![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tuossa on asiaa vaihenetotukseen ja epäkohtiin liittyen: https://yle.fi/uutiset/3-11750233 Omat kokemukset tukee sellaista jos ei ole kyse pienestä akkusysteemistä, löylyä saisi olla ettei koko homma jää ihan harrastamiseksi. Nyt on joihinkin firmoihin tullut jotain 400 watin paneeleita, jotka yleensä hiukan pidempiä. Vieläkin suurempia ja tehokkaampia saa ja on kaksipuoleistakin.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Siis käsitinkö oikein: Tulevaisuudessa voi käyttää oman tuotannon Vaiheesta riip.Lainaus:
Tuo on hyvä ensiaskel. Ja sitten kun puhutaan Oikeasti aurinkopanelien kansalaisille tuottamasta sähkön hinnasta; siis myyntihinnasta, niin Nortpol antaa hyvää viitetietoa. -> tammikuussa oli pari päivää, kun sähkö oli huomattavan kallista, toki silloin ei paistanut aurinko maksimi teholla. Käsitinkö oikein? siis tunti tuotto -kulutus summataan kaikilta vaiheilta jossain vaiheessa? Ja siirto maksut jää maksettavaksi, oliko molempiin suuntiin? Oletus: Jos sinulla on 10 Kw nimellistehoinen aurinkopaneelijärjeselmä, kiinteillä paneeleilla; siis ei säädettäviä; niin jos myyt kaiken aurinkosähkön verkkoon, niin saat sähköstä muutaman Centin kWh keskimäärin. Ja syksyllä, talvella ja kevättalvella kWh hinta moninkerainen. Ja kesällä murto-osa.... P.S Suomen sähköntuotanto on ollut pitkään "käytännössä tapissa" ja siitä huolimatta määrättyinä päivinä sähköä on ostettu naapureista noin puolet, siitä mitä itse on tuotettu! siis joka kolmas kWh oli ostettu naapureilta. (ja ns. kalliilla) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Vaihenetotuksen käyttöönotto riippuu ilmeisesti yhtiöstä. Olisi kiinnostavaa jos itsellä olisi kunnollinen analysointiväline, joka kerää tietoa mitä eri vaiheilla tapahtuu.
Sähkön siirtohinta on Elenialla yleissiirrossa 8 senttiä kilowattitunti. Myynnistä ei mene siirtomaksua. Siirtomaksuja ei saa vähennettyä muuten kuin mitä siirron tarve vähenee itselle päin. Sähkön myyntifirman laskua voi pystyä pienentämään lähes olemattomaksi. Kansalaisen saama suora hyöty aurinkotouhusta hakee vielä muotoaan ja hyvänä puolena on asiaan voi vaikuttaa itse. Ei tarvi niin järeää kalustoa kuin esim. hakkeen kanssa toimiessa. Huonoa, ettei kaikissa kiinteistöissä saa helposti tarpeeksi tehokasta paneelistoa. Aurinkosysteemin nimellistehon mukaan mitoittaminen voi onnistua jossain oikein hyvässä paikassa kuten pellon reunassa tai rakennuksen katolla, jossa ei mitään varjoja. Tavallisessa omakotipihassa haasteita. Olen yrittänyt kokeilemalla selvittää mikä pystysuuntainen kallistus on järkevä. Sopivan pilvisellä ilmalla hyvin mieto kallistus paneelien sojottaessa taivaalle oli varteenotettava. Jyrkempi kallistus taas suuntasi paremmin suoraan näkyvää aurinkoa kohti. Puhtaanapidon kannalta jyrkempi parempi. Nyt tähän aikaan vuodesta kun lunta tupruttaa, paneelit saisi olla melkeen jonkun esim. ladon tai hallin seinässä hivenen räystään suojaamina. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Noista reilummista pakkasista, sähköautosta ja sillä pätkäajosta pikkumainintaa...
