![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() 10.9 Terranon hyytymisvaihtoehtona ei todennäköisesti voi sulkea pois kuumenemisen mahdollisuutta. Tämän Terranon (Pathfinder) V6 VG30E moottorilla on taipumusta lämmetä liikaa jos autolla ajaa liian kauan liian hitaasti ja ulkolämpötila on liian korkea ao ajolle. 10.9 aamuna oli sankka ja tiheä sumu pakottivat ajamaan erittäin hitaasti ja oli vielä pilkkopimeää sekä normaalia lämpimämpää.. Auto oli sivussa tieltä konepelti auki jonkin aikaa ennenkuin käynnistin eli moottori ja konetila kerkes jäähtyä. Myöhemmin syys-lokakuun vaihteessa pohjoisen erämaita reissatessa oli poikkeuksellisen lämmintä. Ajettaessa pitempään hiljaa kivikkoisella metsäosuudella alkoi moottori lämmetä mutta viileni taas kun pääsin lisäämään vauhtia paremmilla osuuksilla. Terranosta on kyllä vaihdettu vesipumppu melko äskettäin, jäähdytysnesteet ovat ok ja syyläri ok - oireen kanssa tulen toimeen. 10.9 aamuna todennäköisesti kuljettajallakin keitti enkä analysoinut tilannetta tarpeeksi. Eli vaikka laturin vaihto olikin välttämätön ja viisas teko, eikä Terrano ole hyytynyt sen jälkeen, niin on olemassa mahdollisuus että todellinen syy olikin moottorin ja järjestelmän ylikuumeneminen. Voin olla väärässä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jos se sun autosi ylikuumeni syyskuussa, niin miten se toimi keskellä kesää, 30 asteen helteessä???
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
|||
|
|||
![]() Terranon kuumenemisesta kesähelteillä
Hyvin on Terrano mielestänin pelittänyt kovillakin
kesähelteillä erilaisissa ympäristöissä. Offroad poikkeavista esimerkkinä practical rata (> 10 stagea hiekkamontuissa) , missä auto seisonut paahtavassä helteessä tuulelta suojaisilla sora-stageilla ja missä siirtymä joillekin 4wd low vaihteella pehmeää hiekkaväylää ajaen painavalla lastilla (steel plate,ammo yms) Kerran kesässä 30°C helteessä eri paikassa joutuessaan seisomaan pitkään (poikkeus) ja sen jälkeen kun piti ajaa 4wd low vaihteella metsässä niin A/T Oil Temp valo syttyi. Pysäytin. Tyhjäkäynnille. Vaihde P asentoon. Varroin aikani ja tilanne meni ohi ok. Eo tapausra tutkittiin ja todettiin: ▪︎ vaihdelaatikon jäähdyttimen kunto ok (VG30E:ssä oma jäähdytin syylärin edessä) - ja oma nestekierto ▪︎ vaihdelaatikko ei ollut mutainen ▪︎ alustan pesin varuilta ▪︎ vuotoja (pun neste) en havainnut ▪︎ vaihteistoöljyn määrä ok ( moottoritilassa mittatikku) ▪︎ vaihteistoöljyn väri ok ▪︎ vaihdelaatikossa ok ▪︎ kytkin ok ▪︎ tyhjäkäynnille jättäminen auttoi (ja viisasta) Olen itse kaukana täydellisyydestä joten Terranon kerran kesässä tosi kesähelteillä kuumetessa annan anteeksi etenkin kun olisin voinut välttää tilanteen ja unihtamatta sitä tosiseikkaa että se varoitti tilanteesta A/T Oil Temp valolla. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Millanen puhallin jäähdyttimellä? Varmaan moottorissa viskokytkin, se ei pelaa.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() viskokytkin englanniksi
Mikä on viskokytkin englanniksi ?
Voisin yrittää etsiä englannin kielisistä manuaaleista. Jäähdyttimen tuuletin kyllä käynnistyy tarvittaessa automaattisesti. Testailen nyt renkaita mudassa mutakeleillä ennen pakkaskelejä joten vastailen harvakseltaan mutta siis kiitos kaverit kommenteista ja ideoista ! |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mun WD21 2.4S moottorilla varustettu Pathfinder (Afrikantuonti Terzi) hyytyili kesken ajon, syy löytyi bensapumpun sähkönsyötöstä tankin päällä: johtojen liitokset pumppuun olivat niin hapettuneita, että toisen tinaus suli osin irti. Välillä toimi, sitten ei, mutta lämpesi lopulta oikein kunnolla...ei kovin terveellistä tankin katossa. Mielestäni pumpuksi pitäisi käydä mikä vaan riittävän tehokas, aikoinaan ostaja laittoi pirssin liikkeelle Bilteman halpispumpulla, imu kanisterista apparin etujalkatilassa. Rock Autosta olisi joku alkuperäistäkin vastaava kampe aikoinaan löytynyt, en ole tosin vuosiin seurannut saatavuutta. Yllättävän paljon on vieläkin osaa Motonetissä, kun auto on monessa paikkaa etuoven takalaitaan saakka yhtenevä King Capin kanssa. Viskoa ei myöskään meinannut löytyä mistään, oli lopulta edullisempaa laitta sähköflekti tunneleineen syylärin perään. Tuntui, että huimat 105 heppaa uutena tuottanut kone kiitti jatkuvan vastuksen vähentämisestä! P.S. Kikotin on taas myynnissä projektina lumiauravirityksen kanssa, löytyy Torista!
Viimeksi muokannut Finderi : 24.10.2021 23:39 |
![]() |
Luokat |
moottori, nissan, ongelma, sammui, terrano |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeep Cherokee hyytyi | igor | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 08.08.2014 16:47 |
King cap hyytyi aamusta | Kuningaskoppi | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 07.03.2012 21:44 |
Hilux hyytyi... | Hojotojo | Tekniikka & Jutustelu | 47 | 27.01.2010 16:24 |
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 24.04.2006 19:18 | |
Miksi poltat? Miksi kannattaa lopettaa? | MäIte | Health | 0 | 05.05.2002 17:56 |