteilla 235 leveät All Terrainit alla ilman mitään ongelmia. Alkuperäiskoossa 195/80 R15 voi olla vaikea löytää nastarenkaita? Omaan makuun tuo 235/75R15 on ihan passeli koko vakio välityksillä.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Samaa katsoin että ei kovin paljoa ole vaihtoehtoja näille alkuperäisille vanteille.
Millainen vaikutus noin paljon leveämmällä renkaalla on arkiajettavuuteen? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ainut negatiivinen huomio ajettavuudessa oli kesän rankkasateella syvään vesilätäkköön toisen puolen eturenkaan osuessa maantievauhdissa niin ohjaus nykäisee yllättävän voimakkaasti siihen suuntaan. Varmaksi en osaa sanoa paljonko renkaan leveys tai vanteen muuttunut offset vaikuttivat tähän? Vakiorengastuksella en kovin rajulla sateella ehtinyt ajaa. Polttoaineen kulutus tietenkin lisääntyy jonkin verran.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Huomasin, että Hankookilta löytyy ipikeä koossa 205/75r15 joka kaiketi pitäisi mennä näille alkuperäisille 5,5” vanteille. Voisi olla ihan ok vaihtoehto.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Rengaslaskurin mukaan halkaisijan muutos verrattuna alkuperäiseen 195/80r15:
205/75r15 -4.5mm. 215/75r15 +10.5mm. 235/75r15 +40.5mm. 215/75r15 näyttää myös löytyvän Hankook ipike nastarenkaana. Tämä koko käy myös alkuperäiseen 5.5" leveään vanteeseen, joka olisi ehkä oma valintani vakiovanteelle. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Onnittelut valinnasta
Minulla kävi renkaiden kanssa hiukan hassusti, tuli ostettua jotkut esittelyauton alla olleet gummit vanteineen jotka on kokoa 205/70 15 ja ovat kyllä aika tyhmän näköiset auton alla, ovat siis liian matalat, seuraavat pitänee katsoa isommat. Viime viikolla tuli kiukuteltua pissapojan kanssa, hiiri tai myyrä oli syönyt letkun poikki kolmesta kohdasta ja osan suuttimen jalasta... Miten hemmetissä se on sinne pellin alle mahtunut... Se on sitä maalaiselämää se. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Vaikka tuo Hankook 215/75r15 menisi alkup. vanteelle niin mahtuuko se Jimnyyn ilman modausta?
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Pitäisi mahtua. Esim. Saksassa ja Englannissa käytetään yleisesti vakio Jimnyssä alkuperäisrenkaan tilalla tuota kokoa. Minulla 235 leveilläkään 2" korotuksella ei tarvinnut mitään modauksia mahtumisen takia. Vakio alustalla en ehtinyt kokeilla, mutta samanlailla se rengas painuu sisään ristijoustossa korotetussakin kun ei ole sisään jouston rajoittimia.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Lopulta alle päätyi hankookit kokoa 205/75r15. 215 olisi ollut huomattavan paljon kalliimpi. Ei kyllä kovin montaa vaihtoehtoa alkup vanteille.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
215/80R15 suurin orkkisvanteelle jos ei sitten velivenäläisen UAZ-kokoa 215/90R15 löydä. 225:lle jää jo 5.5"-orkkisvanne kapeaksi.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Joo, kyllähän maastoautoon sopii ympäristöönsä naamioituva väri. Toki riippuu ympäristöstä mikä se sitten on milloinkin, sinistä voi katsella sinitaivasta vasten.
![]() Lainaus:
Lopuksi renkaat punnitaan. Vakiorengas on kyllä kevyt kokoisekseen, mutta sen merkitystä ajettavuuteen kadulla vähentää varmaankin reilu jousittamaton massa Jimnyn alustarakenteissa. https://www.youtube.com/watch?v=19xxngL7g1g&t=2525s |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Onko käryä rengaspaineantureista?
Tilasin Jimnyyn renkaat ja vanteet, ja nyt hogasin, että tarvitaan vissiin myös TPMS eli rengaspaineanturit, ettei loimota varoitusvaloa. Onko nämä jotain standardikamaa (kaikki käy kaikkiin autoihin), vai pitääkö Jimnyyn hommata joku tietty malli? Jos noissa jotain eroja on, niin kai on sitten se ”taajuus” tai ”keskustelukieli”, joka pitää olla oikea, että auton vastaanotin ymmärtää mitä anturi viestittää. Onko tietoa millaiset anturit käy uuteen Jimnyyn? Ja kai tämä rengasliikkeillekin on sen verran arkipäivää, että osaavat myydä oikeat helyt rengastöiden kylkeen. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=QcljaP3-x84&t=455s Tuolla on tuon videon autojen alustojen ja renkaiden speksit oransseissa laatikoissa: https://magazine.unsealed4x4.com.au/...y-stock-vs-mod Ainakaan itse en ole nähnyt alustasarjojen tiedoissa kerrotun minkä painoisen rengastuksen niiden luvataan hallitsevan iskunvaimennuksen osalta. Jotain jousivakioita ja iskarien sisään- ja ulosvaimennuksen speksejä saattaa löytää, mutta niistä tuon päätteleminen on amatöörille hepreaa, etenkin kun renkaan ominaisuudetkin vaikuttavat. Vaikka huomaahan sen kuopissa suoralla ja etenkin mutkassa tielläkin, että parempi hillitä vauhtia, niin tuossa yksi esimerkki vakioalustan toimivuudesta vakiorengastuksella rajummassa menossa: ![]() https://www.youtube.com/watch?v=m-RYrOVr-rI&t=195 Viimeksi muokannut nemola : 09.07.2022 10:31 |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Erona edessä ja takana on takaa akselin päältä kierrejousen ja renkaan välistä löytyvät erilliset kartiomalliset kumirajoittimet, jollaisia en ainakaan huomannut edessä, jossa samaa tehtävää hoitanee kallistuksenvakaaja (siis ristijoustoissa ja muissa toispuoleisissa joustoissa). Tuo, että kierrejousien sisällä oleviin rajoittimiin jäi vielä suunnilleen saman verran joustovaraa kertonee tehtaan tehneen jotain omatoimisissa muutoksissakin jälkikäteen huomioitavaa / suositeltavaa suunnittelua. Jos esim. haluaa mutkissa naarmuttaa ovenkahvat poistamalla edestä kallistuksenvakaajan. ![]() Mahtumisen kannalta oman vivahteensa antaa toki jäykillä akseleilla joustoissa huomattavasti vaihtelevat camberit. EDIT: Tuossa kokeilussa nuo kartiomalliset kumirajoittimet ottivat siis jo kiinni taka-akseliin. Viimeksi muokannut nemola : 12.06.2022 09:04 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Yritin avata konepellin. No eihän se näyttänyt onnistuvan irroittamatta OBD2-liittimeen kytkettyä laitetta. Hyvin suunniteltu on kuulemma puoliksi tehty.
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Uusi Jimny | Nerd-O | Chit-Chat | 157 | 19.02.2020 18:46 |
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ | jyväjemmari | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 01.01.2017 19:50 |
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2016 18:10 |
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö | ajelija | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 23.09.2014 23:37 |
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" | JER81 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 16.09.2009 21:01 |