![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() On siinä mielikuvassa vähän totuudenperääkin... Kannenvaihdon jälkeen, useamman kuukauden odottamassa intoa/sopivaa hetkeä, sähköt irti niin ei tietokone historiaa muistanut. Muutama kymmenen litraa bensaa parin kilometrin ajojen aikana, pääasiassa testausta ja järjestelmän ilmausta niin lukemat oli aika, hmm, messevät... Nyt näkyy kerryttäneen keskikulutusmittariin reilun tuhannen kilometrin matkalla 16,5l/100km, talviajoa ja ei-niin-rullaavat renkaat, kesäkelissä pari-kolme litraa vähemmällä kulkee. Paitsi kun on ostamassa tuommoista, niin sitten "pitää" ottaa lukemista monta litraa pois että saa uskoteltua itselleen ostoksen järkevyyttä. Neljän litran bensakasi, jatkuva neliveto, automaattiaski, omapainoa vähän kolmatta tonnia -siinä hyvä resepti bensakauppiaan suosioon... Mutta eikös vanhojen jenkkien harrastajat ole joskus todenneet kulutuksesta että "jokainen litra kulutuksesta on pois mukavuudesta" tms..? On noissa Saarivaltakunnan tuotteissa monta muutakin jännää, mitkä ei isommin haittaa jos kyseessä ei ole talouden ainoa, tai edes se toinen kulkupeli, vaan on muitakin mitä valita rivistä. Toimiessaan mitä mukavin, täyttää hyvin harrasteauton määritelmän kun saa harrastaa, mutta vaikka tämmöisellä rikkinäisellä ajellessa on mukavuustekijät kohdillaan niin on sitä monesti jo miettinyt minkälainen tämäkin tapaus on ollut uutena 26 vuotta sitten...
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Kolme Jeeppiä omistaneena, yksikään niistä ei ole mennyt nätillä ja rauhallisella ajollakaan alle 12 litraa satasella missään muussa olotilassa kuin reilussa alamäessä moottorijarrulla. Huhuja kuullut että täysin vakiolla XJ- Cherokeella (4.0 + automaatti) myötätuulessa katurenkailla ja sileällä asvaltilla intiaanihenkien luodessa tunnelmaa joku on ajanut kympillä satku maantietä. Itse en sitä usko, tainnut polttaa silloin vääränlaista tupakkaa sisältävää piippua.. Nykyinen Grand Cherokee 5.9 rakennettuna ja vähän konetta kutiteltuna vie maantiellä sen 16-18, kaupungissa käytännössä yli 20 satasella. Vakiona meni maantiellä varpaan kärjellä kaasua painaen 80-120km/h nopeudessa ~13-15 litraa satkulla, ja kaupungissa silloinkin pari kymppiä. Onneksi sentään koneessa on ruutia mukavasti, itkettää vain tankatessa mutta muuten hymy herkässä ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jos sulla puska-auto on erikseen, niin yhtenä vaihtoehtona on bensa-Mölli Mersu. Joko 320 tai 500.
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Sukisukissa muuten bensa malliin saa jakolaatikkoon välityssarjaa ja takaperään lukkoa halvalla. Mut jostain syystä diesel malliin ei tahdo saada kumpaakaan. Muistaakseni yhden ainoan lukon löysin taka-akselille ja se oli aika arvokas. Tais olla 1000e luokkaa kun bensa malliin se oli joku 200e. Mitään jakolaatikon välityssarjaa en dieselille löytänyt.
Mutta jos ei tarvitse mitään offipeliä vaan ajelee jotain metsäautoteitä niin kyllä itse ihan kustannussyistä katselisin jotain Dusteria vaikka. Se menee bensamallina paljon pienemmällä kuin suikka. Se kuitenkin etenee ihan kohtuu hyvin maastonpuolella citykikkareeksi. Ei se nyt suurta ajonautintoa anna, mutta kyllä se perille vie. Dusterissa on myös ihan hyvät tilat. Nyt kun tuo hallitus on kovasti autoilua vastaan niin itse en ainakaan ostaisi autoa joka kuluttaa paljon vaan auton joka kuluttaa mahdollisimman vähän. Tulee kalliita ajoja kun ne nostaa polttoaineen hintoja. Ja aika shittiä kaikki puhuu jos väittävät ettei ole mitään väliä maksaako bensa 1.5e/litra vai 2e/litra. Se on muuten aika paljon rahaa jos auto vie yli 10l/100km ja ajelee joku 20tkm vuosi. Saa olla pinkka kunnossa. Sillä oli jo aika paljon merkitystä jos se söikin vaikka 8l/100km vuotuisella tasolla. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuohon bensapadalliseen Rangeen, keskikulutuksen kun laskee tuohon mainittuun 16,5litr/100km niin on aika lähellä totuutta. Tämä tosin vaatii sen että ei asu missään keskittymässä, eikä aja moottoritiellä juurikaan yli satasta. (vaikka Range kulkee todella iloisesti kesävauhtejakin)
Nurkissa pyöriessä menee se 18, vähintään, ja jos moottoritiellä haluaa viilettää sen +120 saa varautua vielä litraa-paria suurempiin kulutuksiin. Toki keskikulutus pitkässä juoksussa nousee aika hitaasti mutta jos ajelee vaikka joka päivä töihin motaria pitkin ja lasettaa menemään niin kyllä bensaa palaa. Tollahan saa niitä 11,x lukemia mittariin mutta todellisessa elämässä sellainen ei toteudu. Sanoisin. Mulla ollut tuo laitos 16 vuotta ja auton ruokahalu, sekä siihen vaikuttavat asiat hyvin tiedossa kun käyttiksenä tuo on kulkenut.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
2000 vuosimallin 4.7 V8 Grand Cherokee, oma kaasujalka aika rivakka ja mittarinopeus noin kympin yli rajoitusten normi maantiellä ja moottoritiellä, keskikulutus tankkauksista laskettuna viime vuoden tammi-huhtikuulta 13,59 litraa sataselle. Nurkkapyöritystä, Porvoo-Helsinki moottoritietä ja muutama 300km siirtymä mökille. Risteykset vähintään joka toinen sladissa olosuhteiden salliessa, eli kauhean taloudellista ei oma ajo ole.
