Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.06.2021, 11:53
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Mikäs tuossa vaggilaisessa niin hienoa, että se piti tuohon soveltaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.06.2021, 12:05
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 725
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Mikäs tuossa vaggilaisessa niin hienoa, että se piti tuohon soveltaa?
Halpa, hyvin saatavilla ja kestää kutittaa. Ja varaosat halpaa kuin heinä. Ja myös 50kg keveämpi tekniikkapaketti.

Viimeksi muokannut Sumsar : 24.06.2021 12:11
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.06.2021, 12:20
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 725
Perusasetus

Laatikolle ei tehty kummoisia. Pieni avosydänleikkaus Shift kitin asentamiseksi. Volvo purukumilla tuntuva vaihteen vaihto ei kestä jos moottorista sattuu irtoamaan enemmänkin vääntöä. Luistattaa levyt pilalle. Shift kitillä menetetään ajomukavuutta asfaltilla, mutta napakka vaihto vähentää luistamista ja säästää levyjä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.06.2021, 21:27
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Mikäs tuossa vaggilaisessa niin hienoa, että se piti tuohon soveltaa?
Onhan se nyt sen tuhannen kertaa parempi kone kuin tuollainen perus L-moottori.
Kevyempi,pienempi,halvempi eikä pamahda paskaksi heti kun sitä kohti tuo turboa. Lisäksi noita löytyy joka nurkalta toisin kuin L-moottoria.


Itse aiheesta niin hienoa tekemistä! Itseäkin pitkään houkuttanut sovittaa hiluxin jakolaatikko kiinteästi toiseen vaihteistoon. Toisi aivan uusia ulottuvuuksia tekniikan suhteen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.06.2021, 23:22
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 957
Perusasetus

Ite olison ehkä mersun koneeseen päättyny jos pitäs nyt kone vaihtaa on kans paljon saatavilla ja helppo piristää.. Mut näyttää hyvälle..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.06.2021, 06:26
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.646
Perusasetus

siistii tekemistä ja kun kerrotaan mitä tehdään
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.06.2021, 05:49
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 725
Perusasetus

Moottorin sisälle ei tässä vaiheessa tehty kummoisia. Alakerta laakeroitiin, öljypumppu ja jakopää uusittiin. Kansipahviksi tuli Victor Reinzin monikerrosmetallitiivisti ja kannenpultit vaihdettiin koviin. Hyllyssä on odottamassa Maxspeedingin takoveivit. Veivit on tunnetusti tämän moottorin heikoin kohta ja antautuvat jossakin 300hv tietämissä. Tai oikeammin suuri alavääntö rikkoo veivit. Eli seuraavaan moottoriin sitten nuo. Tässä vaiheessa ei ole tarkoitus ottaa kaikkia tehoja irti.


Tuli talvella sopivasti tarjolle. Nyt olisi varamoottorikin valmiina. Jos vaikka ensitalvena pääsisi tekemään vol2-moottorin... Pata on lähtöisen Seat Toledosta.


Kun moottori oli huollettu pystyi sen liittämään laatikon kanssa. Adapteri sopi kuin nakutettu. Vauhtipyörän korkeutta piti vähän hakea, koska lukollinen ja lukoton turbiini ovat hieman erilaisia. Ero näkyy niin, että lukollisella turbiinilla pitää olla 4mm shimmi vauhtipyörän alla ja lisäksi joutuu leikkaamaan 3mm siivun pois kampiakselin päästä. Lukottomalla turbiinilla riittää kun laittaa 3mm shimmin.

Kampiakselin lyhentämisestä kirjoitin myynti-ilmoitukseen näin: "Lukollinen turbiini tökkää kampiakseliin ennen kuin "pohjassa". Eli kampiakselia pitää hioa 3mm lyhyemmäksi. Itse porasin kampiakselin päähän pienellä poralla puolenkymmentä 3mm syvää reikää. Tönärillä aina välissä tarkisti reiän syvyyden. Sitten oli rälläkällä helppo hioa kampeakselista tavaraa pois. Sitten kun kaikki 3mm syvät reiät oli lähtenyt pois niin tiesi olevansa sopivalla syvyydellä. Sitten holkki kampiakseliin ja siitä vastaava siivu pois, jotta ovat tasan."
Vauhtipyörän sai kasattua ottamalla hammaskehä Volvon vetolevystä. Porasin niitinreiät 6,8mm kokoon ja väänsin niihin M8 kierteen. Sitten vain ruuveilla kasaan. Startti oli jo katsottu valmiiksi aikaisemmin (tiedot löytyy adapterin myynti-ilmoituksesta). Autodocista startti alle satasella kotiovelle. Hyvää tässä on se, ettei tarvitse tärrätä runkopantin kanssa. Itsellä tuli pieniä muutostarpeita, kun aikaisemmin tehty moottorin korvakko ei mahtunutkaan olemaan yhtäaikaa staritin kanssa. Moottorikorvakkoon pieni modi ja homma jatkui. Moottorinkorvakoista tuli taltioitua paljon dokumenttia kun niistä pitää olla selvitys muutoskatsastukseen. Käytetty materiaali ja hitsauksen dokumentointi kai tärkeimpinä.