Pitihän se velipoikaa härnätä, kun pakkaset pysyi tovin parinkympin tietämillä välillä käyden kylmenpänäkin. Sopivasti sille päivälle jota edeltävänä yönä kävi -28 lukemissa, oli heillä ohjelmassa pieniä siirtymiä muutaman tunnin välein. Siis luokkaa 5-9 km ja niiden välissä kolmisen tuntia parkissa ilman latausnarumahdollisuutta... Tottakai testimielessä myöskin, aina esilämmitys ennen liikkeellelähtöä, akut toimii lämpösenä paremmin ja onhan se kiva mennä lämpöiseen hyttiin... Miten tuommoinen pätkittely sitten vaikutti Tesla 3:n rangeen? Tuskin ketään yllättää, että yli puolet toimintamatkasta katosi kolmanteen siirtymään mennessä, mitä sillä nyt optimiolosuhteissa tarjotaankaan rangeksi jotain yli 600km, niin siitä reilu 300 km katosi alta 20km matkalla... Harvoin toki sattuu olosuhteet tuommoisiksi, mutta hyvä pitää mielessä että sitä rangea voi tosissaan vähentyä jos ristuksenkylmästä lämmittää akuilla autonsa kunnon pakkasissa... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
No vastaavat ei varmaan kellekkään tullut puskista. Välillä hymyilyttänyt kun radio- ym. mainoksissa laturihyrpideissä "Jopa 39km sähköllä!" töpselistä irrottaessa jotain aivan muuta vaikka olisikin kesäsää ja keli...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Käytetyissä sähkökulkineissa ei oikein ole vielä houkuttelevia vaihtoehtoja. Asian eteen kuitenkin on jotain tapahtumassa jos kerran GM:kin on ottanut tosissaan siirtyä sähkövehkeiden valmistamiseen. Pisnismiehet tuuminut, että sähkötouhuilla lyödään rahoiksi. Tietokoneisiin verrattuna olisiko sähköautoissa päästy siihen, että parhaat on kuin 286:sia kiintolevyineen. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Onhan se sähköauto "ympäristöystävällinen, ja sähköä riittää"
Tuossa pari viikkoa sitten oli Kotimaista sähköä 2/3 osaa, josta osa tuotettiin kivihiilellä, ja nuo Vastapainelaitokset (siis missä tehdään sähköä ja lämpöä) optimoitiin sähkön tuottamiseen, kun tuotä lämpöä saa pölttoöljyllä vara laitoksistakin....
Tuo tuontisähkön osuus oli jossain vaiheessa n. 4600 MW (esimerkiksi Olkiluoto 1 on n. 860 MW, ja sähköauton lataustehot on n. 0,1 MW) Ja esim. Virosta tuotu sähkö tehdään suuimmalta osalta palavasta kivestä, joka on haikkein huonoin vaihtoehto ympäristön kannalta. Ja aurinko- ja Tuulisähkö ei paljon lämmitä tammikuussa. Ei suomessa eikä Virossa. Venäjän sähköntuotannon nykyisestä rakenteesta ei tietoa, mutta varmaan ydinvoimalat pyörii rielulla 100% teholla, ja poltetaan kiveä/kivihiiltä, toki maakaasua on kuulemma alettu hyödyntämään sähkön tuotannossa. Ja Muutama viikko sitten, kun koko euroopassa oli kylmää, Euroopan Runkosähköverkko oli niin lujilla, että meinasi hajota (siis mennä osiksi, kun taajuuslaskee liikaa, balanssi kärsii ja laitokset tippuu verkosta) Ja Varsinkin pakkasella, Verkon saaminen takaisin ylös on todella vaikeaa... (Kun kaikki lämmityskuorma odottaa Maksiteholla) Ja Aurinkosähköstä esim. mökkikäytössä: talvella paneelit kannattaa suunnata hivenen alaviistoon, jos paneelien edessä on maassa lunta; valo heijastuu lumesta huomattavan hyvin, ja ei tarvitse putsata paneeleja lumesta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |