![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() 3Tarkastelin ahtoputket kun epäilin vuotoa ja 2 barilla sitä oli jo aika reilusti. Tosin ahtoja ei ole kuin max 1 bar. Klemmarit ei kiristyneet tarpeeksi ja joitain vaihdoin parempiin bilteman malleihin. Myös hitsatussa välijäähyssä on aivan pieni vuoto joka ilmenee saippualla 2 barin paineella. Mietin jo tämän hyötyä, sais aika paljon tilaa kun heivais mäkeen. Muovinen saabin dumppi vaihtui parempaan alumiiniseen malliin. Epäilin että voisi olla jotain vikaa kun auto oli niin tehoton. No jää nähtäväksi auttaako mitään. Vanha dumppi ei ainakaan toiminut oikein kun ei enää pitänyt ääntä. Voinut vuotaa ahtoja jos kalvo rikki. Apparin puolella oli pyöränlaakerissa vikaa, oli sisempi laakeri ruostunut täysin jumiin. Vaihdoin myös spindlen kun sen kierteissä oli sanomista ja epäilen että löystyi sen takia ja päästi vettä sisään. Samalla vaihtui myös uusi levy kun oli kulunut aika pahasti toispuoleisesti. Velipoika sorvasi koko kierroksen rosterisia "TIMBO" jarrumäntiä kun tuntu jumittavan vaikka männät oli näennäisesti aika hyvässäkin kunnossa. Näitä tuli siis 8 kpl isoja ja 8 kpl pieniä, takana on myös samat satulat. HJ:n tilttiratin runko oli taas revennyt ja tämä oli jo kerran hitsattu kasaan. Nyt vaihdoin kokonaan uuden kun oli kolmessa osassa. Tämä ja uusi pyöränlaakeri niin hävisi kaikki wobalukset ja on täysin käsittämättömän hyvä ajaa tiellä. Motarinopeuksia menee nätisi mutta sitten tulee seuraava ongelma kun lämmöt karkaa. Jo 100 vauhdissa 10 km kotimatkalla lämmöt 115 C mutta koskaan ei kuitenkaan keitä. Vikaa etsitään vai onko ominaisuus, tätä pohdittiin jo aikaisemmin mittareiden epätarkkuuden kautta. Tai voihan visko olla huono, täytyy tutkia. Täytyy koittaa myös ahdon ja syötön kanssa pelata. Mätähommia tein pari iltaa kun ensin hitsasin vaimon rapean ranskalaisen kasaan. Ei meinannut takaluukun alemmat saranat olla enää missään kiinni ja karkeasti harmaalla maalatut on uutta peltiä. Samalla vedin puskurista umpeen vanhojen valojen reiät. Pitäs rakennella peltinen tai alumiininen takaluukku kun jostain löytää vaan niin ison arkin peltiä. Takakoppa on aika murheellinen, hieman läsähtänyt malli. Piti selvitellä painoja mahdollisen trailerikyydin takia ja ajelin työpaikalla vaa'alle. Joskus yli 10v sitten punnattu avona 2000kg, puoliovilla/bikinitopilla, 37 boggerilla ja kahdella vinssillä. Nyt rättikattolla, tankki täynnä, koko ovet ja perus varaosa arsenaali mukana = 2140kg. Varaosia on reilusti mm. kaikki vetarit 4kpl, kaks kardaania, kaks murrosta, vinssin moottori jne. Näistä tulee varmaan aika raju lukema ja pitää joskus huvikseen punnita mitä painavat. Epäilen että kolminumeroinen luku. Meinas mennä aika viime tinkaan kytkimen ihmettely helatorstain safaria ajatellen, onneksi on koko viikko lomaa, tuli vaan niin nätti keli että piti tehdä pihahommia ja istuttaa pari omenapuuta ja mustaviinimarja pensaita. Illalla vasta auton kimppuun ja puolisen vuotta hyllyssä ollut työsylinteri tietysti ihan vääränlainen. Onneksi kytkin ei ollut rikki, vaan toimi hieman huonosti ja välillä ei meinannut saada vaihdetta silmään ilman rutinoita, vaikka missään ei ollut vuotoja. Laatikko oli vaihtunut vähän uudempaan neliloviseen bj45 mallista mutta on samanlainen mitoiltaan yms. Sitten pihassa olevan bj45 raadon kimppuun ja purin sieltä sylkän irti, oli kovin ruosteessa ja seisonut varmaan yli 10v. Silti onneksi vielä kunnossa ja pienen putsauksen jälkeen näytti paremmalta kuin nykyinen. Näissä vain oli se ero että BJ orkkis oli 7/8 ja BJ45 15/16 porauksella. Suurin ahaa elämys tuli uudemmasta männästä jossa kaksi tivaria. Vaikuttaa lupaavalta. Putsaus, kasaus ja bolt on vanhan tilalle. Lyhyen ajolenkin jälkeen vaikutti toimivan hyvin ja perstuntumalta on jopa parempi poljintuntuma. Tässä kun on HJ61 asetelma ja vielä exedyn +40% jäykempänä mallina. Kytkin on ollut melkoisen jäykkä ja potkaisee aika rajusti ylös jos ei osaa varoa. Tiedä sitten auttaako noin 1.5mm isompi poraus?
Viimeksi muokannut mikjus : 12.05.2021 11:13 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jäykkä kytkin ollut tässä ongelmana vuosia (HJ-61 asetelma, exedy heavy duty +40%). Alkujaankin haaveilin tähän HJ-61 tehostettu pääsylinteriä mutta mielestäni ei ollut tilaan. Eräs harrastaja onneksi laittoi kuvan jossa sama temppu oli tehty BJ-45 malliin.
Minulla oli vain sellainen ongelma että sylkän edessä oli jarrupaineen säädin, erinäisiä sähköjohtoja, sulakerasia, pissapojan säiliö ja kompura. Kuitenkin edellisen safarin jälkeen mitta tuli täyteen. Kytkin ei ollut kovin mukava tarkoissa paikoissa, se on niin raskas että jopa minulla oli ongelmia nostaa sitä nätisti ja monesti liikkeelle lähtö oli töksähtävä. Eräällä kalliokinkamalla aiheutti jopa apukuskille jännäkakkaa kun auto heilahti aika holtittomasti kun tahaton kytkinpommi tapahtui. Ylimääräiset romut edestä pois. Onneksi Toyotan insinöörit on olleet niin fiksuja että kaikki mitat about kohdallaan. Tulipellistä piti irrottaa pätkä kourua joka pistehitsattu kiinni, muuten ei mene paikalleen. Lisäksi kolme reikää piti porata kiinnitykseen. Yksi reikä meni niin ylös että siihen pääsin vain mittariston takaa kiinni. Kytkinpolkimeen kiinnittyvän haarukan reikä piti porata 8mm -> 10mm mutta muuten mitat olivat kohdallaan ja poljin oli oikeassa korkeudessa suoraan. Vuosia hyllyssä maannut pääsylinteri oli hieman jumissa mutta purin sen osiin ja tuntuisi nyt toimivan. Kumit oli ihmeen kaupalla ehjiä. Pitäisi siihen löytää korjaussarja varalle ja/tai sitten kokonaan uusi jostain. Kompura mahtui paikalleen kun käänsin sitä vähän vinoon. Sähköjohtoja yms. piti hieman pujotella ja zoomailla uusiin paikkoihin. Jarrupaineen säädin siirtyi jarrutehostimen toiselle puolelle. Pissapojan säiliölle ei meinannut löytyä järkevää paikkaa mutta nyt se on koneen päällä tulipellissä, katsotaan miten toimii kun moottori lämpiää. Alipaine on haaroitettu jarrulta ja tähän ehkä joutuu puuttumaan. Yleisesti toimii hyvin mutta jossain tapauksessa kun jarrua oikein pumputtaa menee kytkin jäykäksi. HJ-61:ssä on kaksiosainen säiliö jossa kummallekkin omansa. Pitänee laittaa tähän sellainen, säästin sille tilaan kytkimen pääsylinterin alta jossa aikaisemmin oli pissapojan säiliö. Kytkimestä tuli aivan älyttömän hyvä verrattuna aikaisempaan. Kevyt kuin mikä ja tuntuma todella hyvä. Sellainen pieni ongelma vielä joskus että vaihde meinaa rutista kun laittaa päälle, varsinkin pakki. Jos ei ole ilmausvika niin täytyy harkita jos vaihtaisi työsylinterinkin HJ:sta, jos vaikka liikerata olisi pidempi? Jos tuo edellisen postauksen sylkkä onkin HJ:n, kuten voisi kuvitella. Viimeksi muokannut mikjus : 31.05.2021 12:48 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Täyttä rupeaa olemaan.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kesä kauneimmillaan niin tarkenee tutkia jäähdytys ongelmaa.