Pienimmillään 11,5 litraa matka-ajossa ohitteluineen päivineen, isoimmillaan 16,99 litraa. Viime viikon tankkaus toi tähän mennessä suurimman kulutuksen maantiellä 2,5-vuoden aikana: 17,2 litraa satkulle joka oli ihan pelkkää "kovassa" (Porvoon skaalassa) pakkasessa suoritettua nurkkapyöritystä. Eräjormaillessa metsäteitä sahatessa pääsee kyllä sitten vielä isompaan kulutukseen. Auton korotus ja rengaskoon kasvatus näkyi yllättäen kulutuslukemissa myös, nykyisin keskikulutus isompi. On vaan excelin täyttäjä ollut laiskana niin ei ole tarkkaa lukemaa, mutta siinä 15-litran kieppeillä keskikulutus kun kesärajoituksilla seka-ajoa suorittaa kaupungissa+maantiellä+moottoritiellä. Jos olisi ihan normi vakiokokoiset kesärenkaat at/mt/what ever sijaan, niin menisi alle yhdentoista matka-ajossa normi 80 km/h maanteillä jossa siellä täällä satkunkin rajoitusta seassa. Ilman että laitetta korotettu, lisätään sekin tohon yhtälöön. Ottaisinko siis tuhnun japsitekeleen vai tuon kasikoneisen bensajeepin, niin selkeesti ottaisin uudelleenkin tuon Jeepin. Tuota pähkäilin edellisellä rundilla ja melkein meinas jäädä pekka eiku pajero v6:lla käteen, onneks ei jäänyt ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Bensavehkeethän syö helposti 15:takin. On ruvennut tuntumaan, että neliveto japsi pickupkin kuluttaa liikaa kun ajamisen kallistustoimia tehdään 10 vuotta. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
No niin no, 8 litraa vs 13 litraa ero olis 5 litraa satkulle -> 50 litraa tonnille -> 1000 litraa 20tkm kohdalla, toi kertaa 50cnt niin se on 500 euroa.
Ettätotanoi en mä nyt tiedä että kuinka paljon pihimmän auton pelkästään tolla erolla ostaa, toi on 5 tankkausta mun Jeeppiin noin esimerkkinä. Sitten kun ostat uuden ja fiinimmän laitteen mikä sen on pakko olla jotta se oikeasti veisi vähemmän sitä lientä, niin sitten on arvonalenemat sun muut jotka syö tollasen 500 euroa kanssa ihan silmänräpäyksessä. Ja korkeammat ylläpitokulut kalliimpien vakuutuksien johdosta jos joutuu kaskoja pitämään jne. Kokonaiskustannushan tolle 20tkm ajosuoritteelle on toki jotain aivan muuta, mutta pelkkä gason hinnan nosto kahteen euroon 8 vs 13 litraa kuluttavalle katiskalle ei ainakaan aiheuta mun pankin kaatumista. Sitä en kiellä kyllä tippaakaan etteikö välillä viiksetä ihan julmetusti käydä tankkaamassa tota omaa katiskaa, varsinkin kun perheen Vitaran bensan keskikulutus on se 6,6 litraa satkulle. Noh, se maksoi 32k ja Jeeppi 5,5k ja on ottanut arvonalenemaa ja osarin korkokuluja ihan eri malliin kuin mitä tuo Jeeppiin sidottu pääoma että aika kalliiksi tulee se polttoaineen säästäminen. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä ne paljon kuluttavat rankaisevat myös käyttömaksuissa, joskus myös vakuutuksissa. Molemmat maksuja perivät firmat sellaisia, ettei juuri kannata ylimääräistä rahaa antaa.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ne jotka on vienyt vähemmän lientä ei ole ollut maastureita, vaan vaikka VW Passat tai Skoda Octavia 1,9 TDI. Myös vanhempi malli Citroen Jumpy 2 litran HDI aika vähän. Oma kevytkuorma-auto Jumper 2,8 HDI kulutti ehkä samaa luokkaa kuin pienikulutuksinen maasturi. Tosin Dacia Duster diesel kuluttaisi vähempi. En varmaan ole sellaista bensa-autoa kokeillut missä olisi pieni kulutus. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kyllähän tuokin on ajateltu jo. Millaisessa maineessa 320 pata on. Bensamallit eivät ilmeisistä syistä ole nykyään kohtuuttoman kalliita. Kaikki tutut ovat omia möllejään kyllä kehuneet, kun ajettavuudesta puhutaan.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Venakopan öljyvuodot on ehkä yleisimpiä ongelmia, mutta nekin on helppo hoitaa.
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) Viimeksi muokannut TimoV : 18.02.2021 21:11 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Navara hankkimassa | Temeap | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.04.2020 10:29 |
Pajerota hankkimassa... | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 22.09.2009 00:59 |
Perämoottoria hankkimassa. | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 9 | 23.08.2009 20:10 |
Koppimopoo hankkimassa | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 19.03.2004 15:06 |
Hankkimassa C3:sta | svahnm | Vuosimallit 1968-1982 | 10 | 09.03.2004 16:12 |