![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ihan motonetin ruiskulla maalannu ja valmiina 1.8 ja 2.0 suutin mukana parit autotkin maalannu ja jälki hyvä..
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Temadur 90 tuoteselosteesta:
Suurpaineruiskutuksessa tuotetta ohennetaan komponenttien (maali, kovete, ohenne) lämpötiloista riippuen noin 10–22% viskositeettiin 20–25s (DIN4). Suositeltava suuttimen koko 0,011"–0,013" ja suutinpaine 120–160 bar. Ruiskutuskulma valitaan käsiteltävän kohteen muodon mukaan. Sivuilmaruiskutuksessa tuotetta ohennetaan viskositeettiin 20–25s (DIN 4). Suositeltava suuttimen koko on 1,2–1,8 mm ja suutinpaine 3–4 bar. Sivelymaalauksessa tuotetta ohennetaan tarpeen mukaan. Temacoat RM40 tuoteselosteesta: Suurpaineruiskutuksessa tuotetta ohennetaan noin 0–20 %. Suositeltava suuttimen koko 0,015"–0,021" ja suutinpaine 120–180 bar. Ruiskutuskulma valitaan käsiteltävän kohteen muodon mukaan. Sivelymaalauksessa (pienet alueet) tuotetta ohennetaan tarpeen mukaan. Temadur ohje on varsin selkeä, mutta Temacoatille ei näytä olevan ohjetta sivuilmaruiskulle. Temacoatin tavoitepaksuus kahdella maalauskerralla on 200um. Mahtaisko mennä 1.8mm suuttilella vai tarviisko isomman? Temadurin voisin vetäistä Satajetillä, vaikka siinä suositeltu suutinpaine onkin 2-2,5bar. Vai olisko tuotakin varten hommattava LVMP ruisku mieluummin? Tässä kohteessa pinnanlaatua olennaisempaa on paksun vedenpitävän kalvon muodostaminen, joten mahdollisimman vähällä ohentamisella tulis parempi.. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/751179...sailiolla-06-l Tossa on kieltämättä monta suutinkokoa... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jos nyt ton verran lyö hilloa kiinni ruuttaan, niin ota se vilpparin ruisku ennemmin kuin kinuli bahco. Vaikka tästä näin 1.4 ja 2.0 suuttimella niin tolla räkii about kaiken mitä tarttee https://www.ebay.de/itm/154439751809
Löytyy varaosat, trans-tech hajotustekniikat jne. Toi bahcon ruutta näyttäis olevan ihan samanlainen pökäle kuin tämä https://www.ebay.de/itm/193883671289 Ja on ihan vissi ero tollasen halpiksen ja ton FLG-5 ruutankin välillä ihan liipasimen painalluksesta lähtien. Molemmilla saa pinnan aikaiseksi, paremmalla onnistuu aloittelijakin vähän helpommalla. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nyt olis pari viikkoa aikaa hioo ruttoja pois ja kittailla reikiä. Sehän menee näissä hommissa kuin siivillä. Viimeksi muokannut Radis : 09.06.2021 13:50 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vilppu on varmasti hyvä ruisku. Ja niin on jo hyllyssä oleva Sata myös.
Tommosta mietin epoksille: https://www.nettivari.fi/ylakannuruisku-hvlp-gold 0lis suutinvaihtoehto 2.5mm asti. Onko kellään kokemusta vetää 2.5mm suuttimella? |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Noista Sata kopioista on Castorin kampe ollut itselläni paras kokemus tähän mennessä, teke tasaisempaa viuhkaa kuin biltsun härpäkkeet. Mulla on pari noita ihan jonkun ei niin kriittisen kappaleen pohjavärin levitykseen https://www.nettimyynti.fi/maaliruis...p/647-0065-67/
2.0 millisestäkin suuttimesta tulee jo todella reilusti tavaraa vähän paksumpanakin, mulla on sellanen tohon FLG-5 ruuttaan kun ruiskukitin levitykseen tuli hankittua. 2,5 millinen päästäänee aikamoiset tervat läpi, saanee olla tarkkana valumien kanssa mutta luulis kalvonpaksuutta saavan sitten ainakin riittävästi. Seuraava pykälä lieneekin sitten jo massaruisku ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Näyttää olevan laaja suutinvalikoima Castorillekin, mutta kyseinen kauppa tarjoaa vain 1.4mm suutinta?
Vertailin noita Tikkurilan maalausohjeita. Mikäli korkeapaineruiskun suuttimen kokohaarukka vastaisi lineaarisesti sivuilmaruiskun suuttimen kokohaarukkaa, voisi päätellä Temadurin maalausohjeesta, että mikäli Temacoatilla olis ohje sivuimaruiskulle, sen suutinkoko olis 2.4mm ylöspäin. Mattin mukaan 20-25% ohennettuna menee 2.0mm suuttimesta läpi. Tämä tukee olettamusta että Temacoatin korkeapaineruiskun ohjearvohaarukkaan 0-20% ohennettu maali tarviisi suuremman suuttimen. Koska epoksin vedenpitävyys on tässä olennaisinta, sen ohentaminen alle 20% loogisesti asiasta yhtään tietämättä, tulisi olla tavoite. Tällöin sopiva suutin voisi olla 2.5mm. Castorin Satakopion hinta on jo niin edullunen että suurta tuskaa ei tekis ostaa niitä paria eri suutinkokoa, mikäli niitä jostain saa. Isävainaan 1.5mm suuttimella oleva perintöruisku löytyy myös hyllystä. Jos hauluaa tosi ohuen tartuntapinnan epoksista uretaanille, niin sillä lie sen voisi vetää.. Niin venettä tässä maalataan, ja varsinkin vesirajan alle tarvitaan paksu epoksi vesieristeeksi, ja kestämään hieman kolhujakin.... BJ45 katon vetäsin Bilteman PUR - maalilla Satajetilla. Kovasti sai ohentaa, mutta lopputulos on ainakin itseä tyydyttävä. Tikkurilan suutinsuosituksen, ja Bilteman maalin maalauskokemuksen perusteella uskosin Satan toimivan Temadurin kanssa. Tässä projektikohteessa kansiin ja sisäpintoihin tarvitaan Temaduria UV-kestävyyden ja pintakiillon vuoksi. Tavoite on sävyttää molemmat maalit alkuperäisen gelcoatin sävyyn, jotta maalin kulumisen jälkeenkin sävyerot pysyy kohtuu siedettävinä. Epoksin osalta kannet mietin vetää sillä 1.5mm ruutalla, jotta liukuestetekstuurit eivät täysin katoaisi... Viimeksi muokannut Radis : 07.06.2021 20:49 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ite meinasin astinlautoja maalatessani tuolla kyllästää maalin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
AN11 temadur 20 maali | kokkolanpoika | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 13.08.2014 20:53 |