Viimeksi muokannut Sumsar : 28.06.2021 09:00
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.06.2021, 09:12
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 725
Perusasetus

Tapaus turbo.
Kuten arvata saattaa, niin turbo meni vaihtoon. Vähän isompaa tilalle. Kuvassa oikealla alkuperäinen ja vasemmalla korvaava GTD2060VZ. Turbo tuli Puolasta Ebayn välityksellä. Se on lähtöisin tietääkseni 3 litraisesta Audista. Puolan poika oli vaihtanut siihen valmiiksi 1.9 pakosarjan ja billettin kompurasiiven. Kellotettu valmiiksi 2,6bar paineelle Sen verran heikko oli luottamus Puolan poikaan, että turbo kävi huollossa THturboservicellä. Puolan poika oli oikaissut ja jättänyt tasapainoituksen tekemässä siiven vaihdon yhteydessä. Muuten ahdin oli hyvässä kunnossa. Huollosta sain mukaan myös uuden öljylaipan tiivisteen, jotta voi siitäkin tehdä paremman


Noh tässähän oli muutama mutta. VNT:n ohjaus oli toteutettu alipainekellolla. Koska teen moottorista mahdollisimman mekaanisen, ei alipaineohjaus ollut mahdollinen. Alipainekello pois ja painekello tilalle. Taattua kiinan laatua. Piti purkaa, putsata ja kasata uudelleen. Kellon mukana tuli repullinen jousia, joten aikanaan pääsee säätämään paineet mieleiseksi.


Tietenkin kellon liikerata ei ollut sama kuin turbon. Tämän olisi voinut jättää huomiotta, mutta halusin käyttää kellon pitkää iskua hyväksi, jotta VNT:n ohjauksesta saisi mahdollisimman herkän. Ainakin phytagorasta kiusattuani sain laskettua uuden vipuvarren pituuden niin, että sain käytettyä kellon koko liikeradan. Uuden vipuvarren sosialisoin Volvon laatikon vaihteensiirtäjästä. Sattui olemaan sopiva halkaisija ja lukkosokan ura valmiina.


Fiksuimmat ovat tässä vaiheessa ehkä huomenneet pienen ongelman. Nyt kun VNT:n ohjaus on toteutettu painekellolla on VNT:n siivet lähtökohtaisesti kiinni. Eli jos kellolta katoaa ohjaus, menee siivet kiinni. Tämä on paha juttu. Saa moottorin rikki pakopaineilla aika nopeasti. Mutta ei hätään. Tarvikemotilta löytyi hyllystä kiinalainen ratkaisu. Erillisellä hukkaportilla voidaan suojata moottoria siinä tapauksessa, että VNT:n ohjaus katoaa. Eli hukkaportti toimii vain varoventtiilinä, jos pakopaineet uhkaa karata.

Puolan poika ei ollut ihan näin pitkälle suunnitellut turbon muokkausta vaan minun piti jatkaa modausta. Pirralla x määrä reikiä pakosarjaan ja 68.81 nikkelipuikolla paikkaa päällä. Toki reilu esilämmitys ennen hitsausta. Näin jälkikäteen voi todeta, että olisi kannattanut pultata pakosarja johonkin kiinni hitsauksen ajaksi. Veti laipan kieroon tuolla hitsauksen määrällä. No, laippa olisi pitänyt luultavasti oikaista jo Puolan pojan jäljiltä... Tästä selvittiin siis laipan oikaisulla jyrsimellä. Pakosarjaan tuli nyt lähdöt hukkaportille, pakopaineella ja pakolämmölle sekä yksi varalle. Ja tiedän, valusarjan hitsaaminen on aina riski. Pakosarja oli jo valmiiksi muokattu hitsaamalla, joten jos on ratketakseen niin sitten ratkeaa. Nikkelipuikolla ei kyllä ollut mitään ongelmaa hitsata. Ei ylimääräistä kuohumista tms. 68.81 lisäaine oli vain aika tympeää pirrata.



Siinä kun vauhtiin pääsi, niin piti vähän muokata myös kompressorikoteloakin. Puolan pojan visio olisi myös toiminut, mutta halusin ahtoputkista lyhemmät/suoremmat. Vähän hirvitti kun tätä silppusi.

Ahtoputket piti luonnollisesti rakentaa uusiksi tyhjästä. Tosin rakentamista oli aika vähän. Pärjäsi ihan cnc-pirralla. Ja kun pirra oli esillä niin siloiteltiin samalla myös imusarjan sisältä ylimääräiset pois.



Lopputulosta voi pitää kompaktina.


Imusarjaksi valikoitui Passatin BKC moottorin imusarja (PD150). Tähänkin käytettiin vähän aikaa netissä, jotta kaikki halukkaat hevoset pääsisivät moottoriin.


Viimeksi muokannut Sumsar : 28.06.2021 10:07
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.06.2021, 10:04
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Suzukin jakolaatikon kuoret kannattaa vahvistaa parhaaksi katsomallaan tavalla, kuoret venyy ja halkeaa helposti jos voimanlähteessä on enemmän vääntöä kuin alkuperäisessä tarkoituksessaan.

Tuon Läjän "alkuperäisessä" moottorikokoonpanossa VNT ahtimen siipien ohjaus oli myös toteutettu ahtopaineella, mutta eräässä toisessa kokoonpanossa käytettiin pakopaineohjausta joka osoittautui käytökseltään paljon miellyttävämmäksi, kannattaa ainakin kokeilla jossain vaiheessa kunhan saat sen ajoon.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota Crawler (ToyWagen) kippo86 Maasturiprojektit 497 25.12.2015 21:20
Myydään Toyota HJ61 taka ja HDJ etu murikat+muuta toyota akseli ryönää... Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 23.04.2013 08:57
Myydään Toyota corona MKII,Toyota FJ,Toyota crown virranjakaja Castrol O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.01.2013 21:48
Myydään / Vaihdetaan muutama ylimääräinen auto kaupan. toyota,toyota,renault ja taas toyota Jumppis O/M/V Ajoneuvot 1 29.06.2011 13:17
Myydään / Vaihdetaan Toyota Landcruiser HJ61 -88 (vaihto mahdollista Toyota 4Runneriin) Jooseppi O/M/V Ajoneuvot 0 11.03.2009 21:07


Sivu luotu: 23:25 (GMT +2).