Alkuun koitin huuhdella järjestelmää. Kaksi pesua stp aineilla ja kerran bar's nuralilla. Jäkimmimmäinen on natriumkarbonaattia eli soodaa. Saa vaikka rautakaupasta kilon astiassa. Tätä löytyi vanha purkki hienolla kuvalla, nykyisessä on tylsä jäähdyttimen kuva. Huuhtelu ei kuitenkaan tuottanut tulosta ja jos motaria laski noin 100kmh niin lämmöt nousi jo 10 km matkalla 120 C. Taitaa olla jäähdytin vainaa. Tähän oli hankittu alumiininen jäähdytin mutta se ei ollutkaan oikeaa mallia ja olisi vaatinut paljon muokkausta. Pitäisi tulevaisuutta silmälläpitäen etsiä sopiva alumiinimalli koska oikein muutakaan ei ole? Onneksi varastosta löytyi yksi melko uuden oloinen jäähdytin, siitä oli toinen päätykappale irti ja toiseen päähän hitsattu erikoiset kiinnikkeet. Myös tyhjennysputkea oli muokattu, muistelisin että tämä saattoi olla Pikku-Ville vihreässä C303 joskus. Vanhasta jäähdyttimestä pääty irti toholla ja rälläkkää/hitsausta tyhjennysputkelle. Pääty uuteen jäähdyttimeen kiinni hopeatinalla. Oli aika kallista mutta muuta ei tähän hätään löytynyt. Uudesta jäähdyttimestä näkee oikein läpikin. Laitoin grilliritilän sisäpuolelle koska ropeli on niin lähellä. Sai näppärästi taiteltu sisään ilman erikoisempia kiinnikkeitä, toivottavasti ei aiheuta ongelmia. Vähän ahdas kun räikkäwarni ja välijäähyn kenno on keulan sisällä. Samalla korjasin tuulitunnelin alalaidan jossa oli parinkymmenen sentin kohta auki. Alaosan saa irti että tuulitunnelin saa järkevästi pois paikaltaan. Vaihdoin myös viskoflektin varmuudeksi vaikka se ei ollutkaan syyllinen. Poistin myös pienen ohjaustehostimen jäähdytyskennon jäähdyttimen edestä. Se oli muutenkin täysin tukossa kuten jäähdyttimenkin alalaita. Lopputulos oli hyvä. Lämmöt ei enää karkaa samalla lailla vaan jos motaria ajaa 100 niin lämmöt ehkä maksimissa 100 eikä nouse siitä yli. Jäähdytin oli ilmeisesti mennyt sisäisesti huonoon kuntoon. Siinä oli myös joku muistaakseni kepin aiheuttama isku joka oli painanut yhden kennon putken lyttyyn. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuli vaihdettu alunperin kapeille Ziarelleille ostetut vannetukun 8" beadlockit vastaaviin 10" malleihin. Lähinnä ulkonäkösyistä.
Tuli ajettua Finland Trophy 2021 kisa avona. Bikinitoppi otti vähän hittiä aivan kisan loppuvaiheessa ja sitäkin pitää vähän ehostaa. Tuore kaatunut koivu raapaise sopivasti ja repi toisen puolen kiinnitysnauhan melkein irti. Itse kisasta ei sitten ole montaa kuvaa. Tonin ottama kuva yleisörasteilta Kuva lähtöjonosta Samun ottama kuva joltain rastilta Mukava oli ajaa kisaa noin 13 vuoden tauon jälkeen. Modin 9 sija tuli noin 70 kerätyllä rastilla. Paperikartalla suunnistus oli vaikeaa ja oltiin melko hukassa. Rasteja löytyi mutta yleensä väärästä suunnasta kuin kartasta oli suunniteltu. Kisan jälkeen tuli muutama parannusidea jotka tuli taas maksamaan aika monta sataa euroa ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuleeko yhessä kuvassa näkyvästä troophy 45 joskus tarinaa?
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
45 on todella synkkä eikä sillä liene muuta arvoa kuin piste/varaosina. Siinä on hyvää että tekniikka on täydellinen. 3B kone, nelilovinen loota, splitcase jakis harvinaisella kardaanikäkkärillä ja kapea FF taka-akseli. Oli siihen onneksi konepelti ja kohtuukuntoiset etuovetkin tallessa. Katto on hajonnut kun tuulilasin karmi viety ja lumi murtanut lasikuidun. Tässä 45 löytökunnossa. Tässä HJ-60 joka toimittaa nyt pihatraktorin virkaa. Moottori huohottaa aika rajusti mutta pelaa. Melko synkkä tämäkin mutta ihan kilpipeli kuitenkin mutta ei ole vuosiin ollut liikennekäytössä. Tämä oli hyytynyt/jäätynyt joskus talvella, myyjä epäili kovasti laitteen kuntoa mutta vaihdoin vain suodattimen ja lähti tulille. Akutkin on niin hyvät että lähtenyt niillä käyntiin vaikka seisoo talven yli. Nämä haettiin kesällä 2018. Viimeksi muokannut mikjus : 04.11.2021 10:17 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |